bruges på min uden problem,men der er så heller ikke dæksel på alukøl.
Det virker ihvertfald fint i praksis sådan har jeg kørt i 20+ år, mener at dækslet på køleren skal åbne før/overtryk end det som sidder på expansions-beholderen. Hvis den koger over sender den vandet videre til expansionstanken og det indgår så igen i kredsløbet via cirkulation igennem varmeapperat (som kan bruges som ekstra køler i nødstilfælde).
Dækslerne kan klare et bestemt tryk, det står opgivet i lb, såvidt jeg kan se findes der både 15 og 17 lb, så jeg ville købe et 15 til køleren og et 17 til expansionsbeholderen, når trykket når 15 vil det gå til expansionsbeholderen og over 17 vil det løbe ud af ekspansionsbeholderen.
15 lb http://www.ecklers.com/corvette-radi...1966-1972.html
17 lb http://www.ecklers.com/corvette-radi...1985-1990.html
Jeg kan også se at der findes nogle dæksler som skal drejes så det passer til overløbet (fra 73 og frem), om det er fordi 73 ikke kører med samme system kan jeg ikke huske, men ellers ville det være perfekt at bruge et af dem på køleren de er også på 15 lb http://www.ecklers.com/corvette-radi...1991-1996.html
Dækslet på aluminiums beholderen skal være en speciel type (RC-26), som ikke har stål i den del der har kontakt med kølervæsken. Dette er for at undgå korrosion af det tynde aluplade beholderen er lavet af.
Se John Hinckleys "Corvette Cooling System", nederst side 46:
http://www.dewitts.com/download/cooling.pdf
Om det så har nogen betydning i praksis er så et andet spørsmål...
Karsten
1969 convertible, Red/Red, BB
CCCD #12
Jeg køre med et dæksel på alukøleren som der ikke er ventil i (åben)
og med ventil i beholderen.
Sådan skal det være har jeg fået fortalt af en proff kølerfabrikant.
Nyere biler med expansionsbeholder har ikke dæksel på køleren, så dette har vel samme effekt ?
Bling Bling alternativ
http://smallblock.dk/modules/MyAnnon...ces&lid=113465