Jeg har en big block maskine som jeg har været igang med at justere ventiler på.
Jeg syntes ikke der kom så meget olie op af stødstængerne. I tomgang kan man dårligt se at der kommer noget men hvis den får lidt omdrejninger kommer der lidt. Dog står der hele tiden olie i vippearmene så noget kommer der jo.
Når jeg justerer ventilerne kommer der lige i det øjeblik vippearmen bliver så løs at den begynder at klikke et større skvulp af olie op, når de strammes igen (½ omgang) kommer der igen meget lidt.
Er det normalt?

I tomgang er det som om at de forreste cylindre ikke rigtig er med. Når jeg hiver tændrørsledningen af høres der ingen ændring i tomgang, men tændrørene er ikke beskidte som de ville være hvis der ikke er gnist. Altså som om der er tænding men den bare ikke yder det samme på de forreste cylindre?

Ved 1500+ omdrejninger er de alle med og den går perfekt jævnt og trækker rigtig godt ved alle omdrejninger. Ingen rysten, udsættere eller lignende.

Jeg tænker på om det er den forkerte viskositet olie jeg bruger? Jeg kører med Castrol Classic 20W/50, altså en temmelig fed olie.
Olietrykket med varm motor ligger i tomgang på 35psi (ifølge måleren, ikke verificeret).
Eller er det nærmere slidte løftere? Løfterne støjer en lille smule, mest når den er kold.
Erfaring efterlyses.

/Karsten