Hej

Som nogle af jer har læst i mit "goddag brev", så havde jeg en lidt uheldig start på livet som Corvette ejer.
Nysgerrig som jeg her, så kan jeg ikke lade være med at dykke ned i hvad der skete og specielt hvorfor.

"Hvad" er nemt nok. Afstanden mellem ventiler og stempler har været for lille, så de har kunnet nå hinanden, som man kan se på billederne neden for.

Klik Billede for en større version

Navn:	Topstykke.jpg
Vist:	34
Str:	384.8 KB
ID:	2674Klik Billede for en større version

Navn:	Stempler.jpg
Vist:	34
Str:	458.9 KB
ID:	2673

"Hvorfor" er straks værre. Motoren var totaltrenoveret med nye topstykker, stempler, knast, lejer osv for mindre end 2000 km siden. Den har dog haft et uheld med det første sæt stempler, hvor skørterne er revnet og i nogle tilfælle knækket af. Det første sæt stempler er vist monteret af ejeren selv. Hvad kan være skyld i at stempelskørterne tager skade?

Da de går til kommer den til et "rigtigt" værsted og får nye lejer, og stempler i. De nye stempler har påstemplingen L2465F .030 14308-12-A
De gamle stempler var fra Probe og hed P2465 030.

Nu troede jeg at L2465F var et internt nummer fra fabrikantens side, men når Probe kalder deres nøjagtig det samme, så er der jo nok en mening med det.
Kan man tyde noget ud af tallene andet end at den er blokken er boret 0.030 op?

Det der undre mig er, at der ikke er nogen ventilmærker i Probestermplerne. Kan der være forskel i udfræsningen til ventilen på de 2 stempler?

Hvordan undgår man det sker igen....jeg kender den med en klat ler på stemplet, men afhjælpningen? Tykkere toppakning giver jo laver kompression og dårlige Quench.

Nå, jeg kan vist sidde med google i den ene hånd og youtube i den anden og nørde hele natten over stempler, quench, clearance, rodstretch o.s.v. og det går ikke, men blev lige nysgerrig over at 2 stempler fra forskellige producenter havde samme kode.

Sov godt alle sammen.

Hilsen Ole og hans LS-5