Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Resultater 1 til 30 af 45

Tråd: Elektrisk blæser på køler

  1. #1

    Elektrisk blæser på køler

    Hej alle
    Min "nye" 69'er Corvette lyder som en jetjager fordi viskosekoblingen er alt for stram. Det er den iøvrigt også på min 71'er, er det et generelt problem med dem?
    Da en ny viskosekobling jo koster en mindre formue har jeg overvejet istedet at montere elblæser på den.
    Hvad kan anbefales inden for el blæsere til køleren? Er der noget der dur og noget der ikke koster en formue?

    P.S.
    Jeg har fundet disse 2 "cheapo" fan clutches:
    http://www.summitracing.com/parts/HDA-2711/
    http://www.summitracing.com/parts/FLX-5534/
    som ifølge Summit skulle passe. Jeg synes det lyder mistænkeligt billigt med tanke på at Firstmile tager DKK1.450,- ?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  2. #2
    John hansen
    Guest
    Har lige købt en Spal-blæser til min 68er.
    Min flexalite eksploderede i roskilde.

  3. #3
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Hej alle
    Min "nye" 69'er Corvette lyder som en jetjager fordi viskosekoblingen er alt for stram. Det er den iøvrigt også på min 71'er, er det et generelt problem med dem?
    Da en ny viskosekobling jo koster en mindre formue har jeg overvejet istedet at montere elblæser på den.
    Hvad kan anbefales inden for el blæsere til køleren? Er der noget der dur og noget der ikke koster en formue?

    P.S.
    Jeg har fundet disse 2 "cheapo" fan clutches:
    http://www.summitracing.com/parts/HDA-2711/
    http://www.summitracing.com/parts/FLX-5534/
    som ifølge Summit skulle passe. Jeg synes det lyder mistænkeligt billigt med tanke på at Firstmile tager DKK1.450,- ?
    Jeg har monteret dobbelt blæser ( mener det er af mærket FLEX. ) de er købt hos Summit, det er noget der virker, kan ikke huske prisen, helt gratis var de ikke. Køb nu ikke det billigste, det bliver dobbelt så dyrt i den sidste ende.

    kim
    Klik Billede for en større version

Navn:	P1180008.JPG
Vist:	61
Str:	680.3 KB
ID:	525

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Hej alle
    Min "nye" 69'er Corvette lyder som en jetjager fordi viskosekoblingen er alt for stram. Det er den iøvrigt også på min 71'er, er det et generelt problem med dem?
    Da en ny viskosekobling jo koster en mindre formue har jeg overvejet istedet at montere elblæser på den.
    Hvad kan anbefales inden for el blæsere til køleren? Er der noget der dur og noget der ikke koster en formue?

    P.S.
    Jeg har fundet disse 2 "cheapo" fan clutches:
    http://www.summitracing.com/parts/HDA-2711/
    http://www.summitracing.com/parts/FLX-5534/
    som ifølge Summit skulle passe. Jeg synes det lyder mistænkeligt billigt med tanke på at Firstmile tager DKK1.450,- ?
    hm.. jeg ville holde mig fra dem som er lavet i den helt nye metaltype Chinesium http://www.made-in-china.com/product...an_Clutch.html

    nå spøg tilside de findes jo i mange udformninger, prisen før rabat hos Corvettecentral http://www.corvettecentral.com/ er $134 for den rigtige partno 241151, koster $101.84 med rabat jeg får så mon ikke det er noget ligende rabat hos Ecklers hvor den koster $147 (http://www.ecklers.com/corvette-cool...1960-1970.html), men en indkøbspris på $100 dollars lyder det meget rigtigt med en udsalgspris på 1450 kr , men som Kim siger, pay me now or pay me later
    r,

  5. #5
    Hej

    Du har set at Brian har en til salg ik'
    http://www.cccd.dk/forums/showthread...Vikose-Kobling

    Elektrikeren
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  6. #6
    Hej Elektriker. Ja den har jeg set men det er desværre ikke en temperaturstyret (kan ses på den flade front)

    Jeg har søgt efter elblæsere hos summit men kan ikke rigtig finde noget der, jeg ved ikke om det bare er mig men jeg synes deres site er ret forvirrende. Hvis man vælger corvette og 1969 kommer der slet ikke nogen eksempler frem. Hvad skal man søge efter?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  7. #7
    Hvad men en blæser fra en autoophugger, og evt. vælge en fra en stor Volvo, Saab, Audi eller........
    Er der nogle der har prøvet det?
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  8. #8
    Jeg spørger måske dumt, men hvad er der galt med den originale viscosekobling sammen med en kølesystem, der fungerer?

    Vette-hilsen

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  9. #9
    kurt
    Guest
    Elblæser kan også købes her hjemme ,Sindby har mange forskellige,,de har også andre produkter
    www.sindby.dk

    Kurt T H

  10. #10
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Hej alle
    Min "nye" 69'er Corvette lyder som en jetjager fordi viskosekoblingen er alt for stram. Det er den iøvrigt også på min 71'er, er det et generelt problem med dem?
    Da en ny viskosekobling jo koster en mindre formue har jeg overvejet istedet at montere elblæser på den.
    Hvad kan anbefales inden for el blæsere til køleren? Er der noget der dur og noget der ikke koster en formue?

    P.S.
    Jeg har fundet disse 2 "cheapo" fan clutches:
    http://www.summitracing.com/parts/HDA-2711/
    http://www.summitracing.com/parts/FLX-5534/
    som ifølge Summit skulle passe. Jeg synes det lyder mistænkeligt billigt med tanke på at Firstmile tager DKK1.450,- ?


    Det første jeg ville gøre, ville være at flå den blæservinge af....! Det lyder af helvede til, og det er ikke "viscosekoblingens" skyld. Den gør kun at motoren kan accelerere friere i forhold til en fastmonteret vinge.
    Der findes masser af forskellige typer af elektriske blæsere med forskellige styringer. Jeg kører selv med en relativt billig model, og det virker fint. Jeg vil foreslå at du køber en "middelmodel" som fylder så meget af køleren som muligt inkl. termostat til montering i topstykket eller den øverste kølerslange.
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  11. #11
    Min blæservinge siger nærmest intet før motoren er rigtig varm - og viscosekoblingen for alvor tager fat, for at hive blæseren med rundt. En elblæser lyder da heller ikke smukt, når den slår til. Det er klart, jer der har højtydende motorer har brug for lidt mere effekttiv køling end originalt, men dem med rimelig standard 350'er burde vel sagtens kunne køre med det originale setup?

    Det virker ret smart i mine øjne, at blæseren ikke rigtig vejer noget at trække før der er brug for den. En elblæser der kører vejer vel også lidt - det er jo så bare generatoren, der bliver tungere at trække i stedet.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  12. #12
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg spørger måske dumt, men hvad er der galt med den originale viscosekobling sammen med en kølesystem, der fungerer?

    Vette-hilsen

    Claes
    Intet....! :-)
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  13. #13
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Min blæservinge siger nærmest intet før motoren er rigtig varm - og viscosekoblingen for alvor tager fat, for at hive blæseren med rundt. En elblæser lyder da heller ikke smukt, når den slår til. Det er klart, jer der har højtydende motorer har brug for lidt mere effekttiv køling end originalt, men dem med rimelig standard 350'er burde vel sagtens kunne køre med det originale setup?

    Det virker ret smart i mine øjne, at blæseren ikke rigtig vejer noget at trække før der er brug for den. En elblæser der kører vejer vel også lidt - det er jo så bare generatoren, der bliver tungere at trække i stedet.
    Lyder godt, vil du bytte kobling?
    Problemet med mine er at de netop ikke fungerer optimalt, koblingen er alt for stram så blæseren kører for hurtigt. Det er galt på begge mine Corvetter så jeg er blevet lidt mistroisk over for om man overhovedet kan købe en ny viskosekobling som fungerer korrekt.
    Og når jeg nu alligevel skulle til at punge ud for en ny viskosekobling, som måske heller ikke fungerer korrekt, så kunne jeg jo lige så godt konvertere med det samme.
    Og ja, jeg er helt klar over at en fungerende stock køler ikke bruger flere kræfter end en elektrisk, men her skal trykket så lægges på "fungerende" for når det kører som i mine så dræber det ikke bare fornøjelsen at køre i bilen men også HK.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  14. #14
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Jeg har lagt denne artikel ind under dokumentation, mange kloge ord og anvisninger på hvordan man kan ændre starttidspunktet for viskose koblingen:

    http://www.cccd.dk/forums/content.ph...linger-koeling

  15. #15
    Vet-10
    Guest
    Hej
    Jeg vil gi Claes ret, blæservingen på min er også så godt som lydløs, vingerne har også en anden udformning på de lidt nyere modeller ( min er fra 79) hvilket meget vel kan være en del af forklaringen.

  16. #16
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Lyder godt, vil du bytte kobling?
    Problemet med mine er at de netop ikke fungerer optimalt, koblingen er alt for stram så blæseren kører for hurtigt. Det er galt på begge mine Corvetter så jeg er blevet lidt mistroisk over for om man overhovedet kan købe en ny viskosekobling som fungerer korrekt
    Hejsa. Nej, jeg vil ikke bytte.

    Jeg er godt klar over, at det er fordi dine viscosekoblinger ikke fungerer rigtigt du søger et alternativ. Jeg undrer mig bare over, at de fleste vetter-ejere stræber efter de eldrevne-blæsere generelt. Jeg kan umiddelbart ikke se en eldreven blæser skulle være en opgradering i forhold til den originale viscosekobling. Der er den dag idag flere respekterede bilmærker, der anvender viskosekoblinger fremfor el-drevne: Det må der vel være en grund til? Det kan måske være din viscosekobling er blevet justeret strammere fordi bilen/erne har døjet med overophedning? Jeg vidste ikke der var justeringmuligheder, før jeg så Davids indlæg. ;-)

    Viscosekoblinger holder ikke evigt - på min gamle BMW regnede man med den holdt ca. 5-6 år - derefter skulle man jævnligt kontrollere om den virkede. Vetterne er efterhånden gamle biler og det skulle ikke undre mig om en nogle af viscosekoblingerne stadig er de originale - min er tror jeg. Så det er jo ikke så underligt hvis de er lidt trætte.

    Jeg har brugt en del tid de sidste dage på at læse om udstødninger osv. til min Corvette og der har jeg erfaret at næsten alle også ser headers, som en opgradering - ja man kan nærmest ikke få et udstødningssystem, der passer på de originale manifolde. Alle man taler med mener at det er helt tumpet nærmest at køre med de gamle manifolde: Det mener jeg ikke det er, hvis man som jeg stræber efter en problemfri pålidelig bil, der ikke skal køre race af nogen art. Med en almindelig 350'er vil jeg, efter en del research, mene at man er bedre tjent med de gamle støbejernsmanifolde. De larmer mindre, de afgiver ikke for meget varme osv. osv. Hvis man har en racer-vette, så er det naturligvis en anden sag - så er headers på sin plads.

    Jeg synes blot man bør overveje sine "modificeringer" nøje. Der er tit en årsag til tingene blev lavet, som de blev lavet i sin tid.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  17. #17
    Kowa
    Guest
    Hej.

    Tror at jeg har en viscosekobling som du skal bruge den virket på min bil.

    Har selv sat el-blæser på da der ikke var plads til den anden fandt den på ebay

  18. #18
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hejsa. Nej, jeg vil ikke bytte.

    Jeg er godt klar over, at det er fordi dine viscosekoblinger ikke fungerer rigtigt du søger et alternativ. Jeg undrer mig bare over, at de fleste vetter-ejere stræber efter de eldrevne-blæsere generelt. Jeg kan umiddelbart ikke se en eldreven blæser skulle være en opgradering i forhold til den originale viscosekobling. Der er den dag idag flere respekterede bilmærker, der anvender viskosekoblinger fremfor el-drevne: Det må der vel være en grund til? Det kan måske være din viscosekobling er blevet justeret strammere fordi bilen/erne har døjet med overophedning? Jeg vidste ikke der var justeringmuligheder, før jeg så Davids indlæg. ;-)

    Viscosekoblinger holder ikke evigt - på min gamle BMW regnede man med den holdt ca. 5-6 år - derefter skulle man jævnligt kontrollere om den virkede. Vetterne er efterhånden gamle biler og det skulle ikke undre mig om en nogle af viscosekoblingerne stadig er de originale - min er tror jeg. Så det er jo ikke så underligt hvis de er lidt trætte.

    Jeg har brugt en del tid de sidste dage på at læse om udstødninger osv. til min Corvette og der har jeg erfaret at næsten alle også ser headers, som en opgradering - ja man kan nærmest ikke få et udstødningssystem, der passer på de originale manifolde. Alle man taler med mener at det er helt tumpet nærmest at køre med de gamle manifolde: Det mener jeg ikke det er, hvis man som jeg stræber efter en problemfri pålidelig bil, der ikke skal køre race af nogen art. Med en almindelig 350'er vil jeg, efter en del research, mene at man er bedre tjent med de gamle støbejernsmanifolde. De larmer mindre, de afgiver ikke for meget varme osv. osv. Hvis man har en racer-vette, så er det naturligvis en anden sag - så er headers på sin plads.

    Jeg synes blot man bør overveje sine "modificeringer" nøje. Der er tit en årsag til tingene blev lavet, som de blev lavet i sin tid.
    Du har ret Claes! "If it's not broke.... Don't fix it"
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  19. #19
    Det endte med en Spal blæser som denne:
    http://www.spalusa.com/store/main.as...&item=30102049
    http://www.firstmile.dk/product.asp?product=8135
    og en billig styring indtil jeg selv får lavet en mere avanceret udgave (vinterprojekt)
    Tak for inputs
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  20. #20
    Ser fornuftigt ud - men den er jo dyrere end viscosekoblingen, som du synes var for dyr?

    Hvad koster en styring?

    Vil du fortælle hvorfor du vælger sådan én fremfor en ny viscosekobling, så jeg måske kan lære lidt om hvorfor så mange skifter til dem?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  21. #21
    John hansen
    Guest

    Elektrisk blæser på køler

    Der er lige sådan en blæser jeg har kjiiøbt.

    Glæder mig til at få tid til at montere den.

    Regner med at den sidder på til efterårsmønstring.

  22. #22
    Hej Claes
    Jeg syntes viscosekoblingen var for dyr fordi jeg tvivlede på at den nye ville være anderledes end den jeg allerede har.
    Jeg hopper på "the electric train" for at prøve det (dette er min "lege Corvette", jeg har en anden hvor jeg er gået mere op i at det skal være originalt hele vejen igennem) og dels fordi jeg alligevel skulle til at bøvle med fan clutch og så er fan shroud knækket og det kan jeg jo smide ud når jeg får en elektrisk køler på (det fylder også for meget). Desuden giver det mig jo mulighed for at eksperimentere med at bygge en hi-tech styring til den ;) Og sidst men ikke mindst må en korrekt styret elektrisk blæser støje væsentligt mindre end den mekaniske (også pga. vinge designet).
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  23. #23
    Okay. Tak for svaret!

    Det kan jo være jeg bliver omvendt, når jeg ser det bare er noget der duer! Men jeg ændrer ikke noget før jeg får et problem med min oldschool-viscosekobling.

    Jeg glæder mig til at se den IRL til efterårstræffet!

    Vette-hilsen

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  24. #24
    Jubii så fik jeg monteret elblæser. Sikke en ro det gav!
    Jeg vidste ikke at en V8 BB faktisk er lydløs når den ikke lige får klø. Med den mekaniske kølevinge lød den mere som en jetjager!
    Blæseren tænder slet ikke når man kører (i hvert fald ikke med den temperatur vi har lige nu), men 2 minutter efter motoren er standset starter blæseren og kører små 2 minutter indtil kølevands termostaten er lukket.

    Samtidig fandt jeg også ud af at det ventil tikkeri den havde bagest i venstre side slet ikke ikke var ventilstøj. Gæt hvad det var!
    ...
    ...
    ...
    Nej det var ikke en utæt manifold, det var de to bagerste tændrør der slet ikke var spændt (jeg har lige overtaget bilen)!!!
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  25. #25
    Hvordan har du momteret blæserne?
    Har du ligesom Kim, monteret en "kasse" på køleren, så blæserne trækker alt luft ud igemmen blæseren?
    Eller "bare" på køleren
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  26. #26
    John hansen
    Guest
    Min er også kommet på.
    Og hvilken forandring i lyden. Nu kan man høre motoren(før kun flexalitevingen).
    Indstilling af følsomhed mangler stadig, men det fungerer upåklgeligt.
    Den starter i et lavt niveau og stiger til max. efter behov.

    Nu handler det om nyt udstødningsystem(på vej hjem) samt bagfjeder.

  27. #27
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Hvordan har du momteret blæserne?
    Har du ligesom Kim, monteret en "kasse" på køleren, så blæserne trækker alt luft ud igemmen blæseren?
    Eller "bare" på køleren
    Den sidder bare monteret frit bag køleren, endda med 1cm afstandsstykker. På den måde er der også helt frit flow gennem resten at køleren under kørsel. Blæseren trækker rigeligt med luft som den sidder der. Man kan høre en voldsom susen ind ad fronten når blæseren kører og motoren er stoppet så det er noget der flytter luft!
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  28. #28
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Jeg har monteret dobbelt blæser ( mener det er af mærket FLEX. ) de er købt hos Summit, det er noget der virker, kan ikke huske prisen, helt gratis var de ikke. Køb nu ikke det billigste, det bliver dobbelt så dyrt i den sidste ende.

    kim
    Klik Billede for en større version

Navn:	P1180008.JPG
Vist:	61
Str:	680.3 KB
ID:	525
    Super flot motorrum det tager hatten af for .

  29. #29
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Okay. Tak for svaret!

    Det kan jo være jeg bliver omvendt, når jeg ser det bare er noget der duer! Men jeg ændrer ikke noget før jeg får et problem med min oldschool-viscosekobling.

    Jeg glæder mig til at se den IRL til efterårstræffet!

    Vette-hilsen

    Claes
    Hej claes jeg er ved at bygge elektrisk blæser på min corvette og med håndbyggede køleslager i rustfri rør jeg skal nok ligge billeder på når jeg når så langt ,det bliver en 2 hastigheds blæser med styring af kølevands temp på den ene hastighed og den anden hastighed vil jeg selv kunne styre ved hjælp af en knap på indstrumentbord som en ekstra sikkerhed .

    Mvh Martin (macfly)

  30. #30

Lignende Tråde

  1. KØBES : Elektrisk benzin pumpe + regulator
    Af Morten36 i forum Reservedele til salg
    Svar: 5
    Sidste Indlæg: 24-05-2010, 21:25

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •