Resultater 1 til 26 af 26

Tråd: Tikken fra motor, hvad er det?

  1. #1
    Daniel
    Guest

    Tikken fra motor, hvad er det?

    Hej

    Jeg har en tikke-lyd fra min motor som er ved at give mig grå hår på hovedet.

    Lidt om motoren: Det er en nyere small-block 290 hp GM Crate engine, som har kørt ca. 2000 - 3000 km. Jeg fik bilen hjem fra USA sidste år, og det er altså sælger der har sat den i, så mht. indkøring osv. ved jeg ikke rigtig hvordan det er foregået.

    Jeg har kontrolleret at alle tændhætter sidder fast, og spændt alle boltene på udstødningsmanifolden, men lyden er der stadig.

    Man kan høre lyden ekstra godt når man prøver at accelerere i lav fart i forhold til gearet (fx 3. gear ved 30 km/t).

    Jeg har prøvet at lytte med et mekaniker-stetoskop på alle dele af motoren (udstødningsmanifold, Valve covers, benzinpumpe osv.), men synes ikke at jeg kan lokalisere lyden nogle steder. Det lyder med det blotte øre som om lyden kommer fra remmene foran, men det er jo svært at identificere pga. blæser-støjen.

    Jeg har prøvet at optaget et par videoklip af motoren. Først et i tomgang:


    Og her når der bliver givet lidt gas:


    Er der er nogle af jeres trænede ører, som kan have en idé om hvad der forårsager tikke-lyden?

    Mvh. Daniel

  2. #2
    Det lyder som om den er utæt i udstødnings manifolden

  3. #3
    Helt enig med Kim.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Det lyder som om den er utæt i udstødnings manifolden
    Præcis, sådan lød min også da pakningen til udstødningsmanifolden var utæt....
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  5. #5
    Smallblockens manifold har en meget smal anlægsflade på de yderste cylindre.

    Når du sætter nye pakninger på, så smør dem på begge sider med silikone, af den slags du ellers bruger til at samle motorer Så holder de bedre!
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  6. #6
    Daniel
    Guest
    Tusinde tak for svar alle sammen!

    Jeg har prøvet at spænde boltene til udstødningsmanifoldet, og de kunne alle sammen faktisk spændes en del. Men hvis lækket er blevet stort nok, så er det jo ikke sikkert at spænde boltene kan løse problemet.


    Jeg har set på denne side http://forums.corvetteforum.com/c4-t...fold-leak.html , at der er nogle der anbefaler "dead soft aluminium" pakninger af denne type http://www.jegs.com/i/Percys/760/66120/10002/-1. Er der nogen af jer der har erfaring med denne type pakning?

    Mht. silikone, er der evt. en som kan smide et link til hvilken slags man kan bruge til pakningerne? Og hvis man vælger at bruge ovenstående "dead soft aluminium" pakninger, så behøves man vel ikke at bruge silikone?


    Mvh. Daniel

  7. #7
    Prøv at kontrollér flancherne, som forrøret er spændt på manifolderne med. Der sidder 2 bolte på hver - lyden KAN også stamme derfra. De har engang været gået løs på min.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Du kan købe silicone hos f.eks. Mekonomen. Det skal være af en type der kan tåle varme.... Ca. 300 grader. Det inderste brænder af, men det er kun helt inderst, så det har ingen betydning.
    Jeg bruger multilayer pakninger (med et lag stål). Eks. Fel-Pro det virker fint :-)
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  9. #9
    Daniel
    Guest
    Jeg har også overvejet om det kunne være ved flancherne den var utæt. Men de 3 møtrikkerne på hver side, er da umulige at komme til oppe fra. Jeg har prøvet at komme til oppefra med en lille svensknøgle, men måtte give op til sidst. Så er løsningen bare at komme til nedefra? Gode råd modtages gerne.


    Men hvad værre er, så tændte jeg for motoren, efter jeg havde opgivet at komme til ved flancherne. For jeg tænkte at jeg lige ville prøve at høre med mekaniker-stetoskopet, og det var ved flancherne utætheden var. MEN så begyndte der at komme hvid røg ud af venstre udstødning.
    Det var så her alarmklokkerne begyndte at ringe, og jeg slukkede for motoren.

    Så måske er den tikkende lyd ikke bare fra en utæt udstødning? Det gør mig i hvert fald lidt nervøs med den hvide røg ud af venstre udstødning.

  10. #10
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Hm.. har godtnok aldrig hørt at man kan bruge silicone som udstødningspakning, men alm. udstødningspasta som kan fås alle steder hvor de handler med bil-reservedele, dog kun til headers med tynde flanger som giver sig en del pga. varme.

    Hvis det er helt standard manifolder i støbejern skal de bare være rene, så pakker alm. std. udstødningspakninger af typen som disse fint ( de følger med i et alm. fel pro pakningskit til smallblock) :


    Klik Billede for en større version

Navn:	exhaust-gaskets.jpg
Vist:	120
Str:	292.6 KB
ID:	3550


    fladen med alu/metal skal vende mod udstødningsmanifolden, siden uden alu/metal mod topstykket, så bliver det helt tæt, man skal tænke på at manifold og topstykker lever forskellige liv rent temperaturmæssigt( og dermed bevægelsesmæssigt) og manifolden bevæger sig mere, derfor skal den have metalsiden at arbejde på.

  11. #11
    Daniel
    Guest
    Ja, det er et standard manifold i støbejern, så de fel-pro pakninger vil være et godt bud.

    Men det bekymrer mig stadig at der er begyndt at komme røg ud af venstre udstødningsrør. Er det ikke et tegn på at der er noget andet galt - om end noget værre end en utæt pakning?

    Mvh. Daniel

  12. #12
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Daniel Vis Indlæg
    Ja, det er et standard manifold i støbejern, så de fel-pro pakninger vil være et godt bud.

    Men det bekymrer mig stadig at der er begyndt at komme røg ud af venstre udstødningsrør. Er det ikke et tegn på at der er noget andet galt - om end noget værre end en utæt pakning?

    Mvh. Daniel
    Hvis du starter og stopper motoren for fejlsøgning kan der godt danne sig lidt kondens, check dog motorolien, hiv oliepinden og se om olien er sort eller klar, den må ikke være mælkehvid.

    Som skrevet i tråden kan motoren nemt få en tikkelyd hvis det metalfolie som sidder på pakningen mod udstødningsmanifolden skydes af på et lille område (det kan ske efter lang tids brug), det lyder lidt fælt men er ikke noget særligt, hvis man mangler pakninger kan man i nødstilfælde bare give den lidt pasta så er den tæt et stykke tid.

  13. #13
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Hm.. har godtnok aldrig hørt at man kan bruge silicone som udstødningspakning, men alm. udstødningspasta som kan fås alle steder hvor de handler med bil-reservedele, dog kun til headers med tynde flanger som giver sig en del pga. varme.

    Hvis det er helt standard manifolder i støbejern skal de bare være rene, så pakker alm. std. udstødningspakninger af typen som disse fint ( de følger med i et alm. fel pro pakningskit til smallblock) :


    Klik Billede for en større version

Navn:	exhaust-gaskets.jpg
Vist:	120
Str:	292.6 KB
ID:	3550


    fladen med alu/metal skal vende mod udstødningsmanifolden, siden uden alu/metal mod topstykket, så bliver det helt tæt, man skal tænke på at manifold og topstykker lever forskellige liv rent temperaturmæssigt( og dermed bevægelsesmæssigt) og manifolden bevæger sig mere, derfor skal den have metalsiden at arbejde på.
    Fidusen med silicone ef at det holder sig smidigt. Udstødningspastaen bliver hård og porøs.
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  14. #14
    Citer Skrevet af Stingray69 Vis Indlæg
    Fidusen med silikone er at det holder sig smidigt. Udstødningspastaen bliver hård og porøs.
    Som Christian skriver, brug silikone det er mere modstandsdygtigt for diverse små ujævnheder, jeg køber mit her Nissan | AutoNorden.dk lidt dyrt men det virker , da jeg samlede

    Corvetten for 5 år siden, smurte jeg silikone på fladerne, og det er tæt selv med , jeg bruger det også på min Turbo Camaro

  15. #15
    Den hvide røg er bare årstiden. Kondens, som dannes pga. Temperatur forskellen inde og uden for udstødningen. Når jeg kører om morgenen er der et hvidt røgslør efter mig. Helt normalt. Jeg tror stadig på flancherne. Jeg kunne godt komme til med en passende top.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  16. #16
    Daniel
    Guest
    Tak svarene.

    Da jeg sidst kontrollerede olien for nogle dage siden var den klar, som frisk olie.
    At den hvide røg (kondens) kun kom ud af den ene udstødning gjorde mig bare lidt nervøs. Jeg er lidt paronid anlagt.

    Claes: Har du et bud på hvad en passende top kunne være? For jeg synes ikke helt at jeg kan få en normal topnøgle top helt ned til møtrikken, da bolten er så lang (http://www.ecklerscorvette.com/corve...1956-1980.html)


    Hvis det ikke er flangerne, så må jeg prøve at se på om pakningerne på udstødningsmanifoldet skal udskiftes. Evt. med silikone på. :-)
    Vedhæftede miniaturebilleder Vedhæftede miniaturebilleder A9869.jpg  

  17. #17
    Hmm. Nu husker jeg. Jeg tror i virkeligheden jeg brugte en ringgaffel.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  18. #18
    Daniel
    Guest
    Jeg prøver lige at se om jeg kan komme til med ringgaflen, ellers har jeg også fundet nogle lange toppe (http://www.harald-nyborg.dk/p4917/lange-toppe-1-2-8-stk), som måske kan bruges, hvis jeg bliver nødt at gå til den nedefra.

    Tusinde tak for rådene.

  19. #19
    Citer Skrevet af Daniel Vis Indlæg
    Jeg prøver lige at se om jeg kan komme til med ringgaflen, ellers har jeg også fundet nogle lange toppe (http://www.harald-nyborg.dk/p4917/lange-toppe-1-2-8-stk), som måske kan bruges, hvis jeg bliver nødt at gå til den nedefra.

    Tusinde tak for rådene.
    Tror det er 7/16 eller 1/2 tomme.

  20. #20
    Daniel
    Guest
    Hej

    En lille update på mit tikken.

    Tikkeriet er der desværre stadig.

    Jeg har fået nogle lange toppe hjem som kan komme ned over bolten, og har spændt møtrikkerne på hver flange. Men det er sgu godt nok svært at komme til møtrikkerne, især i højre side havde jeg stort besvær med at få spændt en af møtrikkerne.
    At bilen stod på jorden gjorde heller ikke opgaven lettere, for det er lidt svært at komme ind under bilen, og komme til møtrikkerne. Men jeg var ikke så meget for at køre i den før jeg havde fået udbedret tikkeriet.

    Jeg synes at møtrikkerne på flangerne kan man skrue en del på (stramme), og jeg blev ikke helt færdig med stramme dem alle (dog blev de alle strammet en del), da det jo som sagt var lidt svært at komme ordentlig til.

    Lige et par spørgsmål:



    • Er det korrekt at møtrikkerne skal strammes til de ikke kan strammes mere? Og skal man skiftes med at stramme lidt på hver møtrik (a la når man strammer boltene ved hjulskift), så man ikke gør flangen skæv?
    • Kan der ske noget ved at køre med en utæt udstødningsmanifold og/eller -flange? Altså kan man gøre tingene værre?




    For jeg har i morgen tænkt mig at køre bilen ca. 12 km til et værksted jeg kan bruge (det er et "gør det selv" værksted der er på mit arbejde), hvor jeg kan få den op på en lift eller over grav, så det bliver lidt lettere at komme til møtrikkerne.

    Vedhæftet fil 3556Vedhæftet fil 3557

    Til slut har jeg lige et par spørgsmål til billedet af højre flange:

    • Hvad er det der sidder på udstødningsmanifolden, som jeg har markeret med pilen?
    • Der ses lidt forskel på flangerne? Hvorfor er de forskellige i højre og venstre side?


    Den anden ting der er markeret med en rød ring er en bolt på indsugningsmanifolden jeg ikke har fået strammet, da den sidder bag ved air-conditionbeslaget, og jeg ikke kan få min ringgaffel der ind mens bilen står på jorden.

    Mange hilsner Daniel


    PS det var en 9/16 tomme top / ringgaffel der skulle bruges til møtrikker og bolte.

  21. #21
    Hej Daniel.

    Der sker intet ved at køre med bilen.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  22. #22
    Hej Daniel
    Et lidt sent svar, da det jo allerede har været i morgen men anyway:
    Om møtrikkerne skal spændes alt hvad du kan kan jeg ikke svare på for det afhænger jo af hvor meget du kan spænde dem Altså der hvor du kan komme til at få godt fat med en nøgle, nej der skal de ikke spændes alt hvad du kan, og der hvor man kun kan komme til med fingerspidserne på nøgle, ja der skal de spændes alt hvad du kan.
    De tre møtrikker skal spændes lidt ad gangen som du nævner, ellers kan pakningen blive trykket flad på den ene "side".
    Hvis det bare er udstødningen der er lidt utæt kan du roligt køre med det. Det er mest kritisk hvis man har eftermonteret aluminiums topstykker og der er en utæthed mellem topstykke og manifold/header.

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  23. #23
    Daniel
    Guest
    Tak for svarene Claes og Karsten!

    Jeg har fået spændt alle boltene. Boltene på udstødningsmanifoldet er lette nok at vurdere hvor meget man skal spænde.
    Men derimod er boltene på flangerne ret svære at vurdere hvor meget de kan spændes. Jeg synes nærmest at boltene er skæve, så jeg tør ikke spænde dem mere.
    Jeg er ikke sikker på at det er efter jeg har spændt dem at boltene er blevet skæve. Se billederne herunder.
    Klik Billede for en større version

Navn:	Højre flange udstødning.jpg
Vist:	22
Str:	385.7 KB
ID:	3558Klik Billede for en større version

Navn:	Venstre flange udstødning.jpg
Vist:	23
Str:	1.04 MB
ID:	3559

    Jeg er efterhånden begyndt at mistænke drivremmene for at det er dem som kommer med lyder... Men jeg har ikke rigtig haft modet til at pille remmene af - især aircondiotionen er lidt svær at få remmen af.

    /Daniel

  24. #24
    De tre bolte ser godt nok ud til at være smadret. Du kan købe nye og skifte dem, hvis du ellers kan få dem løsnet fra manifolden. de ser sådan ud:
    http://www.zip-corvette.com/ProductD...GR-SR&CTitle=&

    Dimsen med vægtkoldsen på er "heat riseren":
    http://www.zip-corvette.com/ProductDetails/ProductDetails.aspx?pid={53a7920e-2296-4498-b5dc-d4349ff6d2dc}&gid={9b06eea9-8ce5-4783-ad4c-1c54ed3528ff}&GroupName=Exhaust+Manifold+Heat+Rise r&pname=57-74+2"+Heat+Riser&Referer=&Alias=&ptct=SGR-SR&CTitle=&
    Den skal kunne bevæges. Fjederen som man også kan se på dit billede af den er en bimetal fjeder som styrer en klap inde i heat riseren. Når bilen er kold er det højre udstødningsrør delvist spærret og varm udstødningsgas fra højre side af motoren ledes gennem en kanal i indsugningsmanifolden over til venstre udstødning. Kanalen passerer under det sted hvor en anden bimetal fjeder, som styrer choker spjældet i karburatoren, er monteret.
    Det er de færreste der har en funktionel heat riser. Det eneste den gør er at åbne chokeren lidt hurtigere. Man kan få et mellemstykke til at montere i stedet for heat riser.
    Det kan i øvrigt sagtens være heat riseren der er utæt der hvor akslen til spjældet går gennem den.

    Er der nogen som er ferm til video redigering? Hvis du har mulighed for at skrue ned for hastigheden kan du tælle hvor mange gange over en given tid den "prutter" og så sammenligne med tomgangs omdrejninger og dermed regne ud om det passer med en utæthed i udstødning/manifold:
    Hvis den prutter 5 gange i sekundet vil det sige at den går med 10 omdrejninger per sekund eller 600 RPM (med mindre udstødnings overgangen i indsugningsmanifolden er spærret, så er det 2,5 gange i sekundet for 600RPM, med mindre begge manifolde er utætte)
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  25. #25
    Daniel
    Guest
    Tak for dit svar Karsten.

    Ja, jeg må se på om jeg ikke skal have skiftet boltene.

    Mht. heat riseren, så fungerer den (om det er fuldstændigt efter hensigten ved jeg ikke). Det så jeg da det var fugtigt i vejret, da kom der næsten kun kondens damp ud af venstre udstødning det første stykke tid motoren var tændt, hvorefter der også begyndte at komme kondens damp fra højre udstødning.

    Jeg må prøve og se om jeg ikke kan lege lidt med noget video redigering, og så tælle tikkelyden. Så har jeg da noget at få vinteren til at gå med.

    At skifte boltene og kigge noget mere på heat riseren bliver nok først et projekt i foråret, for der går ikke længe inden jeg sender bilen til vinteropbevaring i en aflåst hangar. Så jeg kommer ikke til at kunne skrue på den hele vinteren.

    Kan man forresten visuelt se heat riseren bevæge sig, når den bliver varm? Eller sker alt bevægelse inde i udstødningen?


    Mvh. Daniel

  26. #26

    Kan man forresten visuelt se heat riseren bevæge sig, når den bliver varm? Eller sker alt bevægelse inde i udstødningen?

    Mvh. Daniel
    Ja, vægtklodsen udvendigt bevæger sig sammen med klappen
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

Lignende Tråde

  1. Hvad er den værd?
    Af Stingray69 i forum Generelt Forum
    Svar: 8
    Sidste Indlæg: 29-03-2011, 19:45
  2. Hvad er dette?
    Af merc i forum Generelt Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 30-06-2010, 05:06

Tags for denne tråd

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •