Resultater 1 til 10 af 10

Tråd: Køler til min 454 big block..

  1. #1
    keddex1982
    Guest

    Køler til min 454 big block..

    Jeg havde egentligt tænkt mig at renovere min gamle køler, men efter at have kigget nærmere på den kan jeg se at den ikke er arbejdet værd... Hele rammen er gennemtæret flere steder og selve køleren er lappet 3 steder..

    Jeg smider den nok i som den er da den teknisk intet fejler (af hensyn til økonomien pt. ) men jeg vil gerne blive lidt klogere på hvilke muligheder der er for valg af ny køler og hvad jeg skal forvente i pris.

    Hvad taler for at vælge en "moderne" køler med automatiske ventilatorer og hvad koster de ca?

    Jeg synes selv at det gerne må ligne det originale så meget som muligt, men kan godt se fordelen i at blæseren kun kører når det er påkrævet..

    Håber i har nogle erfaringer!

  2. #2
    Christian
    Det er en dårlig ide at sætte en kølerramme på hvis den er gennemtæret. Husk på at kølerrammen er med til at stive fronten af. Hvis du er rigtig uheldig kan du risikerer at der kommer sprækker i fronten, og på skærme, på grund at vibrationer. Når du nu er nået så langt ville det være synd ikke at tage det sidste med.

    Alukølere kan købes her

    http://www.becool.com/productsearch

    Niels

  3. #3
    Viscosekoblingen på den originale vinge, gør jo faktisk også det, at den kun "vejer noget" når motoren har behov for køling. Men jeg ved, at bigblocks til tider havde kølingsproblemer selv fra fabrikken, så måske et par elektriske blæseren er sagen for dig - jeg ved det egentlig ikke. Helt generelt er jeg meget mere til viscosekoblingen - det har altid virket, er dejlig simpelt og ser pænt og originalt ud i motorrummet. Hvorfor ændre noget der virker?

    Alukølere kan også købes her:

    http://www.dewitts.com/pages/categor...s.asp?catID=19

    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Hej Christian
    Når du siger rammen, er det så selve køleren du mener eller den ramme køleren sidder i, altså den der boltes fast i bilen?
    Som Niels siger så er den en del af den bærende konstruktion, så den skal laves inden du monterer den. Min 71'er havde også lidt rust i de to nederste hjørner, men det kunne nemt skæres ud og erstattes. Du kan se billeder af noget af arbejdet i mit album:
    http://www.cccd.dk/forums/album.php?...achmentid=1128
    http://www.cccd.dk/forums/album.php?...achmentid=1129
    http://www.cccd.dk/forums/album.php?...achmentid=1130
    Har du mulighed for at sandblæse rammen så du kan se hvor galt det står til?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  5. #5
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Jeg havde egentligt tænkt mig at renovere min gamle køler, men efter at have kigget nærmere på den kan jeg se at den ikke er arbejdet værd... Hele rammen er gennemtæret flere steder og selve køleren er lappet 3 steder..

    Jeg smider den nok i som den er da den teknisk intet fejler (af hensyn til økonomien pt. ) men jeg vil gerne blive lidt klogere på hvilke muligheder der er for valg af ny køler og hvad jeg skal forvente i pris.

    Hvad taler for at vælge en "moderne" køler med automatiske ventilatorer og hvad koster de ca?

    Jeg synes selv at det gerne må ligne det originale så meget som muligt, men kan godt se fordelen i at blæseren kun kører når det er påkrævet..

    Håber i har nogle erfaringer!
    Jeg tror ikke en original BB med et up to date standard kølersystem og som er justeret korrekt ind, _burde_ have problemer med varmen.

    Efter min mening, har du vel groft sagt 3 valg

    1) Uorginal alu køler som sikkert ikke passer helt præcist = der skal nok laves lidt tilpasninger til montering + kølershroud, her er problemet mindre såfremt du benytter elblæsere da du så ikke behøver at tænke over om den originale shroud passer på. Den her løsning har jeg brugt på min gamle vette, hvor jeg købte en billig no name 2 rækkers alu køler, kostede 2000 kr.

    Jeg var ikke imponeret over køleevnen, men virkede fint til en stock SBC.

    2) Uoriginal alu køler, men som er udformet som den originale. Denne type burde passe lige i uden ændringer og laves blandt andet af Dewitts, (BeCool?) koster ved i omegnen af 600$ plus transport, told og mormor hvis jeg ikke husker helt forkert.

    3) Renovering af den originale. Her afmonteres begge kasser (dem der sidder i siden af køleren) og et nyt køleelement loddes på. Denne operation foretages blandt andet af Nissens kølerfabrik i Horsens. De håndbygger et nyt (kobber?) element specielt til din køler. Jeg gav 1600 for at få lavet en mustang køler på den her måde. Nissens kan næsten gøre det fra dag til dag.

    Corvette køleren vil være dyrere da den er større.

    Jeg gav ca 3000 for renovering af min big block vette køler (SBC med aircon er født med BB køler) hos Bielefeldt kølerservice. Jeg tror Nissens priser ligger tæt på.

    Jeg har været inde og se deres renoveringsafdeling som egentligt er lidt imponerende. De har stadig gamle maskiner tilbage fra 40'erne i brug.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  6. #6
    Hej,

    Ang. køle rammen, så kan de laves, hvis man gider.
    Min var meget slem, den er faktisk skiftet fra ca. 10-15cm oppe fra og ned.

    Jeg fik bukket et profil, som profilet så ud, da de lavede det i 1969. Også fik jeg det lavet i el-forz. plade. Så den skulle gerne holde en del år nu.

    Min køler er også lidt træt (det er den originale), men jeg var heldig at købe et "fejl køb" af er CCD medlem, som passede i min model. Det er mærket Be Cool.

    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2963_resize.JPG
Vist:	52
Str:	82.2 KB
ID:	1407



    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2961_resize.JPG
Vist:	52
Str:	87.7 KB
ID:	1405


    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2988_resize.JPG
Vist:	52
Str:	66.0 KB
ID:	1406


    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2987_resize.JPG
Vist:	52
Str:	90.2 KB
ID:	1404


    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2991_resize.JPG
Vist:	52
Str:	73.1 KB
ID:	1409


    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT2994_resize.JPG
Vist:	52
Str:	59.7 KB
ID:	1408
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  7. #7
    Allan
    Guest
    Den kølerramme var godt nok medtaget inden du fik fingre i den John ..flot arbejde
    Køling af en BB kan jeg tale med om . Der er monteret alu-løler og blæser vinge ..ja vel nærmere suge vinge . Sidste vinter skiftede jeg vandpumpen ud med en hi-perform for mere floow .Det virker .

    Hvis økonomien kniber Christian ,har jeg en org. bb køler til små penge stående der er renoveret....


    mv8
    Allan

  8. #8
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    Den kølerramme var godt nok medtaget inden du fik fingre i den John ..flot arbejde
    Køling af en BB kan jeg tale med om . Der er monteret alu-løler og blæser vinge ..ja vel nærmere suge vinge . Sidste vinter skiftede jeg vandpumpen ud med en hi-perform for mere floow .Det virker .

    Hvis økonomien kniber Christian ,har jeg en org. bb køler til små penge stående der er renoveret....


    mv8
    Allan
    Man kan komme langt med et svejseværk, vinkelsliber, boremaskine og lidt tid.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  9. #9
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    Den kølerramme var godt nok medtaget inden du fik fingre i den John ..flot arbejde
    Køling af en BB kan jeg tale med om . Der er monteret alu-løler og blæser vinge ..ja vel nærmere suge vinge . Sidste vinter skiftede jeg vandpumpen ud med en hi-perform for mere floow .Det virker .

    Hvis økonomien kniber Christian ,har jeg en org. bb køler til små penge stående der er renoveret....


    mv8
    Allan
    Hej Allan

    Det kunne jeg måske godt være interesseret i.. har du mulighed for at sende et par billeder af den?

  10. #10
    keddex1982
    Guest
    Hej,

    Ang. køle rammen, så kan de laves, hvis man gider.
    Min var meget slem, den er faktisk skiftet fra ca. 10-15cm oppe fra og ned.

    Jeg fik bukket et profil, som profilet så ud, da de lavede det i 1969. Også fik jeg det lavet i el-forz. plade. Så den skulle gerne holde en del år nu.

    Min køler er også lidt træt (det er den originale), men jeg var heldig at købe et "fejl køb" af er CCD medlem, som passede i min model. Det er mærket Be Cool.
    Det ser godt ud John.. min er ikke helt så slem da det kun er bunden og hjørnerne der er tæret, men det er stadig meget der skal skiftes.. vil dog overveje det en ekstra gang om jeg skal renovere den...

    Problemet er bare at jeg pt. ikke har tilgang til andet end en pindebrænder-svejser og det er ikke til at svejse i så tyndt gods med den slags

    @Shark: Det er kun rammen til køleren der er gennemtæret.. der er ingen rust i rammen i bilen..

Lignende Tråde

  1. Elektrisk blæser på køler
    Af Shark i forum Teknisk Forum
    Svar: 44
    Sidste Indlæg: 07-04-2013, 17:28
  2. Svar: 0
    Sidste Indlæg: 21-01-2011, 18:51
  3. Hone block/junk-yard engine?
    Af Roald i forum Teknisk Forum
    Svar: 4
    Sidste Indlæg: 10-07-2010, 16:07
  4. Svar: 0
    Sidste Indlæg: 22-06-2010, 19:36

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •