Så kom vi hertil igen, hvordan skal man starte sådan et nyhedsbrev så kort tid efter julen og på kanten af det nye år. Man kunne starte med at ønske jer alle en god bag(h)jul og et fantastisk nytår hvor det største ønske fra min side er, at i slipper for at få et elendigt år, som 2017, med regn, regn og atter regn.
Hvorfor jeg måske ikke har været så aktiv er, at jeg desværre fik konstateret kræft og derefter skulle opereres, som jeg blev i februar. Derfra er tiden gået med at komme sig efter sådan en tur og alle de bekymringer det giver, også i forhold til at man lige får at vide, at nogle kammerater også er ramt af denne frygtelige sygdom. Det sætter sgu livet i perspektiv. Nok om det, vi håber og tror på at det nok skal gå.

Hvordan går det så i FDA, det er der nok mange der går og tænker på. Det skal i også! Det er jo jeres forening. Vi har haft nogle problemer efter den ekstraordinære generalforsamling mht. de to personer der ikke blev genvalgt. De havde en del opgaver, som de løste til ug mens de var i bestyrelsen. Men efter de ikke var en del af bestyrelsen ville de ikke samarbejde. Derfor har vi haft en del problemer med alt det praktiske. Vi er ved at komme i mål og håber på at det meste er løst inden GF 2018 i Herning. Nu, når jeg tænker på generalforsamlingen, er det Herning klubben der afholder den. Der er sendt indkaldelse ud, så hvis i ikke har modtaget den så kontakt os så vi kan få det ordnet. Vi skal også bruge kandidater til bestyrelsen, da vi mangler, så hvis der nogen af jer har lyst, må i gerne kontakte bestyrelsen i jeres klub og sige at i godt kunne tænke jer blive en del af FDA’s bestyrelse. Som almindeligt medlem i jeres klub kan i stille op for jeres klub, det er ikke kun dem som sidder i bestyrelsen i klubben. Der kan dog kun stille en op fra hver klub.


Lidt om de nye regler:

Biler over 35 år gælder de samme regler som før. Det er der ikke lavet om på. Afgiften er stadigvæk ca. 40% af den oprindelige afgift. Benzinafgiften er også den samme, dvs. kr. 1.000,00 pr. km/l den kører under 16km/l. Afgift grundlaget er der heller ikke ændret på.
Vi ved at skat undersøger stel nr. på biler der bliver importeret nu. Dette er for at konstatere om de er originale. Hvis ikke, vil de ikke beregne afgiften på køretøjet før man har dokumentation fra færdselsstyrelsen, dvs. at den kan synes i Danmark. Først herefter vil SKAT beregne afgiften. De prøver at udregne den på brugsværdien, dvs. de undersøger værdien på bilen i Danmark i 2017 priser. Her har FDA gjort opmærksom på, at det må SKAT ikke. Den skal udregnes efter afgiftsgrundlaget, dvs. det er prisen på køretøjet i det land den kommer fra, inkl. fragt til Danmark. Eksempelvis hvis bilen koster kr. 20.000,00 og fragten koster kr. 500,00, betyder det at afgiftsgrundlaget bliver på kr. 20.500,00 og dette beløb, skal der derfor beregnes afgift af. Det gælder altså på alle køretøjer.
Husk at køretøjer på gule plader er fritaget for benzinafgift. Det der er spændene er, hvordan SKAT tolker de nye regler i fremtiden. Det kan vi desværre ikke spå om, og derfor har vi FDA.

For fremtiden, har vi aftalt med MHS, at vi skal have et møde i februar, hvor vi indkalder nogle organisationer. De ting der skal diskuteres, er de nye afgiftsregler, benzinafgiften, hvornår et køretøj er originalt eller uoriginalt og hvordan SKAT tolker de nye regler.

Jeg undskylder for et langt nyhedsbrev, men jeg håber jeg stadig har jeres opmærksomhed. Til sidst vil jeg ønske jer alle et rigtig godt og sikkert nytår! SKÅL!

På vegne af FDA’s Bestyrelse
Formand
Dennis Berthou

Forenede Danske Amerikanerbilklubber