Resultater 1 til 9 af 9

Tråd: Dum varm Corvette

  1. #1

    Dum varm Corvette

    Hej folkens

    Efter at have ligget ude i Corvetten i fosterstilling og grædt hele vinteren er jeg nu nød til at tage mig sammen og finde en løsning på mine varmeproblemer.
    Jeg er blevet tilbudt hjælp her i klubben til justering af EFI/tænding, da jeg har på fornemmelsen at den laver ALT for meget varme, men vil gerne lige have at de andre ting er optimale, så vi ikke slås på flere fronter samtidig.

    Den tidligere ejer har lavet det viste setup, og jeg ser flere problemer i den måde at har lavet det på.



    • Jeg mener at bagpladen ligger ALT for tæt på selve ripperne og at den forhindre ordenligt flow i væsentlige dele af kølerens areal da luften ikke kan "komme ud"
    • Samme problem gør sig gældende når blæseren er aktiv
    • Siderne gaver ret meget og luften vil jo komme fra der hvor der er mindst modstand og det vil sige at store dele af den luft blæserne trækker igennem kommer fra siderne i stedet for igennem køleren.


    Jeg fik den tanke at monterer blæserne direkte. Jeg har set andre Corvetter (godt nok small block) blæsere monteret direkte.
    Burde det ikke være nok? Det er jo mest ved langsom kørsel og tomgang blæseren skal gøre arbejdet og ikke ved belastning, hvor fartvinden gør arbejdet.

    Blæserne er 2 stk SPAL VA10-AP10/C-61A 12V (12" 909 cfm)


    Hvad er jeres erfaringer? Burde der ikke virker, hvis eller andre parametre omring motoren er iorden?

    Data

    496 bbc med Edelbrock topendkit og EFI.


    Hilsen Ole
    Klik Billede for en større version

Navn:	20170205_133456.jpg
Vist:	16
Str:	4.36 MB
ID:	6663Klik Billede for en større version

Navn:	20170205_133540.jpg
Vist:	13
Str:	3.97 MB
ID:	6664Klik Billede for en større version

Navn:	20170205_133549.jpg
Vist:	10
Str:	3.86 MB
ID:	6665

  2. #2
    Hej Ole.

    Hvis jeg var dig ville jeg monterer de 2 ventilatorer direkte på køleren.
    Der skal en gummipakning imellem selve køleren, og ventilatoren.
    Strips til fastgørelse af ventilator, kan du få her.

    http://www.qualitec.dk/kleblser-monteringskit
    Hvis du sætter dem indvendigt, så husk at de skal suge

    Hilsen Niels
    In the garage.
    1 Stk.1997 C5 Hatchback 1 stk Kia Rio 1 stk. Kia Picanto, and a snowbobby 55 snowmachine.
    Kunst er det man ikke kan. Hvis man kunne var det jo ingen kunst. Storm P.
    Det er ikke alt der tæller, der tælles, og det er ikke alt der tælles, der tæller. Albert Einstein.
    "If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

  3. #3
    Jeg har monteret en Dewitt alu køler med to blæsere på min 454.

    De kan købes ubehandlet eller sorte. Den har de originale mål og ligner en original køler.

    Blæserne styres i dag af FAST EFI men jeg har den gamle styring liggende som kan justeres individuelt.

    Det virker !!!!

    Jeg bestilte den gennem Summit så vidt jeg husker.

    Men det er rigtigt at forkert tænding og efi justerring kan give for meget varme.

  4. #4
    Er det EZ EFI 2.0 du kører med?

    Jeg kører selv med EZ-EFI med tilhørende strømfordeler.
    Jeg har også skiftet til high flow vandpumpe.
    Tændingen er justeret ind så det skulle passe, men på mine headers ser det ud som om der kommer (for) meget varme, så næste punkt er at jeg skal se om TDC overhovedet sidder rigtigt.

    Ellers må den pakkes med isposer



    Citer Skrevet af Pfingstl Vis Indlæg
    Jeg har monteret en Dewitt alu køler med to blæsere på min 454.

    De kan købes ubehandlet eller sorte. Den har de originale mål og ligner en original køler.

    Blæserne styres i dag af FAST EFI men jeg har den gamle styring liggende som kan justeres individuelt.

    Det virker !!!!

    Jeg bestilte den gennem Summit så vidt jeg husker.

    Men det er rigtigt at forkert tænding og efi justerring kan give for meget varme.

  5. #5
    Ja også med fordeler. Og det spiller bare.

    Ingen tændingsbanken eller andre problemer.

    Pladen med blæsere på dine billeder lader til at være for tæt på køleren. Det er næsten kun de to runde huller der trækker luft igennem. Dewitt har en ramme med mere afstand og gummi så der kommer mere luft igennem når man kører.

    Har du sat tænding med de 20 grader under wizard og kontrolleret med tændingspistol at du har 20 grader ?

    Kan anbefale dig cpgnation FAST forum. Mange kompentente folk der skriver.

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Der må være noget galt med opsætningen og der er flere muligheder, en bigblock i balance selv en højkomprimeret en af slagsen kan køre uden kølervingen og kun med varmeapperatsblæseren/køleren i reserver ( medmindre man holder lang tid i kø ), det har jeg selv gjort i en hel del år.

    Du er sikkert opmærksom på det meste men nu skriver jeg de ting man kunne starte med at kigge på:


    • at alt luften som rammer fronten kommer igennem køleren og kun den
    • at den nederste originalspoiler er monteret
    • at der er fungerende ekspansionssystem
    • at varmeapperatet fungerer og kan bruges til backup
    • at termostaten er af den dybe slags ikke de fladere( skal helst være af Robertshaw typen)
    • tænding hvordan står den, hvis den tænder for sent bliver den rigtig varm og i ekstreme tilfælde bliver dine headers rødglødende
    • blandingsforhold, hvis den kører for magert bliver den for varm.
    • er der tændingsforstilling ved høj vacuum (vacuumadvance) den trækker tændingen tilbage når man cruiser og det giver lavere temperatur/bedre forbrænding/lavere forbrug og forventer samtidig en lidt magere blanding, som der så er lidt bedre tid til at forbrænde.
    • er der monteret spiral i nederste kølerslange så den ikke bliver suget flad og der så ikke kommer vand til motoren
    • lidt sværere at se, men er der sat de rigtige toppakninger i, kan evt. ses med termisk kamera som kan give en masse god info om hvordan varmen fordeler sig.
    • kører vandpumpen med den rigtige hastighed, er der skiftet remhjul, nogle aluhjul passer ikke til bigblocken og får vandpumpen til at køre for langsomt.
    • de plader som vises på billedet er flotte men når Corvetten kører vil de blokere for luften, hvis blæserne samtidig kører vil de ikke kunne følge med når man kører på landevej og det giver stop for frisk luft
    • kan luften komme videre eller stoppes den i motorrummet, Corvetten er forberedt ved viskergallereriet til en lille ændring der gør at man nemt kan fjerne overtrykket under motorhjelmen, samtidig skal luften helst kunne komme ud ved sidegællerne.
    • Blæserne burde kun tænde ved køkørsel, ved alm. kørsel burde de ikke være tændt, man kan også få brug for dem hvis man har kørt hurtigt et stykke tid og kører af på en rampe, så er det ikke altid en alm. køler kan følge med om sommeren.

  7. #7
    Hej Ole ..

    Tror det er justering af efi .. sæt din køler på og få den over til mig ....

    Husk lige hvad David skriver med rem og vandpumpe det er en standart fejl

    Brian
    Corvette 1980 100% standart unleaded only

  8. #8
    Allan
    Guest
    jeg havde også varme problemer med min BB , og har i sin tid fået lavet samme opsætning med aluplade på kølerene ,dog har jeg kun 1 blæser eller rettere suger på . Det har virket ,og det er kun ganske enkelte gange , jeg har måtte redde en begyndende for høj temperatur ved at tænde for varmeapperatet . Ellers vil jeg også foreslå at gennemgå David`s tjek liste slavisk ,eller evt. kikke forbi Steen http://www.skp-racing.dk/skp-racing.aspx

  9. #9

Lignende Tråde

  1. Tændrør og varm motor
    Af Ole Brinch i forum Teknisk Forum
    Svar: 14
    Sidste Indlæg: 13-07-2015, 12:54

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •