Resultater 1 til 21 af 21

Tråd: SB/BB - v - BB motor

  1. #1

    SB/BB - v - BB motor

    Hej,

    Jeg sidder og kigger på 434 OC SB/BB motor, og kommer til at tænke på, hvorfor kalder man en 427, 428 eller 434 for en SB motor?
    Hvad er det der gør, at man kalder en "rigtig" BB for en BB motor?

    /John
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Hej,

    Jeg sidder og kigger på 434 OC SB/BB motor, og kommer til at tænke på, hvorfor kalder man en 427, 428 eller 434 for en SB motor?
    Hvad er det der gør, at man kalder en "rigtig" BB for en BB motor?

    /John
    Det er de ydre dimensioner, altså selve blokkens fysiske størrelse, ikke hvormange kubiktommer den er.

    I dag kan man få en 427 smallblock med samme ydre dimensioner som den første 265 smallblock som kom i 55.

    Tilgengæld kan man få en bigblock som er 632 med samme ydre dimensioner som den første 396 som kom i 65.

    Med til at forvirre begreberne er at man idag både for small og bigblock kan få talldeck blokke som er .400 tomme højere, det giver lidt ekstra kubik, chevrolet lavede oprindeligt de ekstra høje blokke for at få plads til en ekstra stempelring i deres truckmotorer, hotrodderene var hurtige til at bruge den ekstra plads til længere slaglængde og dermed flere kubiktommer.

    Hvis man så vil være totalt forvirret kan man idag få blokke med f.eks. 5 tomme spacing, det giver ekstra plads og giver mulighed for at lave en 600 kubiktommer motor med smallblock deck højde, dvs. kun det trænede øje vil kunne se at det ikke er en 350 der ligger i, lidt cool, men meget dyrt fordi alt er custom toppe, krumptap mv.

  3. #3
    Hej David. Er det ikke noget med Boring / slaglænge forholdet?

    Jeg troede faktisk det var primært dét, der afgører om det er en big - eller smallblock?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Ok, tak for det godt svar David.
    Betyder det så, at det er mest fornuftigt at købe en sb motor, hvis man kan finde det kubik man ønsker i en sb motor?
    Eller er der en fordel i at have en 427 bb frem for en 427 sb motor?

    Men fornuftigt mener jeg, at en sb motor må have lidt fordele frem for en bb motor, f. eks vægt, mindre varme i motor rum, osv. ?
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  5. #5
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Ok, tak for det godt svar David.
    Betyder det så, at det er mest fornuftigt at købe en sb motor, hvis man kan finde det kubik man ønsker i en sb motor?
    Eller er der en fordel i at have en 427 bb frem for en 427 sb motor?

    Men fornuftigt mener jeg, at en sb motor må have lidt fordele frem for en bb motor, f. eks vægt, mindre varme i motor rum, osv. ?
    SB vs BB er nok nærmest religion...- så dét er der formentlig mange forskellige meninger om. En SB er dog anvendt i rigtig mange forskellige bilmodeller og deraf findes der rigtig meget på markedet til fornuftige penge (reservedele, performance-stumper mv.). Prisen på BB-stumper er oftest en tand dyrere. Mange BB-ejere har udfordringer med varmen ift. SB-ejere - men alt kan løses (de har jo alle kunne holde til at køre i Arizona´s varme).

    Men så er der lyden...- og dér kan (IMO) intet slå lyden fra en BB...
    ____________________
    Anders Langkjær Tange

    (CCCD #32)

    Garagen:
    2001 Corvette Z06
    2015 Mercedes C450 T AMG


    "...støt flere miljøvenlige biler på vejene - så der er mere 99 oktan til os andre..."

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Ok, tak for det godt svar David.
    Betyder det så, at det er mest fornuftigt at købe en sb motor, hvis man kan finde det kubik man ønsker i en sb motor?
    Eller er der en fordel i at have en 427 bb frem for en 427 sb motor?

    Men fornuftigt mener jeg, at en sb motor må have lidt fordele frem for en bb motor, f. eks vægt, mindre varme i motor rum, osv. ?
    Bigblock med alutoppe = samme vægt som en smallblock med jerntoppe.

    Varme, tja det skyldes mange gange en dårlig køler eller manglende pakning omkring køler (det er vigtigt at al luft tvinges igennem køleren).

    Bigblocken er har nogle designmæssige fordele som gør det nemmere og billigere at lave heste når man kommer lidt op i hestekræfter.

    Med i overvejelserne bør også være de ekstra omkostninger der er til nye headers, generatorbeslag mv.

    Som Anders skriver, man er aldrig i tvivl om når det er en bigblock :-)

  7. #7
    Ok, tak for svar.

    Hvad er så det der gør at Kim's 555 tager RPM så voldsomt?
    Eller hvad er forskellen på en "tung/sløv" motor til en RPM villig motor. Når jeg tænker på Kim's motor, kan det jo ikke kun være knasten som er helt vild. For Kim's 555 gik jo perfekt i tomgang.
    Og når jeg tænker på Kim's 555, hvad knast er der i den motor. Comp Cams har 4 eller 5 kategorier, fra "morfar til topfuel" Hvilken "type" er Kim's?
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  8. #8
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Ok, tak for svar.

    Hvad er så det der gør at Kim's 555 tager RPM så voldsomt?
    Eller hvad er forskellen på en "tung/sløv" motor til en RPM villig motor. Når jeg tænker på Kim's motor, kan det jo ikke kun være knasten som er helt vild. For Kim's 555 gik jo perfekt i tomgang.
    Og når jeg tænker på Kim's 555, hvad knast er der i den motor. Comp Cams har 4 eller 5 kategorier, fra "morfar til topfuel" Hvilken "type" er Kim's?
    Kim's knast er en plain-jane hydralisk knast.

    Eller hvad er forskellen på en "tung/sløv" motor til en RPM villig motor :

    • Afstemte fjedre (for hårde fjedre giver unødvendig modstand)
    • Lavfriktionsringe
    • Lette stempler
    • Lange plejlstænger
    • Høj kompression (dog til gaden)
    • Fast burn forbrændingskamre uden quench areal
    • Velsamlet motor med de rigtige tollerancer
    • Let internt afbalanceret krumptap


    Det som er nøgleordret er omhyggeligt udvalgte komponenter (som passer sammen ) samlet med de rigtige tollerancer. Hvis man f.eks. sætter en vildere knast i, sænker man den dynamiske kompression og motoren bliver mindre effektiv. Et GM rotating assembly er lavet til at køre jorden rundt mange gange, et moderne strokerkit holder 30-50000 km. før man skal hone/de lette - lave stempler giver mere vippen i cylinderen og det slider mere, betyder ikke så meget hvis det er en hobbymaskine som kører 3-5000km om året.

    Det som måske nok imponerer mest er at på trods af 4.5 tomme i slag tager den omdrejninger som en motorcykel eller som en preppet 327/302 smallblock

  9. #9
    Perfekt David, der var opskriften på min nye motor
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  10. #10
    Jeg har en 333 = 700 HK = 11.000 omdrejninger 14 i kompression det er ikke til gaden

  11. #11

    Cool

    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    • Fast burn forbrændingskamre uden quench areal
    hvordan er et topstykke uden quench areal udformet?

    jeg er med på at 'quench' er afstanden fra stempel top ved TDC og op til bunden af topstykket.

    Spændende tråd
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  12. #12
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    hvordan er et topstykke uden quench areal udformet?

    jeg er med på at 'quench' er afstanden fra stempel top ved TDC og op til bunden af topstykket.

    Spændende tråd
    Ja se det var ikke rigtigt formuleret eller skal vi bare sige forkert, det jeg mente var et hvis quench arealet ikke er rigtigt designet/udmålt vil det ikke give den rigtige virkning. Altså hvis der er for stor afstand imellem toppen af stemplet og selve topstykket vil man ikke få den rigtige virkning som jo er lavere temperatur (i quench arealet) og bedre blanding/turbulens hvor forbrændingen sker, det kan ligefrem give tændingsbanken, man kalder også quench for kunstig kompression. Her er et skønt billede af en 348 hvor quench arealet er peget ud, på mange smallblocks er effekten af quench ikke medregnet/designet ind af hensyn til produktionstolerancer:

    se evt. også denne artikel hvor det er grundigt forklaret:
    http://www.chevyhiperformance.com/te...ide/index.html
    her er squich forklaret utroligt hvad de kunne i 1963 :-)

  13. #13
    Hej David

    Når vi nu er ved dette emne, hvad er forskellen imellem mine topstykker og dine ud over at de er på henholdvis 18-23 grader??

    Kim

  14. #14
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Perfekt David, der var opskriften på min nye motor
    Hej John
    Skal du til at kokkerere en ny motor, og skal der sprøjt på???????????????????????????

  15. #15

    Thumbs up

    Det var ellers en ganske grundig forklaring - tak for den:D
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  16. #16
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Hej John
    Skal du til at kokkerere en ny motor, og skal der sprøjt på???????????????????????????
    Ja der skal indsprøjtning på det er helt sikkeret.
    Og ja igen, jeg skal "laver et eller andet", min mening var at stroke den gamle 350 til 383, men når jeg ligger priserne sammen, kommer det ikke til at hænge sammen. Spec. hvis jeg sammenligner med en OC 434/427 short block.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  17. #17
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Hej David

    Når vi nu er ved dette emne, hvad er forskellen imellem mine topstykker og dine ud over at de er på henholdvis 18-23 grader??

    Kim
    De 18 grader hentyder til vinklen på ventilerne i forhold til blok-dækket, jo færre grader jo bedre vil forbrændingskammeret kunne blive fyldt, det skyldes at ventilerne ikke går så tæt på cylindervæggene når de åbner, der hvor ventilerne går tæt på cylindervæggen (såkaldt Valve shrouding) er der ikke så meget plads til at få benzinblandingen ind, de moderne motorer fra chevrolet kører med 11 graders toppe. Den oprindelige MRK IV bigblock kører med 24 graders topstykker, men pga. forbrændingskammeret udformning (semi-hemi) + ventiler på kant og den større boring har den en designmæssig fordel over smallblocken. Her er en relativ "tam" 358 smallblock med 18 graders toppe som laver mange heste fordi den er bedre til at trække vejret, i klubben kører både Brian og Nilledrengen med 18 graders toppe:

    http://www.trickflow.com/articles/18degree_hp/

  18. #18
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    De 18 grader hentyder til vinklen på ventilerne i forhold til blok-dækket, jo færre grader jo bedre vil forbrændingskammeret kunne blive fyldt, det skyldes at ventilerne ikke går så tæt på cylindervæggene når de åbner, der hvor ventilerne går tæt på cylindervæggen (såkaldt Valve shrouding) er der ikke så meget plads til at få benzinblandingen ind, de moderne motorer fra chevrolet kører med 11 graders toppe. Den oprindelige MRK IV bigblock kører med 24 graders topstykker, men pga. forbrændingskammeret udformning (semi-hemi) + ventiler på kant og den større boring har den en designmæssig fordel over smallblocken. Her er en relativ "tam" 358 smallblock med 18 graders toppe som laver mange heste fordi den er bedre til at trække vejret, i klubben kører både Brian og Nilledrengen med 18 graders toppe:

    http://www.trickflow.com/articles/18degree_hp/
    Hej David

    Det vil sige at forbrændingskammeret er kugleformet ligesom Hemi topperne er, men uden at tænderøret er midt i.

    Tak for forklaring.

    Kim

  19. #19
    Hvor stor kan man lave en SB, unden at pine den?
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  20. #20
    434 cui med normal højde block


    Brian
    Corvette 1980 100% standart unleaded only

  21. #21

Lignende Tråde

  1. Klassisk motor-teststand
    Af david i forum Generelt Forum
    Svar: 25
    Sidste Indlæg: 08-08-2010, 13:31
  2. Motor problmer
    Af merc i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 08-07-2010, 22:39
  3. Allingåbro Motor Festival 2010
    Af John i forum Generelt Forum
    Svar: 11
    Sidste Indlæg: 24-05-2010, 10:09
  4. Optimering af motor m.v.
    Af ngendk i forum Teknisk Forum
    Svar: 42
    Sidste Indlæg: 23-05-2010, 09:55
  5. Allingåbro motor festival 2010
    Af John i forum Generelt Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 19-05-2010, 18:32

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •