Resultater 1 til 5 af 5

Tråd: Gearkasseolie

  1. #1

    Gearkasseolie

    KAMMERATER!!!!

    Jeg har lidt problemer med min manuelle gearkasse.. Faktisk begyndte det sidste år.

    Problemet sidste år:
    Når jeg startede Vetten og gik fra bakgear til 1. bakkede Vetten stadig?? Jeg tjekkede bla. at der var nok Gearkasseolie i gearkassen (M21 Muncie), hvilket der var. Til sidst opgave jeg og fik en mekaniker til at kigge på det, og han justerede Shifteren og Pushrods, hvilket hjalp lidt.

    Der var/er dog stadig problemer når Vetten er blevet varm, så lyder det periodisk som om den børster lidt tænder imellem gear-skifte. Ligeledes børster den også nogle gang lidt tænder når den bliver sat i frigear (f.eks. ved lysreguleringer etc.)? Typisk kan jeg skifte frem og tilbage imellem nogle gear, og derefter slippe koblingen et øjeblik så stopper det, men efter at have kørt lidt kommer problemet tilbage igen??
    Har oplevet een gang i år, at Vetten bakked i 1st. Gear! Argghh

    Har søgt lidt på nettet, og det eneste jeg har fundet, er at der skal bruges noget andet olie http://www.corvetteforum.com/forums/...-when-hot.html

    Jeg har en helt ny shifter samt Pushrods liggende og overvejer kraftigt at få udskiftet dette snarest, men ville lige høre om andre har haft erfaringer med ovenståendes, før jeg bookker mig ind på et værksted.

    Kender nogen til overståede problem, og hvilke olie bruger I i jeres manuel gearkasse??

    1971 Corvette SB, M21 Muncie manuel

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af KSondergard Vis Indlæg
    KAMMERATER!!!!

    Jeg har lidt problemer med min manuelle gearkasse.. Faktisk begyndte det sidste år.

    Problemet sidste år:
    Når jeg startede Vetten og gik fra bakgear til 1. bakkede Vetten stadig?? Jeg tjekkede bla. at der var nok Gearkasseolie i gearkassen (M21 Muncie), hvilket der var. Til sidst opgave jeg og fik en mekaniker til at kigge på det, og han justerede Shifteren og Pushrods, hvilket hjalp lidt.

    Der var/er dog stadig problemer når Vetten er blevet varm, så lyder det periodisk som om den børster lidt tænder imellem gear-skifte. Ligeledes børster den også nogle gang lidt tænder når den bliver sat i frigear (f.eks. ved lysreguleringer etc.)? Typisk kan jeg skifte frem og tilbage imellem nogle gear, og derefter slippe koblingen et øjeblik så stopper det, men efter at have kørt lidt kommer problemet tilbage igen??
    Har oplevet een gang i år, at Vetten bakked i 1st. Gear! Argghh

    Har søgt lidt på nettet, og det eneste jeg har fundet, er at der skal bruges noget andet olie http://www.corvetteforum.com/forums/...-when-hot.html

    Jeg har en helt ny shifter samt Pushrods liggende og overvejer kraftigt at få udskiftet dette snarest, men ville lige høre om andre har haft erfaringer med ovenståendes, før jeg bookker mig ind på et værksted.

    Kender nogen til overståede problem, og hvilke olie bruger I i jeres manuel gearkasse??

    1971 Corvette SB, M21 Muncie manuel
    Synes godt det kunne lyde som et justeringsproblem af gearskiftet, det var ihvertfald årsagen til min gearkasse børstede tænder, men ikke hele tiden, såvidt jeg kunne finde ud af var et af gearene ikke helt ude af indgreb og det gjorde det svært skifte uden at den børstede tænder. Prøv at starte med at justere gearskiftet som det er, hvis det ikke kan justeres væk er det gearkassen der skal kigges på, første ting her er at kigge på shifter forks som kan være slidte, det er easy fix!


  3. #3
    Tak for dit svar David.

    Jeg havde siden (med Forks) på gearkassen afmonteret sidste år, men kunne umiddelbart ikke se om Gaflerne var slidte eller ikke (havde ingen mål på dem, så jeg kunne ikke tjekke dem). Hvad jeg kunne bedømme, var der ingen synlige slid på Forks.
    Imens jeg havde siden afmonteret, stak jeg også en lang magnet ind og rodede lidt rundt i bunden for at se om jeg kunne "fiske" metalstumper op. Heldigvis var der intet at "fange" med magneten.

    Jeg har fået justeret gearene af en mekaniker (Michael i Greve), hvilket hjalp et lille stykke tid (faktisk er det to år siden problemerne startede og ikke et år som jeg skrev tidligere).

    Synes min shifter virker meget slap og løs i det, og derfor overvejer jeg at udskifte den, hvilket burde kunne gøres nede fra uden at demontere hele gearkassen gearkassen...??

    Men om ikke andet, så tror jeg at jeg flytter pushrods ned i det midterste hul på gearene, således jeg får et kortere Throw og derved skal det hele jo justeres endnu en gang.
    Grunden til at jeg vil have kortere Throw, er at jeg kan se at shifteren rammer kanten på gear-kulissen og har lavet nogle buler :0((

    Kender du målene på Forks, således jeg kan tjekke dem?

    Det der dog gør mig mest bekymret er, at når jeg skifter fra Bak-gear til første-gear bakker bilen stadig når jeg slipper koblingen..??

  4. #4
    Hej Kent

    Det med at gearstangen går mod kanten i for kan skyldes at der måske mangler skiver under beslaget til gearstangen hvor den boltes fast til rammen.
    Dengang jeg havde det adskildt var jeg var ikke klar over at disse skulle være der, så hvis skiverne har manglet i forvejen så er der heller ikke kommet nogen i (jeg har bare samlet det på samme måde som det var før).
    Skiverne skal være under den forreste del af beslaget således at beslaget, og dermed centerlinie på gearskiftet, vippes lidt bagud.

    Sliderne kontrolleres ved at afmontere dem fra sidepladen og så skubbe den ind i rillen den kører i. Slideren skal kunne vippes, men der må der ikke være mærkbart sluk når man bevæger den sidevejs i ret vinkel.
    Man skal kunne vurdere hvor dybt inde slideren normalt kører ved at se på slidmønsteret (hvorfor føler jeg at det er nøget frækt jeg skriver...).

    Pas på når du piller slideren ud af sidedækslet da der er nogle fjedre der vågner når man gør det.

    Jeg er ret sikker på at man for at kunne få gearskifteren afmonteret er nødt til at sænke gearkassen lidt. Jeg mener ikke at gearkassen skal af, men man afmonterer gearkasse ophænget og lader gearkassen synke ned mod rammen.

    Du kan godt forberede dig på at det kommer til at gøre ondt for det er med den yderste del af fingerspidserne man arbejder når de øverste bolte i gearskifterbeslaget skal af.

    Jeg skiftede olien dengang. Jeg kan ikke huske hvad den hed, men det har ikke været noget fancy.


    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  5. #5

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •