Resultater 1 til 7 af 7

Tråd: Indsugningsmanifold moment

  1. #1

    Indsugningsmanifold moment

    Hej.

    Jeg har søgt forum uden held, derfor spørger jeg.

    Jeg er ved at montere BB indsugningsmanifold og i papirene står der at nogle bolte skal håndspændes og at de restrene bolte skal spændes med 25 ft./lbs

    Umiddelbart brugte jeg google converter med LBS to KG. da min momentnøgle bruger kg. den konverterede det til 11 KG, da jeg begyndte at spænde de rellevante bolte med momentnøglen syntes jeg det virkede som sindsygt meget med de 11 kg... det er en ALU indsugning. ??

    Jeg løsnede alle bolte og forsøgte igen at google, denne gang FT. to KG, så fik jeg oplyst at det var 3.4 KG. moment...hvilket nu virkede meget løst....


    Nu er jeg er forvirret, jeg har søgt flere steder nu på nettet og kan se at på flere forum forslår de blot håndspændt i den korrekte rækkefølge..?

    OG HVIS man overspænder boltene, hvad kan der så ske af skader / fejl...


    Håber der er en vågen venlig sjæl der kan hjælpe


    Mvh. Skallerup.

  2. #2
    Hej
    25 ft/lbs svare til 33,9 Nm, som igen svare til 3,39 kg
    så de 3,4 kg. er ikk helt skævt.

    Hilsen
    Henrik E

  3. #3
    Vedhæfter lige et skemaFT LBS to NM.pdf
    du får kg fra Nm ved at flytte komma et tal mod venstre

  4. #4
    Citer Skrevet af Henrik E Vis Indlæg
    Hej
    25 ft/lbs svare til 33,9 Nm, som igen svare til 3,39 kg
    så de 3,4 kg. er ikk helt skævt.

    Hilsen
    Henrik E

    Verdensklasse...!! Så fik jeg desværre min mistanke bekræftet....


    Er der nogen der har en ide om hvad der kan / kunne ske ved at de har været spændt op i 11 kg, som var det første jeg fik frem.


    Mvh. Skallerup.

  5. #5
    Citer Skrevet af Skallerup Vis Indlæg
    Verdensklasse...!! Så fik jeg desværre min mistanke bekræftet....


    Er der nogen der har en ide om hvad der kan / kunne ske ved at de har været spændt op i 11 kg, som var det første jeg fik frem.


    Mvh. Skallerup.

    Skal ikke gøre mig klog på. men måske en ny pakning.. håber du har rynker i gevindet endnu... den må have været papirs tynd.

  6. #6
    Citer Skrevet af Skallerup Vis Indlæg
    Hej.

    Jeg har søgt forum uden held, derfor spørger jeg.

    Jeg er ved at montere BB indsugningsmanifold og i papirene står der at nogle bolte skal håndspændes og at de restrene bolte skal spændes med 25 ft./lbs

    Umiddelbart brugte jeg google converter med LBS to KG. da min momentnøgle bruger kg. den konverterede det til 11 KG, da jeg begyndte at spænde de rellevante bolte med momentnøglen syntes jeg det virkede som sindsygt meget med de 11 kg... det er en ALU indsugning. ??

    Jeg løsnede alle bolte og forsøgte igen at google, denne gang FT. to KG, så fik jeg oplyst at det var 3.4 KG. moment...hvilket nu virkede meget løst....


    Nu er jeg er forvirret, jeg har søgt flere steder nu på nettet og kan se at på flere forum forslår de blot håndspændt i den korrekte rækkefølge..?

    OG HVIS man overspænder boltene, hvad kan der så ske af skader / fejl...


    Håber der er en vågen venlig sjæl der kan hjælpe


    Mvh. Skallerup.
    Back to Top
    Big Block Chevrolet Intake Torque Sequence



    So we got that cool new dual quad tunnel ram and you are going to need to figure out how to get it on and torqued
    properly. Make sure you follow the manufactures instructions (Edelbrock, Holley, Weiand, etc) for the proper
    procedures. You will need a few things including the "Nuts, Bolts and Gaskets" as they say. Don't forget the gasket
    sealer(s) torque wrench and this page. My preferences for gasket sealers on the race cars are Hylomar (Permatex
    Version) for intake ports and a light coat of High temp RTV sealer for the water jackets and end seals. It's also a
    good idea to coat bolts that enter the water jacket with some Permatex or similar bolt sealer.

    Big Block Chevy Intake Bolt Torque Specifications



    25 Ft/Lbs - Aluminum Heads
    35 Ft/Lbs - Iron Heads


    The torque spec can be anywhere from 25-35 on Iron heads, but for aluminum I tend to go towards the lower side.
    IF you do have a spec from the manufacturer follow that. Make sure threads in the head are clean and in good
    shape.


    Make sure you follow the sequence in a couple of steps, worry about this more on old and aluminum manifolds.
    Cast Iron is much more forgiving if you are unfortunate to have to use a boat anchor of an intake. They are HEAVY
    on the BBC.


    Some Common Intake Manifold Tips



    If you have an old used manifold, before installing it, check for cracks, leaks and the threads in the thermostat
    housing (often a problem area) and the threads in the bolt for the distributor clamp. You don't want to find out you
    have to toss in a Helicoil or other insert while it's on the car. For the T-Stat housing and Distributor claps it's nice to
    use studs.

    Test fit your manifold with gaskets (no sealer). Make sure it looks like it will align. Milling heads and decking blocks
    can make things not align properly and cause leaks.


    Use good sealers, do not use silicon around intake ports, just the water ports. Some folks like to use the end seals,
    I typically toss them and use a bead of silicon on the front and rear seals of the manifold. Do it in the way you are
    most comfortable with. If tossing the end seals make sure things are totally clean an oil free.


    Last thing is to be careful of the 5, 9, 10, 11, 16. These are often on weak parts of the manifold. Some manifold do
    not have bolts 5, 10, 11, 16 as the ports are way too big to have a bolt hole smack in the middle. I don't know what
    the 'Proper' technique is but I just skip to the next one in the sequence.
    Copyright (C) 2013 - 2016 Sandy Ganz, GTSparkplugs. All Rights Reserved. Content May NOT be used without written permission




    Reference Library Quick Links Ford 302 HO and 351W Firing Order Ford 260 289 302 Firing Order Flathead Ford Firing Order Ford 351C, 351M, 400M Firing Order Big Block Ford FE 390 427 428 Firing Order Chevy SB and BB Firing Order Chevy LSX Firing Order Powerstroke 6.9L and 7.3L Firing Order Mopar Firing Order Porsche Boxster and Cayman Firing Order Porsche 911 Firing Order Ford V6 Firing Order Mini Cooper Firing Order BMW Inline 6 Firing Order Reading your Spark Plugs How to Measure 5 Lug Bolt Patterns on Wheels Measuring Wheel Bolt Patterns Wheel Lug Torque Sequence Ford 302 HO and 351W Valve Adjusting Order Ford 260, 289 and 302 Valve Adjusting Order Drill and Tap Chart Inch Drill and Tap Chart Metric Drill and Tap Chart British Sheet Metal Gauge Chart Small Block Ford Valve Layout Small Block Ford Head Torque Sequence Small Block Ford Intake Torque Sequence Big Block Ford Intake Torque Sequence Big Block Ford (FE) Head Torque Sequence Big Block Chevy Valve Layout Big Block Chevy Head Torque Sequence Big Block Chevy Intake Torque Sequence Small Block Chevy Head Torque Sequence Small Block Chevy Intake Torque Sequence Powerstroke 7.3L Head Bolt Torque Sequence Wheel Camber Examples Wheel Camber Examples Bolt Grade Markings EZ Read Bolt Torque Chart Inch EZ Read Bolt Torque Chart Metric Socket Head Cap Screw Torque Chart - Inch Introduction to Automotive Relays Automotive Horns Automotive Electric Fans
    Other Big Block Chevy Quick Links Chevy SB and BB Firing Order Big Block Chevy Valve Layout Big Block Chevy Head Torque Sequence Herb Adams VSE Cobra





  7. #7
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Verdensklasse...!! Så fik jeg desværre min mistanke bekræftet....


    Er der nogen der har en ide om hvad der kan / kunne ske ved at de har været spændt op i 11 kg, som var det første jeg fik frem.


    Mvh. Skallerup.
    Tænker lidt at sålænge du ikke har haft den startet med varm/kold cyklus går det nok, det er lidt specielt med manifolden fordi den står mod tre forskellige flader, når motoren bliver varm vil topstykkerne bevæge sig lidt væk fra hinanden og dermed give en smule mere tilspænd. Som Kim skriver er tilspændingsrækkefølgen supervigtig og som det er bedst at spænde trinvis altså starte med en lav tilspænding og over den flere gange indtil den klikker første gang hele vejen rundt.

Lignende Tråde

  1. Det rigtige moment
    Af KSondergard i forum Generelt Forum
    Svar: 6
    Sidste Indlæg: 20-02-2014, 13:09
  2. Udskiftning af indsugningsmanifold og karburator
    Af le Gardien i forum Teknisk Forum
    Svar: 13
    Sidste Indlæg: 01-04-2013, 09:25
  3. Svar: 0
    Sidste Indlæg: 29-12-2012, 17:44
  4. [VIDEO] A Corvette Racer’s Scary Moment at Hallet Raceway
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 17-06-2010, 16:43

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •