Resultater 1 til 15 af 15

Tråd: Tændrør og varm motor

  1. #1

    Tændrør og varm motor

    Hej Folkens

    Madam Blå og jeg var ude og kører i tirsdags.
    Hun bliver rigeligt varm på turen og når 230-40° da vi kommer hjem. Hun bøvser en del kølervand ud af overtryksslangen efter at være nået hjem.

    Jeg har længe døjet med temperaturproblemer.
    Køleren er skiftet til BeCool alukøler
    Der er 2 kraftige el blæser på.

    Den bliver også varm når jeg kører, men helt tosset bliver det når jeg holder i kø eller tomgang.

    Jeg har taget billeder af alle 8 tændrør. Hvad tænker i om dem? De er taget ud efter 2 x 10 kilometers cruise.
    Jeg har også lagt mærke til at mine headers ser ud som om de har været varme.

    Min tanke er at den kører mager, men den er jo med indsprøjt og burde vel kunne selv.

    Mine lygter og viskerklap har lidt deres eget liv, så måske vakuum også er mærkeligt. Kan det være forklaringen? (Forkert vakuumforstilling)

    Gode råd modtages med kyshånd, da det er SOMMER!!!!

    /Ole
    Klik Billede for en større version

Navn:	2015-06-12 18.57.06.jpg
Vist:	29
Str:	3.16 MB
ID:	5931Klik Billede for en større version

Navn:	2015-06-12 18.58.30.jpg
Vist:	19
Str:	2.89 MB
ID:	5932Klik Billede for en større version

Navn:	2015-06-12 18.59.03.jpg
Vist:	16
Str:	3.35 MB
ID:	5933

  2. #2
    Hej Ole

    Ved ikke lige og skal på ingen måde spille ekspert men laver din motor vakuum nok til at køre med sprøjt?, de fleste siger minimum 10 mhg (tror jeg det hedder) i tomgang for at det kan fungere korrekt.
    Varme plejer ellers normalt at være et tændingsproblem så vidt jeg ved.
    Tændrør, du har sikkert set denne men måske den hjælper:

    Klik Billede for en større version

Navn:	taendroerfejlkort.jpg
Vist:	11
Str:	520.6 KB
ID:	5934

    Elektrikeren
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  3. #3
    Hvis vakuum opfører sig mærkeligt ville jeg da starte med at frakoble det og lukke studsen på manifolden.

    Der er jo mange muligheder:
    - Meget mager blanding (men det kan du vel checke med controlleren til din indsprøjtning?
    - Tændingsindstilling, men det har du vel styr på?
    - Forkert type toppakninger. Der skal bruges den rigtige til forskellige kombinationer af mk. IV / mk. V / aftermarket blok og topstykker. Bruges den forkerte type kan damphullerne blokeres eller flow af kølevand kan ledes uden om topstykkerne.
    - Fejl på vandpumpe eller vandpumpen er nedgearet vha. "high performance" remskiver.

    ...find selv på flere


    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Synes det ser ud somom den får ALT for meget at leve af og at tændrørene er for kolde , det har dog ikke noget med en varm motor at gøre.

    Hvordan står tændingen? en forkert tænding køre enhver motor varm.

    Er den lavet rigtigt med 90 graders bøjningen/slangen fra vandpumpe til manifold og gerne med ekspansions beholder over varmeapperat, jeg har kørt med flere pumpede bigblocks hvor varmeapperatet på fuld blæs var nok til at holde den nede i temperatur.

    Klik Billede for en større version

Navn:	sps.jpg
Vist:	143
Str:	351.2 KB
ID:	5936

  5. #5
    Jeg har monteret en Dewitt alu køler der ligner den originale på en prik men er monteret med to elblæsere. Det virker bare !!!! Og så slipper man for støjen fra vingen.....

    Har i dag monteret blæserstyring fra Dakota Digital hvor hver blæser kan styres individuelt med start stop efter bestemt temp. Har kun testet i garagen men det ser ud til at give en meget stabil temp i stedet for Dewit det bare har en On/OFF føler. Her svingede temp for meget efter min mening. Med styringen kan man bedere ramme termostatens område.

    Dakota kan også stilles til variabel tid blæser skal køre når man stopper. Feks. 1 minut.

    Der er også a/c indgang så blæser Starter med klima.

  6. #6
    Citer Skrevet af Pfingstl Vis Indlæg
    Jeg har monteret en Dewitt alu køler der ligner den originale på en prik men er monteret med to elblæsere. Det virker bare !!!! Og så slipper man for støjen fra vingen.....

    Har i dag monteret blæserstyring fra Dakota Digital hvor hver blæser kan styres individuelt med start stop efter bestemt temp. Har kun testet i garagen men det ser ud til at give en meget stabil temp i stedet for Dewit det bare har en On/OFF føler. Her svingede temp for meget efter min mening. Med styringen kan man bedere ramme termostatens område.

    Dakota kan også stilles til variabel tid blæser skal køre når man stopper. Feks. 1 minut.

    Der er også a/c indgang så blæser Starter med klima.
    Jeg har 2 udgange på min indsprøjtning der kan trigges ved 2 forskellige temperaturer. Jeg har set det op med 3 relæer, så de ved Temp1 kobles i serie og ved Temp2 i parallel. Jeg orkerede heller ikke konstant blæserstøj.

    /Ole

  7. #7
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Synes det ser ud somom den får ALT for meget at leve af og at tændrørene er for kolde , det har dog ikke noget med en varm motor at gøre.

    Hvordan står tændingen? en forkert tænding køre enhver motor varm.

    Er den lavet rigtigt med 90 graders bøjningen/slangen fra vandpumpe til manifold og gerne med ekspansions beholder over varmeapperat, jeg har kørt med flere pumpede bigblocks hvor varmeapperatet på fuld blæs var nok til at holde den nede i temperatur.
    Tændingen blev sidste år sat til 38° ved fuld avancering uden vakuum. Der er ikke noget tændingsbanken.
    Jeg får ud fra, at det kun er for sen tænding der giver varme, hvor for tidlig tænding giver tændingsbanken?

    Der er ikke stillet på noget siden den var på feltet til GF.
    Jeg har planer om lige at kontrollerer at TDC nu også ER TDC inden jeg skruer propperne i igen. Tændrørene er i øvrigt dem Edelbrock anbefaler til topstykkerne.

    Der må rodes med det....mangler bare tid..

    /Ole

  8. #8
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Tændingen blev sidste år sat til 38° ved fuld avancering uden vakuum. Der er ikke noget tændingsbanken.
    Jeg får ud fra, at det kun er for sen tænding der giver varme, hvor for tidlig tænding giver tændingsbanken?

    Der er ikke stillet på noget siden den var på feltet til GF.
    Jeg har planer om lige at kontrollerer at TDC nu også ER TDC inden jeg skruer propperne i igen. Tændrørene er i øvrigt dem Edelbrock anbefaler til topstykkerne.

    Der må rodes med det....mangler bare tid..

    /Ole
    Det lyder jo somom tændingen er på plads, prøv at checke:

    • om varmen kommer frem til køleren, check med infrarød måler
    • at der sidder den rigtige termostat i, det skal helst være dem af den dybe type, kan gøre en stor forskel.
    • er der sat "performance" remhjul på så vandpumpen kører langsommere rundt

  9. #9
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Det lyder jo somom tændingen er på plads, prøv at checke:

    • om varmen kommer frem til køleren, check med infrarød måler
    • at der sidder den rigtige termostat i, det skal helst være dem af den dybe type, kan gøre en stor forskel.
    • er der sat "performance" remhjul på så vandpumpen kører langsommere rundt
    Termostaten er en High Flow
    Køleren føles passende (meget) varm, men god ide lige at skyde en temperatur.
    Hvor stort er et standard remhjul? Her måler den ca 5,5" i ydre diameter.

    Jeg har en lignende tråd kørende på usabilforum.dk og her er der en der mener sådan en Edelbrock RPM knast laver for lidt vacuum til at regulerer vacuumforstillingen tilstrækkeligt.
    Tanken er jo god nok. Edelbrock skriver at min knast laver 11" ved 1000 rpm. Min tomgang er sat til 850 rpm. Mine lygter og viskerlåge har deres eget liv. Viskerlågen starter altid med at åbne....slå åben lidt og så lukke igen.
    Sidst jeg var på Kalø klappede lygterne op midt i det hele uden at jeg havde tændt lyset.

    Jeg har ikke haft tid til mekanik, men planen er at måle vakuum. Der efter klemme alt på nær strømfordeler og bremser af og så måle igen.
    En plan der har ligget længe og ventet er at købe FAST's dual sync fordeler der passer 100% med indsprøjtningen, så tænding styres udelukkende fra indsprøjningen. Så har da 100% styr på den sag.
    Det virker også lidt dumt at have brugt så mange penge på et lækkert sæt sprøjt og så ikke bruge alle funktionerne, så derfor har jeg i går bedt Summitracing om at sende en fordeler.
    http://www.summitracing.com/int/part...5005/overview/

    Om godt en uge går jeg på ferie, ungerne tager til Mallorca med farmor, fruen tager 3 uger på kursus i Firenze.......og SÅ skal der skrues!......og køres.....

    /Ole

  10. #10
    Hej Ole

    Jeg kan se du har varme/køle problemer, jeg har været inde og læse på dine oplæg, sidste år 28/9 kørte du 320 k/m hjem fra Brian, uden varmeproblemer ( kun strøm tab) ergo kan vi så ikke udelukke at dine rem hjul kører rigtig, så vidt jeg husker fik du ikke sprøjt på efterfølgende??? har du luftet køle systemet ud, det burde den jo gøre selv, men jeg lufter altid selv systemet ud med en vaccum pumpe, du har jo ikke været inde i motoren og udskifte knast, stødstænger, osv???????????????
    Hvad med at sætte en anden termostat i, nem opgave at starte fejlsøgning,,,

    Kim

  11. #11
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Hej Ole

    Jeg kan se du har varme/køle problemer, jeg har været inde og læse på dine oplæg, sidste år 28/9 kørte du 320 k/m hjem fra Brian, uden varmeproblemer ( kun strøm tab) ergo kan vi så ikke udelukke at dine rem hjul kører rigtig, så vidt jeg husker fik du ikke sprøjt på efterfølgende??? har du luftet køle systemet ud, det burde den jo gøre selv, men jeg lufter altid selv systemet ud med en vaccum pumpe, du har jo ikke været inde i motoren og udskifte knast, stødstænger, osv???????????????
    Hvad med at sætte en anden termostat i, nem opgave at starte fejlsøgning,,,
    Kim
    Den kan godt holde sig nogenlunde fra det røde felt når man kører motorvej og sådan. Det er stille/køkørsel der tager livet af den. Den kørte også hele vejen til Viking Run uden problemer, men blev varm i køen til billetter og brækkede sig lige i det jeg ankom til CCCD's plads. Strømtabet var en knækket bolt i servopumpen, så remmen blev slap. Termostaten er en helt ny 180°F High Flow.

    Jeg er ret sikker på, at den laver for meget varme ved lav belastning. Jeg skal bare lige have tid til at finde ud af hvorfor. Om en uge er der ferie og så finder jeg fejlen.

    Der ER iøvrigt bestilt en FAST dual sync distibuter, så jeg kan styre tændingen fra EFI'en. Kommer om en uges tid.

    /ole

  12. #12
    Nu har jeg rodet lidt rundt med Madam Blå og hendes varme temerament. Både i værkstedet og på internettet.
    Pludselig faldt jeg over en artikel omkring manifold vakuum kontra portet vakuum.

    Nu er der gået 2 lys op for mig. Jeg kører pr. manualen til mit EFI med portet vakuum til min strømfordeler, men efter at have sat mig ind i portet vakuum og hvorfor man fik den ide, så har jeg flyttet slangen over til fuld vakuum. Det gjorde en ret stor forskel på både motorgang og temperatur.

    Noget andet er, at jeg nok ikke har nok vakuum i tomgang til fuld vacuum advance. Det betyder at den hele tiden hopper rundt i tænding alt efter variationer i vakuum. Jeg kunne købe en ny dåse der giver fuld udslag ved 9". Nu er der en ny fordeler på vej der styrer vakuum advance via EFI og så skulle det også være på plads

    Så mangler jeg bare et kølerdæksel der ikke er lånt fra en David Brown traktor, så ruller Madam Blå.
    Er der flere fysiske udformninger af kølerdækler eller vil alle C3 kølerdæklser passe på min BeCool Alu køler?
    Jeg er klar over at der kan være forskelligt åbningstryk.


    /Ole

  13. #13
    Så har det jo virket efter hensigten da ported vakuum netop blev indført for at hæve temperaturen (i en lavtydende 70'er smog motor).
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  14. #14

    hmm

    husk at starte med det simple.

    Check slanger for klem og bøjninger
    Låget af køleren og lad den køre varm, se om den cirkulere væsken i rigelige mængder.
    bliver køleren lige varm over det hele (eller er den halvt fyldt med snask?)

    Generelt hvis de kaster fint med væske rundt og har en fungerende blæser/termostat, kan de blive varme men burde komme hurtigt ned igen.
    Måske er det blot tid til at få skyllet igennem..

    Enig med ovenstående, det lyder ikke som om du har et tændingsproblem, men du kan jo afkode det lynhurtigt ved at ændre et par grader og se om det sænker temperaturen

    Martedal

    Læste lige at du har fundet vacuum udfordring, ... du kan jo bruge den originale vacuumbeholder til at udligne dit vacumtryk, så du går mere rent ved rødt lys

  15. #15
    ... du kan jo bruge den originale vacuumbeholder til at udligne dit vacumtryk, så du går mere rent ved rødt lys..
    Lige en kommentar så der ikke er nogen der går hen og gør dette.
    Strømfordeleren må under ingen omstændigheder tilsluttes vacuum tanken. Den skal være tilsluttet direkte til manifolden eller til en vacuum port på karburatoren, elllers virker det ikke. Tændingsavanceringen skal forsvinde med det samme man træder på pedalen og det gør den ikke hvis den er tilsluttet tanken.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

Lignende Tråde

  1. Tændrør
    Af Jan i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 15-03-2015, 10:16
  2. LT 1 Motor
    Af Michael Pedersen i forum Teknisk Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 28-10-2014, 18:09
  3. Købes: Tændrør til SBC
    Af John i forum Reservedele til salg
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 23-04-2013, 18:40
  4. Tændrør
    Af Finn Olesen i forum Teknisk Forum
    Svar: 1
    Sidste Indlæg: 20-02-2012, 22:16
  5. SB/BB - v - BB motor
    Af John i forum Teknisk Forum
    Svar: 20
    Sidste Indlæg: 25-05-2010, 21:38

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •