Side 1 af 4 1234 SidsteSidste
Resultater 1 til 30 af 91

Tråd: Motoren ud..

  1. #1
    keddex1982
    Guest

    Motoren ud..

    I morgen går jeg igang med at splitte vetten ad til lakering og bagefter skal motoren ud..

    I hvilken rækkefølge skal jeg hive motoren ud? -og hvor meget skal man pille af for at kunne få den ud?

    Findes der evt en guide et sted på nettet? -har søgt lidt rundt omkring men har ikke fundet en god beskrivelse endnu.

  2. #2
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    I morgen går jeg igang med at splitte vetten ad til lakering og bagefter skal motoren ud..

    I hvilken rækkefølge skal jeg hive motoren ud? -og hvor meget skal man pille af for at kunne få den ud?

    Findes der evt en guide et sted på nettet? -har søgt lidt rundt omkring men har ikke fundet en god beskrivelse endnu.
    Hej Keddex
    Jeg ville begynde med at hive motoren ud først,.
    1. køler plus slanger
    2. udstødning fra manifold
    3. div bolte ved gearkassen hvor gearkasse går på motoren( koblingshus )
    4. starter
    5. rør fra gearkasse til køler ( automatgear )
    6. motor ophæng
    7. plade ved flexhjul / svinghjul
    8.div ledninger
    9. benzin tilførelse ( slanger )
    10. stelforbindelser
    11. speeder kabel
    12. vakuum slanger
    13. tror vist nok det var det hele, selvfølgelig skal hjælmen også af.

    Kim

  3. #3
    Hej keddex.....

    Lige meget hvad du gør så husk at tage nogle billeder for så kan du huske hvad man ikke skal næste gang

    men start med hjælmen først

    lav en tråd så vi alle kan følge med

    Hvis du får problmer har du mit nr så ringer du bare

    Brian
    Corvette 1980 100% standart unleaded only

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Husk at tage strømfordelerdækslet af (eller hele strømfordelren), det har det med at ødelægge brandvæggen og sig selv når motoren tipper bagover, god arbejdslyst

  5. #5
    Hej Keddex
    Min smallblock tog vi ud samlet med gearkasse og motor:
    Klik Billede for en større version

Navn:	PICT1273.jpg
Vist:	35
Str:	1.24 MB
ID:	673
    Husk endelig at tage mange billeder inden du skiller den ad, især af motorrum. Tag både billeder close-up og på afstand. Tag flere billeder af det samme område fra forskellig afstand og vinkel. Jeg havde flere tilfølde hvor to billeder tilsyneladende var ens, men da jeg skulle samle bilen igen var der alligevel en detalje som kun kunne ses på det ene billede og en anden detalje som kun kunne ses på det andet billede, fordi en slange eller ledning lige skyggede for det man havde brug for at se.
    Hvis du har mindre end 100 detalje billeder af bilen inden du løsner den første bolt så har du sikkert ikke taget nok.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  6. #6
    keddex1982
    Guest
    Hm.. er det ikke nemmere at tage en big block ud uden gearkassen? -eller er det ikke til at komme til boltene ved koblingshuset?

    Jeg synes bare den ser farligt lang ud med gearkassen og er lidt i tvivl om den er til at kante ud så?

    Et andet spørgsmål er når jeg skal montere motoren i mit motorstativ.. (det de har i biltema) -skal jeg så have vandpumpen og svinghjulet af for at kunne komme til at bolte den på der?

    Klik Billede for en større version

Navn:	24102010222.jpg
Vist:	18
Str:	1,011.8 KB
ID:	775

  7. #7
    Nu ved jeg ikke med en BB, men jeg tog en SB ud sammen med gearkassen og det krævede næsten en grav (eller 4 høje bukke) for at have frihøjde nok nedenunder og sådan en motorbom hvor man kan skifte tyngdepunktet, ihvertfald hvis man arbejder alene som jeg gjorde.

    Her er et billede af bommen jeg normalt bruger (og en 396'er BB/350'er tomatkasse fra vellen)
    Klik Billede for en større version

Navn:	foto 4.jpg
Vist:	35
Str:	141.5 KB
ID:	777
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  8. #8
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Et andet spørgsmål er når jeg skal montere motoren i mit motorstativ.. (det de har i biltema) -skal jeg så have vandpumpen og svinghjulet af for at kunne komme til at bolte den på der?
    Jeg monterer motoren i den anden ende, i hullerne hvor gearkassen/koblingshuset normalt sidder

    Klik Billede for en større version

Navn:	foto 3.jpg
Vist:	30
Str:	156.0 KB
ID:	778

    Hvis dit stativ fra biltema ligner mit fra AJENGROS, så egner det sig ikke ret godt til BB, som du kan se så hælder det en del
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  9. #9
    Allan
    Guest
    Lad mig starte med ,at sige jeg er tømrer , dette vil afspejle sig i den følgende tekst ..

    jeg pillede alle boltene ud ved koblingshuset , husk at understøtte gearkassen , satte dunkraften + en bred træklods under motoren ,og kunne herefter liste den brede del af et koben ind mellem koblingshuset og forsigtigt lirke gearkassen fra . Motoren er selvfølgelig løsnet fra motorophæng m.m. og kan derfor rykkes langsomt frem af .
    Jeg lånte af et medlem ,en stålplade med et påsvejst øje , der var lige til at montere på manifolden ,som løftekranen så kunne fæstnes i , dette gør at motoren var rimelig nem at dreje og løfte , men idag ville jeg nok ikke bruge denne metode til en BB
    En BB er tung..meget tung ,så jeg ville ikke bruge biltemas stativ med mindre du understøtter det

    mv8
    Allan

  10. #10
    keddex1982
    Guest
    Tak for svarene!

    Jeg tror jeg vil forsøge at tage den ud uden gearkassen.. jeg har nemlig hverken lift eller grav og tror det kommer til at blive svært at liste den ud så..

    Stativet er godkendt til motorer op til 450kg og da en bigblock vejer ca. 350kg burde det da ikke blive et problem.. Brian anbefalede mig at købe stativet ved biltema og han nævnte at han selv har haft flere BB i stativet.

    Det giver god mening at sætte den fast der hvor man piller koblingshuset fra.. det havde jeg slet ikke lige tænkt på :o)

  11. #11
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Tak for svarene!

    Jeg tror jeg vil forsøge at tage den ud uden gearkassen.. jeg har nemlig hverken lift eller grav og tror det kommer til at blive svært at liste den ud så..
    Jeg tog kun gearkassen med ud fordi den også skulle renoveres :-)

    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg

    Stativet er godkendt til motorer op til 450kg og da en bigblock vejer ca. 350kg burde det da ikke blive et problem.. Brian anbefalede mig at købe stativet ved biltema og han nævnte at han selv har haft flere BB i stativet.

    Det giver god mening at sætte den fast der hvor man piller koblingshuset fra.. det havde jeg slet ikke lige tænkt på :o)
    Jaa... min er godkendt til 500 'kina' kg Men det er jo sikkert slet ikke samme motorstand, det var bare så du lige er opmærksom på belastningen når du sætter den på.

    Iøvrigt så bliver nedbøjningen måske lidt mindre hvis du bruger de øverste og nederste monteringshuller i motorblokken i stedet for de to nederste som jeg brugte ;-)
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  12. #12
    keddex1982
    Guest
    Så har jeg været lidt igang igen selvom jeg ikke havde så meget tid i weekenden... Jeg fik afmonteret tænding, servostyring, kobling, og generator...

    Men så kommer der hele tiden nye spørgsmål til:

    - Kan man afmontere startmotoren først og så evt. pille ledningerne fra bagefter? -jeg synes ikke det er til at komme til at afmontere ledningerne på starteren så længe den sidder på motoren?

    - Er det nemmest at skille motoren fra koblinghuset eller at skille den ad mellem koblingshuset og gearkassen? -så vidt jeg kan se er det nemmest at komme til mellem koblingshuset og gearkassen hvor der kun sidder 4 bolte..?

    - Når motorophænget skal afmonteres, er det så nemmest at afmontere beslaget på motorblokken hvor der sidder 3 bolte eller kan man bare tage den ene bolt der sidder på tværs i beslaget?

    - og sidste spørgsmål: Kan motoren hives ud mens udstødningsmanifoldene stadig sidder på?

  13. #13
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Så har jeg været lidt igang igen selvom jeg ikke havde så meget tid i weekenden... Jeg fik afmonteret tænding, servostyring, kobling, og generator...

    Men så kommer der hele tiden nye spørgsmål til:

    - Kan man afmontere startmotoren først og så evt. pille ledningerne fra bagefter? -jeg synes ikke det er til at komme til at afmontere ledningerne på starteren så længe den sidder på motoren?

    - Er det nemmest at skille motoren fra koblinghuset eller at skille den ad mellem koblingshuset og gearkassen? -så vidt jeg kan se er det nemmest at komme til mellem koblingshuset og gearkassen hvor der kun sidder 4 bolte..?

    - Når motorophænget skal afmonteres, er det så nemmest at afmontere beslaget på motorblokken hvor der sidder 3 bolte eller kan man bare tage den ene bolt der sidder på tværs i beslaget?

    - og sidste spørgsmål: Kan motoren hives ud mens udstødningsmanifoldene stadig sidder på?

    • man kan godt tage starteren ned og så tage ledningerne af efterfølgende, husk selvfølelig at afmonteret stel eller plus på batteriet først ellers kan det kortslutte
    • det er lidt en smagssag, men jeg vil mene er det er nemmest at tage den af ved flangen koblingshus/motor, på en bigblock mangler der lidt plads på i førersiden (egentligt mysisk for motor/gear ligger ca. 2 tommer forskudt til højre), man kan evt tage de bolte man man få adgang til og løsne resten så meget så muligt og så dreje dem det sidste når man begynder at løsne motoren, det plejer at gå med en 9/16 nøgle med lidt vinkel på fra motorrummet og resten nedefra
    • det nemmeste er at lade beslaget sidde på motoren/tage de to lange bolte ud
    • man kan godt tage den ud med udstødningsmanifolde hvis det er de originale i støbejern, headers skal løsnes først. Men da motoren er v-formet uden dem er det bare at løsne dem og lade dem være så vil man gå fri af motoren når man tækker den op

    God arbejdslyst

  14. #14
    keddex1982
    Guest
    Hm.. tak for svarene!
    Det vil jeg prøve på søndag..

    Det er en kæmpe hjælp med sparringen her i forummet!

  15. #15
    keddex1982
    Guest
    Så fik jeg hevet motoren ud.. det gik faktisk forholdsvis nemt synes jeg..

    Et styk Massey Ferguson rendegraver er perfekt til at hive sådan en BB ud med
    Klik Billede for en større version

Navn:	14112010260.jpg
Vist:	33
Str:	688.6 KB
ID:	870
    Nu skal jeg lige have lavet en transportkasse til motoren så jeg kan få smidt den på traileren og trille over til Brian med den

    Karossen skal lige have en større gang rengøring og så ryger den afsted til autolakereren..

    Herefter skal alle de afmonterede dele rengøres og noget af det skal sandblæses og lakeres..

    Klik Billede for en større version

Navn:	14112010259.jpg
Vist:	22
Str:	697.5 KB
ID:	869

  16. #16
    keddex1982
    Guest
    Så fik jeg afmonteret frontruden.. Sådan noget rudelim er sku noget forfærdeligt klæbrigt stads at arbejde med! Men det lykkedes til sidst og nu kan jeg få lavet det rust der er i ruderammen og få sat en ny rude i uden stenslag :D

  17. #17
    keddex1982
    Guest
    Opdatering:

    Så fik jeg smidt vetten på et fejeblad og sendt den ned til autolakereren -Det bliver super fedt at følge hans arbejde og se den få nyt liv igen!

    Jeg glemte selvfølgeligt at få taget nogle billeder, men jeg skal ned med lygter og døre i næste uge og så får jeg lige taget et par pics..

    Han havde i øvrigt lige lakeret en super flot chevelle og den så sku godt ud.. -så jeg tror den er i gode hænder! :D

  18. #18
    Hej Kedde
    Fik du lavet rust inden du sendte den til lakering?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  19. #19
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Opdatering:

    Så fik jeg smidt vetten på et fejeblad og sendt den ned til autolakereren -Det bliver super fedt at følge hans arbejde og se den få nyt liv igen!

    Jeg glemte selvfølgeligt at få taget nogle billeder, men jeg skal ned med lygter og døre i næste uge og så får jeg lige taget et par pics..

    Han havde i øvrigt lige lakeret en super flot chevelle og den så sku godt ud.. -så jeg tror den er i gode hænder! :D

    :-)))
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  20. #20
    keddex1982
    Guest
    Shark: Nej, autolakereren har to pladesmede der kommer og laver pladearbejde for ham og jeg fik dem til at lave det til en meget fornuftig pris.. Det var noget nemmere end at skulle fragte bilen to steder hen.

    John: Jeg ved det! :D Jeg skal nok se at få smidt nogle billeder herind!

  21. #21
    keddex1982
    Guest
    Så fik jeg taget nogle billeder af bilen..
    Som nogle af jer sikkert kan huske havde den en masse små bobler i lakken.. Der var en autolakerer i Kolding der mente at det var glasfiberpest men det er ikke tilfældet.. Glasfiberen er i perfekt stand!

    Den type mailing som bilen har originalt har ikke kunnet binde sammen med den primer der er brugt ved omlakeringen og derfor har den fået en masse små bobler over det hele. Det er helt tydeligt ved at man kan tage en spartel og krasse malingen af i store flager...

    Det er derfor nødvendigt at fjerne ALT malingen helt ned til glasfiberen.. herefter bliver den spartlet med glasfiberspartel som i også kan se på billederne hvor der er nogle huller fra blinklys mm. der bliver lukket.

    Efter den er pudset groft til bliver den behandlet med gelcoat og herefter en tokomponent epoxylak. Først herefter er den klar til at blive spartlet, pudset og til sidst lakeret.

    Bilen har ingen reparationer i glasfiberen i fronten så den har tilsyneladende ikke haft nogen kollisioner i de 39 år den har været på vejene..
    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71028.JPG
Vist:	19
Str:	1.67 MB
ID:	968Klik Billede for en større version

Navn:	STA71033.JPG
Vist:	30
Str:	1.69 MB
ID:	969
    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71023.JPG
Vist:	29
Str:	1.70 MB
ID:	967

  22. #22
    Er du sikker på at det er gelcoat han giver den? SMC paneler skal have epoxy...
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  23. #23
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Så fik jeg taget nogle billeder af bilen..
    Som nogle af jer sikkert kan huske havde den en masse små bobler i lakken.. Der var en autolakerer i Kolding der mente at det var glasfiberpest men det er ikke tilfældet.. Glasfiberen er i perfekt stand!

    Den type mailing som bilen har originalt har ikke kunnet binde sammen med den primer der er brugt ved omlakeringen og derfor har den fået en masse små bobler over det hele. Det er helt tydeligt ved at man kan tage en spartel og krasse malingen af i store flager...

    Det er derfor nødvendigt at fjerne ALT malingen helt ned til glasfiberen.. herefter bliver den spartlet med glasfiberspartel som i også kan se på billederne hvor der er nogle huller fra blinklys mm. der bliver lukket.

    Efter den er pudset groft til bliver den behandlet med gelcoat og herefter en tokomponent epoxylak. Først herefter er den klar til at blive spartlet, pudset og til sidst lakeret.

    Bilen har ingen reparationer i glasfiberen i fronten så den har tilsyneladende ikke haft nogen kollisioner i de 39 år den har været på vejene..
    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71028.JPG
Vist:	19
Str:	1.67 MB
ID:	968Klik Billede for en større version

Navn:	STA71033.JPG
Vist:	30
Str:	1.69 MB
ID:	969
    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71023.JPG
Vist:	29
Str:	1.70 MB
ID:	967
    Det ser godt ud, jeg er vist lidt bagud her i det dybfrosne Roskilde, hvad er det for en type GelCoat, lyder spændende, ved at Ecklers sælger en spray Gelcoat som lukker glasfiberen og holder formen så den ikke synker

  24. #24
    Allan
    Guest
    fik også slebet ned til glasfiberen , kan desværre ikke huske navnet på den gelcoat min maler brugte , men lader til efter et par år ,at være helt fin . Inde på klub garagen er der et enkelt billed ,hvor bilen står med gelcoat .

  25. #25
    keddex1982
    Guest
    Shark: Ja, det er jeg rimeligt sikker på.. Han har lavet mange glasfiberbiler så tror han har ret godt styr på det..

    David: Jeg ved ikke hvilket mærke han bruger, men jeg kan lige spørge ham i næste uge.

    Jeg har rimeligt stor tiltro til at resultatet bliver i top.. for de af jer der var til Custom Show i Bella kan jeg fortælle at den guldfarvede Opel Astra med kropsdele der kommer ud af karossen vandt ud af de 138 biler der deltog og den er også kåret til DK's bedste lakering. Den er lavet dernede i Aabenraa så de kan ihvertfald godt levere en god lakering..

    Han har i øvrigt en Grand Sport replica C2 til salg.. hvis det kunne have interesse for nogen :D

  26. #26
    Hmmm, jeg tror at man er begyndt at bruge ordet Gelcoat lidt i flæng om alt hvad man kan sprøjte på glasfiber...
    Gelcoat er en blød polyesterbaseret ting som man bruger på håndlagt glasfiber for at få en glat overflade. Det der skal på vores "nyere" glasfiber er epoxybaseret. Sprøjter man gelcoat på nye paneler (altså hvis man f.eks. har skiftet en del) så risikerer man at det ikke vil binde!
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  27. #27
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Hmmm, jeg tror at man er begyndt at bruge ordet Gelcoat lidt i flæng om alt hvad man kan sprøjte på glasfiber...
    Gelcoat er en blød polyesterbaseret ting som man bruger på håndlagt glasfiber for at få en glat overflade. Det der skal på vores "nyere" glasfiber er epoxybaseret. Sprøjter man gelcoat på nye paneler (altså hvis man f.eks. har skiftet en del) så risikerer man at det ikke vil binde!
    Det kan godt tænkes, men nu er der jo heller ingen nye paneler på min bil.. det skulle da kun lige være der hvor hullerne har været hvor der er lappet med glasfiberspartel..

  28. #28
    keddex1982
    Guest
    En lille update:

    1.juledag er gået med slibning og polering af diverse lister og chromdele.. Jeg har monteret en pudseskive på bænkslibemaskinen og så får den lige en gang slibevoks til rustfrit stål.. det går noget hurtigere end i hånden

    Chromdelene er renset og klar til at få en tur med pudsekluden.. skal lige forbi thansen og hente en tube chromrens..

    Lygter er vasket og renset og ligger til tørre..

    Jeg tager selvfølgeligt nogle billeder undervejs som bliver smidt op herinde..

  29. #29
    keddex1982
    Guest
    Så kom jeg lidt længere og fik taget nogle billeder..

    3/4 af alle dele er nu rengjort og pudset/slebet.. nogle af dem skal males med POR15 maling som jeg lige har bestilt hjem.. Det samme bliver motorummet når jeg får bilen tilbage fra maleren..
    Delene på billedet herunder skal slibes i bund inden de får POR15 med de tre eller fire trin det indeholder.. er ikke meget for at male ovenpå rust.. ligemeget hvad de så end lover! Kanterne forbliver selvfølgeligt i chrom.

    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71039.JPG
Vist:	24
Str:	1.71 MB
ID:	1026

    Alle dele der er rengjort og pudset er pakket i plastikposer med en seddel med hvor de hører til..

    Klik Billede for en større version

Navn:	STA71040.JPG
Vist:	28
Str:	1.70 MB
ID:	1025

    Det bliver super fedt når bilen kommer retur fra maleren og jeg kan begynde at montere!
    Vedhæftede miniaturebilleder Vedhæftede miniaturebilleder STA71038.JPG  

  30. #30

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •