Resultater 1 til 17 af 17

Tråd: Køreplan 454 LS5

  1. #1
    Alex
    Guest

    Køreplan 454 LS5

    Jeg har tænkt mig at ligge en køreplan så jeg kan hente de fleste hk/drejningsmoment ud af min LS5 454" maskine i min 1970 Vette. aut.
    Der findes 1000 forskellige ideer og holdninger, men hvis jeg spørger efter råd herinde kan det næsten kun lykkedes.

    P.t. står den med alt originalt bortset fra at jeg har lagt en Lunati Vodoo 60212 hyd. rulleknast i og en breakaway TCI stallspeed converter, for at give knasten den stallspeed den gerne vil have.
    Der ligger desuden et RPM alu indsug på og en MSD tænding/strømfordeler.
    Den er stadig med originale støbejerns manifolder og alm udstødning.

    Med andre ord, det eneste som jeg vil holde fast i er knast og converter.

    Kan nogen hjælpe mig med en prioritetsliste, efter devisen, "de laveste hængende frugter først". Samt et godt forslag til hvor de bedst kan købes, da jeg kun har handlet ved Race-Mart og Ecklers indtil videre..?

    Jeg kan desuden kontaktes på 28189614

    M.v.h og på forhånd tak.
    Alex

  2. #2
    Headers og et godt udstødningssystem må være det næste på ønskelisten.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  3. #3
    Alex
    Guest
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Headers og et godt udstødningssystem må være det næste på ønskelisten.
    Skal det være longtube og hvilker, så de kan være der...?
    Eller er shorty vejen frem..?
    Desuden er det et spørgsmål om 2,5" eller 3"?
    Er der nogen som evt har købt nogle longtube, som passede og ikke skraber på..?
    Jeg ønsker ikke sidepipes. (Har for øvrigt gearstarter på, 3 hk. ministarter- mht frigang).
    Vil gerne lave rørene selv fra collectore og bagud. (H-pipe).

  4. #4
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Nu er jeg ikke ekspert i performance, men shorty headers er stort set det samme som standard Big Block manifolde så det tror jeg ikke på at du vil kunne mærke forskel på. Big Block manifolde er noget bedre end Small Block manifolde.

    Jeg har selv monteret Hedman 68096 headers på min. Da jeg endnu ikke har fået den startet op kan jeg ikke udtale mig om performance, men de passer godt. Har du tandstangsstyring skal der stort set ikke laves tilpasning på dem.
    2,5 eller 3'', det afhænger af hvad du skal bruge den til. Kører du meget ved 5000+ omdrejninger så skal du have 3''.
    3'' er altid bedre end 2,5'' uanset formålet, så hvis du alligevel vil lave helt nyt system kan du lige så godt lave det 3''.

    H pipe giver efter min mening en bedre lyd (mindre prut-prut Chevy lyd), men det giver ingen performance ændring. Jeg har lavet det på min, dog som X-pipe, men det er det samme.

    Hedman 68096 er coated, giver meget mindre varme i motorrummet, og det er et must ved headers.
    Jeg har overtaget min 454'er med dem her fra den sidste ejer. Bemærk, at det er med 2 1/8 primær rør.

    http://www.summitracing.com/int/part...model/corvette

    De sidder MEGET stramt i motorrummet og med få millimeter til rammen. Der er heller ikke meget plads imellem headers og vejbane, da de rager ret langt ned.
    Skulle jeg vælge idag, ville jeg helt klart købe lange headers med keramisk coatning igen, men i mindre rør dimension end 1 1/8"

    Efter hvad jeg har læst mig til, så er 2 1/8 også i overkanten selv til min som er stroket til 496 ci og ydende 545 hk. For store primærer rør kan endda virke negativt på ydelsen.

    Og så ser fuld length headers bare fedt ud i motorrummet ))

    /Ole

  5. #5
    Jeg er ikke BBC mand, så det kan være det er lidt skævt ift når det er SBC.

    Billigt og giver effekt:
    Justering af tænding. (18-36 52 (eller lidt mere når det er en BB))
    Justering af karburator.
    Evt kigge på din kompression og Quench? (ved du hvor du er der??)

    Koster lidt, giver effekt:
    Alu indsug (det har du, men passer det på dine topstykker?)
    Rulle kanst, (det har du), har du rulleløfter i også? (jeg syntes ikke din knast løfter meget, den løfter kun 0.600/0.600, måske er det fint til en BB, med store ventiler, men jeg syntes ikke det virker af meget, hvad siger i BB folk ??)
    Rocker arms.
    Headers.
    2½ eller 3" tommer udstødning

    Koster noget mere, men giver også god effekt:
    Alu topstykker.

    Det ville være min rækkefølge.
    En ting jeg ville gøre, inden jeg begynder at bruge penge, er at finde ud af hvad kompression og Quench.
    Det er vigtigt, at vide hvor man er, før man begynder at bruge penge. Ting hænger sammen, spec. i en motor. Man kan bruge penge, og få mindre effekt, hvis man køber de forkerte dele ift den motor, med de stumper du har.

    En anden ting du kan kigge på er, man har et tal som er 10:1 i drivlinen (det har ikke noget med kompression at gøre)
    10:1 i drivlinen giver en "kvik start", dvs en street bil.
    Kan du fortælle mig, hvad gearkasse og bagtøj du har? Du kan hente en del "performance" her.
    Har du f. eks en TH400 med 3.08 bagtøj så har du 7.63:1 (morfar !!), hvis du skifter til 3.70 bagtøj så får du 9.1:1
    Du vil så få flere omdrejninger, så hvis du samtidig satte en TH200R4 i bilen, så vil du have 10.14:1 (sammen med 3.70 bagtøj) og et 4 gear i 0.67, så dine omdrejninger falder.

    Ved 70mph og hvis dine dæk er 27" i diameter (255/60/15) så har du 2683rpm i dag (med det 3.08 bagtøj)
    Med 3.70 bagtøj, TH200R4, 70mph, og de samme 27" dæk, så har du 2159rpm i 4 gear, dvs en hurtig bil, med få rpm i landevejen pga af 4 gear.


    Og som altid, undersøg venligst selv, vi kan ta' fejl :- )
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3

    Som flere har været inde på er installationen af headers den første ændring man bør lave hvis man kører bigblock og gerne vil have lidt flere heste.

    Prøv at se denne graf fra 1964, her har Chevrolet testet støbejernsmanifolds i forhold til forskellige type headers, på en 427 giver det op til 75 hk mere, det er noget man kan mærke!

    Min egen erfaring er at man skal holde sig til headers med lille primær størrelse inden collector, de store rør giver en mere død motor/dårligere vacuum (ved 396/427/454) fordi der ikke er nok udstødningspuls/gas til at give undertryk ved collectoren (og dermed et mindre undertryk ved indsugningsventilerne= mindre ydelse), det samme gør sig gældende ved de meget lange primære rør som f.eks. hooker sidepipes har. En bigblock går 30% færre km på literen hvis vacuumadvance ikke slår ind og det kræver typisk 7 hg som min.

    Husk at når der er installeret headers skal hele motoren justeres ind igen, den vil typisk gå mere magert og tændingen kan også trækkes lidt tilbage. Har man tiden til det er det klart sjovest og mest lærerigt at ændre en ting ad gangen, justere motoren ind og se hvilken forskel det har givet.


  7. #7
    Alex
    Guest
    Jeg lærer hele tiden, jeg skylder et par omgange med alt den hjælp her, jeg håber vi mødes på et af træffene... jeg er glad for den hjælp jeg kan få.

    Ja, jeg har købt deres heavy duty rulleløftere, rocker arms, stødstænger, fjedre og der hele..
    Hvis jeg skulle have den lidt som lå over den jeg købte, var den bedst egnet til noget højere omdr. end det en BB som LS5 skal køre i.
    Tror valget mht til denne er rigtig, efter hvad Lunati skønner.??

    Der er sku rigtig meget at holde styr på..
    Aner ikke hvad Quench er?

    Jeg ville gerne holde mig til 2,5" i udstødning, men med H pipe kan de vel også flowe omkring 550 hk og jeg aner intet om hvad den har PT.
    Ved at den nemt efterlader en godt pumpet 440 70ér Challenger på både 1/8 og 1/4 mile.
    Alutoppe er nok først til næste år, men et klart Must have, kan jeg se..
    Det med gear og udvekslig er jo for viderekomne, men jeg kan i første omgan måle bagtøjsudvekslingen.
    Den ligger med en TH 400 pt.

    Hvilke alutoppe anbefaler i.. ?



    )9QUOTE=John;19161]Jeg er ikke BBC mand, så det kan være det er lidt skævt ift når det er SBC.

    Billigt og giver effekt:
    Justering af tænding. (18-36 52 (eller lidt mere når det er en BB))
    Justering af karburator.
    Evt kigge på din kompression og Quench? (ved du hvor du er der??)

    Koster lidt, giver effekt:
    Alu indsug (det har du, men passer det på dine topstykker?)
    Rulle kanst, (det har du), har du rulleløfter i også? (jeg syntes ikke din knast løfter meget, den løfter kun 0.600/0.600, måske er det fint til en BB, med store ventiler, men jeg syntes ikke det virker af meget, hvad siger i BB folk ??)
    Rocker arms.
    Headers.
    2½ eller 3" tommer udstødning

    Koster noget mere, men giver også god effekt:
    Alu topstykker.

    Det ville være min rækkefølge.
    En ting jeg ville gøre, inden jeg begynder at bruge penge, er at finde ud af hvad kompression og Quench.
    Det er vigtigt, at vide hvor man er, før man begynder at bruge penge. Ting hænger sammen, spec. i en motor. Man kan bruge penge, og få mindre effekt, hvis man køber de forkerte dele ift den motor, med de stumper du har.

    En anden ting du kan kigge på er, man har et tal som er 10:1 i drivlinen (det har ikke noget med kompression at gøre)
    10:1 i drivlinen giver en "kvik start", dvs en street bil.
    Kan du fortælle mig, hvad gearkasse og bagtøj du har? Du kan hente en del "performance" her.
    Har du f. eks en TH400 med 3.08 bagtøj så har du 7.63:1 (morfar !!), hvis du skifter til 3.70 bagtøj så får du 9.1:1
    Du vil så få flere omdrejninger, så hvis du samtidig satte en TH200R4 i bilen, så vil du have 10.14:1 (sammen med 3.70 bagtøj) og et 4 gear i 0.67, så dine omdrejninger falder.

    Ved 70mph og hvis dine dæk er 27" i diameter (255/60/15) så har du 2683rpm i dag (med det 3.08 bagtøj)
    Med 3.70 bagtøj, TH200R4, 70mph, og de samme 27" dæk, så har du 2159rpm i 4 gear, dvs en hurtig bil, med få rpm i landevejen pga af 4 gear.


    Og som altid, undersøg venligst selv, vi kan ta' fejl :- )[/QUOTE]

  8. #8
    Citer Skrevet af Alex Vis Indlæg
    Jeg lærer hele tiden, jeg skylder et par omgange med alt den hjælp her, jeg håber vi mødes på et af træffene... jeg er glad for den hjælp jeg kan få.

    1. Ja, jeg har købt deres heavy duty rulleløftere, rocker arms, stødstænger, fjedre og der hele..
    Hvis jeg skulle have den lidt som lå over den jeg købte, var den bedst egnet til noget højere omdr. end det en BB som LS5 skal køre i.
    Tror valget mht til denne er rigtig, efter hvad Lunati skønner.??

    Der er sku rigtig meget at holde styr på..
    2. Aner ikke hvad Quench er?

    3. Jeg ville gerne holde mig til 2,5" i udstødning, men med H pipe kan de vel også flowe omkring 550 hk og jeg aner intet om hvad den har PT.
    Ved at den nemt efterlader en godt pumpet 440 70ér Challenger på både 1/8 og 1/4 mile.
    Alutoppe er nok først til næste år, men et klart Must have, kan jeg se..
    4. Det med gear og udvekslig er jo for viderekomne, men jeg kan i første omgan måle bagtøjsudvekslingen.
    Den ligger med en TH 400 pt.

    5. Hvilke alutoppe anbefaler i.. ?
    1. En knast, skal passe til "dig" det du ønsker bilen skal kunne lave. Du kan få alt fra "morfar til race". Det er vigtigt, du vælger den knast, efter det du ønsker at bilen skal kunne.

    2. Hvis du vil regne din motor helt ud, så skal du vide, hvad stumper den består af, og de forskellige tolerancer. Ved du det, så har du et super udgangspunkt. Hvis du ikke har det, så ville jeg, hvis det var mig, bruge en vinter på at "se hvad jeg har" Og derefter købe stumper.
    http://www.jeepstrokers.com/calculator/

    3. Jeg er SBC mand, jeg aner ikke meget om BBC, men jeg tror 3" vil være fint, hvis du skal til at bygge udstødning.

    4. For at se din bagtøjsudveksling, så kig under bagtøjet, på det lange lige stykke støbe jern, der er banket ind, en kode, som fortæller dig, hvad du har. Eller tæl som du skriver du vil gøre.

    5.
    Igen jeg er SBC mand, du skal ha' fat i en BBC mand. Til en SBC kan du få alt fra den ene ende, til den anden.
    I den billige ende, er de topstykker som kommer fra Kina, i den anden ende er AFR. Men Dart og Brodix er også ok. Men AFR er toppen iht til flow/power.

    Jeg vil anbefale dig, at få fat i en BBC mand.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  9. #9
    Alex
    Guest
    Tak John...:-)
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    1. En knast, skal passe til "dig" det du ønsker bilen skal kunne lave. Du kan få alt fra "morfar til race". Det er vigtigt, du vælger den knast, efter det du ønsker at bilen skal kunne.

    2. Hvis du vil regne din motor helt ud, så skal du vide, hvad stumper den består af, og de forskellige tolerancer. Ved du det, så har du et super udgangspunkt. Hvis du ikke har det, så ville jeg, hvis det var mig, bruge en vinter på at "se hvad jeg har" Og derefter købe stumper.
    http://www.jeepstrokers.com/calculator/

    3. Jeg er SBC mand, jeg aner ikke meget om BBC, men jeg tror 3" vil være fint, hvis du skal til at bygge udstødning.

    4. For at se din bagtøjsudveksling, så kig under bagtøjet, på det lange lige stykke støbe jern, der er banket ind, en kode, som fortæller dig, hvad du har. Eller tæl som du skriver du vil gøre.

    5.
    Igen jeg er SBC mand, du skal ha' fat i en BBC mand. Til en SBC kan du få alt fra den ene ende, til den anden.
    I den billige ende, er de topstykker som kommer fra Kina, i den anden ende er AFR. Men Dart og Brodix er også ok. Men AFR er toppen iht til flow/power.

    Jeg vil anbefale dig, at få fat i en BBC mand.

  10. #10
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Hvilken stand er shortblokken i, har den været honet/boret fornylig eller er den urørt original?

  11. #11
    Alex
    Guest
    Hej David..
    Den burde stå originalt..? QUOTE=david;19182]Hvilken stand er shortblokken i, har den været honet/boret fornylig eller er den urørt original?[/QUOTE]

  12. #12
    Alex
    Guest
    Jeg har fundet nogle longtube keramisk coated, men de tube size er 2" som kører ud i en 3" collector.
    Jeg har hørt at den tube size er i overkanten mht. scvavenge effekt..?
    Er en H pipe stadig værd at gå efter, selvom det går lidt ud over lyden?

  13. #13
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Alex Vis Indlæg
    Jeg har fundet nogle longtube keramisk coated, men de tube size er 2" som kører ud i en 3" collector.
    Jeg har hørt at den tube size er i overkanten mht. scvavenge effekt..?
    Er en H pipe stadig værd at gå efter, selvom det går lidt ud over lyden?


    De er for vilde til gaden, doctors orders : http://www.summitracing.com/int/part...model/corvette

    Med hensyn til shortblock og de øvrige stumper ville jeg nok gå lidt forsigtigt til værks, Lunati kansten er godt nok lidt heftig til en original urørt LS5, hvis det var mig og det er til gaden ville jeg vælge en mildere rulleknast, det giver stadig alle fordelene med lavere friktion og hurtigere rampe men stresser ikke de støbte stempler og 3/8 bolts plejlstængerne, hvis man kigger på hvordan chevrolet lavede 460 hk ls7'eren så var det med smedede stempler og 7/16 bolts plejlstænger (krumtappen er den samme bortset fra hærdning). Dermed ikke sagt at man ikke kan lave 500hk på krumtappen på en LS5'er men jeg tror man skal holde sig til at lave en motor med et godt moment og hk-peak tidligt på kurven. Man kan komme langt ved at give motoren "medvind", headers rulleløftere, rullevippere, behieve fjedre med titanium retainers og beltdrive, altsammen noget som giver nogle af de hk motoren bruger tilbage fordi den har det nemmere uden at blive belastet mere, hvis man så oven i det lægger vægtreduktioner på toppe, manifold og vandpumpe på knapt 100 kg og ikke mindst en god justering af tænding/tændingskurve og karburator, så skulle der være basis for lidt sjov

  14. #14
    Alex
    Guest
    Linket er til smallblock headers..?

    Tilhører 70´er corvettens 454 gen. V eller ? Det spørger summit efter?

    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    De er for vilde til gaden, doctors orders : http://www.summitracing.com/int/part...model/corvette

    Med hensyn til shortblock og de øvrige stumper ville jeg nok gå lidt forsigtigt til værks, Lunati kansten er godt nok lidt heftig til en original urørt LS5, hvis det var mig og det er til gaden ville jeg vælge en mildere rulleknast, det giver stadig alle fordelene med lavere friktion og hurtigere rampe men stresser ikke de støbte stempler og 3/8 bolts plejlstængerne, hvis man kigger på hvordan chevrolet lavede 460 hk ls7'eren så var det med smedede stempler og 7/16 bolts plejlstænger (krumtappen er den samme bortset fra hærdning). Dermed ikke sagt at man ikke kan lave 500hk på krumtappen på en LS5'er men jeg tror man skal holde sig til at lave en motor med et godt moment og hk-peak tidligt på kurven. Man kan komme langt ved at give motoren "medvind", headers rulleløftere, rullevippere, behieve fjedre med titanium retainers og beltdrive, altsammen noget som giver nogle af de hk motoren bruger tilbage fordi den har det nemmere uden at blive belastet mere, hvis man så oven i det lægger vægtreduktioner på toppe, manifold og vandpumpe på knapt 100 kg og ikke mindst en god justering af tænding/tændingskurve og karburator, så skulle der være basis for lidt sjov

  15. #15
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Alex Vis Indlæg
    Linket er til smallblock headers..?

    Tilhører 70´er corvettens 454 gen. V eller ? Det spørger summit efter?
    65-74 bigblocks er alle Gen IV, ja linket var vist lidt skævt :-) skulle have været dette http://www.summitracing.com/int/part...make/chevrolet

  16. #16
    Alex
    Guest
    Tak.
    Hvad er plus og minus mht sidepipes/side exhaust kontra gennemgående udstødning? tænker på ydelse og støj?
    Q
    UOTE=david;19189]65-74 bigblocks er alle Gen IV, ja linket var vist lidt skævt :-) skulle have været dette http://www.summitracing.com/int/part...make/chevrolet[/QUOTE]

  17. #17
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Tak.
    Hvad er plus og minus mht sidepipes/side exhaust kontra gennemgående udstødning? tænker på ydelse og støj?
    Q
    UOTE=david;19189]65-74 bigblocks er alle Gen IV, ja linket var vist lidt skævt :-) skulle have været dette http://www.summitracing.com/int/part...make/chevrolet
    [/QUOTE]

    Det kommer lidt an på hvordan man designer sit sidepipe-system, med de originale sidepipes ryger der lidt effekt, men man kan få bedre pipes f.eks. powerstick fra Classic Chambered og med f.eks. hedman headers til sidepipes kan man få skruet et godt system sammen.

    De klassiske systemer fra Hooker lyder fantastisk men tager noget effekt pga. de lange primære rør.

    Sidepipes er rock'n roll

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •