Resultater 1 til 26 af 26

Tråd: Afmontering af alt inden lakering..

  1. #1
    keddex1982
    Guest

    Afmontering af alt inden lakering..

    Som det fremgår af mit andet indlæg skal jeg have bilen lakeret og går derfor snart igang med at afmontere alt chrom, lister osv.. Jeg tænker at det meste af det ser ud til at være nemt nok, men er der noget jeg skal være ekstra obs på?

    Nogen der har erfaringer som jeg kan drage nytte af?

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Som det fremgår af mit andet indlæg skal jeg have bilen lakeret og går derfor snart igang med at afmontere alt chrom, lister osv.. Jeg tænker at det meste af det ser ud til at være nemt nok, men er der noget jeg skal være ekstra obs på?

    Nogen der har erfaringer som jeg kan drage nytte af?
    Det kommer lidt an på hvor omfattende den skal males, hvis det er den helt store tur vil jeg f.eks anbefale at man tager gummilisterne på dørene af, får hjelm, døre og lygter til at flugte, er jo selv igang med lidt af det samme og erfaringen siger mig at hellere bruge lidt ekstra tid på afmontering og tilretning mv. end at ærgre sig bagefter

  3. #3
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Det kommer lidt an på hvor omfattende den skal males, hvis det er den helt store tur vil jeg f.eks anbefale at man tager gummilisterne på dørene af, får hjelm, døre og lygter til at flugte, er jo selv igang med lidt af det samme og erfaringen siger mig at hellere bruge lidt ekstra tid på afmontering og tilretning mv. end at ærgre sig bagefter
    Det er den helt store tur, så alt skal af.. dørsiderne skal skilles ad og så skal jeg have lavet lidt pladearbejde i hjørnerne på dem, hvor de er gennemtærede. Men ellers var maleren meget positiv over karosseriets tilstand.

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Det er den helt store tur, så alt skal af.. dørsiderne skal skilles ad og så skal jeg have lavet lidt pladearbejde i hjørnerne på dem, hvor de er gennemtærede. Men ellers var maleren meget positiv over karosseriets tilstand.
    Okay, lidt tips til dørene så vil jeg anbefale at tage selv ydersiden også kaldet doorskin af, det er ganske nemt fordi det er limet sammen og man kan som regel kan se en sprække et sted og hvis man sætter en spartel ind imellem så kommer den nemt af for limet er rimeligt porøst, når doorskin er af er der fri adgang til at lappe lidt på pladen og evt. efterse de nitter som holder dørens metalskelet samlet med glasfiberen, det er rimeligt primitivt lavet så med lidt forsigtighed og håndværktøj er det til at gå til. Husk også at skifte bøsninger i dørhængslerne når du er igang og få døren til at sidde rigtigt efter at der er kommet nye bøsninger i (medmindre der ikke er noget slup).

  5. #5
    HUSK at fortælle maleren, at han IKKE skal slibe de "skarpe" kanter ned. Der er mange der lige "runder" de fine skarpe kant, det skal man ikke (syntes jeg)
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  6. #6
    Nej for søren man skal ikke runde kanter af. Jo skarpere kanter jo bedre! Mon ikke de runder dem af fordi det er nemmest eller maleren bare ikke selv er så skarp?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  7. #7
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Nej for søren man skal ikke runde kanter af. Jo skarpere kanter jo bedre! Mon ikke de runder dem af fordi det er nemmest eller maleren bare ikke selv er så skarp?
    Det tror jeg også.
    Derfor vil jeg, når det bliver min tur, stå ved maleren, når de skal slibe min bil. Jeg vil ikke ha' runde kanter, hvis jeg kan undgå det.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  8. #8
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    HUSK at fortælle maleren, at han IKKE skal slibe de "skarpe" kanter ned. Der er mange der lige "runder" de fine skarpe kant, det skal man ikke (syntes jeg)
    God ide Det er en af de ting der er nemt at se når en nogenlunde urørt bil og en med et par uheldige slibninger/lakeringer bag sig, står ved siden af hinanden.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  9. #9
    Skarpe hjørner får ingen eller meget lidt lak, det er derfor de gør det.
    På en almindelig bil vil det give rust. På en Corvette er jeg bange for at det vil give adgang for at der kan trænge vand ind i glasfiberen.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  10. #10
    Hmm. Originale biler, der aldrig har været lakeret har som regel meget skarpe kanter - måske ikke knivskarpe, men næsten. Det må kunne lade sig gøre at lakere "næsten" knivskarpe kanter?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  11. #11
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Det må kunne lade sig gøre at lakere "næsten" knivskarpe kanter?
    GM kunne da, så det burde være muligt

    Min lak er +25 år gammel og holder fint uden at kanterne er blevet rundet af.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  12. #12
    keddex1982
    Guest
    Så kom jeg igang med at skille bilen ad... indtil videre går det rimeligt smertefrit.. jeg mangler kun forkofangeren og dørene. alt er pakket i gennemsigtige ventilerede plastikposer så jeg tror der er styr på det hele

    I morgen håber jeg at kunne begynde at afmontere motoren, eller ihvertfald de fleste dele så den er klar til at hive ud..

    Jeg har taget masser af billeder undervejs og skal nok smide dem herind i min tråd, men det bliver først når jeg kommer hjem til min egen pc igen.

    god weekend
    Christian

  13. #13
    keddex1982
    Guest
    Så gik søndagen også.. stødte ind i lidt småproblemer og så tager det hele lige lidt længere tid end beregnet..

    Status Pt. er at alt er afmonteret pånær dørene og klapoplygter..

    Fandt desværre en del rust i de to stolper ved forruden.. ikke noget der er så slemt at det går ud over styrken i stolperne men heet klart noget der skal behandles og stoppes nu.


    Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_0568.jpg
Vist:	17
Str:	2.08 MB
ID:	677Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_0519.jpg
Vist:	12
Str:	2.13 MB
ID:	678Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_0569.jpg
Vist:	13
Str:	2.08 MB
ID:	679Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_0564.jpg
Vist:	24
Str:	2.57 MB
ID:	680

  14. #14
    keddex1982
    Guest
    Hvordan afmonterer man dørene? -er det ved de to hængsler som kan ses på billedet eller er det inde i selve døren?

    Og hvordan med ledningsnettet? -sidder der et stik der kan skilles i døren eller skal jeg selv til at klippe og montere stik? -der er både elruder og centrallås i bilen

    Og sidste spørgsmål: hvordan afmonterer man nemmest klapoplygterne? -skal de slås op med inspektionsknapperne eller kan de afmonteres uden at de er slået op?

    Håber nogen af jer har nogle erfaringer med det!

    Mvh
    Christian

  15. #15
    Hej Christian
    Jeg har hverken centrallås eller elruder så dem kan jeg ikke svare på noget om, men vedr. klaplygterne så er det nemmest at afmontere aktuatorerne ("dåserne") inden du fjerner lygtemekanismen så det kan være ligegyldig hvordan de står inden du går igang.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  16. #16
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Her er en detailtegning af lygterne (klik på billedet for at vise den i større format) :

    Klik Billede for en større version

Navn:	1953-1983 CORVETTE PARTS AND ILLUSTRATION BOOK_Page_210.jpg
Vist:	102
Str:	978.0 KB
ID:	694

    kigger lige efter lidt om dørene mht. el men er sikker på at det er med multistik hele vejen igennem og jeg vil tro samlingerne sidder inde i døren.

    Mht. til dørhængslerne er det nemmeste at tage dem af på dørene, der sidder nogle dækplader som skal af for af få adgang til de fire bolte på hvert beslag, der sidder shims bagved beslaget og det er en god idé at holde det samlet, så bliver det lettere når du skal den anden vej.

  17. #17
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Hvordan afmonterer man dørene? -er det ved de to hængsler som kan ses på billedet eller er det inde i selve døren?

    Og hvordan med ledningsnettet? -sidder der et stik der kan skilles i døren eller skal jeg selv til at klippe og montere stik? -der er både elruder og centrallås i bilen

    Og sidste spørgsmål: hvordan afmonterer man nemmest klapoplygterne? -skal de slås op med inspektionsknapperne eller kan de afmonteres uden at de er slået op?

    Håber nogen af jer har nogle erfaringer med det!

    Mvh
    Christian
    Hej Christian

    Du kan godt tage hele lygten nedenud, den sidder med 2 bolte i top og 2 i bund i den vange som går på tværs imellen lygterne.

    Kim

  18. #18
    keddex1982
    Guest
    Tak for hjælpen! -det er super fedt med hurtig respons!

    Jeg havde lige et par timer efter arb i dag, så jeg fik afmonteret dørene.. Der var desværre ingen multistik eller stik i det hele taget, så jeg endte med at klippe ledningerne et stykke inde i døren og så køber jeg lige et par stik og monterer.

    Nu kan jeg få en pladesmed til at kigge på dørene.. den indvendige metalplade er hårdt angrebet af rust, i det ene hjørne på begge døre så det skal nok skæres af og svejses et nyt stykke på.

    Lygterne nåede jeg ikke til men det må blive i weekenden..

  19. #19
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Tak for hjælpen! -det er super fedt med hurtig respons!

    Jeg havde lige et par timer efter arb i dag, så jeg fik afmonteret dørene.. Der var desværre ingen multistik eller stik i det hele taget, så jeg endte med at klippe ledningerne et stykke inde i døren og så køber jeg lige et par stik og monterer.

    Nu kan jeg få en pladesmed til at kigge på dørene.. den indvendige metalplade er hårdt angrebet af rust, i det ene hjørne på begge døre så det skal nok skæres af og svejses et nyt stykke på.

    Lygterne nåede jeg ikke til men det må blive i weekenden..
    Ah det var synd, du kan godt få ledningen ud af stikket med en lille fatnings skruetrækker, der er en lile modhage som skal klemmes sammen vupti stikket af, ledninger er dyre at købe, få de gamle ledninger loddet, så kører de igen.

    kim

  20. #20
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Ah det var synd, du kan godt få ledningen ud af stikket med en lille fatnings skruetrækker, der er en lile modhage som skal klemmes sammen vupti stikket af, ledninger er dyre at købe, få de gamle ledninger loddet, så kører de igen.

    kim
    Problemet er at der ingen stik er... ihvertfald ikke i nærheden af døren..

    Den tidligere ejer har også monteret centrallås og alarm og det er også monteret uden stik ved døren.. det er derfor jeg vil have sat stik i nu..

  21. #21
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Problemet er at der ingen stik er... ihvertfald ikke i nærheden af døren..

    Den tidligere ejer har også monteret centrallås og alarm og det er også monteret uden stik ved døren.. det er derfor jeg vil have sat stik i nu..
    Ok det kan jeg godt forstå,

    Kim

  22. #22
    keddex1982
    Guest
    Så gik weekenden..jeg var i fredericia til bilmesse og der var rigtigt mange fine biler til salg og udstilling.

    Søndag fik jeg afmonteret lygterne og nu er jeg ved at have det hele klar til maleren.. Jeg fik også hevet køleren ud, selvom det drillede en del med knækkede bolte osv..

    Klik Billede for en større version

Navn:	24102010214.jpg
Vist:	16
Str:	1.10 MB
ID:	773

  23. #23
    Hej kedde

    Skulle maskinen ikke også ud?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  24. #24
    keddex1982
    Guest
    Jo, det skal den.. jeg nåede bare ikke længere søndag..

    Klik Billede for en større version

Navn:	24102010222.jpg
Vist:	6
Str:	1,011.8 KB
ID:	774

    Jeg er også lidt i tvivl om hvordan jeg skal hive motoren ud.. men tror lige jeg laver en ny tråd med det..

  25. #25
    Allan
    Guest
    Jeg ville ikke betænke mig et split sekund med også at få pillet forruden ud , og få rustbehandlet rammen 100 % du finder noget her ,når der også er ved dørene ... mener a corvette sælger en ny til små kr.2500,-

    mv8
    Allan

    p.s. Er ikke sikker ,men mener Brian på et tidspunkt har hevet sin motor ud ,så måske kan han hjælpe ..

  26. #26

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •