Resultater 1 til 5 af 5

Tråd: A mæ a luftfilter

  1. #1

    A mæ a luftfilter

    I forbindelse med den fantastisk nørdede eftermiddag efter årets generalforsamling blev det hurtigt på mode at smide luftfinteret væk.
    Jeg tror der var mange der fik lidt en øjenåbner i forhold til hvor mange HK der forsvandt i dårligt indsug.

    Jeg har mange gange kigget ned i motorrummet på min BB med store headers og tænk...Hold op, hvor er her varmt.
    Det er bare ikke nemt at trække et indsug frem før køleren.
    Nu faldt jeg lige over den her. Man kan diskuterer om der er kønt på den gammeldages måde, men jeg er ret sikker på at det er effektivt.

    Da jeg kørte hjem fra GF var det ca 10°C uden for, men min indsugningsluft lå til tider tæt ved 50°C.

    Jeg har lige regnet lidt på det ud fra formlen (V2/V1) = (T2/T1): Hvis man tager en liter luft og opvarmer den fra 10°C til 50°, så får man alene grundet temperaturen en forøgelse af volumen på 14%.
    Det er ret tankevækkende at temperaturen har så dramatisk effekt. Der ud over kommer begrænset flow som funktion af dårligt design.

    Jeg skal hjem og tænke tanker her til vinter.!

    /Ole

  2. #2
    He ja der noget at tænke over i vintermånederne.

    Jeg kiggede lidt omkring og fandt følgende formler vedr. flow/luftmængde:

    CFM nødvendig: CUI * Max RPM : 3454
    CFM på et rundt luftfilter: D * H * 6 * 3,14
    Luftfilterareal: A = (CUI * Max RPM) : 20839
    Højde luftfilter: H = A : (D * 3,14) + 0,75

    I mit tilfælde så er min karburator OK nemlig 650CFM hvor den ifølge den første formel skal være 608CFM.
    Luftfilter........ det glemmer vi alt om det er ikke højt nok, det skal helst være mindst 1" højere.

    Ovenstående er sikkert meget teoretisk for det kommer jo som Ole også skriver an på flow under hjelmen og temperaturen på luften.
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  3. #3
    Jeg har på min 383'er, efter råd fra en V8 nørde-motormand smidt et filter på, hvor der også er indsug i toppen, har dog ikke nogen målinger om det har gjort en forskel, men den trækker fint og så bilder jeg mig selv ind, jeg kan høre karburatoren brøler lidt ;-)

    / Tonni

  4. #4
    Allan
    Guest
    Citer Skrevet af Pihl C3 Vis Indlæg
    Jeg har på min 383'er, efter råd fra en V8 nørde-motormand smidt et filter på, hvor der også er indsug i toppen, har dog ikke nogen målinger om det har gjort en forskel, men den trækker fint og så bilder jeg mig selv ind, jeg kan høre karburatoren brøler lidt ;-)

    / Tonni
    Lyder som det filter Søren har/havde på sin ;-) .........Tænkte på om ikke der kan laves et crom-rør fra fronten af køleren ,ved godt det kræver lidt snilde ,men en udfordring

  5. #5

Lignende Tråde

  1. Originalt luftfilter
    Af Ej Registreret i forum Guestbook - gæstebog.
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 13-06-2012, 11:54

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •