Resultater 1 til 9 af 9

Tråd: Ryster ved acceleration efter nye u-joints

  1. #1

    Ryster ved acceleration efter nye u-joints

    Hej folkens

    Madam Blå var til hendes første tirsdagstræf ved Kalø.
    Turen gik fint og det nye EFI ser ud til at blive rigtigt fint.

    Dog var der en del rysteri når jeg accelerede moderat. (vi er ikke helt nået der til, hvor den bliver fyret af for alvor endnu)
    Jeg har haft begge halfaxles af og slebet ned, malet og skriftet u-joints.
    Akslen imellem gearkasse og bagtøj har ikke været rørt.

    Jeg har læst mig til, at man normalt kun snakker afballancering om hovedakslen.
    Kan jeg have lavet noget forkert ifm mit halfaxle projekt der kan give rystelser?
    Kan de vende forkert? Se der jo ens ud i begge ender.

    /Ole

  2. #2
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Hej folkens

    Madam Blå var til hendes første tirsdagstræf ved Kalø.
    Turen gik fint og det nye EFI ser ud til at blive rigtigt fint.

    Dog var der en del rysteri når jeg accelerede moderat. (vi er ikke helt nået der til, hvor den bliver fyret af for alvor endnu)
    Jeg har haft begge halfaxles af og slebet ned, malet og skriftet u-joints.
    Akslen imellem gearkasse og bagtøj har ikke været rørt.

    Jeg har læst mig til, at man normalt kun snakker afballancering om hovedakslen.
    Kan jeg have lavet noget forkert ifm mit halfaxle projekt der kan give rystelser?
    Kan de vende forkert? Se der jo ens ud i begge ender.

    /Ole

    Hej Ole

    Har du fået justeret baghjulene efter trailing armene har været af????
    Det eneste som kan give problemer med nye u-joints er du kan vende dem forkert, således at smørniplen vender indad ( du kan ikke få fedtsprøjten på niplen )
    Er sikker på at dine aksler slutter helt ind på bagtøjet og spindlerne, hvis der er luft imellem, skruet skævt på vil det kunne give rystelser, hvad med den bagerste ophæng ved bagtøjet er det intakt.
    Ellers er der jo kun kardanakslen, som kan give rystelser,
    Kim

  3. #3
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Hej Ole

    Har du fået justeret baghjulene efter trailing armene har været af????
    Det eneste som kan give problemer med nye u-joints er du kan vende dem forkert, således at smørniplen vender indad ( du kan ikke få fedtsprøjten på niplen )
    Er sikker på at dine aksler slutter helt ind på bagtøjet og spindlerne, hvis der er luft imellem, skruet skævt på vil det kunne give rystelser, hvad med den bagerste ophæng ved bagtøjet er det intakt.
    Ellers er der jo kun kardanakslen, som kan give rystelser,
    Kim
    Jeg lige have den på liften og kigge det hele efter.
    Jeg havde luret den med smøreniplen, så dem er jeg sikker på vender rigtig.
    Jeg har også nye u-joints til trækakslen, men dem nåede jeg ikke at skifte inden solen kom frem.
    Den rystede ikke noget særligt sidste år.

    Trailingarmene er ikke justeret endnu. De er monteret med lige mange shims på begge sider og kontrolleret i grovmål med en snor.
    Jeg skal have den 4 hjuls udmålt inden for nærmeste fremtid.

    /Ole

  4. #4
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Jeg lige have den på liften og kigge det hele efter.
    Jeg havde luret den med smøreniplen, så dem er jeg sikker på vender rigtig.
    Jeg har også nye u-joints til trækakslen, men dem nåede jeg ikke at skifte inden solen kom frem.
    Den rystede ikke noget særligt sidste år.

    Trailingarmene er ikke justeret endnu. De er monteret med lige mange shims på begge sider og kontrolleret i grovmål med en snor.
    Jeg skal have den 4 hjuls udmålt inden for nærmeste fremtid.

    /Ole
    Da jeg i sin tid skiftede mine trailingsarme kom der også lige mange shims på begge sider, den var slet ikke til at køre i før hjul justering. Og der skulle mange shims af i begge sider før hjulene spidsede rigtig.

  5. #5
    Da jeg skiftede kom jeg så vidt jeg husker den samme mængde = tykkelse på indersiden som der sad der da jeg pillede dem af og fyldte så bare op på ydersiden.
    Det havde jeg læst et eller andet sted at det var måden at gøre det på og det virkede ret ok.
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Hej folkens

    Madam Blå var til hendes første tirsdagstræf ved Kalø.
    Turen gik fint og det nye EFI ser ud til at blive rigtigt fint.

    Dog var der en del rysteri når jeg accelerede moderat. (vi er ikke helt nået der til, hvor den bliver fyret af for alvor endnu)
    Jeg har haft begge halfaxles af og slebet ned, malet og skriftet u-joints.
    Akslen imellem gearkasse og bagtøj har ikke været rørt.

    Jeg har læst mig til, at man normalt kun snakker afballancering om hovedakslen.
    Kan jeg have lavet noget forkert ifm mit halfaxle projekt der kan give rystelser?
    Kan de vende forkert? Se der jo ens ud i begge ender.

    /Ole

    Er det med automat eller manuel, hvis manuel så prøv at koble ud ved forskellige omdrejninger

  7. #7
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Er det med automat eller manuel, hvis manuel så prøv at koble ud ved forskellige omdrejninger
    Den er manuel.

    Rystelserne er der kun når den skal trække. Slipper jeg gassen forsvinder rystelserne.
    På min gamle Passat ville jeg have givet den 2 nye inderste trækakselled.

    Den ryger på lift i løbet af ugen og så må vi se om der er noget åbenlyst.

    /Ole

  8. #8
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Den er manuel.

    Rystelserne er der kun når den skal trække. Slipper jeg gassen forsvinder rystelserne.
    På min gamle Passat ville jeg have givet den 2 nye inderste trækakselled.

    Den ryger på lift i løbet af ugen og så må vi se om der er noget åbenlyst.

    /Ole
    Jeg ville kigge efter 3-4 ting til at starte med:

    1. U-joint må ikke binde eller være dårligt smurte, det kan få dem til at "låse" når de er belastede og det kan give rystelser, hvis man selv monterer kryds skal man være omhyggeligt med at de ikke monteres så de binder.

    2. Camber vinklen kan være helt gal, en gammel service-bulletin fra Chevrolet anbefaler 0 i camber for at undgår "torque" rystelser.

    3. Broen som holder bagtøjet sidder med to bolte, både bøsninger og torque/moment på boltene er vigtige, for løst moment kan give rystelser. Check også bøsningen fremme som holder bagtøj.

    4. Gearkassehalsen må ikke have for meget slør, hvis der er slør vil selv en afbalanceret kardan ryste ved bestemte omdrejninger. Nemt at check når den er på lift.

    Her er en kopi af service bulletin:

    1973 - 1977: Service Bulletin: Vehicle Vibration During Acceleration
    Subject: Vehicle Vibration During Acceleration
    Model and Year: 1973-1977 Corvette
    Source: Chevrolet Dealer Sevice Technical Bulletin
    Bulletin Number: 77-T-48
    Date: July, 1977

    TO: ALL CHEVROLET DEALERS
    Customer complaints of vibration on acceleration which are not corrected by conventional methods, may be caused by the rear drive wheel(s) camber angle.
    The typical Corvette torque shake is a vibration which occurs in the steering wheel and can also be felt in the floor pan and seat peaking at 55-60 MPH. This condition is also related to drive torque, that is, the vibration can be noticed during acceleration, but not during coast.
    Torque shake can be corrected by readjusting the rear wheel camber to 00 from the normal specification of -1/20 +/- 1/40.


  9. #9
    Jeg ville kigge efter 3-4 ting til at starte med:

    2. Camber vinklen kan være helt gal, en gammel service-bulletin fra Chevrolet anbefaler 0 i camber for at undgår "torque" rystelser.
    Tak for info

    Jeg elsker at der altid er noget nyt at lære når man skruer Corvette

    Den havde jeg ikke lige tænkt på. Bilen er lige kommet ned af liften efter renovering af trailing arme,bøsninger, lejer og strut rods.
    Jeg kan ved øjesyn se at camberen ikke er 0. Måling med et bræt og et mobil app vaterpas viser en caster på ca. -3° i begge sider.
    Jeg må have hevet lidt i den camber og se om ikke det hjælper.

    /Ole

Lignende Tråde

  1. U-joints
    Af Shark i forum Teknisk Forum
    Svar: 14
    Sidste Indlæg: 04-03-2014, 20:08
  2. Første prøvetur efter et par år
    Af Macfly i forum Generelt Forum
    Svar: 10
    Sidste Indlæg: 02-09-2013, 17:43
  3. Efter 3 års skruen
    Af Allan i forum Generelt Forum
    Svar: 6
    Sidste Indlæg: 29-05-2011, 18:25
  4. Lidt klapren ved acceleration
    Af ngendk i forum Teknisk Forum
    Svar: 18
    Sidste Indlæg: 07-07-2010, 22:57

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •