Resultater 1 til 7 af 7

Tråd: Indsugningmanifold til Big Block

  1. #1

    Indsugningmanifold til Big Block

    Hej folkens

    Jeg har nu Madam Blå 99% færdig til sommerens mange solskinsdage.

    Bilen er nu opgraderet med sprøjt og MSD AL6, men......

    Der er lidt pladsmangel under hjelmen.
    Bilen kører p.t. med en Edelbrock Performer 2-0 indsug som den tidligere ejer har fræst af for at det kan være inder standardhjelmen med et 2" højt dropbase filter.
    Stadig er der mærker i kølerhjelmen efter hvor filteret har rørt.

    Nu er Madam Blå efterhånden noget mere villig end da hun forlod fabrikken med 270 hk, så jeg har kigget på et Torker II 2-0 indsug i stedet.
    Der er 2 fordele jeg kan se ved Torker II frem for Performer
    • Performer er opgivet til 0-5500 RPM, hvor Torker II 2.0 er opgivet til 2500-6500 RPM
    • Torker II er "Carb pad hight"=3.82" mod Performers 4.85"
    Jeg kan se en del kritik af Torker II på nettet sammenlignet med single plain high rise modeller som Victor Jr, men jeg skal jo ikke have Madam Blå op til 7500 RPM og plads er der heller ikke.
    En havde dog en interessant tanke: Den kortere vej igennem indsuget giver normalt mindre tid for benzinen til at forstøve = dårligere forbrænding = mindre HK, men når der er tale om indsprøjtning er forstøvningen langt mere effektiv i selve trottlebodyen og behovet for lange kanaler derfor mindre. Det giver god mening i mit hoved....hvad tænker I?

    Er der andre (bedre alternativer) til Torker II 2-0 når man gerne vil beholde sin standard BB hjelm?
    Vil der være mærkbar forskel på min fræste Performer indsug og et Torker II 2-0?

    Lidt data at bedømme ud fra.

    Motor: 454@496 stroker
    Edelbrock 540hk topend kit (dog uden det medfølgende Performer RPM Airgap indsug da det er for højt)
    Hooker headers og 3" udst.
    FAST EZ EFI 2.0 indsprøjtning
    MSD AL6

    Jeg tænker at et Performer 2-0 kan få travlt, hvis det skal leverer luft til det setup hele vejen til ca. 6000 RPM.

    Hilsen Ole & Madam Blå

  2. #2
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Hej folkens

    Jeg har nu Madam Blå 99% færdig til sommerens mange solskinsdage.

    Bilen er nu opgraderet med sprøjt og MSD AL6, men......

    Der er lidt pladsmangel under hjelmen.
    Bilen kører p.t. med en Edelbrock Performer 2-0 indsug som den tidligere ejer har fræst af for at det kan være inder standardhjelmen med et 2" højt dropbase filter.
    Stadig er der mærker i kølerhjelmen efter hvor filteret har rørt.

    Nu er Madam Blå efterhånden noget mere villig end da hun forlod fabrikken med 270 hk, så jeg har kigget på et Torker II 2-0 indsug i stedet.
    Der er 2 fordele jeg kan se ved Torker II frem for Performer
    • Performer er opgivet til 0-5500 RPM, hvor Torker II 2.0 er opgivet til 2500-6500 RPM
    • Torker II er "Carb pad hight"=3.82" mod Performers 4.85"

    Jeg kan se en del kritik af Torker II på nettet sammenlignet med single plain high rise modeller som Victor Jr, men jeg skal jo ikke have Madam Blå op til 7500 RPM og plads er der heller ikke.
    En havde dog en interessant tanke: Den kortere vej igennem indsuget giver normalt mindre tid for benzinen til at forstøve = dårligere forbrænding = mindre HK, men når der er tale om indsprøjtning er forstøvningen langt mere effektiv i selve trottlebodyen og behovet for lange kanaler derfor mindre. Det giver god mening i mit hoved....hvad tænker I?

    Er der andre (bedre alternativer) til Torker II 2-0 når man gerne vil beholde sin standard BB hjelm?
    Vil der være mærkbar forskel på min fræste Performer indsug og et Torker II 2-0?

    Lidt data at bedømme ud fra.

    Motor: 454@496 stroker
    Edelbrock 540hk topend kit (dog uden det medfølgende Performer RPM Airgap indsug da det er for højt)
    Hooker headers og 3" udst.
    FAST EZ EFI 2.0 indsprøjtning
    MSD AL6

    Jeg tænker at et Performer 2-0 kan få travlt, hvis det skal leverer luft til det setup hele vejen til ca. 6000 RPM.

    Hilsen Ole & Madam Blå
    Hej Ole

    Hvis Jeg var dig vil jeg beholde det indsug som sidder på, og test den over sommeren, ud fra mig selv har jeg aldrig været oppe og kører 6000 RPM selvom den gamle knast gik fra 3000-6500 RPM jeg brugte området imellem 4000 - 5500 når det gik frisk.
    Hvis du kørte 1/4 miles er det en anden snak.
    Hvis din motor er skruet ordenligt sammen og det må vi jo gå ud fra efter den rejse den har været på, så skulle den have rigelig med overskud, det er jo en


  3. #3
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  4. #4
    Som jeg har forstået det skulle Performer være det eneste dual plane aftermarket indsug som (måske) kan være under hjelmen,
    Hvad værre er at selv om man monterer en almindelig L88 hjelm skulle den næsten ikke give noget henne i for hvor der er mindst plads? Skal man have et fornuftigt indsug på er der vist kun de ekstra høje L88 (4''?) der hjælper.
    Single plane er til ræs, og jeg tvivler på at den lave Torker manifold er særligt godt til det.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  5. #5
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Som jeg har forstået det skulle Performer være det eneste dual plane aftermarket indsug som (måske) kan være under hjelmen,
    Hvad værre er at selv om man monterer en almindelig L88 hjelm skulle den næsten ikke give noget henne i for hvor der er mindst plads? Skal man have et fornuftigt indsug på er der vist kun de ekstra høje L88 (4''?) der hjælper.
    Single plane er til ræs, og jeg tvivler på at den lave Torker manifold er særligt godt til det.
    Jeg er slet ikke interesseret i en L88, da jeg synes at den originale BB hjelm er langt mere elegant.
    Jeg er godt klar over, at man normalt tænker dual plane som driver og single plane som ræs.

    Teorien bag er (som jeg har forstået det), at man på en dual plane har delt plenum op i 2 dele, så hver cylinder trækker vejret igennem "et halvt indsyg". Derved øges lufthastigheden omkring karburatorens dyser med bedre forstøvning til følge.
    Det skulle være hovedårsagen til det bedre bundtræk i dualplane. Nu er Madam Blå jo konverteret til EFI og så er forstøvningen jo klaret af dysen og de 43 psi, så jeg tænker at højt luftflow langt mindre afgørende for bundtrækket.

    Jeg må lede lidt på nettet. Der er masser af indsugnings tests....der må være en med EFI som fodermester.

    og skulle miste 10 Nm under 1500 RPM, så kan 496 ci vel stadig hive bilen over krydset inden det bliver rødt igen.


    Hvad med Sharkmobilen? Hvordan går det med motoren?

    Jeg følger lidt med på http://forums.corvetteforum.com/c3-t...ssembly-2.html


    Iøvrigt var Madam Blå i dag ude og kører for første gang efter monteringen af EFI og MSD AL6. Dog har jeg i første omgang undladt at lade FAST styre tændingen.
    Dimser til badeværelset hentet hos Stark på møj hissig vis.
    Eneste problem var de 10 liter jeg havde hældt i den knas tørre tank efter ombygningen sejlede over i højre side af tanken i rundkørslen, så Madam Blå fik et hosteanfald.
    Jeg blev helt befippet og trak ind til siden for at evaluerer hendes opførsel. Dumt...for der hvor jeg stoppede skrånede det ned mod grøften, så de få dråber blev liggende over i højre side.
    Godt man kun var 2 km hjemme fra, så man kunne ringe efter en ven med 10 liter benzin.

    Klik Billede for en større version

Navn:	2014-05-24 11.54.53.jpg
Vist:	11
Str:	3.76 MB
ID:	5343

    /Ole

  6. #6
    Kunne du virkelig ikke ofre mere end ti liter på hende?

    Stumperne er kommet og ryger til cylinderservice på mandag.
    Dog var knastlejerne undsluppet deres beskyttende indpakning og rullede rundt i forsendelseskassen så Summit sender et nyt sæt.

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  7. #7
    Kunne du virkelig ikke ofre mere end ti liter på hende?
    /Karsten
    Jo, jo, men 10 liter var lige hvad der var i havetraktorens Jerry can.

    Nu er hun fyldt til kanten......med Statoil Miles benzin så nu går den op til 2,7% længere på literen i følge Statoil.

    /Ole

Lignende Tråde

  1. Nylakeret sort 1971 Big Block sælges...
    Af keddex1982 i forum Corvetter til salg
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 03-06-2012, 22:30
  2. Over 100 Salvage Corvettes Heading to the Auction Block
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 31-10-2011, 08:15
  3. Stødstænger big block?
    Af Roald i forum Teknisk Forum
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 16-08-2011, 20:35
  4. Køler til min 454 big block..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 06-03-2011, 19:01

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •