Resultater 1 til 20 af 20

Tråd: Overvejelser omkring ændring af motor

  1. #1
    keddex1982
    Guest

    Overvejelser omkring ændring af motor

    Da min 454 LS5 har tabt lidt af pusten igennem årene går jeg og overvejer hvordan jeg skal få den peppet lidt op igen..

    Plan A: At montere dette sæt (se linket!) + renovere motoren med nye lejer, stempler, ny karburator og headders
    http://www.usa-autodele.dk/Performan...k%20Chevy.html
    Men, hvis jeg gør det.. kan jeg så få den synet og indregistreret som veteran fortsat?

    Plan B: Renovere motoren med nye lejer, stempler, en skarpere knast, og et nyt high performance aluindsug, samt ny karburator, og headders

    Plan C: kom med jeres bud!

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Ja se det kommer an på hvormange penge du har sat af, hvad du forventer den skal kunne efter ændringen, temperament, kørestil, gearkasse, bagtøj mv.

    Der er mange faktorer som indgår, en oval-portet 454 som er i topstand og måske har en gade-rulleknast installeret kommer hurtigt i nærheden af 500 heste på krumtappen, det er faktisk nemt at lave, samtidig er der hæderlig vacuum og tomgang dvs. en rimelig økonomi.

    Man bliver typisk fristet til at købe strokerkits fordi ydelsen og momentet skal lidt i vejret, men køber man et prisbilligt strokerkit står man lidt afhængig af held og ikke mindst arbejdsinstats ved installation/tilpasning en motor med en ringere holdbarhed, fordi Chinesium-metallet ikke holder samme kvalitet som de gamle amerikanske støbninger. Men selvfølelig kan man få strokerkits af god kvalitet, de er bare en del dyrere og så kunne man måske få råd til et par originale alutoppe og en rulleknast istedet, noget som giver flere heste ekstra end at stroke motoren med 25 kubik.

    Men først skal du finde ud af hvor slidt den er, typisk er sæder/styr på topstykker klar til renovering, hvis der er meget kant i cylinderboringen skal den bores og ikke kun hones, samtidig skal der andre stempler til, de skal afvejes eller tilpasses så de har samme vægt som de orginale. Det er bedst eller næsten et krav for en god renovering af blokken bores med torque-plate, en stykke metal som skrues på motorblokken når den bores og giver samme stress som hvis topstykkerne sad på, det giver "mindre" ovale boringer = bedre pasform = bedre ydelse/mindre blowby.

    Topstykkerne er dyre at få lavet i europa, en komplet renovering, planslibning, nye sæder, styr, nye ventiler, ventilfjedre og retainers koster $600 i usa et prof sted, et godt trick er derfor at finde nogle tomme alutoppe på ebay, få dem sendt til en god maskinshop for renovering og så få dem sendt hjem, så kan man have originale gmtoppe for $1000-1200, veteranstatusværdige og spritnye at kigge på. Mht. til shortblokken er det billigste at få den lavet herhjemme og få de stempler hjem som passer til topstykkerne så kompressionen kan komme i nærheden af 10:1 for at være på den sikre side.

    originale oval portede toppe : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BBC-C...Q5fAccessories

    zl1 toppe http://cgi.ebay.com/ebaymotors/L88-Z...Q5fAccessories

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BB-ZL...#ht_500wt_1124

  3. #3
    keddex1982
    Guest
    Jeg vil som udgangspunkt gerne holde den så original som muligt.. Men jeg vil også gerne nå 400hk+

    Bilen skal være "kørbar" dvs den skal være behagelig at cruise rundt i.. jeg vil ikke have en hårdt pumpet dragracer med stenhård kobling og total umulig tomgang. Prismæssigt er det ikke så afgørende da det vigtigste for mig er at det bliver en løsning jeg er glad for..

    Der sidder original 4 trins gearkasse i og originalt bagtøj. (Det vil jeg også gerne beholde) - ihvertfald foreløbigt..

    Motoren skulle efter sidste ejers udsagn allerede være boret op til 480 cui.

    Hvis jeg får renoveret motoren med honing/boring og nye stempler som du skriver + skarp knast + headders og evt. ny karburator da den jeg har nu er ret slidt... er det så realistisk at nå 400hk+ ?

    Hvad er forskellen på alutoppe og de originale der sidder på? -jeg er godt klar over at man sparer noget vægt, men hvad er der ellers at hente?

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Jeg vil som udgangspunkt gerne holde den så original som muligt.. Men jeg vil også gerne nå 400hk+

    Bilen skal være "kørbar" dvs den skal være behagelig at cruise rundt i.. jeg vil ikke have en hårdt pumpet dragracer med stenhård kobling og total umulig tomgang. Prismæssigt er det ikke så afgørende da det vigtigste for mig er at det bliver en løsning jeg er glad for..

    Der sidder original 4 trins gearkasse i og originalt bagtøj. (Det vil jeg også gerne beholde) - ihvertfald foreløbigt..

    Motoren skulle efter sidste ejers udsagn allerede være boret op til 480 cui.

    Hvis jeg får renoveret motoren med honing/boring og nye stempler som du skriver + skarp knast + headders og evt. ny karburator da den jeg har nu er ret slidt... er det så realistisk at nå 400hk+ ?

    Hvad er forskellen på alutoppe og de originale der sidder på? -jeg er godt klar over at man sparer noget vægt, men hvad er der ellers at hente?
    400 heste er nemme at få ud af en bigblock, hvis kompressionen er omkring 10:1 og med en lidt ændret knast. Bigblock topstykkerne starter med et flowtal hvor smallblocks stopper, så den højere ydelse ligger indbygget i designet med "semi-hemi" topstykker, skråtstillede ventiler. Som sagt giver en rulleknast en ret stor forskel pga. den mindre friktion og fordi rampen kan være stejlere end på en alm. knast, men 400 heste kan også nås med en alm. knast, men igen en meget mild rulleknast og de 400 heste er hjemme, her skal der lidt mere til når knasten er konventionel. Det man skal tænke på når det er til gaden er vacuumen, der skal helst være over 7 hg i tomgang og ved cruise, derved får tændingen mulighed for at avancere og det giver på en bigblock en nærmest dramatisk ændring af benzinøkonomien men også bedre kørselskomfort/tomgang mv.

    Alutoppe sparer 35 kg i fronten, (aluindsug minus 10 kg), køler bedre=mindre tendens til tændingsbanken men LS5 toppene med ovale porte er perfekte til gaden i modsætning til de firkant portede som først begynder at virke længere oppe i omdrejningsområdet pga. af det dårligere vacuumsignal.

    Den helt store gevinst rent ydelsesmæssigt på en bigblock får man ved at sætte headers på og lave en udstødning i min. 2 1/2" hvor også bøjningerne holder de 2 1/2", synes jeg kan huske en dyno hvor der var 100 heste til forskel på standardudstødning og headers.

    Prøvede lige at regne på det, her er det med en mild rulleknast, alm. ovalportede toppe, god udstødning og 10:1 i kompression:
    Klik Billede for en større version

Navn:	dyno.jpg
Vist:	154
Str:	537.2 KB
ID:	588

    mild knast
    Klik Billede for en større version

Navn:	cam.JPG
Vist:	151
Str:	105.1 KB
ID:	587

    oval port flow
    Klik Billede for en større version

Navn:	flow.JPG
Vist:	150
Str:	55.0 KB
ID:	589

  5. #5
    Også lige lidt indsprøjtning, så er den hjemme :-)

    David hvad koster en BB projekt motor (evt short block) i DK?
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  6. #6
    Allan
    Guest
    480 cui passer vel ikke til 0.30 over skulle den så ikke være 460 ? Er den så boret 2 gange ?

  7. #7
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Også lige lidt indsprøjtning, så er den hjemme :-)

    David hvad koster en BB projekt motor (evt short block) i DK?
    hvis det skal være lidt slemt er der jo dem her fra OC:

    Klik Billede for en større version

Navn:	shortblock_sale_470px.jpg
Vist:	151
Str:	37.2 KB
ID:	590


    29000 kr leveret

  8. #8
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    480 cui passer vel ikke til 0.30 over skulle den så ikke være 460 ? Er den så boret 2 gange ?
    Pas... Jeg har kun tidligere ejers ord for at den skulle være boret til 480 og så har jeg fundet et gammelt indlæg i et andet forum fra ham hvor han også skriver at den er boret til 480... men nu må vi se når jeg får den lukket op :o)

  9. #9
    keddex1982
    Guest
    Hm.. det lyder som en god løsning i mine ører! -renovering af motor + en mild rulleknast + headders med 3" rustfri til bagpotterne.

    Så vidt jeg lige husker er kompressionen noget lavere pt. kan det passe den er 8,5:1 originalt? -hvordan øger man så kompressionen? er det ved at skifte stemplerne eller ?

  10. #10
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Pas... Jeg har kun tidligere ejers ord for at den skulle være boret til 480 og så har jeg fundet et gammelt indlæg i et andet forum fra ham hvor han også skriver at den er boret til 480... men nu må vi se når jeg får den lukket op :o)
    I så fald er den boret omkring 0.120" over standard, forhåbentligt tager tidligere ejer fejl og den er på 460 cui, som burde være omkring 0.030" over hvis jeg regner rigtigt...
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  11. #11
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Hm.. det lyder som en god løsning i mine ører! -renovering af motor + en mild rulleknast + headders med 3" rustfri til bagpotterne.

    Så vidt jeg lige husker er kompressionen noget lavere pt. kan det passe den er 8,5:1 originalt? -hvordan øger man så kompressionen? er det ved at skifte stemplerne eller ?
    lige præcis

    her er det f.eks. de klassiske TRW stempler : http://www.summitracing.com/search/M...rd=trw+pistons

  12. #12
    Allan
    Guest
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Hm.. det lyder som en god løsning i mine ører! -renovering af motor + en mild rulleknast + headders med 3" rustfri til bagpotterne.

    Så vidt jeg lige husker er kompressionen noget lavere pt. kan det passe den er 8,5:1 originalt? -hvordan øger man så kompressionen? er det ved at skifte stemplerne eller ?
    Lyder som du er lidt over i samme stil som jeg var ude efter ;:-)
    fik min 454 boret 0.30 op /honet m.m. hos Simon fra roskilde cylinder service og var yderst tilfreds med pris og service , fik smedet Keith black stempler , edelbrock alu toppe ,alu.air gab indsug , en edelbrock rpm performer knast.,olie pumpe ,kæde og en del mere , dette set up er jeg tilfreds med ,også uden at vide hvor mange hk. den egentlig har , bilen har rigeligt til mit behov.

    Hvis du er intr. så har jeg et sprit nyt alu.air gab-indsug aldrig brugt liggende

    mv8
    Allan

  13. #13
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    Lyder som du er lidt over i samme stil som jeg var ude efter ;:-)
    fik min 454 boret 0.30 op /honet m.m. hos Simon fra roskilde cylinder service og var yderst tilfreds med pris og service , fik smedet Keith black stempler , edelbrock alu toppe ,alu.air gab indsug , en edelbrock rpm performer knast.,olie pumpe ,kæde og en del mere , dette set up er jeg tilfreds med ,også uden at vide hvor mange hk. den egentlig har , bilen har rigeligt til mit behov.

    Hvis du er intr. så har jeg et sprit nyt alu.air gab-indsug aldrig brugt liggende

    mv8
    Allan
    Ja, det er næsten det samme jeg har i tankerne... tror dog at jeg vil beholde mine originale topstykker.

    Det kunne godt være at jeg kunne bruge det aluindsug.. hvad model er det? - Det skal nemlig kunne være under min originale BB kølerhjelm (dvs. der er grænser for hvor højt det kan være.)

    Hvad måtte du give for at få den boret/honet hos Roskilde cylinder service?

  14. #14
    Allan
    Guest
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Ja, det er næsten det samme jeg har i tankerne... tror dog at jeg vil beholde mine originale topstykker.

    Det kunne godt være at jeg kunne bruge det aluindsug.. hvad model er det? - Det skal nemlig kunne være under min originale BB kølerhjelm (dvs. der er grænser for hvor højt det kan være.)

    Hvad måtte du give for at få den boret/honet hos Roskilde cylinder service?
    Ser efter model type på indsug , og måler højden ;-)
    Det er ved at være et par år siden Roskilde Cylinder service lavede min til en pris jeg forhandlede med Simon ,og den var billigere end cylinder service i malmø ,som jeg også havde fat i .

    Blokken blev følgende :
    Kogt og renset
    boret og honet
    krumtap slebet
    planet
    blok malet
    afbalanceret
    isætning flydende krydspinde og stempler
    montering forkæde
    forkammer skjold
    oliepumpe
    slebet svinghjul
    isætning frostpropper
    samlet block pånær toppe/indsug

    Men ellers prøv at give ham et ring 46343141

  15. #15
    Allan
    Guest
    Kommet videre i overvejelserne Keddex ?

  16. #16
    Jeg mener nu den gamle motor skal på losseplads, jeg kommer gerne forbi (ganske gratis) og smider den på lossepldsen for dig !!!!
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  17. #17
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Jeg mener nu den gamle motor skal på losseplads, jeg kommer gerne forbi (ganske gratis) og smider den på lossepldsen for dig !!!!
    Haha.. arh.. jeg tror nu lige jeg beholder den lidt endnu!

    Jeg har en plan der ser således ud:

    Motoren skal renoveres med nye lejer og højkompressionsstempler, der skal en skarpere knast i og der skal monteres headders med 3" til bagpotterne. Derudover skal der monteres et performance aluindsug.
    Det er planen pt. men nu skal jeg lige snakke med Brian som har lovet at hjælpe med at bygge motoren om. -Så må jeg se hvad han siger til det.

  18. #18
    keddex1982
    Guest
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    Ser efter model type på indsug , og måler højden ;-)
    Hej Allan

    Fandt du ud af hvilken model det var? - og hvor højt det er?

    Mvh Christian

  19. #19
    Allan
    Guest
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Hej Allan

    Fandt du ud af hvilken model det var? - og hvor højt det er?

    Mvh Christian

    http://www.summitracing.com/parts/EDL-7561/


    Jep Christian
    målte det fra topstykke overkant til overkant af manifold til 10 cm.

  20. #20

Lignende Tråde

  1. Klassisk motor-teststand
    Af david i forum Generelt Forum
    Svar: 25
    Sidste Indlæg: 08-08-2010, 13:31
  2. Motor problmer
    Af merc i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 08-07-2010, 22:39
  3. SB/BB - v - BB motor
    Af John i forum Teknisk Forum
    Svar: 20
    Sidste Indlæg: 25-05-2010, 21:38
  4. Optimering af motor m.v.
    Af ngendk i forum Teknisk Forum
    Svar: 42
    Sidste Indlæg: 23-05-2010, 09:55
  5. Allingåbro motor festival 2010
    Af John i forum Generelt Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 19-05-2010, 18:32

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •