Resultater 1 til 11 af 11

Tråd: justering af ventiler

  1. #1

    justering af ventiler

    hej jeg står og skal juster ventiler efter at jeg her rettet mine vipper ind, det er ikke noget jeg her prøvet før er der ikke, er der ikke en der har en god fremgangs måde
    Michael Pedersen Syd Danmark
    1968 T Top

  2. #2
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  3. #3
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Michael Pedersen Vis Indlæg
    hej jeg står og skal juster ventiler efter at jeg her rettet mine vipper ind, det er ikke noget jeg her prøvet før er der ikke, er der ikke en der har en god fremgangs måde
    Hydraliske eller mekaniske

  4. #4
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Hydraliske eller mekaniske
    Michael har hydraliske
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  5. #5
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Michael har hydraliske
    Men som jeg husker det en lidt vild en af slagsen, dette er den sikre metode, motoren skal køres en del rundt, bedst at tage tændrørene ud først, så kan man køre på starteren, helst med en hjælper som kigger på vippearmene.

    Start med at køre motoren frem til tænding på cylinder 6, dvs. den vipper på 1, kør så lidt frem til vippearmen på indsugningsventilen på #1 cylinder er i bund, herefter kan indsugningsventilen på 6'eren justeres. Det gøres ved at stramme justeringsmøtrikken samtidig med at man ruller stødstangen frem og tilbage mellem fingerne, når der er modstand skal man dreje møtrikken 1/2 omgang mere. Herefter drejes motoren frem til 8'erens indsugningsventil er på max løft, herefter kan #5 indsugningsventil justeres og så fremdeles efter dette skema:

    Når #1 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #6 Indsugningsventil
    Når #8 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #5 Indsugningsventil
    Når #4 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #7 Indsugningsventil
    Når #3 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #2 Indsugningsventil
    Når #6 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #1 Indsugningsventil
    Når #5 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #8 Indsugningsventil
    Når #7 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #4 Indsugningsventil
    Når #2 cylinders indsugningsventil er på/ved max løft - juster #3 Indsugningsventil



    Når #1 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #6 Udstødningsventil
    Når #8 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #5 Udstødningsventil
    Når #4 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #7 Udstødningsventil
    Når #3 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #2 Udstødningsventil
    Når #6 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #1 Udstødningsventil
    Når #5 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #8 Udstødningsventil
    Når #7 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #4 Udstødningsventil
    Når #2 cylinders udstødningsventil er på/ved max løft - juster #3 Udstødningsventil

    Samme metode med mekaniske, men her skal man bruge søgerblade for at få den rigtige tolerance.

    Hvis man har travlt kan det gøres med kørende motor, man skal løsne til den tikker, stramme til den holder op og herefter skal den have en 1/2 omgang mere. Kan også gøres med mekaniske men det koster et sæt søgerblade

  6. #6
    Allan
    Guest
    gælder den 1/2 omgang også når de hydrauliske løftere har ligget i olie-bad og lige er isat igen ?

  7. #7
    Oliebad eller ej har ingen indflydelse.

    Der er derimod flere andre ting der har indflydelse:
    - Forskellige løftere kan lide forskellig preload
    - Smallblock/bigblock har (typisk) forskellig gevind så der er forskel på om det er den ene eller den anden man justerer på.
    - Jern eller alu blok?
    - Jern eller alu toppe?

    Find specifikationerne hos fabrikanten af løfterne og juster efter følgende:
    Big block (7/16-20 gevind): 0,050'' per omgang
    Small block (3/8-24 gevind): 0,042'' per omgang

    F.eks. en Big Block med alu toppe og Morel løftere anbefales 0,05'' preload = 1 omgang.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  8. #8
    Allan
    Guest
    Lidt om hvorfor de skal ligge i oliebad
    https://www.youtube.com/watch?v=gJMezBqVYes

  9. #9
    Hej Allan
    Det jeg mente var at det ikke har indflydelse på justeringen om de har ligget i olie eller ej.

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  10. #10
    Allan
    Guest
    nåå okay , var min opfattelse når man ser vidoen ... Jeg har Edelbrock alu RPM toppe på en BB ,så er det vel 1 omgang som du omtaler ?

  11. #11

Lignende Tråde

  1. justering af forlygter
    Af Nibe c3 i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 30-07-2013, 10:39
  2. Ventiljustering hydraliske ventiler.
    Af david i forum Teknisk Forum
    Svar: 4
    Sidste Indlæg: 29-06-2012, 09:59
  3. Justering af bil
    Af frank i forum Teknisk Forum
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 14-07-2011, 22:35
  4. Justering af motor...
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 20-05-2011, 17:32

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •