Resultater 1 til 16 af 16

Tråd: Afmontering af viskerklap på C3 - hvordan?

  1. #1

    Afmontering af viskerklap på C3 - hvordan?

    Hej Corvette venner

    Mens alle andre er ved at gøre sig klar til at spise sig fede i al den lækre julemad, går jeg på værkstedet og hygger mig med Corvetten.
    I den forbindelse vil jeg gerne i gang med at renovere viskertrækket, samt gøre lidt i orden nede i 'viskerkassen', hvor der mildes talt ser forfærdeligt ud!
    Men hvordan får jeg lettest afmonteret selve viskerklappen?

    Så vidt jeg lige har kunnet se, sidder den fast med tre skruer i hver side (se billederne herunder), men er der flere skruer som jeg bare ikke har opdaget endnu?
    Og hvordan frigør jeg klappen fra trækmekanismen der åbner og lukker den?

    Klik Billede for en større version

Navn:	Hr-Nielsen_02.jpeg
Vist:	180
Str:	97.7 KB
ID:	4913

    Klik Billede for en større version

Navn:	Hr-Nielsen_03.jpeg
Vist:	180
Str:	102.1 KB
ID:	4914


    På forhånd tak for jeres tilbagemeldinger, og fortsat god jul.

    Hilsen
    Arne

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  2. #2
    Den sidder blot med de tre skruer du har fundet, vær meget forsigtig, de knækker for et godt ord. giv dem lidt WD40 nogle timer i forvejen.
    skruerne er ofte vokset sammen med aluminiumen og man kan IKKE bore dem ud og skære nyt gevind, så vold og kraft er NOGO

    Trækket er som jeg lige husker de en lille gevindstang der blot kan skrues ud af af vacuumpumpen eller løses med bolten på selve viskerklappen.

    Jeg tog grillen af for at have lidt ekstra plads.

  3. #3
    så lige dine billeder og de er ikke de skruer.
    der side i hver ende af viskerklappen, skruer lidt nede under den (torc)
    2 eller 3. de er svære at komme til. Det er dem der fastgør klappen på trækket.

    Dem du har på billederne fastholder blot trækket.

    De ser ud som den her, blot med torc i stedet http://www.ecklerscorvette.com/corve...1968-1969.html

    Martedal

  4. #4
    Hej Arne

    Jeg havde selv viskerne skilt ad på min gamle 69´er, og mener at kunne huske det meste af proceduren.

    Selve viskerklappen og trækket styres alene af en lille gevindstang, der sidder bag gummi-manchetten på din viper actuator (i passagersiden). Gummi-manchetten kan skubbes sammen, og så ser du en lang bolt med gevind i begge ender (kontra-gevind) - dén skruer du helt af. Derefter er viskertrækket "frigjort" og du kan hæve/sænke det med fingrerne. Selve viskertrækket er fastgjort på torpedo-pladen 2-3 steder, hvor det sider med 2 bolte pr. sted på den aflange/ovale plade (dén du viser på et af billederne). Skru alle møtrikker af, fjern de små ovale plader, og du kan med forsigtighed trække hele viskertrækket op.

    Afskærmningspladen (viper door) er skruet fast med to skruer i hver side - kan evt. fjernes i forløbet, så du lettere kan se ned i visker-brønden.

    Et par enkelte fif (som Martedal også er inde på): hver forsigtig!!! skruer/bolte knækker for ingenting, og særligt gevindstangen der er forbundet med din viper actuator kan være porøs (den er besværlig at udskifte, så lad være at knække den - jeg taler af erfaring... ;-) Hele viskertrækket er samlet med nitter - mange har med succes renoveret det (skilt ad, malet og samlet igen med nye nitter og plastikbøsninger - alt kan købes), men det kræver at man er MEGET omhyggelig med at tage billeder og får samlet alt korrekt igen.

    Men rigtig god fornøjelse - i min verden er det fedeste ved en 69´er at kunne fremvise den med 100% funktionel viper door og lygteklapper der bare sidder lige i skabet. Dét er essensen af en god restaurering, og desværre et af de steder hvor nogen springer lidt let over.
    ____________________
    Anders Langkjær Tange

    (CCCD #32)

    Garagen:
    2001 Corvette Z06
    2015 Mercedes C450 T AMG


    "...støt flere miljøvenlige biler på vejene - så der er mere 99 oktan til os andre..."

  5. #5
    Hej alle

    Mange tak for alle jeres tilbagemeldinger, både her på siten og i de mange mails, det er rart at have en så god opbakning i klubben, samt ikke mindst så megen viden at trække på.
    Udover alle jeres tilbagemeldinger, har jeg naturligvis også søgt i mange Corvette fora, for at forberede mig bedst muligt på opgaven, og mit valg er faldt på en løsning hvor viskerklappen og mekanikken til den tages ud samlet (ligesom på billedet herunder), da det vist mere er reglen end undtagelsen, at de fire bolte der holder disse enheder sammen knækker.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Viskerklap_02.jpeg
Vist:	146
Str:	76.7 KB
ID:	4915


    Men nu skal jeg først lige samle mod til at gå i gang med opgaven!
    Man er vel en 'kylling'!


    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  6. #6
    Hej Arne.

    Jeg har renoveret det på 2 corvetter, så hvis du vil have hjælp med at samle og montere/juster det efter renovering ?

    Kommer jeg gerne og hjælper dig.


    Hilsen Jesper
    Men of steel. Drives Cars of Plastic

  7. #7
    Hej Jesper

    Tak for tilbuddet, det tager jeg gerne imod!

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  8. #8

    Her siger vi ikke 'klap i', men 'klap af'!

    Efter et godt stykke til, hvor alle boltene til viskerklappens mekanik på Corvette'n havde soppet i rustløsende olie, blev den i søndags endelig afmonteret, og det uden at nogle bolte knækkede!
    (Tak til smeden for tricket med at bruge låseolie, til at løsne de genstridige bolte).

    Klik Billede for en større version

Navn:	Hr-Nielsen_01.jpeg
Vist:	121
Str:	73.1 KB
ID:	4939


    Med klappen og viskerne afmonteret, kunne man for alvor kigge ned til det triste skue i 'viskerhulen', hvor der mildest talt ikke så for godt ud!
    Sjusk fra fabrikkens side, samt 44 års ælde kombineret med de foregående ejeres sprøjtespartel og grunder havde sat deres tydelige præg.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Hr-Nielsen_02.jpeg
Vist:	122
Str:	91.1 KB
ID:	4938


    Et par timers 'huggen og skrabben' viste dog at der var en god bund at arbejde videre på, så bilen atter kan blive præsentabel i 'viskerhulen'.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Hr-Nielsen_03.jpeg
Vist:	120
Str:	87.0 KB
ID:	4937


    I øjeblikket ligger viskerklappen på ryggen, med den næste serie bolte 'sat i blød', og nye nylonbøsninger til trækket er på vej fra Amerika.
    .

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  9. #9
    Hvis de forsat binder efter at have "ligget i blød" er kulde/varme sagen, da de to materialer bevæger sig forskelligt.

    Så e varmepistol og et støvfjerne-spray til computer kan gøre underværker, varm op og køl ned og prøv igen til de er løse.
    alu er noget djævel til at låse bolte fast

  10. #10

    Kender I denne her ventil?

    Hej Corvette venner

    Det ser ikke ud til at jeg er den eneste, der har problemer med viskerklappen!

    Klik Billede for en større version

Navn:	Viskerklap_03.jpeg
Vist:	77
Str:	360.6 KB
ID:	4999

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  11. #11
    Sådan her ser den ud

    Klik Billede for en større version

Navn:	ventil.jpg
Vist:	29
Str:	2.67 MB
ID:	5000
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  12. #12
    Hej Søren

    Mange tak for det, den vil jeg kigge efter ved dagens skrueaften i 'Long Island Corvette Shop'.

    Mvh
    Arne

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  13. #13
    Hej Arne.

    Er du ved at være klar til genmontering ?

    Hilsen Jesper
    Men of steel. Drives Cars of Plastic

  14. #14
    Hej Jesper

    Ja - det hjælper på det nu. Efter et par ugers 'soppen' i rustløsende olie, har jeg fået taget mig samme til at skrue selve viskerklappen fri af al mekanikken, og det heldigvis uden at en eneste af de fire sårbare bolte knækkede.
    I går gik jeg så i gang med afrensningen af mekanikken, som jeg har valgt ikke at skille ad. Dels er der ikke meget slør i den, og dels er den jo nittet sammen!

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_02.jpeg
Vist:	68
Str:	114.4 KB
ID:	5003


    Kønt ser det jo ikke just ud, tre omlakeringer og over 44 års ælde har sat sit tydelige præg på delene, men med lidt flid, stålbørste og smergellærred kan der oparbejdes et fornuftigt resultat!

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_03.jpeg
Vist:	67
Str:	56.6 KB
ID:	5004

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_04.jpeg
Vist:	67
Str:	91.3 KB
ID:	5005


    Det er lidt ærgerligt at man ikke lige har et krombad stående i 'baglokalet', så arbejdet bliver 'kun' afsluttet med maling!

    Der er selvfølgelig lang vej endnu, men det varer nok ikke længe før jeg kalder på dig, hvornår vil det eventuelt passe dig bedst?
    .

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  15. #15

    Det begynder at se sort ud

    Med lørdag den 8. marts i hastig anmarch, er der travlhed i 'Long Island Corvette Shop' med at få de sidste dele til visker klappen klar til vores 'Åbent værksted arrangement'.

    Der bliver slebet, sandblæst og malet, så alle delene er klar til 'Smeden' kommer og hjælper med monteringen.

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_05.jpeg
Vist:	45
Str:	105.1 KB
ID:	5055

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_06.jpeg
Vist:	45
Str:	93.3 KB
ID:	5056

    Klik Billede for en større version

Navn:	1969_Hr-Nielsen_07.jpeg
Vist:	45
Str:	80.9 KB
ID:	5057

    Venlig hilsen
    #130
    Hr. Nielsen
    Langeland

    "Restored Cars are nice, but the ones you can drive are even better"

  16. #16

Lignende Tråde

  1. Svar: 0
    Sidste Indlæg: 17-09-2012, 13:59
  2. Hvorfra og hvordan?
    Af Elektrikeren i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 25-06-2012, 17:02
  3. Afmontering af dørhåndtag og lås..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 31-10-2010, 21:33
  4. Afmontering af alt inden lakering..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 25
    Sidste Indlæg: 25-10-2010, 21:40

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •