Resultater 1 til 9 af 9

Tråd: Fælge :-)

  1. #1

    Fælge :-)

    Halløjsa

    Jeg fandt et sæt torque thrust 2 fælge til vetten, monteret med 245/50-17 dæk eller deromkring.

    Klik Billede for en større version

Navn:	foto.jpg
Vist:	37
Str:	130.5 KB
ID:	501Klik Billede for en større version

Navn:	foto_2.jpg
Vist:	31
Str:	166.8 KB
ID:	518

    Men det har gjort vetten en anelse levende på ujævn vej, er det en naturlig konsekvens af de bredere dæk/fælge (tidligere 7" fælge m. 225/70-15 dæk) eller kan det afhjælpes med f.eks. en sporing? Den kører fint ligeud på 'god' asfalt.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  2. #2
    Hej Roald.

    De ser sørme flotte ud!

    Jeg tror det er ganske normalt at den er mere levende på vejen, med de bredere dæk. F.eks striberne på vejen kan hive lidt i styrtøjet. Den lavere profil vil vel ganske naturligt give lidt mindre støddæmpning på ujævne veje - sikkert derfor man ofte har temmelig høj profil på bilerne originalt: Det er mere komfortabelt. Slidte bøsninger osv. føles også lidt værre, når man kører med de større dæk/hjul. Det er min erfaring fra mine andre biler i hvertfald.

    Vette-hilsen

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  3. #3
    Hej Claes

    Tak tak, der er godt nok også gået nogle timer med at polere dem pæne igen :-)

    Det er netop striber og huller i vejen der river i styrtøjet, jeg var lidt overrasket over en tur ind gennem byen på (lappet, ujævn asfalt) med ca 40 km/t i timen, så skulle der holdes godt fast i rattet for at køre ligeud. Er det noget der kan mindskes med de såkaldte "bump steer" kits jeg har set rundt omkring?
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  4. #4
    Hej igen

    Ja, det er helt sikkert "bump steer" du oplever. Corvetterne har indbygget lidt bumpsteer originalt, men det kan blive for udtalt med de større dæk med lavere profil. Bump steer kits er sikkert lavet til at eliminere tendensen, men jeg har ingen erfaring med om det hjælper.

    Der må helt sikkert være andre, der kan fortælle dig mere om det. Kom ud af busken!

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Halløjsa

    Jeg fandt et sæt torque thrust 2 fælge til vetten, monteret med 245/50-17 dæk eller deromkring.

    Klik Billede for en større version

Navn:	foto.jpg
Vist:	37
Str:	130.5 KB
ID:	501Klik Billede for en større version

Navn:	foto_2.jpg
Vist:	31
Str:	166.8 KB
ID:	518

    Men det har gjort vetten en anelse levende på ujævn vej, er det en naturlig konsekvens af de bredere dæk/fælge (tidligere 7" fælge m. 225/70-15 dæk) eller kan det afhjælpes med f.eks. en sporing? Den kører fint ligeud på 'god' asfalt.
    Sådan en hel anden bil at se på.

  6. #6
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Sådan en hel anden bil at se på.
    Takker, jeg har iøvrigt sendt dig en PM. Din mail returnerer en "permanent delivery error"
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  7. #7
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Halløjsa

    Jeg fandt et sæt torque thrust 2 fælge til vetten, monteret med 245/50-17 dæk eller deromkring.

    Klik Billede for en større version

Navn:	foto.jpg
Vist:	37
Str:	130.5 KB
ID:	501Klik Billede for en større version

Navn:	foto_2.jpg
Vist:	31
Str:	166.8 KB
ID:	518

    Men det har gjort vetten en anelse levende på ujævn vej, er det en naturlig konsekvens af de bredere dæk/fælge (tidligere 7" fælge m. 225/70-15 dæk) eller kan det afhjælpes med f.eks. en sporing? Den kører fint ligeud på 'god' asfalt.
    Ser godt ud Roald!

    Det kan godt være en tanke værd at C3 undervognen startede som C2 med 5 1/2 tomme fælge som blev til 8 tommer i 69, men stadig 15 tommer. Når man flytter fælgkanten længere ud kræver det mere inerti at flytte fælgen, men der er også mere inerti og vægt "længere" væk fra centrum når hjulene/undervognen fjedrer. Når man så sætter 17 tommer på belastes bøsninger mv. mere, det kan meget vel betyde at der kommer mere flex ind plus at støddæmperene også kommer på overarbejde. Selvfølgelig kan man køre på 17 tommer eller mere, men jo større fælgene bliver/jo længere fra det oprindelige udgangspunkt jo mere skal der kompenseres eller i det mindste skal alt være i topform, bøsninger (specielt i bagsvingerne), støddæmper, fjedre mv.

  8. #8
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Ser godt ud Roald!

    Det kan godt være en tanke værd at C3 undervognen startede som C2 med 5 1/2 tomme fælge som blev til 8 tommer i 69, men stadig 15 tommer. Når man flytter fælgkanten længere ud kræver det mere inerti at flytte fælgen, men der er også mere inerti og vægt "længere" væk fra centrum når hjulene/undervognen fjedrer. Når man så sætter 17 tommer på belastes bøsninger mv. mere, det kan meget vel betyde at der kommer mere flex ind plus at støddæmperene også kommer på overarbejde. Selvfølgelig kan man køre på 17 tommer eller mere, men jo større fælgene bliver/jo længere fra det oprindelige udgangspunkt jo mere skal der kompenseres eller i det mindste skal alt være i topform, bøsninger (specielt i bagsvingerne), støddæmper, fjedre mv.
    takker, det lyder meget rigtigt. Jeg fik fat i et sæt 8" brede fælge med samme backspace som originalt (4", ikke?) så jeg regnede ikke med der ville være alt for stor forskel i belastning. Men jeg havde ikke lige tænkt over det med inertien i den større fælg.

    Jeg tror undervognen får en lille opdatering inden alt for lang tid, den er trods alt ihverfald 25 år gammel hvis ikke mere
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  9. #9

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •