Resultater 1 til 21 af 21

Tråd: Ratslør, muligvis udskiftning af steering box

  1. #1
    Daniel
    Guest

    Ratslør, muligvis udskiftning af steering box

    Jeg har en del ratslør i mit styretøj, og det er ved at være så grelt at jeg ikke synes det er så sjovt mere.

    Jeg har taget et billede af min steering box

    Klik Billede for en større version

Navn:	Steering box.JPG
Vist:	44
Str:	653.4 KB
ID:	4248

    Når jeg prøver at dreje rattet, så ser det ud til at det akslen (1 på billedet), Coupleren (2 på billedet) og akslen der går ud af boksen (3 på billedet) drejer synkront når rattet drejer. Så min konklusion er at sløret sidder inde i steering boksen, da de andre 3 drejer sammen med rattet.
    Jeg har prøvet at justere på skruen på boxen (4 på billedet). Men det gør ingen forskel om jeg drejer den den ene eller anden vej.

    Så jeg har overvejet at skifte steering boksen.

    Men hvad siger I? Er min konklusion korrekt, eller er der andre muligheder, som jeg overser?

    Er der nogen der har en mening om hvad man skal købe af steering box? Jeg har kigget på en Borgeson steering box opgradering: http://www.summitracing.com/parts/brg-999031 og alternativt sælger Ecklers også noget lignende: http://www.ecklerscorvette.com/corve...1963-1982.html

    Mvh. Daniel

  2. #2
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  3. #3
    Hej Daniel

    Hvis du ikke har mod på selv at ombygge har jeg en liggende. Den ser ret ny ud.
    Jeg mener også jeg har en pumpe, vist nok uden remhjul, liggende, men dens stand kender jeg ikke.
    Hvor i landet er du?

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  4. #4
    Hej Daniel
    Her et forslag til evt. justering af styrbox.
    Du skal skrue hardyskiven af (gummi skive) dit låsebeslag sidder forkert, men det kan sikker ikke rettes!
    Nu har du frigjort den ene ende af styrboxen, næste step er sikker opklodsning, du skal ind under vetten.
    Afmonter split på lille møtrik på pitmann-arm, (den store skal du ikke gøre noget ved kræver stort værktøj, spændemoment 150ft-lbs)
    her skal bruges en aftrækker, tryk bolten ud.
    Du tager en kop kaffe! Du er nået langt, i bestræbelser på at fjerne dit ratslør.
    Pladen med de 3 bolte og stilleskruen skrues af, her får du et overblik, over hvor god service dit styrhus har fået i tiden.
    Er det rust/vand så køb et nyt styrhus.

    Du tager fat i den flange som hardy skiven har siddet på drej den med to fingre, træk akslen frem og tilbage, dette slør justeres med den store sekskant, husk at løsne den store plade låsemøtrik,
    brug en dorn og hammer, Juster til nul slør, og let fingermoment når du drejer. Man kan købe sig fattig i alt mulig spec. værktøj, Biltema har meget.
    Husk at låse med den store plademøtrik, kontrolere!
    Er fedtet godt fordelt i mellem de bevæglige dele er det ok.

    Du sætter nu justerbolten i slidsen, skruer med en skruetrækker til den kommer op igennem flangen, monter de 3 bolte.
    Videre til næste justering, du stiller akslen ved hardy skiven i midterstilling, her hvor vetten køre ligeud, fladen på akslen i styrhus og ratstamme skal begge vende op.
    Her skal du justere på topskruen, skru på skruen, samtidig med du drejer med den anden hånd på der hvor hardyskiven skal sidde, (drej kun frem og tilbage lige på toppunkt) når du har fingerspændt med skrutrækkeren, drejer så en halv omgang modsat. Husk styrhus er kun slørfrit i midterstilling, sådan er det bare.
    Du samler nu alle link, husk moment og splitter.
    God arbejdslyst
    /Preben

  5. #5
    Daniel
    Guest
    Tak for tilbuddet Karsten. Men jeg tror ikke jeg har mod på at renovere styre boxen selv.
    Jeg befinder mig i København (har lige opdateret min profil med info), så det er et godt stykke vej til dig.

    Hvis styre boksen ikke står til at rede uden den store overhaling, så har jeg fundet at Zip Corvette har en renoveret styre box til 190 + 75 $ (plus forsendelse) http://www.zip-corvette.com/ProductD...GR-SR&CTitle=&
    Og jeg skal til US om små 2 uger, så der kunne man snuppe den med hjem, hvis det var.

    Jeg kan se at der skal lidt værktøj til at renovere styre boxen (bl.a. 0-25 in/lbs torque wrench), så det er lettere at bare købe den hos zip. Derudover har jeg fundet dette udemærket indlæg på corvetteforum: http://forums.corvetteforum.com/c3-t...ering-box.html

    Men i første omgang vil jeg prøve at gøre som du skriver Preben.
    Jeg har lige gaflet dette billede fra corvetteforums indlæg:
    Klik Billede for en større version

Navn:	Steering box.jpg
Vist:	16
Str:	29.6 KB
ID:	4249

    De taler nemlig også om at man også skal justere på worm bearing adjusteren.

    Men Preben, jeg har lige nogle spørgsmål til det du skriver:
    1. Hvordan kan du se at mit låsebeslag på coupleren (hardyskiven) sidder forkert? Og hvad er den rigtig måde?
    2. Når man låser den store pladelåsemøtrik igen, er det så også med dorn og hammer?
    3. Du skriver:
      Du sætter nu justerbolten i slidsen, skruer med en skruetrækker til den kommer op igennem flangen
      .
      Hvordan skal det forstås? Skal man indsætte skruen (no 5) i slidsen på no.7 på billedet? Og så skrue indtil skruen titter op?Klik Billede for en større version

Navn:	Steering box 3.jpg
Vist:	22
Str:	93.4 KB
ID:	4250
    4. Hvad er det for et moment jeg skal huske?
      Du samler nu alle link, husk moment og splitter.
    Beklager alle spørgsmålene.

    Mvh. Daniel

  6. #6

    ratslør

    Hej Daniel
    Til den store låseplade har jeg valgt dorn og hammer, både til at løsne og spænde med, det er ikke alle der ligger inde med en vandpumpetang i denne størrelse.
    Skruen nr. 5 slidsen nr. 7 er rigtigt forstået, er lettere at se når man har skilt det.


    Klik Billede for en større version

Navn:	P5080004.JPG
Vist:	35
Str:	1.36 MB
ID:	4251 Her et billede med min hardyskive, beslag går hen over hoved på bolt.

    spændemoment på: Power cylinder-to-relay rod ball stud nut .........45 ft-lbs husk splitten

    Har du flere spørgsmål er du velkommen
    vh Preben

  7. #7
    Jeg har med held fået et forholdsvis stort slør næsten helt væk bare ved at justere på justérskruen oven på styrehuset. Det tog under 5 minutter. Strammede først lidt for meget - men slækkede så lidt igen så styretøjet gik problemfrit igen. Husk ved samme lejlighed at fylde styrehuset med korrekte flydende fedt. Kan ikke huske navnet. Man kan med fordel montere en smørenippel på styrehuset i stedet for den almindelige bolt.

    Nogle gange er det meget nemme løsninger på ellers meget store "problemer".

    Ses vi på havnen?


    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Man kan med fordel montere en smørenippel på styrehuset i stedet for den almindelige bolt.
    Jeg brugte en stor sprøjte fra apoteket og noget EP fedt (kan ikke huske navnet) fra Castrolshop.

    Edit: jeg tror det var LM universal grease med EP additiver fra castrolshop.dk, det er baseret på mineralsk olie så forhåbentligt spiller det sammen med resterne i styrehuset. Jeg mener de tidlige vetter havde olie fyldt i styrehusene fra fabrikken.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  9. #9
    Gjorde jeg også, Roald.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  10. #10
    Hej

    Var det denne i brugte, kigge lige i mit styrhus og der er omkring et par centimeter i bunden af det så det trænger tilsyneladende til en efterfyldning

    http://www.castrolshop.dk/shop/castr...ol-l-272p.html
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  11. #11
    Citer Skrevet af Elektrikeren Vis Indlæg
    Hej

    Var det denne i brugte, kigge lige i mit styrhus og der er omkring et par centimeter i bunden af det så det trænger tilsyneladende til en efterfyldning

    http://www.castrolshop.dk/shop/castr...ol-l-272p.html
    ja den lyder rigtig. Men skal lige over i værkstedet og se. Jeg har vist en bøtte stående endnu. Det er en 3-4 år siden jeg brugte det
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  12. #12
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Serviceintervallet for styrhuset er 50.000 km og der er to steder det kan justeres se figur 3, pitman armen skal afmonteres inden justeringen


    Klik Billede for en større version

Navn:	corvette_steering_adjustnin.jpg
Vist:	95
Str:	607.1 KB
ID:	4252

  13. #13
    Jeg ser altså ingen grund til at tage pitman-arm af for at fjerne lidt af sløret ved at stramme justér-skruen på toppen af styrehuset. Mit styrehus havde en hel del slør - og det kom næsten helt væk ved at stramme skruen justérskruen på toppen en anelse. Man skal ikke spænde for meget så styretøjet går for stramt - og selvopretning bliver for dårlig. Jeg strammede, som skrevet tidligere, en anelse for meget, så der slet intet slør overhovedet var - men slækkede den en lille smule igen så det gik helt perfekt. Jeg var duperet over så meget dét lille stunt havde at sige.

    Hvis styrehuset generelt er kaput, så vil det jo givetvis ikke hjælpe. Jeg vil desuden advare folk mod at gøre det hvis man ikke føler sig sikker på denne manøvre.

    Jeg har efter denne "fjern-pitmanarm-oplysning set efter dette på nettet og youtube - og ingen fjerner pitman-arm blot fordi de skal justere på øverste skrue. Det kan godt være man ikke "bare" skal gøre sådan efter bogen - men i praksis virkede det ihvertfald for mig:

    Ikke præcis en Corvette - men samme type styrehus / princip:






    Der tages forbehold for "Do not try this at home" hvis du føler dig usikker - og ikke kan føle hvordan et styretøj på en Corvette bør føles. I tvivlstilfælde tag din Corvette på værksted. (Hvor de nok først prøver at stramme på dén justérskrue." ;-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  14. #14
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg ser altså ingen grund til at tage pitman-arm af for at fjerne lidt af sløret ved at stramme justér-skruen på toppen af styrehuset. Mit styrehus havde en hel del slør - og det kom næsten helt væk ved at stramme skruen justérskruen på toppen en anelse. Man skal ikke spænde for meget så styretøjet går for stramt - og selvopretning bliver for dårlig. Jeg strammede, som skrevet tidligere, en anelse for meget, så der slet intet slør overhovedet var - men slækkede den en lille smule igen så det gik helt perfekt. Jeg var duperet over så meget dét lille stunt havde at sige.
    Det man justerer på den øverste skrue er ikke sluppet i styrhuset men hvor stramt rattet går over center, hvis man er tilfreds efter denne justering er der selvfølgelig ingen grund til gøre yderligere, men en "efter bogen" justering indeholder en justering af lejet også (worm bearing) det skal strammes til man ser 5-7 fod pund på momentnøglen:

    Klik Billede for en større version

Navn:	pic19.jpg
Vist:	88
Str:	17.0 KB
ID:	4254


    Set the backlash and preload on the worm gear and Pitman shaft gear with an inch-pound torque wrench. The preload is set by tightening the worm gear cover until you reach the desired settings. You should have between 5- and 7-inch pounds of rolling torque for your preload.

    Dvs. man strammer den store møtrik indtil man kan se 5-7 fod pund på momentnøglen når man drejer på akslen med momentnøglen.

    Klik Billede for en større version

Navn:	pic20.jpg
Vist:	89
Str:	19.7 KB
ID:	4253


    To set the backlash, turn the adjusting stud until you reach between 10- and 14-inch pounds of rolling torque when the box is centered. This means that as you rotate the box, it will take 7-inch pounds of torque until you start to get close to where the box is centered, then it should peak around 14-inch pounds and start to decrease as you turn the box past the center. Once you have the correct settings, install the lock nut on the adjusting stud and reinstall the steering box in your Corvette.

    Dvs. man strammer den øverste justerskrue indtil man har 7 fod punds modstand i yderpunkterne og 14 fod punds modstand hen over midten.

  15. #15
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Dvs. man strammer den øverste justerskrue indtil man har 7 fod punds modstand i yderpunkterne og 14 fod punds modstand hen over midten.
    Inch-pound!
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  16. #16
    Guest
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Holbæk. Sjælland.
    Indlæg
    CCLXXXIII

    Thumbs up

    Citer Skrevet af Elektrikeren Vis Indlæg
    Hej

    Var det denne i brugte, kigge lige i mit styrhus og der er omkring et par centimeter i bunden af det så det trænger tilsyneladende til en efterfyldning

    http://www.castrolshop.dk/shop/castr...ol-l-272p.html
    Hej Søren. Det er den rigtige, den kan købes hos Mekonomen. Mvh Jan

  17. #17
    Citer Skrevet af Jan Vis Indlæg
    Hej Søren. Det er den rigtige, den kan købes hos Mekonomen. Mvh Jan
    Hej Jan,

    Har du fået gang i Corvetten?

    Mvh,
    John
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  18. #18
    Guest
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Holbæk. Sjælland.
    Indlæg
    CCLXXXIII

    Hej John

    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Hej Jan,

    Har du fået gang i Corvetten?

    Mvh,
    John
    Ja den kører fint, men der er lidt der driller Det starter jeg lige en ny tråd på

  19. #19
    Daniel
    Guest
    Yes, jeg havde også fundet et sted de omtalte det samme som David nævner med momentnøglen, for at korrekt justere styrehuset.
    Men en momentnøgle, der kan måle ned i de størrelser er svær at finde, og de er ret dyre på ebay.

    Jeg prøvede at gøre som Graves nævnte. Havde bilen oppe på lift, men endte med at kun kunne justere på justeringsskruen, da låsemøtrikken til worm shaft ikke var til at komme til at løse med styrehuset stadig siddende i bilen. Det så også ud til at låsemøtrikken nærmest var malet fast til styrehuset.
    Men at kun stille på justeringsskruen hjælp slet ikke.


    Jeg kiggede også noget mere på hvor styretøjet havde sløret. Det meste af sløret sker inde i styreboksen, da bevægelsen der kommer ind i styreboksen slet ikke kommer ud til pitman armen. Derudover fandt jeg også ud af (mens steering coupleren) at der var lidt slør i selve ratstammen. Men det svarede kun til meget meget lidt af sløret. Så jeg tror også jeg måske skal skifte lejerne i ratstammen...

    Mht. til styrehuset, så har jeg bestemt mig for at købe et renoveret styrehus her: http://www.duntovmotors.com/steering.php
    For jeg har ikke modet til at selv renovere den, og 1300 kr er ikke så galt, når jeg nu selv kan tage den med hjem i kufferten fra staterne.

    Mvh. Daniel

  20. #20
    Hej Daniel
    Du skal være opmærksom på at nogle steder forlanger de den gamle "i bytte" når det er en remanufactured enhed, også selvom det ikke lige står klart og tydeligt på siden, men hvis det er tilfældet kan du jo altid tage den gamle med derover.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  21. #21
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Yes, jeg havde også fundet et sted de omtalte det samme som David nævner med momentnøglen, for at korrekt justere styrehuset.
    Men en momentnøgle, der kan måle ned i de størrelser er svær at finde, og de er ret dyre på ebay.

    Jeg prøvede at gøre som Graves nævnte. Havde bilen oppe på lift, men endte med at kun kunne justere på justeringsskruen, da låsemøtrikken til worm shaft ikke var til at komme til at løse med styrehuset stadig siddende i bilen. Det så også ud til at låsemøtrikken nærmest var malet fast til styrehuset.
    Men at kun stille på justeringsskruen hjælp slet ikke.


    Jeg kiggede også noget mere på hvor styretøjet havde sløret. Det meste af sløret sker inde i styreboksen, da bevægelsen der kommer ind i styreboksen slet ikke kommer ud til pitman armen. Derudover fandt jeg også ud af (mens steering coupleren) at der var lidt slør i selve ratstammen. Men det svarede kun til meget meget lidt af sløret. Så jeg tror også jeg måske skal skifte lejerne i ratstammen...

    Mht. til styrehuset, så har jeg bestemt mig for at købe et renoveret styrehus her: http://www.duntovmotors.com/steering.php
    For jeg har ikke modet til at selv renovere den, og 1300 kr er ikke så galt, når jeg nu selv kan tage den med hjem i kufferten fra staterne.

    Mvh. Daniel
    Jeg har en Snap On momentnøgle i 1/4 tomme som du er velkommen til at låne

Lignende Tråde

  1. Power Steering er røget i C3 fra '71
    Af Daniel i forum Teknisk Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 07-05-2013, 22:59
  2. Udskiftning af indsugningsmanifold og karburator
    Af le Gardien i forum Teknisk Forum
    Svar: 13
    Sidste Indlæg: 01-04-2013, 10:25

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •