Resultater 1 til 10 af 10

Tråd: At æde en løfter eller ikke at æde en løfter, det er spørgsmålet?

  1. #1

    At æde en løfter eller ikke at æde en løfter, det er spørgsmålet?

    Hej folkens

    Klenodiet er på sit månedlige værkstedsbesøg. Denne gang kom en fæl tikken fra toppen og en hurtig kontrol af ventilspillerum viste at indsugningsventilen på cylinder 6 havde godt 2 mm spillerum. Justerskruen var ikke løs og bilen har kun kørt ca. 1000 km siden sidste indlæggelse.
    Det er en ikke hydraulisk løfter.

    Mistanken på værkstedet såvel som hos mig er at den har spist en løfter, men hvordan går det til? Hvad er det der gør at de lige pludseligt ædes op på få hundrede km?

    Kan den æde løfteren uden at knasten også tager skade?

    Det er godt nok reklamationsarbejde, men nu må vetten gerne finde en ny hobby..

    /Ole

  2. #2
    Ole for f.....


    men nu må vetten gerne finde en ny hobby..
    ja og det skal være nu !!!!!!!!

    Mit bud på det er : olie uden zink,
    har lige set det på en Mustang = ny løfter og knast

    Karsten
    71 cabriolet
    (Ford 37 Slantback projekt)
    hi

  3. #3
    Citer Skrevet af Ruppe Vis Indlæg
    Ole for f.....




    ja og det skal være nu !!!!!!!!

    Mit bud på det er : olie uden zink,
    har lige set det på en Mustang = ny løfter og knast

    Karsten
    Var det den hvide/creme farvede årgang 65-66? Den skulle ellers både have fået zddp holdig olie samt indkøringsfedt
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Hej folkens

    Klenodiet er på sit månedlige værkstedsbesøg. Denne gang kom en fæl tikken fra toppen og en hurtig kontrol af ventilspillerum viste at indsugningsventilen på cylinder 6 havde godt 2 mm spillerum. Justerskruen var ikke løs og bilen har kun kørt ca. 1000 km siden sidste indlæggelse.
    Det er en ikke hydraulisk løfter.

    Mistanken på værkstedet såvel som hos mig er at den har spist en løfter, men hvordan går det til? Hvad er det der gør at de lige pludseligt ædes op på få hundrede km?

    Kan den æde løfteren uden at knasten også tager skade?

    Det er godt nok reklamationsarbejde, men nu må vetten gerne finde en ny hobby..

    /Ole

    Noget nogle glemmer er at man har at gøre med 60'er teknologi, old-school metal mod metal ved både løfter/knastkontakt, benzinpumpe og ved forkæde, rigtigt monteret/kørt ind - intet problem men forkert behandlet/kørt ind = hele motoren bør skilles ad og renses, nye dele monteres og de skal så køres ind korrekt.

    Her er f.eks break-in proceduren for comp cams http://www.compcams.com/Technical/In.../Files/145.pdf:

    Camshaft Break-in Procedure


    Important: On hydraulic and mechanical (solid) flat tappet cams that require dual valve springs, the
    inner spring must be removed during break-in. This allows the lifters to establish rotation and
    develop a good wear pattern. As soon as the engine fires, bring the RPM up to 2000 to 2500 during the
    first 30 minutes of operation. Slower engine speeds will not supply the camshaft with an adequate
    amount of oil for the break-in period. The engine RPM may be varied periodically between 2000 to
    2500 to direct oil splash different areas of the camshaft. After the 30 minute break-in period, change
    the oil and filter again to be sure all contaminants and break-in lube are remove from the engine. The
    inner valve springs can now be replaced.

    Oversat:

    Vigtigt: For hydrauliske og mekaniske knaster (ikke rulle knaster) som kræver dobbelt fjedre skal den inderste fjeder fjernes medens knasten køres ind. Dette muliggør at løfterne kan rotere og udvikle en godt/hensigtsmæssigt slidmønster. Så snart motoren starter skal den gasses op til mellem 2000-2500 omdrejninger og holdes med dette omdrejningstal, så der kommer tilstrækkeligt stænk-smøring til knasten. Efter 30 minutter stop motoren, skift olien og filteret så man er sikker på at alt indkøringspasta og øvrige partikler er væk fra motoren. De inderste fjedre kan nu monteres.

    Det kræver at man har en elektrisk blæser eller har en ekstern vinge ellers vil motoren blive for varm.

    Desværre er der nogle som monterer knasten, starter motoren, lader den gå i tomgang lidt og det er så det. Specielt i kombination med kina-producerede dele er det en mindre katastrofe, nogle vælger så at gå over i rulleknast for så er der ingen indkøring, her er der så andre ting man skal holde øje med. Men husk at få motoren renset ordentligt efter at der er lavet spåner/metalpartikler.

    Men men når en bigblock så ruller glemmes alle sorger

    PS. fandt dette på nettet, man kan tilsyneladende få knasten kørt ind for 60 dollars!

    Do not know if this would help or not but I sent my cam to Cam Research Corporation 3881 S. Jason St. Englewood Co. 80110 303-762-0022 and had it placed and ran on there Cam King machine for 30 min. and pretested and broke it in . The cost was 60 dollars . They shipped it back to us and the lifters numbered . We installed it with both springs and it has held up for two years now and it runs great . This saves time and the risk of a bad lobe ruining your engine. And yes they do find bad lobes on a regular bases. http://www.clubcobra.com/forums/fe-t...quality-3.html

  5. #5
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Var det den hvide/creme farvede årgang 65-66? Den skulle ellers både have fået zddp holdig olie samt indkøringsfedt
    Nej Roald
    Det er en 64 1/2 rød som kører i Århus
    71 cabriolet
    (Ford 37 Slantback projekt)
    hi

  6. #6
    Citer Skrevet af Ruppe Vis Indlæg
    Nej Roald
    Det er en 64 1/2 rød som kører i Århus
    Sjovt, der var nemlig en hvid som lavede det nummer lige her syd for Århus for en måneds tid siden, selvom den var kørt korrekt ind
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  7. #7
    Citer Skrevet af Ruppe Vis Indlæg
    Ole for f.....




    ja og det skal være nu !!!!!!!!

    Mit bud på det er : olie uden zink,
    har lige set det på en Mustang = ny løfter og knast

    Karsten
    Olien er den der er fyldt på fra værkstedet. Jeg skulle mene at han har luret den med zinken.
    Det værste ved det hele er, at det er tirsdag i morgen. Kalø med hovedet ud ad vinduet er ikke helt det samme. :(

  8. #8
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Noget nogle glemmer er at man har at gøre med 60'er teknologi, old-school metal mod metal ved både løfter/knastkontakt, benzinpumpe og ved forkæde, rigtigt monteret/kørt ind - intet problem men forkert behandlet/kørt ind = hele motoren bør skilles ad og renses, nye dele monteres og de skal så køres ind korrekt.

    Her er f.eks break-in proceduren for comp cams http://www.compcams.com/Technical/In.../Files/145.pdf:
    l
    Knasten her kommer fra en motor der er samlet nede ved Westspeed i Varde. De bude vide hvad de gør, men om de har kørt break in er ikke til at vide.
    Jeg vil på sigt tilbage til rulleknast. Den der sad i før var FEEEED, men måske en lidt mildere vil give mere mening. Hvad skal man passe på med rulleknast?
    Kan jeg genbruge de gamle rulleløftere eller slides de sammen?

    Jeg kan godt mærke at jeg er ved at være træt af brugte dele.....byt til nyt...


    På sigt må jeg i gang med at samle dimser til min gamle blok...Der har været så meget bøvl med den nuværende at jeg nok aldrig bliver rigtig glad for den.

    Jeg så topstykker i lokalområdet GM 14097088. (http://www.smallblock.dk/modules/MyA...ces&lid=140752) Jeg kan se på div. fora, at det skulle være gode for mange heste på en BBC, men hvad er det for noget med Gen VI og V. Jeg har dog svært ved at se om de giver mening i mit projekt. 454 (evt med stoker kit) og en lidt sjov knast. Jeg tænker CR i omegnen af 10


    /Ole

  9. #9
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Knasten her kommer fra en motor der er samlet nede ved Westspeed i Varde. De bude vide hvad de gør, men om de har kørt break in er ikke til at vide.
    Jeg vil på sigt tilbage til rulleknast. Den der sad i før var FEEEED, men måske en lidt mildere vil give mere mening. Hvad skal man passe på med rulleknast?
    Kan jeg genbruge de gamle rulleløftere eller slides de sammen?

    Jeg kan godt mærke at jeg er ved at være træt af brugte dele.....byt til nyt...


    På sigt må jeg i gang med at samle dimser til min gamle blok...Der har været så meget bøvl med den nuværende at jeg nok aldrig bliver rigtig glad for den.

    Jeg så topstykker i lokalområdet GM 14097088. (http://www.smallblock.dk/modules/MyA...ces&lid=140752) Jeg kan se på div. fora, at det skulle være gode for mange heste på en BBC, men hvad er det for noget med Gen VI og V. Jeg har dog svært ved at se om de giver mening i mit projekt. 454 (evt med stoker kit) og en lidt sjov knast. Jeg tænker CR i omegnen af 10


    /Ole
    Det er topstykker som svarer til LS6/LS7 dvs. high performance 454 med et godt flow på 325cc, de er lavet til GEN V blokke men kan godt bruges på gen IV med de rigtige pakninger, om det er så er lykken på gaden afhænger af hvordan resten af kombinationen ser ud, der er teflontætninger på så måske skal styrene skiftes.

  10. #10

Lignende Tråde

  1. Std. fælge eller PO2 ?
    Af John i forum Generelt Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 24-05-2012, 21:18
  2. Svar: 4
    Sidste Indlæg: 05-02-2012, 15:43
  3. Billig eller ?
    Af david i forum Corvetter til salg
    Svar: 4
    Sidste Indlæg: 29-03-2011, 18:55
  4. Sorte sædeovertræk 50,- eller øl
    Af merc i forum Reservedele til salg
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 05-06-2010, 15:29

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •