Resultater 1 til 5 af 5

Tråd: Manual gear, olieskift C3

  1. #1
    Daniel
    Guest

    Manual gear, olieskift C3

    Hej

    Jeg har skiftet olien i gearkassen på min C3 SB fra 1971 med 4 speed manuelt gear.

    Jeg fik bilen hjem fra USA sidste sommer, og da jeg ikke rigtig ved hvornår der er skiftet olie på den, så tænkte jeg at jeg nok hellere måtte få det skiftet for en sikkerheds skyld. Desuden syntes jeg også at der var lidt modstand ved gearskifte, og især at få den i andet gear kunne for det meste være lidt svært. Så jeg håbede også på lidt nyt smøring måske kunne hjælpe på det. Olien jeg har fyldt i er Castrol EP90.


    Nu til spørgsmålet:


    Hvor meget olie skal der på gearkassen??


    For jeg syntes jeg på flere US Corvette fora havde set nævnt ca. 2 quarts, som jo næsten svarer til 2 liter.

    Men efter jeg havde spøjtet omkring 1 liter i fyldehullet, så begynde det at vælte ud igen med olie. Efter jeg nærmest havde prøvet at tvinge endnu en liter olie ind (som flød ud ligeså hurtigt det kom ind), så stoppede jeg.

    Men det undrer mig hvorfor olien flød ud igen, for når man mærkede efter med fingeren igennem påfyldningshullet, så stod olien slet ikke op til hullet. Faktisk kunne slet ikke mærke nogen væskeoverflade (så langt min tynde pegefinger kunne komme ned).

    Herefter prøvede jeg at søge noget mere på nettet, og her fandt jeg faktisk en side, hvor der var en der sagde at der skulle 2 pints olie på gearkassen, hvilket jo ca. svarer til 1 liter.

    Så tror I jeg har fyldt nok olie på gearkassen? Og plejer man at kunne mærke at olien står helt op til hullet?

    Desuden har jeg et tillægsspørgsmål:

    På bundproppen så det ud til at der sad nogle metalsplinter:Klik Billede for en større version

Navn:	Bundprop gearkasse.jpg
Vist:	16
Str:	283.3 KB
ID:	3445

    Skulle jeg være nervøs over at der sidder metalsplinter på den magnetiske bundprop?

    Mange hilsner
    Daniel

  2. #2
    Hej Daniel, og velkommen på forum

    Det kan faktisk godt være svært at mærke olien på fingeren, men det kan lade sig gøre at se derind hvis du har et værkstedsspejl.
    (Det er selvfølgelig det øverste hul på siden af gearkassen du skal fylde op til.)

    De spåner der er på bundproppen mener jeg ikke er normalt. Der er altid metal "korn" men ikke decideret spåner.
    Spørgsmålet er så om det har nogen betydning. Det kan sagtens være at den er blevet meget nemmere at skifte gear på når du har hældt frisk olie på, især da det ser ud til at det er længe siden det er skiftet.

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  3. #3
    Daniel
    Guest
    Tak for svaret Karsten!

    Ja, det er det øverste hul jeg har fyldt olien i. Det kunne godt være at jeg skulle prøve mig med et værkstedsspejl, for at se om man kan se olien.
    Men under alle omstændigheder, så vil det være svært at fylde mere olie i, da det som sagt væltede ud, så hurtigt det kom ind.

    Men hvis der er nogen der ved om 1 liter olie er det der normalt skal i gearkasse, så er jeg stadig interesseret i at vide om det er korrekt? :-)

    Mvh. Daniel

  4. #4
    Den skulle kunne tage omkring 1½ liter. Står den på en lift eller er den løftet op i den ene side?
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  5. #5
    Daniel
    Guest
    Den stod på gulvet over en grav - og den stod i frigear, så gulvet var nok forholdsvist plant, for ellers var den vel trillet sin vej.


    Jeg har søgt lidt mere rundt på nettet, og faktisk er der mange der skriver om Muncie 4 speed, at de skal have 2-2½ pints eller 1-1½ quart, hvilket svarer meget godt med ca. 1 liter (lidt mere måske). Fx
    http://forums.corvetteforum.com/c3-t...my-muncie.html
    Så måske er det ikke helt galt, at jeg ikke kunne fylde mere end 1 liter på.


    Efter at læst mange forskellige debat fora, så tror jeg konklusionen må være at man ikke altid skal tro på hvad der stod i det første man finder på nettet - hvor der jo blev skrevet 2 quarts.

    Jeg prøver lige at tjekke med et spejl, om jeg kan se olien står til kanten af påfyldningshullet, og også om gulvet er helt plant.

    Jeg og kørt lidt i bilen, og jeg synes ikke olieskiftet har forbedret gearskiftet, som stadig kan være lidt besværet at få i 2. gear. Så spørgsmålet er om det kan hjælpe med en anden slags olie end Castrol EP 90... fx nogle af de 80w 90 eller 75w 90 olier som amerikanerne alle helliger sig til?

    Mvh. Daniel

Lignende Tråde

  1. Top Gear
    Af fossette i forum Generelt Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 11-03-2012, 16:23
  2. Inside Line: C7 Corvette to be Offered with a 7-Speed Manual Gearbox
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 24-09-2011, 19:23
  3. DVR Alert: Corvette ZR1 to be Featured on Top Gear USA
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 31-07-2011, 16:40

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •