Resultater 1 til 13 af 13

Tråd: @David, og andre med interesse... og input

  1. #1

    Question @David, og andre med interesse... og input

    Hej David,

    Tak for dit lyn kursus i tændnings lyksagligheder...

    Det har rumlet lidt i de grå celler siden vores snak, og derfor vil jeg hermed udstille min udvidenhed til offentlig beskuenhed

    Men som jeg forstod din forklaring, så er det tiden før stemplet når sin positition tættest på tændrøret (knisten/tænding) man justere på, er det korrekt?

    Og forskellen imellem tændingen (graden) idle ca. 700rpm til ca. 3500rpm er det man kalder tændingskurven, er det korrekt??

    På en smallblock som min 71' 270HK V8, ønsker man ca. disse specs:

    Idle............... Ca 12-15 grader tænding (optimalt)
    3500 rpm....... ca 35 grader (Maksimalt performance)

    Tændingskurven afhænger af strømfordelerens egenskaber, korrekt??

    og hvad er den optimale kurve for en SB??

    Når jeg kigger i motorrummet på Mustangerne, ser jeg ofte et tændingssystem fra MSD imellem hø og hestepære, dette tror jeg ikke jeg har set på en Corvette (altså, MSD), er der grund til dette??

    Håber du/I vil bære over med min udvidenhed

    På forhånd tak

  2. #2
    Jeg vil også gerne sige tak til David for kontrollen af min tænding / vacuum. Herligt at vide det hele fungerer og står ok!

    Haha. Mellem hø og hestepærer.

    Jeg ser dog også Vetter med MSD bokse, synes jeg...

    P.S. Jeg kunne godt bruge en servo-rem hvis nogen har én liggende. Klippede min egen af på en mørk vej på vej hjem fra Roskilde midt om natten - min servo-slange var alligevel FOR dårlig og blev utæt et nyt sted på vej hjem.

    Så - hvis nogen har én liggende, så må de gerne sige til!

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  3. #3
    Allan
    Guest
    kører da med msd boks = flere gnister

  4. #4
    Der er vel ikke flere gnister - men en kraftigere én af slagsen?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af KSondergard Vis Indlæg
    Hej David,

    Tak for dit lyn kursus i tændnings lyksagligheder...

    Det har rumlet lidt i de grå celler siden vores snak, og derfor vil jeg hermed udstille min udvidenhed til offentlig beskuenhed

    Men som jeg forstod din forklaring, så er det tiden før stemplet når sin positition tættest på tændrøret (knisten/tænding) man justere på, er det korrekt?

    Og forskellen imellem tændingen (graden) idle ca. 700rpm til ca. 3500rpm er det man kalder tændingskurven, er det korrekt??

    På en smallblock som min 71' 270HK V8, ønsker man ca. disse specs:

    Idle............... Ca 12-15 grader tænding (optimalt)
    3500 rpm....... ca 35 grader (Maksimalt performance)

    Tændingskurven afhænger af strømfordelerens egenskaber, korrekt??

    og hvad er den optimale kurve for en SB??

    Når jeg kigger i motorrummet på Mustangerne, ser jeg ofte et tændingssystem fra MSD imellem hø og hestepære, dette tror jeg ikke jeg har set på en Corvette (altså, MSD), er der grund til dette??

    Håber du/I vil bære over med min udvidenhed

    På forhånd tak
    Det er rigtigt forstået, det man justerer er hvor-mange krumtapgrader før top gnisten skal tænde, inden benzin-blandingen når at sige bang går der lidt tid og det skal helst ske når stemplet er på vej ned igen dvs. ikke for tidligt, ellers vil den tændingsbanke. Jo hurtigere motoren kører rundt, jo mindre tid er der før stemplet er på vej ned igen, medens tiden det tager for benzinblandingen at sige bang er konstant, derfor har man en tændingskurve som giver mere tid ved højere omdrejninger. Det er svært at give et generelt råd om hvordan en tænding skal stå, der er mange faktorer som spiller ind. Hvis man gerne vil have lidt mere power kan man forsøge at give den flere grader ved fuld advancering/udslag, ja nogle stiller tænding på gehør dvs. flere grader indtil den tændingsbanker/pinger ved let gas (dog kun indtil 38-42 grader). Man kan evt. køre den på rullefelt og prøve sige lidt frem. Med hensyn til MSD er der mange meninger, men på en standardmotor vil jeg mene at det er spild af penge, princippet er at der tændes flere gange (Multiple Spark Discharge) ved lavere omdrejninger og det giver da også god mening på motorer med stor knast/meget overlap og lav dynamisk kompression som har svært ved at starte.

  6. #6
    Hmm. Kan du forklare nærmere hvordan det virker med MSD boksen, David? Tænder tændrøret simpelthen flere gange? Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det skal fungere? ?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  7. #7
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hmm. Kan du forklare nærmere hvordan det virker med MSD boksen, David? Tænder tændrøret simpelthen flere gange? Jeg kan ikke rigtig forstå hvordan det skal fungere? ?
    To ting afgør kvaliteten af gnisten/tændingen, det ene er antal volt/trykket (som tvinger spændingen til at kortslutte mod motorblokken) og det andet er længden af gnisten, det vigtigste er længden af gnisten, hvis man har set en gnist fra et HEI tænding i forhold til en alm. tænding på en af de gammeldags tændingsskærme er det nemt at forstå at længden har betydning. MSD fungerer på den måde at istedet for at gniste i 100 microsekunder som standardtændingerne sendes vha. transistorer en serie af gnister afsted igennem 1000 microsekunder altså 10 gange længere, det giver en bedre kvalitet af gnisten men som sagt hvis motoren tænder fint uden vil en MSD tænding ikke forbedre tændingen.

    Idag kører mange motorer med en tændspole pr. cylinder, det giver bedre tænding fordi tændspolen har længere tid til at bygge spændingen op.

    Vi kunne jo holde en lille teknisk seminar til vinter, tror næsten godt jeg kan rigge den gamle skærm op så forskellen kan ses

  8. #8
    Jamen, den dag kan jeg godt...

    Det ville være smukt David, jeg vil så gerne lære... Sådan en motor-teoriaften må da blive et tilløbstykke, skriv endelig mig på.

  9. #9
    kurt
    Guest
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Det er rigtigt forstået, det man justerer er hvor-mange krumtapgrader før top gnisten skal tænde, inden benzin-blandingen når at sige bang går der lidt tid og det skal helst ske når stemplet er på vej ned igen dvs. ikke for tidligt, ellers vil den tændingsbanke. Jo hurtigere motoren kører rundt, jo mindre tid er der før stemplet er på vej ned igen, medens tiden det tager for benzinblandingen at sige bang er konstant, derfor har man en tændingskurve som giver mere tid ved højere omdrejninger. Det er svært at give et generelt råd om hvordan en tænding skal stå, der er mange faktorer som spiller ind. Hvis man gerne vil have lidt mere power kan man forsøge at give den flere grader ved fuld advancering/udslag, ja nogle stiller tænding på gehør dvs. flere grader indtil den tændingsbanker/pinger ved let gas (dog kun indtil 38-42 grader). Man kan evt. køre den på rullefelt og prøve sige lidt frem. Med hensyn til MSD er der mange meninger, men på en standardmotor vil jeg mene at det er spild af penge, princippet er at der tændes flere gange (Multiple Spark Discharge) ved lavere omdrejninger og det giver da også god mening på motorer med stor knast/meget overlap og lav dynamisk kompression som har svært ved at starte.
    David nu skriver du at tændingen skal indstilles til 38-42 grader
    jeg har indstillet min til 32 grader ved 3500 omd uden vacum
    med vacum bliver det 50 grader
    Gad vide om det er for meget ????
    mon det vil hjælpe at sætte msd tænding på min lille motor ??? køre med HEI
    dog kan jeg ikke høre om tændingsbanker pga næsten ingen lyddæmper ( til stor gene for naboerne ,hva f,,,,,, det er jo pensionister der bor der )

    Kurt

  10. #10
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af kurt Vis Indlæg
    David nu skriver du at tændingen skal indstilles til 38-42 grader
    jeg har indstillet min til 32 grader ved 3500 omd uden vacum
    med vacum bliver det 50 grader
    Gad vide om det er for meget ????
    mon det vil hjælpe at sætte msd tænding på min lille motor ??? køre med HEI
    dog kan jeg ikke høre om tændingsbanker pga næsten ingen lyddæmper ( til stor gene for naboerne ,hva f,,,,,, det er jo pensionister der bor der )

    Kurt
    32 grader som optimalt tændingstidspunkt må betyde at motoren er meget effektivt sat sammen med en hurtig "flametravel" eller det kan være fordi at den tændingsbanker hvis den sættes længere tilbage, ideen med vacuum + fuld kurve er at man ved let belastning har dyset karburatoren eller indsprøjtningen magert og de ekstra grader giver den magre bladning bedre tid til at tænde = bedre økonomi og renere motor. Min 18 graders bigblock skal f.eks. kun have 32-34 grader fordi forbrændingen er mere effektiv. Hvis der ikke er begrænsninger i oktanen/problemer med tændingsbanken finder man som regel flest kræfter/størst effektivitet mellem 35-42 grader i en oldschool smallblock.

    Tror faktisk jeg ville anbefalde en MSD til din modificerede smallblock

  11. #11

    MSD gejl

    En klog amerikaner på Corvetteforum (de findes) svarede engang på spørgsmålet om hvor man bedst monterer MSD tændingsboksen: "In a race car, where it belongs"

    Omkring spændinger: Det er udelukkende afstanden på tændrørets elektroder der bestemmer hvor stor spændingen bliver. En tændspole hvor der står "60.000 Volt" på er derfor ikke bedre end en hvor der står "50.000 Volt" på.

    Til Kent: Så vidt jeg husker stillede jeg tændingen en smule senere end den skal stå for optimal ydelse. Den er sat efter komfort, altså der hvor den går bedst ved cruise uanset hvilken benzin man fylder på (bla. er fjedrene i strømfordeleren den type der først giver fuld avancering ved ca. 4000 RPM, hvor man for max. performance sætter den til fuld avancering ved 2800RPM).

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  12. #12
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg vil også gerne sige tak til David for kontrollen af min tænding / vacuum. Herligt at vide det hele fungerer og står ok!

    P.S. Jeg kunne godt bruge en servo-rem hvis nogen har én liggende. Klippede min egen af på en mørk vej på vej hjem fra Roskilde midt om natten - min servo-slange var alligevel FOR dårlig og blev utæt et nyt sted på vej hjem.

    Så - hvis nogen har én liggende, så må de gerne sige til!

    Claes
    Ingen rem, men jeg har et sæt udemærkede brugte slanger til en 72er liggende, hvis der er behov for det. Rønde er dog ikke lige rundt om hjørnet.

    /Ole

  13. #13

Lignende Tråde

  1. Tak for hjælpen David
    Af Brian Christiansen i forum Generelt Forum
    Svar: 1
    Sidste Indlæg: 28-05-2012, 10:52
  2. Jeg kører på havnen - skal andre dertil??
    Af Claes i forum Generelt Forum
    Svar: 3
    Sidste Indlæg: 29-03-2012, 21:47
  3. [VIDEO] Custom Corvette Artwork From David Mills
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 09-12-2011, 21:32
  4. Svar: 0
    Sidste Indlæg: 29-10-2011, 18:16
  5. Corvette Ad Watch: The Genius of David E. Davis Jr
    Af Administrator i forum Nyheder fra nettet
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 30-03-2011, 17:14

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •