Resultater 1 til 30 af 30

Tråd: Benzin adjektiver

  1. #1

    Question Benzin additiver

    Hej alle,

    Jeg har et rookie spørgsmål vedr. additiver.

    Min 1971 Vette kan køre på blyfri benzin, meeen p.t. fylder jeg noget additiv i benzinen. Men hvad bruger I, og hvad kan I anbefale?

    Castrol har additiver med og uden oktan booster...?? Vil den uden oktan booster ikke være bedst for min 71' ?

    På forhånd tak for svar

    Mvh
    kent
    Sidst rettet af KSondergard; 18-05-2012 kl 22:03. Grund: Øøhh jeg kan vist ikke stave...

  2. #2
    Hej Kent

    Jeg bruger aldrig additiver i benzinen. Jeg kører som regel på Vpower - det synes jeg bilen kører bedst på. Desuden skulle der være rensemidler i, som jeg har en idé om renser systemet lidt. ;-) Jeg kender ikke din motor, men hvis den ikke er pumpet og med høj kompression, så burde Vpower være tilstrækkeligt.


    Vette-hilsen

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  3. #3
    I 1971 gik GM over til "blyfri" topstykker, dvs. ventil sæder er lavet til blyfri benzin. Modsat min 69'er, som skal ha' "bly" fordi jeg har std. 69 topstykker på.

    Ang. oktan, så kør på 95 oktan, det er bilen lavet til (hvis det en en std. 1971 motor du har)
    Hvis du kommer mindre en 95 oktan på, så får du tændingsbanken. Det er ikke godt, det ødelægger din motor. (du flytter dit tændingstidspunkt, dit benzin bliver tændt før det skal, og banker ned i motoren)

    Hvis du kommer for høj oktan på, så flytter du også dit tændingstidspunkt. Det betyder mindre HK (dit benzin tænder forsent pga. af forhøj oktan)

    Derfor køb altid den benzin som du skal bruge, hverken mere eller mindre.
    Det er tæls at have en f. eks 300hk motor, for så at fylde høj oktan på bilen, og derved få mindre end 300hk ud af motoren.

    Husk på at, oktan "kun" sikre at benzin ikke tænder for tidligt. Man bruger kun høj oktan benzin, hvis ens motor har en høj kompression.

    DVS det er IKKE oktan der gør at din bil får flere HK, det er en høj kompression der giver HK !!
    "problemet" med høj kompression er at, benzinen selv antænder inden den skal, i motoren. Derfor tilsætter man oktan, for at undgå tænding på det forkerte tidspunkt. Så oktan gør "kun" det, at man kan presse benzinen mere sammen, inden den normalt vil antænde.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  4. #4
    Du har helt sikkert ret i meget John. Men, jeg er ikke enig i din vurdering af oktantallets indflydelse på motorerne. De fleste biler vil have en fordel af højere oktan. De KAN godt køre endnu lavere oktan, men jeg tror de har en fordel ud af højere oktan. Især helt nye biler med bankesensorer vil få bedre ydelse af højere oktan.

    Jeg har set flere test af disse ting, og de konkluderer altid, at bilerne vil yde mere med højere oktan. Også højere end det i instruktionsbogen.

    Men. Jeg er bestemt ikke professor på området. Det kan vist blive en ret langhåret tråd det her. Haha

    Claes
    Sidst rettet af Claes; 19-05-2012 kl 22:01.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Se eventuelt 5'th gear's test på youtube. Kan ikke linke, er på min mobil. Tror den hedder petrol test eller noget i den stil. Der viser det at der ER flere heste at hente i benzinen med højere oktan. Mindst i de små motorer og mest i de store.

    Det har muligvis kun noget at sige på biler med bankesensorer fordi de selv justerer tænding ind efter oktanen. Men der er det også indiskutabelt bedre med den højere oktan. På vetten afhænger det nok mere af hvad den er justeret til. Men. Jeg synes klart jeg kan mærke, at den går bedre på Vpower.end på 95. Og jeg er bestemt ikke den hysteriske og overtroiske type. Hehe.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  6. #6
    Tak for jeres svar.

    Men hvordan med additiver uden oktan boost? Er der nogen som kender til disse produkter og kan de anbefale dem? De vil jo begrænse slidet på ventilsæderne

    Mvh
    kent

  7. #7
    Hvis din bil har hærdede ventilsæder, som den jo nok har, så er den almindelige benzin fin nok. 95 blyfri er godt nok. Og hvis du føler den kører bedre på Vpower så ville jeg vælge det. Men, det er ikke nødvendigt. :-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Ulrik
    Guest
    Jeg bliver lige nødt til at komme med lidt facts her:
    • Octane booster er for den største dels vedkommende sprit (prøv at lugte til det). Sprit har de samme egenskaber, for benzinens brændbarhed, som bly oprindeligt havde. Det er medvirkende til at benzinen ikke selvantænder når kompressionen er høj = tændingsbanken. Køb karburatorsprit på tanken i stedet for de mega dyre dråber. Dette ændrer naturligvis kun benzinens octantal. Ca to octantal højere ved den dosering der er på flasken.
    • Tændingsbanken er små eksplosioner der optræder når benzinen ikke længere forbrænder. Når man ikke kan styre forbrændingen i motoren eksploderer benzinen. Og det kan give store skader på motoren. Trykforøgelsen på stemplerne er så høj at man kan skade stempeltoppen og kan skade lejepanderne på plejlstængerne. Trykketstigningen ved eksplosionen gør at oliefilmen ikke kan bære trykket
    • Tændingsbanken kommer også når en motor har for tidlig tænding - stil den lidt ned og se om det hjælper.
    • Hvis en motor ikke tændingsbanker ved brug af 95 octan - så opnår man INTET ved at bruge fx. 99 octan. Heller ikke en effektnedsættelse!! Det er ikke, som nogen fejlagtig tror, bedre formotoren. Octan er kun en værdi for benzinens selvantændelses egenskaber.
    • Bly i benzin havde tre fantastiske egenskaber. 1 for octantallet. 2. for de smørende egenskaber af fx. ventil stammer. 3. for at kunne køle ventiler og ventilsæder (så de ikke brændte). Derfor lavede motorfabrikanterne om på både ventiler og sæder for at kunne klare blyfri benzin. Og benzinen i dag har andre tilsætningsstoffer for at opnå samme egenskaber.
    • På moderne motorer med bankesensor er det helt korrekt, at motoren selv sætter tændingen ned hvis sensoren mærker bankningen. Men kører man på den benzin motoren er beregnet til, får man ikke flere hestekræfter jo højere octan man anvender. Men nu har en gammel Corvette jo ingen bankesensor. Så det er fuldstændigt uden betydning i denne forbindelse :-)

    Det var vist ordene. Håber nogen kan bruge det til noget :-)

    Mvh
    Ulrik

  9. #9
    Herligt indlæg, Ulrik. Tak for det !

    En kommentar. Moderne benzin har andre alternative additiver, men. En bil med gammeldags ventilsæder beregnet til bly TROR jeg ikke kan lide moderne benzin med disse alternativer i stedet for bly?

    Jeg anede i øvrigt ikke at bly på nogen måder havde indflydelse på oktan-tallet. Interessant!
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  10. #10
    Det lyder til, at jeg helt skal droppe det med at putte noget i benzinen og prøve at køre på 95 blyfri.

    Jeg har lagt mærke til, at når jeg motorbremser så "prutter" den lidt, men det har vel hverken noget med tændningsbanken eller aditiver at gøre...

    Hvad skal jeg lytte efter for at kunne genkende tændningsbanken?

    På forhånd tak

    Mvh
    kent

  11. #11
    Ja. 95 er fint uden andre additiver end dem allerede i benzinen. Jeg vil overveje om jeg skal mærke efter endnu engang om vetten kører dårligere på 95. Det gør den sikkert ikke - men man har jo også bevist flere gange at placebo-effekten er virkelighed. Måske også med benzin? Haha.

    Det er svært at beskrive lyden, men lidt som en slags knurren/rallen under sejtræk, synes jeg.

    Min vette skyder også lidt i udstødbingerne når gassen slippes efter acceleration f.eks. det tror jeg er meget normalt. Se eventuelt hillclimb videoen fra sidste år. Der kan man vist høre det fra min. Har aldrig givet mig problemer og motoren går virkelig fint og har gjort det i alle 14 år jeg har haft den.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  12. #12
    Citer Skrevet af KSondergard Vis Indlæg
    Det lyder til, at jeg helt skal droppe det med at putte noget i benzinen og prøve at køre på 95 blyfri.

    Jeg har lagt mærke til, at når jeg motorbremser så "prutter" den lidt, men det har vel hverken noget med tændningsbanken eller aditiver at gøre...

    Hvad skal jeg lytte efter for at kunne genkende tændningsbanken?

    På forhånd tak

    Mvh
    kent
    Hvis den har tendens til at tændingsbanke så sker det oftest hvis du lader den sejtrække for fuld pedal....fx fra 1000 rpm.
    Tændingsbanken lyder som en en grim (og kraftig) klik lyd eller kliren fra motoren. Jeg tror ikke du er i tvivl hvis den tændingsbanker og du lytter efter det. Det er ikke en køn lyd. Den vel nærmest beskrives som lyden fra en gammel og iskold dieselmotor. Eller en utæt dieseldyse.

  13. #13
    Citer Skrevet af Ulrik Vis Indlæg
    Jeg bliver lige nødt til at komme med lidt facts her:
    • Octane booster er for den største dels vedkommende sprit (prøv at lugte til det). Sprit har de samme egenskaber, for benzinens brændbarhed, som bly oprindeligt havde. Det er medvirkende til at benzinen ikke selvantænder når kompressionen er høj = tændingsbanken. Køb karburatorsprit på tanken i stedet for de mega dyre dråber. Dette ændrer naturligvis kun benzinens octantal. Ca to octantal højere ved den dosering der er på flasken.
    • Tændingsbanken er små eksplosioner der optræder når benzinen ikke længere forbrænder. Når man ikke kan styre forbrændingen i motoren eksploderer benzinen. Og det kan give store skader på motoren. Trykforøgelsen på stemplerne er så høj at man kan skade stempeltoppen og kan skade lejepanderne på plejlstængerne. Trykketstigningen ved eksplosionen gør at oliefilmen ikke kan bære trykket
    • Tændingsbanken kommer også når en motor har for tidlig tænding - stil den lidt ned og se om det hjælper.
    • Hvis en motor ikke tændingsbanker ved brug af 95 octan - så opnår man INTET ved at bruge fx. 99 octan. Heller ikke en effektnedsættelse!! Det er ikke, som nogen fejlagtig tror, bedre formotoren. Octan er kun en værdi for benzinens selvantændelses egenskaber.
    • Bly i benzin havde tre fantastiske egenskaber. 1 for octantallet. 2. for de smørende egenskaber af fx. ventil stammer. 3. for at kunne køle ventiler og ventilsæder (så de ikke brændte). Derfor lavede motorfabrikanterne om på både ventiler og sæder for at kunne klare blyfri benzin. Og benzinen i dag har andre tilsætningsstoffer for at opnå samme egenskaber.
    • På moderne motorer med bankesensor er det helt korrekt, at motoren selv sætter tændingen ned hvis sensoren mærker bankningen. Men kører man på den benzin motoren er beregnet til, får man ikke flere hestekræfter jo højere octan man anvender. Men nu har en gammel Corvette jo ingen bankesensor. Så det er fuldstændigt uden betydning i denne forbindelse :-)
    Det var vist ordene. Håber nogen kan bruge det til noget :-)

    Mvh
    Ulrik
    Hej Ulrik,

    Det lyder spændende, hvormeget skal man komme i en 80L tank for at gå fra 95oktan til 99 oktan (eller mere)?

    Det jeg mener med mindre ydelse er, når man kommer 99 oktan i tanken, og ikke 95 oktan i f.eks en 8,5:1 motor, så flytter man tændingstidspunktet i forhold til det optimale, som i min verden vil give en lidt mindre effekt. Men en mindre effekt man nok ikke kan mærke i hverdagen. Men stadigvæk lidt ærgerligt, hvis man har brugt xx.xxxkr på fine motor dele.

    Er det ikke korrect?

    Mvh,
    John
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  14. #14
    Citer Skrevet af KSondergard Vis Indlæg
    Det lyder til, at jeg helt skal droppe det med at putte noget i benzinen og prøve at køre på 95 blyfri.

    Jeg har lagt mærke til, at når jeg motorbremser så "prutter" den lidt, men det har vel hverken noget med tændningsbanken eller aditiver at gøre...

    Hvad skal jeg lytte efter for at kunne genkende tændningsbanken?

    På forhånd tak

    Mvh
    kent
    Det kunne lyde som uforbrændt benzin der antændes i udstødningen.

    Min gamle vette gjorde det i sådan en grad at der kunne ses flammer fra udstødningen om natten ved motorbremsning i 3. gear fra ca 5000 omdrejninger.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  15. #15
    Allan
    Guest
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Det kunne lyde som uforbrændt benzin der antændes i udstødningen.

    Min gamle vette gjorde det i sådan en grad at der kunne ses flammer fra udstødningen om natten ved motorbremsning i 3. gear fra ca 5000 omdrejninger.


    uhhhh...Roald med flammer i udstødningen kunne det næsten lyde som en scene fra GREASE ...

  16. #16
    Kent, det får den da bare til at lyde som et vildt bæst når den skyder lidt ud af udstødningen, det er da kun en fordel

    John, den tænder ikke senere fordi oktantallet bliver større end den nyttige værdi for en given motor. Når gnisten kommer tænder benzinen omgående, uanset oktantal.
    Det europæiske oktantal er en relativ værdi for bankeegenskaber sammenlignet med en såkaldt isooktan som har oktantal 100.

    Det med oktanbooster, det er da vist en and? Jeg mener der skal så store mængder i for at ændre oktan tallet væsentligt at det bliver økonomisk uinteressant (E85 har vist oktan 104-5)

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  17. #17
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    uhhhh...Roald med flammer i udstødningen kunne det næsten lyde som en scene fra GREASE ...
    "synes godt om"
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  18. #18
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Kent, det får den da bare til at lyde som et vildt bæst når den skyder lidt ud af udstødningen, det er da kun en fordel

    John, den tænder ikke senere fordi oktantallet bliver større end den nyttige værdi for en given motor. Når gnisten kommer tænder benzinen omgående, uanset oktantal.
    Det europæiske oktantal er en relativ værdi for bankeegenskaber sammenlignet med en såkaldt isooktan som har oktantal 100.

    Det med oktanbooster, det er da vist en and? Jeg mener der skal så store mængder i for at ændre oktan tallet væsentligt at det bliver økonomisk uinteressant (E85 har vist oktan 104-5)

    /Karsten
    Det lyder rigtigt, men så brænder man så de ekstra oktan af, som man har købt.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  19. #19
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Det lyder rigtigt, men så brænder man så de ekstra oktan af, som man har købt.
    Ja, det er det værste, som kan ske ved højere oktan end nødvendigt.

    Jeg ved ikke hvad det er der gør en forskel med Vpower benzinen for mig, men jeg synes simpelthen bilen reagerer anderledes på gassen - går ligesom lidt mere rent og kontant. Det er muligvis ikke pga. oktantallet, men så måske "et-eller-andet, andet", som de har puttet i benzinen. Jeg tror simpelthen ikke det er indbildning - for jeg har flere gange tænkt over det i flere af mine biler, at jeg simpelthen synes de gik bedre end sædvanligt, mere kontant og skarpt - og i mellemtiden have glemt at jeg faktisk havde hældt Vpower på den, men senere kommet i tanke om det.

    Nej, jeg har ikke aktier i SHELL.

    Det med skyderiet ved deacceleration fra høje omdrejninger og belastning ser jeg heller ikke som et problem. Måske ved flammer(ud af bagpotterne) ville jeg kontrollere om alt var okay.

    For nogle år siden da jeg kørte uden bagpotter en sæson (de var rustet af), der lød det meget voldsomt og jeg fik flere thumps up fra de andre bilister på motorvejen. Haha. Med de nye civiliserede potter hører man det ikke i kabinen - og kun lidt udendørs.



    Man kan høre fænomenet fra min bil her - og man kan faktisk høre Steffens også giver nogle knald ved deacceleration. Det er helt normalt, tror jeg.

    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  20. #20
    Er der ikke noget med at e85 er noget mere aggressivt overfor slanger og pakninger?
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  21. #21
    Hvad er E85? Jeg mener Ethanolen er grimt ved slangerne?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  22. #22
    Det kan godt være man kan mærke forskel på "alm" og V-Power benzin.
    Men det er ikke pga. af mere oktan. Men jeg tror helt sikkert de har kommet "noget kemi" i V-Power som kan give evt. bedre, hurtigere forbrænding eller andet.

    Jeg tror helt sikkert man forsker meget i at udnytte benzinen, mere end man gjorde i 1971. Som sikkert kan mærkes når man køre.

    Sum af dette (som jeg læser det) er, fyld det på som fabrikken fortæller dig ang. oktan/bly fri benzin.
    Og hvis man tror på at f. eks V-Power kan "noget andet" så køb det.

    Der er vist også andre selskaber som har noget "V-Power" på deres program.

    God tråd.......
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  23. #23
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hvad er E85? Jeg mener Ethanolen er grimt ved slangerne?
    Benzin med 85% ethanol.

    Ang. flammerne fra udstødningen så var det en 327'er med 670 cfm holley carb. Efter udskiftning af motor til 350 cui og korrekt dysning var problemet på lidt mere 'normalt' niveau.

    Nu var det ikke halve meter flammer, en bagved kørende kammerat kunne se dem inde i (brum) potterne :-)
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  24. #24
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hvad er E85? Jeg mener Ethanolen er grimt ved slangerne?
    Brændstoffer til benzin drevne biler har en Euronorm der angiver
    sprit/alkoholprocenten i brændstoffet. E15 indeholder 15% sprit. E85 indeholder
    85% og E100 er ren sprit.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  25. #25
    Meget lærerig tråd. Nu kører jeg til Streetrace. Jeg HAR tanket Vpower. Just in case. :-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  26. #26
    Hej alle,

    Mange tak for alle svarene, de er alle meget informative.

    @ Shark. Du har helt ret, der er lidt racer over det når jeg motorbremser.... Lidt dobbeltudkobling og motorprutten, får det hele til at "lugte" lidt mere af race ;0)
    Men du har jo kørt på blyfri 95 i Vetten og der performede bilen da fint, ikke?

    Jeg tror jeg vil prøve alm. blyfri 95 ved næste par tankninger uden at putte noget som helst andet i, derefter skal V-power også prøves af...

    @Claes og andre der skal deltage i streetrace: knæk og bræk

  27. #27
    Jo jeg har kørt på 95, men jeg har altid blandet blyerstatning i for at være på den sikre side, det er en billig forsikring
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  28. #28
    Medlem Finn Olesen's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Ebeltoftvej 18, 8960 Randers SØ
    Indlæg
    XLVI
    FANTASTISK GOD TRÅD

    Finn

  29. #29
    @Claes: fedt videoklip... Men jeg synes da ikke at vi skal snydes for et andet videoklip, hvor du virkelig tager kegler!!!!

    http://www.youtube.com/watch?v=167X7...e_gdata_player


    25 sekunder inde i videoklippet, igen 02:43....

  30. #30

Lignende Tråde

  1. Billig benzin.
    Af david i forum Generelt Forum
    Svar: 1
    Sidste Indlæg: 09-05-2011, 23:48
  2. Benzin retur
    Af John i forum Teknisk Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 18-09-2010, 19:40
  3. Benzin filer
    Af John i forum Teknisk Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 24-08-2010, 16:06
  4. KØBES : Elektrisk benzin pumpe + regulator
    Af Morten36 i forum Reservedele til salg
    Svar: 5
    Sidste Indlæg: 24-05-2010, 21:25
  5. benzin
    Af Allan i forum Teknisk Forum
    Svar: 11
    Sidste Indlæg: 14-05-2010, 20:32

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •