Resultater 1 til 18 af 18

Tråd: Kølerproblem

  1. #1

    Cool Kølerproblem

    Jeg starter lige en ny tråd med passende navn.

    Jeg var ude og trille en tur i det gode vejer igår. Da jeg stoppede hos en ven bøvsede den en 2-3 dl vand ud på vejen. Flere gange har jeg fanget en svag lugt af kølervæske i kabinen, men havde egentlig tænkt mig at kontrollere varmelegemet. Da jeg kom hjem fyldte jeg vand på. Exensionsbeholderen ikke som, men der var ikke meget tilbage.

    Efter at have fyldt vand på var den øverste kølerslange stadig som. Når jeg trykkede på den kunne jeg bare høre luft suse fra den lille slange fra køler til beholder. Skal der ikke være vand i den når bil står og kører og er varm? Skal den luftes ud efter en særlig plan?

    /Ole ´72 - 454 (som skal til Skanderbog i dag)

  2. #2
    Hmm.. Når bilen er driftvarm, så burde ekspansionsbeholderen vel stå på max. ca. Har du undersøgt om slangen fra køleren til ekspansionsbeholderen mon er tæt? Det kunne måske være der den bøvser vand ud? Var bilen for varm da den bøvsede vandet af?

    Der burde være vand i øverste kølerslange med varm motor - ellers tyder det på at der ikke er rigtig cirkulation. Måske vandpumpe eller en toppakningen volder problemer.

    Min egen smallblock skal ikke udluftes - den æder bare vandet. Big-blocks ved jeg ikke om er andeledes - men tvivler på det.

    Kom i tanke om, at det kunne lyde, som om din termostat ikke åbner?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  3. #3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hmm.. Når bilen er driftvarm, så burde ekspansionsbeholderen vel stå på max. ca. Har du undersøgt om slangen fra køleren til ekspansionsbeholderen mon er tæt? Det kunne måske være der den bøvser vand ud? Var bilen for varm da den bøvsede vandet af?

    Der burde være vand i øverste kølerslange med varm motor - ellers tyder det på at der ikke er rigtig cirkulation. Måske vandpumpe eller en toppakningen volder problemer.

    Min egen smallblock skal ikke udluftes - den æder bare vandet. Big-blocks ved jeg ikke om er andeledes - men tvivler på det.

    Kom i tanke om, at det kunne lyde, som om din termostat ikke åbner?
    Motoren er totalt renoveret for under 1000 km siden. Ny vandpumpe og andre toppe, så den "burde" være tæt. Når jeg kører hygge så står temp fast på 210° men den bliver hurtigt varm hvis jeg kører hurtigere end 60-70 mph.

    Den møvsede efter en rolig tur på ca. 40 km. Den var efter temp måleren fine 210° da jeg stoppede.

    Jeg HAR tænkt toppakning. Toppene var brugte, så måske de ikke var helt lige, men det går jeg bestemt ud fra værkstedet kontrollerede inden de monterede dem.
    Jeg kan jo hurtigt tage termostaten ud og koge den. Nu skal jeg jo til spark dæk og pølsetræf i Skanderborg lige om lidt, så må vi se hvordan den opfører sig på vej der ned.

    /Ole

  4. #4
    Jeg ville først og fremmest koge termostaten, som du foreslår. Jeg ville også tro, at den ville blive endnu mere varm hvis den slet ikke åbnede - men måske den gør det for sent. Yes - tag nogle ekstra dunke vand med på turen. Jeg tror måske jeg ville lade bilen blive hjemme af frygt for at ødelægge toppakninger / topstykker. Uret i kabinen stoler jeg ikke rigtigt på, så man kan aldrig være helt sikker på om den er for varm eller ej - vandbøvsningen kunne jo måske indikere, at bilen faktisk er for varm.

    Måske køleren simpelthen er så clogget, at den ikke lader vandet cirkulere?

    Motor-venner - kom med jeres inputs, jeg er jo bare lykkelig amatør!

    P.S gid det var mig der skulle sparke dæk til pølsetræf. Jeg er pt. på job... Grrr. Hils de andre - og Roalds nye C4 fra mig!
    Sidst rettet af Claes; 12-05-2012 kl 11:23.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Dårligt kølerdæksel (som ikke kan holde tilstrækkeligt tryk) kombineret med et fejlvisende instrument?
    Instrumentet plejer nu at vise for lidt men det er da en mulighed.
    Et IR termometer kan fås for små penge i bøndernes paradis (Harald Nyborg)...
    På den måde ved du om der rent faktisk er en fejl eller om det bare er spøgelser du jager
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Jeg starter lige en ny tråd med passende navn.

    Jeg var ude og trille en tur i det gode vejer igår. Da jeg stoppede hos en ven bøvsede den en 2-3 dl vand ud på vejen. Flere gange har jeg fanget en svag lugt af kølervæske i kabinen, men havde egentlig tænkt mig at kontrollere varmelegemet. Da jeg kom hjem fyldte jeg vand på. Exensionsbeholderen ikke som, men der var ikke meget tilbage.

    Efter at have fyldt vand på var den øverste kølerslange stadig som. Når jeg trykkede på den kunne jeg bare høre luft suse fra den lille slange fra køler til beholder. Skal der ikke være vand i den når bil står og kører og er varm? Skal den luftes ud efter en særlig plan?

    /Ole ´72 - 454 (som skal til Skanderbog i dag)
    '

    Glem alt om skæve toppe, det er en bigblock og toppene kan klare rigtigt rigtigt meget.

    Fejlsøgning:
    • Ud med termostaten, hvis det er en alm. termostat og ikke en highflow termostat kan det gøre hele forskellen, det er ikke sundt at køre unden termostat men godt til test, efter en længere køretur vil du kunne se hvad systemet kan få temperaturen ned på uden at flowet evt. er blokeret.
    • Er spiral-metallet i nederste kølerslange intakt? hvis ikke kan vandpumpen suge den flad og der kommer kun lidt koldt vand.
    • Kører du med explansionsbeholder og er den korrekt monteret mht. slanger, der skal være flow fra indsugningsmanifolden (tryksiden bag termostat) ud mod varmeapperatet og fra varmeapperatet skal der være flow tilbage til vandpumpen (sugesiden) over expansionsbeholderen. Derudover skal dækslet som sidder i køleren ( hvis det er der) åbne tidligere end dækslet på ekspansionsbeholderen. Der skal gå en slange fra køleren ved dækselt eller hvis der ikke er noget dækslet toppen af passagersiden over til expansionsbeholderen.
    • 210 er en perfekt temperatur, men det lugter lidt af at føleren viser forkert ( man kan endelig få de rigtige ).
    • Sænker den temperaturen når du tænder for varmeapperatet, med de temperatuerer som er i DK iøjeblikket burde det være tydeligt når man tænder varmeapperatet.

    Big block rules

  7. #7
    Hej David

    Den øverste kølerslange var utrolig blød,kunne ikke fornemme noget væske i den, tror at hans system trænger til at blive luftet ud.

    Kim

  8. #8
    Citer Skrevet af 555corvette Vis Indlæg
    Hej David

    Den øverste kølerslange var utrolig blød,kunne ikke fornemme noget væske i den, tror at hans system trænger til at blive luftet ud.

    Kim
    Jeg prøver lige at lufte den ud i morgen. Se om ikke det hjælper

  9. #9
    Nu var det jo "kan ikke lade være med at tage et smut ud det blå i Corvetten vejr" idag. Så jeg fik kørt en god tur på ca. 80 km. Denne gang uden termostat. Den kan nu kører over 60 mph uden at blive varm. Jeg lå i en periode med 80-90 mph på motorvejen uden problemer. Jeg undre mig dog over at ved almindelig landevej med jævn hastighed omkring 55 mph lå temp som vist på billedet. Er det ikke højt uden termostat på en dag med kun omkring 20 grader i luften? Jeg tænker stadig at køleren måske har nedsat køleevne selvom det hjalp lidt at fjerne termostaten.

    I øvrigt fedt at komme ud og få vind i håret igen.

    Klik Billede for en større version

Navn:	temp.jpg
Vist:	20
Str:	375.4 KB
ID:	3329

    /Ole

  10. #10
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Nu var det jo "kan ikke lade være med at tage et smut ud det blå i Corvetten vejr" idag. Så jeg fik kørt en god tur på ca. 80 km. Denne gang uden termostat. Den kan nu kører over 60 mph uden at blive varm. Jeg lå i en periode med 80-90 mph på motorvejen uden problemer. Jeg undre mig dog over at ved almindelig landevej med jævn hastighed omkring 55 mph lå temp som vist på billedet. Er det ikke højt uden termostat på en dag med kun omkring 20 grader i luften? Jeg tænker stadig at køleren måske har nedsat køleevne selvom det hjalp lidt at fjerne termostaten.

    I øvrigt fedt at komme ud og få vind i håret igen.

    Klik Billede for en større version

Navn:	temp.jpg
Vist:	20
Str:	375.4 KB
ID:	3329

    /Ole
    Det var nogenlunde det samme min gamle halvstoppede køler viste uden termostat, godt nok en på en smallblock. Men jeg har ikke meget tiltro til de gamle ure. Jeg har altid en billig infrarød måler liggende i bilen så er det hurtigt at tjekke hvad temperaturen er
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  11. #11
    Den temperatur/visning vil jeg da sige er helt rigtig. Præcis, som min ligger ved almindelig cruise kørsel i både koldt og varmt vejr.

    Ved motorvej i lang tid - ved kørsel måske lidt udover det lovlinge, så bliver min gerne lige under 200 Farenheit. Har ikke indtryk af, at det er for højt.

    Selvfølgelig er det for forbehold for fejlvisning i instrumentet. Men hvis man ser instrumentets opbygning og skala, ville det da være mærkeligt hvis ikke ca. midt i "uret" er korrekt temperatur. Mærkeligt at lave et instrument hvor kun de første 10 procent skulle bruges i praksis.

    Sjov detallie er, at min 200 graders markering er lige opad i uret. Måske der er forskel mellem small og big-block hvad dét angår?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  12. #12
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Nu var det jo "kan ikke lade være med at tage et smut ud det blå i Corvetten vejr" idag. Så jeg fik kørt en god tur på ca. 80 km. Denne gang uden termostat. Den kan nu kører over 60 mph uden at blive varm. Jeg lå i en periode med 80-90 mph på motorvejen uden problemer. Jeg undre mig dog over at ved almindelig landevej med jævn hastighed omkring 55 mph lå temp som vist på billedet. Er det ikke højt uden termostat på en dag med kun omkring 20 grader i luften? Jeg tænker stadig at køleren måske har nedsat køleevne selvom det hjalp lidt at fjerne termostaten.

    I øvrigt fedt at komme ud og få vind i håret igen.

    Klik Billede for en større version

Navn:	temp.jpg
Vist:	20
Str:	375.4 KB
ID:	3329

    /Ole
    Synes det er lidt for lavt med 65 grader men passer meget godt på hvad en køler kan holde tempeturen nede på, der er masser i reserve, med den rigtige termostat ville motoren være 95 grader og køleren 65 eller mindre grader

    Men det lyder til at du skal have fat i en termostat af typen til venstre, en Robershaw termostat i 195 grader Fahrenheit : http://www.summitracing.com/parts/BRA-330-195/
    det er ren magi i modsætning til en alm. termostat til højre som ikke rigtig dur i en Chevy
    Klik Billede for en større version

Navn:	1805stant-robertshaw-openings1.jpg
Vist:	63
Str:	84.5 KB
ID:	3330

  13. #13
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Den temperatur/visning vil jeg da sige er helt rigtig. Præcis, som min ligger ved almindelig cruise kørsel i både koldt og varmt vejr.
    Visningen er jo UDEN termostat, så jeg havde en forventning at den så ville være væsentlige holdere. Det hele står jo piv åbent med fuld køling hele tiden.
    Nu køber jeg en ny high flow termostat og ser hvad der sker ved at montere den.

    /Ole

  14. #14
    Ja, hvad ved jeg. Jeg synes umiddelbart det virker ok lavt. Men jeg har jo også termostat i - tror jeg. Måske jeg egentlig ikke har - visningerne kunne tyde på den kører uden. Men med mit kørselsmønster, så bliver den som regel varm alligevel. Gider ihvertfald ikke skille ad for at se efter...
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  15. #15
    Karsten #999
    Guest
    Hejsa

    Jeg har ved flere lejligheder oplevet at temperaturen faktisk steg en anelse når man fjernede en defekt termostat. Udover den længere opvarmningstid så kan en manglende termostat medføre at kølevandet strømmer for hurtigt gennem køleren og derved ikke når at afgive al varmeenergi til omgivelserne.

    Mvh
    Karsten Horn

  16. #16
    Citer Skrevet af Karsten #999 Vis Indlæg
    Hejsa

    Jeg har ved flere lejligheder oplevet at temperaturen faktisk steg en anelse når man fjernede en defekt termostat. Udover den længere opvarmningstid så kan en manglende termostat medføre at kølevandet strømmer for hurtigt gennem køleren og derved ikke når at afgive al varmeenergi til omgivelserne.

    Mvh
    Karsten Horn
    Den har jeg også hørt mange gange, men jeg forstår ikke hvordan den skulle "holde vand".
    Jo, vandet når ikke at blive kølet så meget ned før det ryger tilbage til motoren, men til gængæld kommer der jo så mere vand gennem køleren og dermed bliver den samme energi hentet ud af motoren.

    Man kunne forestille sig at det er det noget med at pumpens effektivitet nedsættes når der ikke er den rigtige modstand (kavitation i pumpen)? Men det burde vel ikke kunne opstå i et lukket system under tryk?

    Er der en fysiklærer tilstede
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  17. #17
    Karsten #999
    Guest
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Den har jeg også hørt mange gange, men jeg forstår ikke hvordan den skulle "holde vand".
    Jo, vandet når ikke at blive kølet så meget ned før det ryger tilbage til motoren, men til gængæld kommer der jo så mere vand gennem køleren og dermed bliver den samme energi hentet ud af motoren.

    Man kunne forestille sig at det er det noget med at pumpens effektivitet nedsættes når der ikke er den rigtige modstand (kavitation i pumpen)? Men det burde vel ikke kunne opstå i et lukket system under tryk?

    Er der en fysiklærer tilstede
    Hejsa

    Alt efter design på kølesystem/pumpekapacitet, så synes jeg at det lyder som en meget plausibel forklaring. Faktum er at hvis du f.eks. tager termostaten ud af en Toyota Supra, så går den direkte i rødt felt ved almindelig belastning hvilket jeg selv har oplevet ved flere lejligheder - Den bil kan ganske enkelt ikke køle rigtigt uden termostat.

    Mvh
    Karsten Horn

  18. #18
    Den har jeg også hørt mange gange, men jeg forstår ikke hvordan den skulle "holde vand".
    Jo, vandet når ikke at blive kølet så meget ned før det ryger tilbage til motoren, men til gængæld kommer der jo så mere vand gennem køleren og dermed bliver den samme energi hentet ud af motoren.

    Man kunne forestille sig at det er det noget med at pumpens effektivitet nedsættes når der ikke er den rigtige modstand (kavitation i pumpen)? Men det burde vel ikke kunne opstå i et lukket system under tryk?

    Er der en fysiklærer tilstede
    I tidernes morgen inden jeg sprang fra ingeniørstudiet regnede jeg da lidt på varmeledningsevne og den slags. Jeg kan ikke på nogen måde forestille mig, at vandet løber så hurtigt at det ikke kan nå at optage varmen. Det er i mine øre en and. Det er simpel overføring af varme og jo større flow des hurtigere bliver varmen båret væk. Vi kan jo heller ikke forestille os at hvis vi står i bar r*v på nordpolen, så kan vi holde varmen bare det blæser så hurtigt at varmen ikke når at overføre til vinden.

    Turbulens i køleren tror jeg heller ikke på, da kamrene i begge ender af køleren er ret store og burde fordele vandet ret godt selv ved højt flow.

    Om der kan ske noget specielt et sted i motoren på en Supra skal jeg ikke udtale mig om. Der er jo et kompleks kredsløb og hvad der sker der kan jeg ikke forklare, men det må være noget andet der er på spil end "omvendt chillfaktor"

    Jeg bestiller den termostat David forslår og så ser vi. Så må David også være tage ansvaret for at det andet der kommer i pakken inden jeg får trykket "send"

    /Ole

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •