Resultater 1 til 15 af 15

Tråd: Kompression

  1. #1
    Vet-10
    Guest

    Kompression

    Er der en der kan sige mig hvad kompressionsforholdet bliver, hvis man montere 64cc toppe på en 350. der har et par toppe på 76cc med kompresion 8,2-1

  2. #2
    Citer Skrevet af Vet-10 Vis Indlæg
    Er der en der kan sige mig hvad kompressionsforholdet bliver, hvis man montere 64cc toppe på en 350. der har et par toppe på 76cc med kompresion 8,2-1
    her er en online calculator til kompressionsforhold

    http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

    Mit ukvalificerede gæt er ca 9.2-1
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  3. #3
    Vet-10
    Guest
    Er der så monteret andre stempler i en motor med højre komp. der er her tale om en motor fra en 79, med 190 hk og 8,2-1

  4. #4
    jeg mener der sidder lavkompressions 'dished' stempler i sådan en slut 70'er L48 motor.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  5. #5
    Der er ca 0.9-1 i comp forskel

    http://www.wiseco.com/Catalogs/Autom...eteCatalog.pdf

    Brian
    Corvette 1980 100% standart unleaded only

  6. #6
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Vet-10 Vis Indlæg
    Er der så monteret andre stempler i en motor med højre komp. der er her tale om en motor fra en 79, med 190 hk og 8,2-1
    Ja det er de stempler som har skålform altså går nedaf i toppen, det var noget man lavede for at gøre motorene renere i udstødningen, sammen med en meget sen tænding. Faktisk ganske imponerende at en konstruktion fra 40'erne kunne overleve til op i firserne med de skrappe krav til miljø som der var/er specielt i Californien. Men at skifte toppen kræver lidt planlægning/udregning af "quench" arealet, det kan godt give tændingsbanken selvom den teoretiske kompression er lav. Men start med at sætte tændingen op til sjov, så er der 50-100 heste mere og hvis man var lidt fræk stak man motoren nogle 18 graders toppe, det er lige før jeg tror man ikke behøver at skifte stemplerne når er så lave

  7. #7
    Vet-10
    Guest
    Den er monteret med dette top end kit, men yder kun ca 280 hk på rullefelt, hvad er der mon galt??

    http://www.spiderautomotive.com/edelbrock2098.html

  8. #8
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Vet-10 Vis Indlæg
    Den er monteret med dette top end kit, men yder kun ca 280 hk på rullefelt, hvad er der mon galt??

    http://www.spiderautomotive.com/edelbrock2098.html

    de 410hk som kittet er opgivet til er på en zz4 shortblock som kører med disse stempler:

    Klik Billede for en større version

Navn:	1141.gif
Vist:	107
Str:	55.6 KB
ID:	178


    så kun hvis du kører med samme type stempler (bemærk det flade stykke) i modsætning til de originale som er af denne type:

    Klik Billede for en større version

Navn:	0606em_16_z+chevy_bolt_ons+piston.jpg
Vist:	108
Str:	72.1 KB
ID:	179

    er det sammenligneligt.

    Det såkaldte quench-areal modvirker måske forbrændingen, meningen er at fladt mod faldt delen skal skubbe/lave turbulens så tæt på tændrøret så muligt men her vil det giver en langsommere forbrænding og dermed færre heste (med originalstempler). Stadig hvis du har originalstempler er det ikke lavfriktionsringe som i ZZ4'erens og endelig er der altid et vist tab (automatgear?), dynoen er under optimale forhold med korrekte headers/åbenudstødning. Regn med at der ryger op til 25 procent med automatgear = 307 hk på hjulene hvis alt er perfekt.

  9. #9
    Ja, umiddelbart synes jeg da også 280 på baghjulene er ret flot! Vil jeg kunne få det samme på min hvis jeg monterer sådan et top-sæt, David? Uden at ændre yderligere? Det er jo ligefør man kan montere sådan et sæt på en motordag hos dig! ;-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  10. #10
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Ja, umiddelbart synes jeg da også 280 på baghjulene er ret flot! Vil jeg kunne få det samme på min hvis jeg monterer sådan et top-sæt, David? Uden at ændre yderligere? Det er jo ligefør man kan montere sådan et sæt på en motordag hos dig! ;-)
    Hm... ja hvis det var mig ville jeg starte med at skifte toppene til trickflow http://www.summitracing.com/parts/TF...0001/?rtype=10 de vil få enhver smog-smallblock på bedre tanker med kun 56 cc i forbrændingskammer-volume skal der nok ligge 50-100 heste og vente og jo det kan godt laves på en god motordag, bare der er bestilt pakninger og nye bolte med og så måske et par shortie tændrør hvis det driller ved headers, det som ville være en killer tidsmæssigt er knastskifte hvor vi skal have svingningsdæmper,bundkar og forkæde af

  11. #11
    Ja - knasten ville nok være en for stor mundfuld - trods alt ;-)

    Headers vil nok ikke drille på min - den har nemlig ikke headers på. Men nu du nævner dem - så bør den vel have headers på for at kunne komme af med luften ordentligt - især hvis den fik nye toppe og indsugning.

    Det kunne ellers være en sej operation på en motordag med nye topstykker og indsugning. Det er sgu ikke for småbørn. ;-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  12. #12
    Allan
    Guest
    ...Tror sku vi laver en vinter-motordag-e hos David......HVOR det er Davids biler vi skruer sammen :-) se du bare at få malet fronten til 68 èrn ,så den er klar , hvad med rammen kan den rettes op ? Eller skal vi også tage sådan en karl med....:p

  13. #13
    Vet-10
    Guest
    Den er ganske rigtig med orginal stempler, at de er så meget dårligere end de viste zz4 stempler, kommer noget bag på mig.

    At skifte topstykker synes jeg er en noget dyr løsning ( edelbrock toppene fejler jo ikke noget ) og hvis de orginale stempler er med til at hæmme forbrændingen er det jo stadig ikke optimal, det eneste rigtige må være at skifte stempler og ringe, hvilket også er billigere.

  14. #14
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Vet-10 Vis Indlæg
    Den er ganske rigtig med orginal stempler, at de er så meget dårligere end de viste zz4 stempler, kommer noget bag på mig.

    At skifte topstykker synes jeg er en noget dyr løsning ( edelbrock toppene fejler jo ikke noget ) og hvis de orginale stempler er med til at hæmme forbrændingen er det jo stadig ikke optimal, det eneste rigtige må være at skifte stempler og ringe, hvilket også er billigere.
    Helt enig mht. stemplerne, zz4 og den originale shortblock er lavet på to forskellige forudsætninger, zz4 er til streetrace/performance med holdbarhed, den originale motor er lavet så den kunne komme igennem de skrappe forureningskrav og ikke mindst holde 300-400.000 kilometer og det har smallblocken altid været fantastisk til, problemfrie kilometer sålænge man passer olie og vand. Ingen grund til at skifte topstykker, det var mere til Claes og skift på en motordag. Hvis du kommer forbi når vi har motordag i Fredericia den 4 Juli kunne vi jo evt. kigge/justere lidt på den, tændingen skal jo f.eks. helst stå 36-38 grader ved fuld advancering før du får alle kræfterne ud af den.

  15. #15

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •