Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Resultater 31 til 39 af 39

Tråd: Bremseklodser

  1. #31
    Hejsa

    Det har jeg ikke hørt om. Jeg bruger DOT 4. Jeg tror det er DOT 5, som man mener ikke er godt pga. det er Silicone-baseret. Nogle påstår, at DOT 5 også kan bruges hvis systemet er helt nyt / komplet rent for gammel type væske.

    Jeg holder mig dog til DOT 4 og det virker uden problemer...

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  2. #32
    63split
    Guest
    Hej

    lige en lille bemærkning..man skal helst bruge DOT 3 da det er mineralsk olie modsat de nyere typersom DOT 4 og 5....man kan være uheldig at gummi i kaliper og hovedcylinder vokser og ligner noget som er ved at smelte og dermed bliver utæt. dette kan især ske hvis gummi i hovedcylinder og kaliper er af naturgummi typen...har set det ske et par gange....ser ikke godt ud...

    Jesper

  3. #33
    DOT 4 er også glycerol baseret ligesom DOT3. Kun DOT 5 er siliconebaseret.

    DOT 4 har højere kogepunkt og absorberer vandet lidt langsommere end DOT 3.

    Man siger DOT 3 skal skiftes hvert år - DOT 4 kan man nøjes med at skifte hvert 2. år.

    Eneste grund til at købe DOT 3 er vel, at det er billigere. Men det er jo ikke billigere hvis det skal skiftes dobbelt så ofte.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #34
    Det er fint beskrevet her hvad og hvorfor med det der dot dit og dat

    http://repvideo.lars-mc.dk/tekniskda...1191944431.pdf

  5. #35
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    David. Jeg har gjort præcis, som skrevet her denne vinter - altså pumpet pedalen ca. 1 gang hver 14 dag, når jeg lige kom forbi Vetten. Og gæt hvad: Corvetten har ikke lækket bremsevæske eller fået svampe-pedal i år. Det har den ellers haft flere gange efter en vinter. Efter jeg "gravity-bledede" bremserne sidste forår har jeg ingen problemer haft - og en god fast pedal. Det var den eneste måde jeg kunne få god pedal. Det kan anbefales - og der er intet hokus pokus udstyr man skal ud at købe - og man kan gøre det én person helt uden pumpen.

    Dét med konstant-kontakt gør, at jeg faktisk er ked af at skifte til mine nye fine alu-bremser. I min verden er de originale bremser noget af dét der kendetegner en Corvette - og hvis jeg ikke engang har et problem med de gamle, når vinter-pumpe-proceduren efterfølges, så giver det sgu ikke meget mening...
    Hej Claes , skal jeg forstå det sådan at det generalt er et problem at de bliver utætte i caliperne ? Jeg har i dag adskilt det helt for i den ene side er jeg ikke i tvivl om der skal ny caliper på den står direkte og drypper bremsevæske men i h side ser caliperen rimelig ny ud og aligevel så er der bremsevæske på bremseklodserne ville du så også skifte den caliper ?

    Tak for hjælpen

  6. #36
    Jeg ville nok renovere dem alle sammen og montere rustfire foringer fremfor at skifte dem - hvis de ellers er i nogenlunde stand i støbningen. Jeg kan egentlig bedre lide at renovere de originale dele end købe nye dele, som man ikke rigtig kender kvaliteten af. Men ja, jeg mener at de originale Lip-seal kalibre har tendens til at lække hvis de ikke bliver motioneret jævnligt.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  7. #37
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg ville nok renovere dem alle sammen og montere rustfire foringer fremfor at skifte dem - hvis de ellers er i nogenlunde stand i støbningen. Jeg kan egentlig bedre lide at renovere de originale dele end købe nye dele, som man ikke rigtig kender kvaliteten af. Men ja, jeg mener at de originale Lip-seal kalibre har tendens til at lække hvis de ikke bliver motioneret jævnligt.
    Okay bilen har holdt stille faktisk i flere år ,det er ikke meget den har kørt, den caliper som var lidt utæt ser faktisk rigtig fin ud , holder de så tæt igen hvis man går og motionere dem med jævne mellemrum for det har jeg nemt mulighed for , det er bare at gå ud i garagen .

  8. #38
    Muligvis! Mine har ihvertfald holdt tæt efter jeg er begyndt at motionere dem.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  9. #39
    Okay bilen har holdt stille faktisk i flere år ,det er ikke meget den har kørt, den caliper som var lidt utæt ser faktisk rigtig fin ud , holder de så tæt igen hvis man går og motionere dem med jævne mellemrum for det har jeg nemt mulighed for , det er bare at gå ud i garagen .
    Hvis bilen har holdt stille i flere år så ville jeg skifte eller renovere kalibrene afhængig af temperament.

    Hvis en er utæt, så bliver den anden nok også inden for en overskuelig tidsperiode eller også springer den pludseligt under en kraftig nedbremsning også vil du kunne risikere at bilen enten ryger af vejen eller over i modsatte vejbane hvis du ikke er forberedt på det. Hverken en o-ring eller lip seal holder jo evigt...

    Hvis der ikke allerede er monteret rustfri foringer, så ville jeg droppe renovering og købe renoverede stainless steel sleaved corvette kalibre.

    Alm bremsevæske på glykolbase er hygroskopisk og optager derfor fugt fra omgivelserne.

    Med tiden medfører dette risiko for korrosion i cylindergangen, som kan ødelægge gummipakningen. Derfor er en rustfri cylindergang (foring) i kalibren at foretrække.

    Foringer ville skulle monteres af et cylinderværksted eller lignede og her i DK er det så nok både billigere og nemmere at købe nyt. (Jeg går udfra at man borer kaliberen op og presser foringen i?)

    Men mange corvette kalibre har allerede fået eftermonteret rustfri foringer da man i USA har gjort det i mange år. Mine kalibre var +25 år gamle og havde allerede rustfri foringer (sleaves) monteret (og lip seals) da jeg skilte dem ad.

    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •