Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Resultater 1 til 30 af 39

Tråd: Bremseklodser

  1. #1
    Macfly
    Guest

    Bremseklodser

    Klik Billede for en større version

Navn:	001.JPG
Vist:	19
Str:	981.9 KB
ID:	2846Hej jeg har samlet mine bagbremser men vil bare høre om der er en der har et godt råd til en anden gang jeg skal lave bremser ,for syntes det er lidt besværligt når klodserne skal i da der jo er 4 stempler.


  2. #2
    Citer Skrevet af Macfly Vis Indlæg
    Klik Billede for en større version

Navn:	001.JPG
Vist:	19
Str:	981.9 KB
ID:	2846Hej jeg har samlet mine bagbremser men vil bare høre om der er en der har et godt råd til en anden gang jeg skal lave bremser ,for syntes det er lidt besværligt når klodserne skal i da der jo er 4 stempler.

    http://www.ecklerscorvette.com/corve...1965-1982.html

    Eller o-rings stempler, så har du ikke det problem mere.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  3. #3
    Citer Skrevet af Macfly Vis Indlæg
    Klik Billede for en større version

Navn:	001.JPG
Vist:	19
Str:	981.9 KB
ID:	2846Hej jeg har samlet mine bagbremser men vil bare høre om der er en der har et godt råd til en anden gang jeg skal lave bremser ,for syntes det er lidt besværligt når klodserne skal i da der jo er 4 stempler.

    Det ser sørme ellers godt ud!
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    http://www.ecklerscorvette.com/corve...1965-1982.html

    Eller o-rings stempler, så har du ikke det problem mere.
    Skal de gå stærk, så har han dem også ved Firstmile

    http://firstmile.dk/product.asp?product=111082

    /Ole

  5. #5
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af Ole Brinch Vis Indlæg
    Skal de gå stærk, så har han dem også ved Firstmile

    http://firstmile.dk/product.asp?product=111082

    /Ole
    Tak for det alle sammen ,sådan et sæt skal jeg da ha på lager

  6. #6
    Visse vasse. Nu går der vel 10 år før de skal skiftes igen?

    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  7. #7
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Visse vasse. Nu går der vel 10 år før de skal skiftes igen?

    Ha ha det er ikke en gang løgn

  8. #8
    Jeg købte sådan nogen da jeg renoverede min "forende" og ved ikke lige om de er pengene værd.....
    De holder da stempler inde men de er ikke stærke til at presse alle ind på plads så klodser kan komme på plads.
    Mine caliper var med "tryk" på altså med slanger og bremsevæske på måske det er anderledes hvis der ikke er "tryk" på.

    Eller o-rings stempler, så har du ikke det problem mere.
    Hvorfor gør det en forskel fra lip seal ja undskyld hvis jeg hijacker tråd men har det ikke noget med trykket på stemplet bagfra at gøre uanset hvad det er eller er jeg totalt lost?

  9. #9
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Macfly Vis Indlæg
    Tak for det alle sammen ,sådan et sæt skal jeg da ha på lager
    Ellers er du velkommen til at låne min (Roskilde):

    Klik Billede for en større version

Navn:	braketool.jpg
Vist:	99
Str:	59.9 KB
ID:	2847

  10. #10
    Macfly
    Guest
    Citer Skrevet af david Vis Indlæg
    Ellers er du velkommen til at låne min (Roskilde):

    Klik Billede for en større version

Navn:	braketool.jpg
Vist:	99
Str:	59.9 KB
ID:	2847
    Tak for det , jeg tror jeg laver nogen selv .

  11. #11
    Citer Skrevet af Elektrikeren Vis Indlæg
    Jeg købte sådan nogen da jeg renoverede min "forende" og ved ikke lige om de er pengene værd.....
    De holder da stempler inde men de er ikke stærke til at presse alle ind på plads så klodser kan komme på plads.
    Mine caliper var med "tryk" på altså med slanger og bremsevæske på måske det er anderledes hvis der ikke er "tryk" på.



    Hvorfor gør det en forskel fra lip seal ja undskyld hvis jeg hijacker tråd men har det ikke noget med trykket på stemplet bagfra at gøre uanset hvad det er eller er jeg totalt lost?
    Man skifter også den fjeder, som presser stemplet ud mod bremseklodsen, når man skifter til o-rings stempler.

    Se her
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  12. #12
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Man skifter også den fjeder, som presser stemplet ud mod bremseklodsen, når man skifter til o-rings stempler.

    Se her
    Duntov vender sig i graven, hele idéen med konstant-kontakt og dermed hurtigere bremser ryger

    "Bottom Line: If your Corvette is a static display show car, O-ring calipers are a good option. If you drive your Corvette, stick with Duntov’s design. If you drive your car only once a month, just depress the brake pedal every couple of weeks, and your lip seals should be leak free for at least a decade."

    http://www.duntovmotors.com/tech-calipers.php

  13. #13
    David. Jeg har gjort præcis, som skrevet her denne vinter - altså pumpet pedalen ca. 1 gang hver 14 dag, når jeg lige kom forbi Vetten. Og gæt hvad: Corvetten har ikke lækket bremsevæske eller fået svampe-pedal i år. Det har den ellers haft flere gange efter en vinter. Efter jeg "gravity-bledede" bremserne sidste forår har jeg ingen problemer haft - og en god fast pedal. Det var den eneste måde jeg kunne få god pedal. Det kan anbefales - og der er intet hokus pokus udstyr man skal ud at købe - og man kan gøre det én person helt uden pumpen.

    Dét med konstant-kontakt gør, at jeg faktisk er ked af at skifte til mine nye fine alu-bremser. I min verden er de originale bremser noget af dét der kendetegner en Corvette - og hvis jeg ikke engang har et problem med de gamle, når vinter-pumpe-proceduren efterfølges, så giver det sgu ikke meget mening...
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  14. #14
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    David. Jeg har gjort præcis, som skrevet her denne vinter - altså pumpet pedalen ca. 1 gang hver 14 dag, når jeg lige kom forbi Vetten. Og gæt hvad: Corvetten har ikke lækket bremsevæske eller fået svampe-pedal i år. Det har den ellers haft flere gange efter en vinter. Efter jeg "gravity-bledede" bremserne sidste forår har jeg ingen problemer haft - og en god fast pedal. Det var den eneste måde jeg kunne få god pedal. Det kan anbefales - og der er intet hokus pokus udstyr man skal ud at købe - og man kan gøre det én person helt uden pumpen.

    Dét med konstant-kontakt gør, at jeg faktisk er ked af at skifte til mine nye fine alu-bremser. I min verden er de originale bremser noget af dét der kendetegner en Corvette - og hvis jeg ikke engang har et problem med de gamle, når vinter-pumpe-proceduren efterfølges, så giver det sgu ikke meget mening...
    Duntov rules

    Klik Billede for en større version

Navn:	duntov_hot_rod_engine_cover_enlarged_copy.jpg
Vist:	101
Str:	152.6 KB
ID:	2848

  15. #15
    Er ikke helt sikker på at den gode gamle her Duntov havde valgt samme system, hvis han havde haft adgang til moderne skiver og klodser.

    Nb.: med fjederen bag et par O-rings stempler, så er man vist ret tæt på varme klodser og konstant kontakt

  16. #16
    Hej Martedal

    Det er muligt, at han havde valgt et andet system idag. Men -faktum er, at de originale bremser er ganske fantastiske sammenlignet med de fleste andre på sin tid. Jeg har købt de nye primært fordi jeg var træt af de gamle blev utætte og skulle udluftes hele tiden. Dette problem er dog ikke opstået efter jeg udluftede med tyngdekraft og har pumpet lidt på pedalen i stilstandsperioden.

    Jeg er hælder mere og mere til at beholde de originale bremser, da de netop var lidt kendetegnet ved en Corvette Og dét synes jeg faktisk er lidt fedt. Ligesom jeg synes vacuum-systemet også er ret cool - og bør være på en C3.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  17. #17
    Jeg skiftede mine de forreste til O-ringe.
    Der er absolut ingen forskel at mærke i forhold til lip seal bremserne. Jeg lod dog fjedrene blive siddende.

    Det er altså noget vrøvl at det skulle ødelægge noget i forhold til originalitet, man kan jo hverken se eller mærke forskel, med mindre at man synes det er fedt at stå og blive sentimental over dryppende bremser til forår hvor man skulle have været ud og køre...

    Moderne blemser ligger også til mod skiven, også selvom de ikke har den slape legetøjsfjeder monteret.
    Hvis man har mulighed for at motionere bremserne hen over vinteren er det da fint, men det er jo ikke alle der kan det.

    Iøvrigt ganske rigtigt, gravity bleeding rules! glem alt om fancy pumper o.l. Man åbner udluftningsskruerne og drikker en øl imens man topper op med frisk bremsevæske (i hovedcylinderen, ikke øllen) og når man har drukket øllen er man færdig.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  18. #18
    Hej Shark

    Selvfølgelig er det sikkert noget vrøvl og helt sikkert irrationelt, men det ændrer ikke på, at jeg synes det er sjovt at Corvetten har den type bremser, som den er tiltænkt. Jeg synes det er sjovt - også i et Corvette-historisk-perspektiv. Jeg synes måske lidt din konklusion med, at det er noget vrøvl, svarer til at sige "et æble smager ikke godt". Ingen kan jo afgøre om det er noget vrøvl eller ej - det er en helt personlig betragtning og afgørelse - hvis man synes det smager godt, så smager det vel godt?.

    Det er da i øvrigt ligesåmeget noget vrøvl og irrationelt om en Corvette har numbers match eller ej, så? Det kan man hverken se, høre eller mærke? Det tror jeg en del vil være uenige i. Personligt ville jeg være mere ligeglad med om bilen har numbers-match end om man ændrer på f.eks bremsetype, skifter fra vacuum til el-lygtevip, skifter til coilover eller monterer benzindsprøjtning. Man ændrer ikke på bilens karakteristika ved at skifte en motor/vandpumpe/generator ud med en komplet identisk men med andet støbenummer. Det er i min verden irrationelt - men dermed da ikke vrøvl: Hvis personen, som ejer bilen synes det er fedt, så er det fedt.

    I øvrigt - hvis ikke jeg havde mulighed for at motionere pedalen når det passede mig, så havde jeg helt sikkert også sat de nye bremser på. Jeg gider da heller ikke rode med bremserne hele tiden - det var jo også derfor jeg købte de nye. Hvis noget irriterer én så skal man da naturligvis skifte.



    Vette-hilsen

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  19. #19
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg er hælder mere og mere til at beholde de originale bremser, da de netop var lidt kendetegnet ved en Corvette Og dét synes jeg faktisk er lidt fedt. Ligesom jeg synes vacuum-systemet også er ret cool - og bør være på en C3.
    Enig. Herudover er det ret simpelt at skifte gummipakningerne på de original kalibre. Dette forudsætter at boringen er ikke er angrebet af rust, hvilket ofte kan være årsag til utætheder.

    Iøvrigt så adskilte jeg engang et sæt ombytter kalibre som var blevet utætte efter kun et års brug og her var cylindergangen (støbejern) tydeligt mærket af værktøj og adskillige renoveringer/honinger. Så køber man nye (renoverede) kalibere så kan dem med eftermonterede rustfri stål foringer kraftigt anbefales.

    Her vil jeg iøvrigt lige tilføje at mine kalibre (originale vette kalibre med rustfri stål foringer og lip seals) stod stille i +25 år og kørte efterfølgende et års tid inden renovering og det uden utætheder.

    Som jeg har læst det, så er teorien bag lip seals er at opbygningen af gummi pakningen gør at et øget tryk i bremsevæsken, trykker pakningens "læber" ud mod cylindergangens cylinder og dermed vil pakningens effektivitet øges sammen med trykket på bremserne.

    Vacuum systemet er fedt - når det virker ;-)

    Det eneste der ville få mig til at skifte til moderne kalibre, ville være enten fordi jeg ville have et mere vedligeholdelsesfrit system eller fordi jeg brugte vetten til seriøs banekørsel hvor jeg ville have brug for bremser der kan holde til mere varme.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  20. #20
    Claes, hvad så med luften i dækkene, skal det også være den original fra St. Louis?

    Roald, en bremsekaliber er enten 100% tæt eller også er den i stykker, der er ikke noget der er mere eller mindre tæt. Hvis det ene system virker så er det andet system ikke mere tæt
    Det giver sig selv at hvis der er pitting eller ridser i cylinderen så virker de ikke, men det har jo ikke noget at gøre med om man renoverer sine bremsekalibre med o-ringe eller med lip seals.

    Systemet med lip seals er da smart nok, men da o-ringe fungerer udemærket er det overflødigt (det kaldes over-engineering).

    OK, jeg ved godt jeg nok snart får kastet en big block i hovedet for en så syndig udtalelse
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  21. #21
    St. Louis luft er faktisk i ret høj kurs!

    Ret vildt. Overengeneering på en gammel Vette - det er sjældent Vetter beskyldes for dét. Endnu en grund til at have lip-seals - så kan man altid fyre dén af.

    Iøvrigt det med tæt/utæt er ikke så enkelt, som du siger Shark. Lip-seals'ne kan, efter min erfaring, sagtens være utætte efter for lang tids stilstand for så at blive helt tætte igen efter de bliver brugt igen. Men det finder man nok kun ud af hvis man, som mig, kun skifter ting, som virkelig er totalt defekte og ikke kan hive sig gennem én eneste sæson mere.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  22. #22
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    St. Louis luft er faktisk i ret høj kurs!

    Ret vildt. Overengeneering på en gammel Vette - det er sjældent Vetter beskyldes for dét. Endnu en grund til at have lip-seals - så kan man altid fyre dén af.

    Iøvrigt det med tæt/utæt er ikke så enkelt, som du siger Shark. Lip-seals'ne kan, efter min erfaring, sagtens være utætte efter for lang tids stilstand for så at blive helt tætte igen efter de bliver brugt igen. Men det finder man nok kun ud af hvis man, som mig, kun skifter ting, som virkelig er totalt defekte og ikke kan hive sig gennem én eneste sæson mere.
    OK, hvad med klappen til viskerbladene? Duntov's officielle forklaring var at det havde noget med aerodynamik at gøre, i virkeligheden var det vist fordi han syntes det så smart ud
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  23. #23
    Aerodynamic lød vel sejere..
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  24. #24
    Sjovt nok, så viste jeg dette ville starte en diskussion om dette :-)

    Jeg har skiftet til o-ring (har naturligvis gemt det gamle system:-) Jeg var ude at køre en dag, hvor bremsen "gik i gulvet", min højre forkaliber "sprang læk"
    De gange jeg lavet bremser på min corvette, inden jeg skiftede til o-ring, var det altid meget træls. Plus hver vinter var et par stykker af mine kalibere utætte.

    I dag, med o-ring, så er det nemt at skifte bremseklodser, og de er aldrig utætte, selv om bilen stå i meget lang tid.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  25. #25
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Claes, hvad så med luften i dækkene, skal det også være den original fra St. Louis?
    Selvf. jeg har et gammelt ubrugt reservedæk fra 60'erne hvis du mangler lidt

    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Roald, en bremsekaliber er enten 100% tæt eller også er den i stykker, der er ikke noget der er mere eller mindre tæt. Hvis det ene system virker så er det andet system ikke mere tæt
    Det giver sig selv at hvis der er pitting eller ridser i cylinderen så virker de ikke, men det har jo ikke noget at gøre med om man renoverer sine bremsekalibre med o-ringe eller med lip seals.
    Korrekt! Det skriver jeg heller ikke, min mening var blot at uanset hvilken form for gummipakning der bevæger sig inden i cylindergangen så er en cylindergang af rustfrit stål at foretrække i det lange løb.

    Mit indlæg skal læses lidt mere "originale kalibre VS aftermarked kalibre" end "lip seal VS O-ring"

    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Systemet med lip seals er da smart nok, men da o-ringe fungerer udemærket er det overflødigt (det kaldes over-engineering).
    Jep. Jeg var ikke klar over hvordan mine kalibre så ud indvendig inden jeg købte kittet og ville derfor ikke bruge penge på o-rings kittet hvis det viste sig at de var rustet op.

    Måske til baneræs har lip-seal en fordel? Hvilket måske er grunden til at Duntov valgte det dengang i 1965(?) :-)

    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    OK, jeg ved godt jeg nok snart får kastet en big block i hovedet for en så syndig udtalelse


    Jeg har kun haft problemer med købte (lip seal) renoverede kalibre og ikke dem jeg selv har renoveret (selv uden motion vinteren over) og jeg tror måske at det skyldes at dem jeg selv renoverede har netop haft en rigtig fin rustfri foring monteret og gummiet er smurt med bremsecylinderfedt. (Umodificerede original kalibre = støbejern, hvis der er nogen der undrer sig)
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  26. #26
    John. Hvor tit skifter du de bremseklodser?

    Tror du ikke bare den kaliper generelt var utæt allerede da du lagde fra, men ikke havde set det før du kiggede da du pludseligt mistede pedal? Altså, at du bare var kommet så langt ned i væskebeholdningen og havde fået luft, og du så mærkede det da du bremsede?

    Jeg tror da måske den var blevet utæt pga. stilstanden og ikke selve opbremsningen?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  27. #27
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    John. Hvor tit skifter du de bremseklodser?

    Tror du ikke bare den kaliper generelt var utæt allerede da du lagde fra, men ikke havde set det før du kiggede da du pludseligt mistede pedal? Altså, at du bare var kommet så langt ned i væskebeholdningen og havde fået luft, og du så mærkede det da du bremsede?

    Jeg tror da måske den var blevet utæt pga. stilstanden og ikke selve opbremsningen?
    1. Da jeg købte bilen.
    2. Da kaliberen sprang.
    3. Da jeg skiftede til o-ring kaliber.

    Det var ca. 10km hjemme fra, midt på sommeren.
    Jeg tror det var den originale pakninger fra 1968 i alle mine kaliber, så det er vel ok at de "kun" kunne holde 40 år :-)
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  28. #28
    Macfly
    Guest
    Det var da noget af en tråd jeg fik startet men super spændene læsning må jeg sige.

  29. #29
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Claes, hvad så med luften i dækkene, skal det også være den original fra St. Louis?

    Roald, en bremsekaliber er enten 100% tæt eller også er den i stykker, der er ikke noget der er mere eller mindre tæt. Hvis det ene system virker så er det andet system ikke mere tæt
    Det giver sig selv at hvis der er pitting eller ridser i cylinderen så virker de ikke, men det har jo ikke noget at gøre med om man renoverer sine bremsekalibre med o-ringe eller med lip seals.

    Systemet med lip seals er da smart nok, men da o-ringe fungerer udemærket er det overflødigt (det kaldes over-engineering).

    OK, jeg ved godt jeg nok snart får kastet en big block i hovedet for en så syndig udtalelse




    Rolig nu, man kaster ikke med Big Block ...... Man kaster med Bauda Sten


    Men of steel. Drives Cars of Plastic

  30. #30
    Macfly
    Guest
    Det var da noget af en tråd jeg fik startet men super spændene læsning må jeg sige.

    Er det i øvrigt rigtigt at man ikke må bruge super dot 4 bremsevæske på vores gamle vetter ?

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •