Resultater 1 til 18 af 18

Tråd: Ny køler...

  1. #1
    keddex1982
    Guest

    Ny køler...

    På søndag ryger Corvetten hjem i laden hos de gamle i jylland og så er det planen at jeg skal have skiftet køleren ud... Jeg vil gerne have en aluminiumskøler med elblæsere i istedet for den originale.

    Men det skal laves rigtigt 1. gang.. har hørt om en del der efterfølgende har fået problemer med varm motor og det vil jeg selvfølgeligt helst ikke ud i...

    Derfor: Findes der et færdigt kit som er lige til at smide på og som har en effektiv elblæser med afskærmning så alt luften bliver trukket igennem køleren?

    Eller skal jeg selv strikke en løsning sammen med et stort køleelement og en hidsig blæser?



    spørgsmål 2: Er der noget at hente i at skifte mit originale remtræk af servo og generator ud med et af de fancy nye med bred rem?


    Skal måske lige nævne at det er en 454 fra 1971 boret til 460 og med alutoppe, performance knast, torker II indsug og headders..

  2. #2
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg

    1) Findes der et færdigt kit som er lige til at smide på og som har en effektiv elblæser med afskærmning så alt luften bliver trukket igennem køleren?

    2) Er der noget at hente i at skifte mit originale remtræk af servo og generator ud med et af de fancy nye med bred rem?

    1) Nixen bixen, de vidste hvad de lavede med det orginale fanschroud, du kan lave noget næsten lige så godt med ikke bedre.
    køler findes bedre, men schroud og blæser system er bedre orginalt end det nye du kan smide på.

    2) øge friction og en tabt hest eller 2 :-)

    1( dog er sådan en becool dobbeltblæser ret effektiv og med lidt snilde(og forsejling) rykker den MEGET luft gennem køleren og har i tillæg justerbar elektronisk styring. (summitracing søg på becool eks: http://www.summitracing.com/parts/BCI-95007/) mon ikke den skulle kunne køle hvsi den får en fin alukøler. )

  3. #3
    Jeg er faktisk enig med Martedal, men turde næsten ikke sige det. Det er jo ret populært med alt muligt elektrisk på bilerne.

    Jeg elsker ihvertfald min viscosekobling, som jeg synes er ganske genial -hvis den virker og er justeret korrekt.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg er faktisk enig med Martedal, men turde næsten ikke sige det. Det er jo ret populært med alt muligt elektrisk på bilerne.

    Jeg elsker ihvertfald min viscosekobling, som jeg synes er ganske genial -hvis den virker og er justeret korrekt.

    Claes
    det helt fede er at folk mener de får flere heste af at flytte til en elektronisk......

    illusionen om gratis energi.. :-)

    " jaman så skal motoren jo ikke trække den tunge køler rundt ..., så får den jo flere heste"


    jep den er fin og hvor tror du så energien til den elektriske kommer fra ...........

    Så skru bare elpumpe, elblæser, el mig dit og el mig dat på..

  5. #5
    Ja, sådan ser jeg også på det. Selvfølgelig vil generatoren være tungere at trække rundt, når el-blæseren kører rundt. Det er da rigtigt at den intet vejer, når den ikke kører meen. Viscosekoblingen risikerer man ikke irrer i Kina-stik'ne, og den vejer jo netop ikke så meget, når der ikke er behov for køling - så snurrer den jo bare rundt uden motoren rigtigt bruger kræfter på at trække vingen rundt.

    Kombinationen af en fin ny Alu-køler og det originale fan-setup ville jeg sætte pengene på.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  6. #6
    Citer Skrevet af Martedal Flymo Vis Indlæg
    det helt fede er at folk mener de får flere heste af at flytte til en elektronisk......

    illusionen om gratis energi.. :-)

    " jaman så skal motoren jo ikke trække den tunge køler rundt ..., så får den jo flere heste"


    jep den er fin og hvor tror du så energien til den elektriske kommer fra ...........

    Så skru bare elpumpe, elblæser, el mig dit og el mig dat på..
    Forskellen er at el-blæseren jo ikke kører hele tiden. Min starter først når jeg har holdt stille et stykke tid og stopper ret hurtigt igen efter jeg er begyndt at køre.
    Så, jo jeg får skam gratis energi ;)

    P.S. En korrekt fungerende blæser kobling ville selvfølgelig gøre det samme (de gamle Mercedes koblinger på 124'erne osv. fungerede), men jeg har endnu til gode at se en korrekt fungerende blæserkobling i en gammel Corvette.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  7. #7
    Hej Shark

    Ja, når blæseren ikke kører, så er det "gratis" energi. Viscosen, der ikke er i indgreb er vel også meget tæt på gratis energi - måske et lille bitte tab.

    Jeg tror det er et spørgsmål om at justere viscosekoblingerne på Vetterne. Jeg kan tydeligt høre, at min kun larmer når bilen er rigitig varm. Jeg kan også mærke at den er helt løs og nem at dreje rundt når bilen er kold f.eks. Jeg tror den virker. Der findes vist her på siden en guide til hvordan man justerer dem.

    Jeg har faktisk set flere Corvetter, hvor der bare er monteret flotte forkromede faste vinger, som på en gammel Ferguson traktor - det er nok ikke så smart rent kraft-økonomisk, men helt sikkert driftsikkert!

    Min Audi Avant 2,3'er har også viscosekobling, der fungerer perfekt - min gamle BMW 320i havde det også. Min Audi Cabriolet 2,3'er har af uransagelige årsager elblæser, jeg tror det er pga kneben plads i motorrrummet, og den har netop været defekt flere gange, så bilen pludseligt blev varm/eller blæseren kørte hele tiden(defekt thermokontakt). Så jeg sværger mest til viscosen.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    På søndag ryger Corvetten hjem i laden hos de gamle i jylland og så er det planen at jeg skal have skiftet køleren ud... Jeg vil gerne have en aluminiumskøler med elblæsere i istedet for den originale.

    Men det skal laves rigtigt 1. gang.. har hørt om en del der efterfølgende har fået problemer med varm motor og det vil jeg selvfølgeligt helst ikke ud i...

    Derfor: Findes der et færdigt kit som er lige til at smide på og som har en effektiv elblæser med afskærmning så alt luften bliver trukket igennem køleren?

    Eller skal jeg selv strikke en løsning sammen med et stort køleelement og en hidsig blæser?



    spørgsmål 2: Er der noget at hente i at skifte mit originale remtræk af servo og generator ud med et af de fancy nye med bred rem?


    Skal måske lige nævne at det er en 454 fra 1971 boret til 460 og med alutoppe, performance knast, torker II indsug og headders..
    Hej Christian

    Jeg har alu becool og dobbelt el blæser på, den er aldrig blevet overvarm, hellere ikke når den holder i kø på en varm sommerdag.
    Kim

    Klik Billede for en større version

Navn:	Image00018.jpg
Vist:	26
Str:	172.5 KB
ID:	2393

  9. #9
    keddex1982
    Guest
    Tak for indputs! -det er altid sjovt når et spørgsmål deler vandende! Jeg vil lige gå og overveje det lidt, men hælder nok stadig til en køler med elblæser...

    Er der forresten nogen af jer der har erfaring med coiloverkits fra shark bite? kigger lidt på sådan et komplet kit...

    (beklager jeg er så sjældent herinde for tiden, men det skide arbejde æder sku alt min tid i øjeblikket! )

  10. #10
    Citer Skrevet af keddex1982 Vis Indlæg
    Tak for indputs! -det er altid sjovt når et spørgsmål deler vandende! Jeg vil lige gå og overveje det lidt, men hælder nok stadig til en køler med elblæser...

    Er der forresten nogen af jer der har erfaring med coiloverkits fra shark bite? kigger lidt på sådan et komplet kit...

    (beklager jeg er så sjældent herinde for tiden, men det skide arbejde æder sku alt min tid i øjeblikket! )
    Coil over kittet fra sharkbite, ser voldsomt lækkert ud. Jeg vil godt stille mig op i rækken af misundelige som den første hvis du shopper det.
    jeg synes når jeg sidder og ser videoen af det "in action" at der virker megt levende og jeg tror at en swaybar bagtil ville være en god kombo med det.
    så blød coil over til bump og bakker og en swaybar til at holde den i sving...



    Og btw, min gamle viscose kobling fungerede perfekt, så der var masser af gratis energi i den :-)

  11. #11
    Hej Christian ,,,

    Det ville jeg købe hvis man absolut ikke gider at køre med det originale:::::::
    Sælges: vansteel coil over kit

    Jeg har et nyt vansteel coil over kit til salg - partno. co-r-78bb-d

    http://www.vansteel.com/index.cfm?fu...p=1957&ID=2928



    Pris 1.599,- USD hos vansteel. Ligger på hylden her i DK og klar til montering i vinter, for dén der har lyst...

    Er åben for seriøse bud.
    Corvette 1980 100% standart unleaded only

  12. #12
    Jeg vil endnu engang komme med et måske dumt spørgsmål.

    Hvorfor monterer man disse Coilover-kits fremfor en rigtig god almindelig fjeder og gode støddæmpere? I min verden virker det mærkeligt, at Chevrolet ikke har valgt at fabriksmontere disse kits på de nye Corvetter - de kører stadig væk med tværgående bladfjeder.

    Er det ikke lidt et modefænomen skabt af dem, der sælger coilover-kits?

    Hvis begge dele reelt er stortset lige godt - så kan jeg ikke forstå en Corvette ikke bare skal køre med den tværfjeder, som en Corvette gør?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  13. #13
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Jeg vil endnu engang komme med et måske dumt spørgsmål.

    Hvorfor monterer man disse Coilover-kits fremfor en rigtig god almindelig fjeder og gode støddæmpere? I min verden virker det mærkeligt, at Chevrolet ikke har valgt at fabriksmontere disse kits på de nye Corvetter - de kører stadig væk med tværgående bladfjeder.

    Er det ikke lidt et modefænomen skabt af dem, der sælger coilover-kits?

    Hvis begge dele reelt er stortset lige godt - så kan jeg ikke forstå en Corvette ikke bare skal køre med den tværfjeder, som en Corvette gør?
    Mine 2 cents:

    Grunden til at Chevrolet har valgt ikke at montere coilover fra fødslen har med omkostninger at gøre samtidig med at der ikke er nogle fordele "alt andet lige", men det er "lige" det.

    Hvis man begynder med fælgskift, gearkasseskift, motor/motordele skift med eller uden alu begynder det at bliver sværere at sætte Corvetten rigtigt op, bare højden bagtil kan være lidt af en udfordring hvis noget er ændret, det originale system er genialt nok, tværfjederen fungerer også som krængingsstabilisator.

    Hvis man er ude i at køre lidt rask race og gerne vil optimere undervognen så der f.eks. er samme vægt på hvert hjul er man ude i noget af en opgave med den originale bagfjeder.

    Så konklusionen er vel at der ikke er den store forskel medmindre man begynder at pille og ændre på det orginale setup, hvis man gør det er livet nemmere med coilovers

    Selv har jeg eksperimenteret med stålfjeder, smal glasfiber, TRW style glasfiberfjeder og har aldrig været helt tilfreds med justermulighederne, coilover er noget nemmere og så virker den lettere/hurtigere bagtil og nåja så er der jo det med udstødningen som kan føres lidt anderledes fordi der bliver mere plads

  14. #14
    Hej David

    Tak for et interessant svar!

    Jeg havde selv tænkt på det med krængingsstabilisator-effekten. Den må blive en del mindre vridningsstabil uden den oprindelige fjeder. Men okay - hvis man vil ændre væsentligt på bilen og køre med specs udover det "normale" så kan jeg godt se fordelen. Men for en Vette, der primært skal køre almindelig kørsel i rimelig standard-trim, så kan det altså være ret ligemeget, right? Det med omkostningerne forstår jeg egentlig ikke - jeg havde fået opfattelsen af, at spiralfjeder-setup'et var meget billigere at fremstille?

    Noget jeg også synes er spøjst er, at man på de helt nye Vetter er er GÅET OVER TIL tværgående fjeder også foran - og det er ved at blive moderne at montere dette på de gamle også - og fjerne de originale spiralfjedre. Jeg synes mest af alt det virker som et behov skabt af nogle, der lever af at producere delene og det på den måde bliver hypet lidt rigeligt.

    Jeg har Googlet lidt om emnet og som jeg læser det, så er der selv i racer-forums diskussion om emnet. Nogle holder på det ene og andre på det andet. Jeg ville nok - også for at holde sjælen i bilen - vælge en tværfjeder med nogle gode dæmpere - især hvis man ligefrem skal lede efter forbedringen. Men jeg er jo også lidt underlig.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  15. #15
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Men jeg er jo også lidt underlig.

    Claes
    Hmm er sandheden ikke at meget af det sjov og ballade vi putter på vores corvetter ikke har meget andet effekt end at de ændre bilen til mere stiv, mere race, mere komfort og så videre.

    Sandheden er vel at hvis man vil have en allround god kombo, så er fabriksløsningen nok den bedste.

    Men mange af os har jo den dersens vette fordi vi godt kan lide at lege, hvad sker der hvis jeg stiver forenden lidt?, mon den bliver sjovere hvis jeg gør dit eller dat, kan jeg hive en ekstra hest op af kassen ved at bytte pumpen ti el? osv.

    Havde der været åbenlyse gevinster at hente, som ville øge glæden markant for alle, havde de kære ingenøre nok gjort det fra fabrikken.
    __

    Faktisk tror jeg godt man kan tillade sig at antage at en god del af vetterne forringes af pilleriet og montering af moderne highperformance stumper.

    bedste eksempel jeg lige kan komme på:

    Et par sprøde lav profil dæk, med ultra godt vejgreb.... lækkert ikke ?
    - Mon vores corvetter er bygget til det vrid sådan et par ruller kan udsætte vognen for...., så må man jo hellere stive den lidt af med noget kraftigere swaybars.... og vupti der røg den behagelige affjedring..... på med en justerbar.... Sådan nu kan vi kaste vores gamle, popnittede glasfiber karet rundt i svinget limet til vejen i høj fart...... mon ikke rammen dernede, ævrer og bævrer for hvert sving der kommer i kor til pinelydene fra glasfiberen og bøsninger...

    Så med mindre at man følge forandringen helt igennem, har man blottet flyttet belastningen hen på dele, som bestemt ikke er kontruere til det.. man tør næsten ikke sige, men sandheden er vel at sådan en "halv forbedret" vette faktisk skal navneforandres til en "helforringet"

    Summasumarum, man tager et valg der fører en masse nye med sig, dem der stiller sig på øl kassen og råber "forbedring" på selv en velgennemført opgradering.. skulle nok hellere råbe forandring

    My cents.

    Skal vi så få købt nogle, gearkasser, swaybars, coilovers, poly dimser, letvægts stumper osv

  16. #16
    Herligt indlæg. Martedal.

    Jeg tror ikke vi kommer tættere på sandheden i emnet.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  17. #17
    Citer Skrevet af merc Vis Indlæg
    Hej Christian ,,,

    Det ville jeg købe hvis man absolut ikke gider at køre med det originale:::::::
    Sælges: vansteel coil over kit
    Jeg har et nyt vansteel coil over kit til salg - partno. co-r-78bb-d

    http://www.vansteel.com/index.cfm?fu...p=1957&ID=2928



    Pris 1.599,- USD hos vansteel. Ligger på hylden her i DK og klar til montering i vinter, for dén der har lyst...

    Er åben for seriøse bud.
    ...og det ligger i øvrigt stadig på hylden i Skælskør, hvis nogen skal igang med et vinterprojekt...
    ____________________
    Anders Langkjær Tange

    (CCCD #32)

    Garagen:
    2001 Corvette Z06
    2015 Mercedes C450 T AMG


    "...støt flere miljøvenlige biler på vejene - så der er mere 99 oktan til os andre..."

  18. #18
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3

    stock eller ikke stock

    Ja Martedal det kan der være noget om, synes dog det er lidt med forskel, her er nogle af de stumper som jeg skal have monteret snart


    vandpumpe og hovedcylinder i alu, sparer en masse vægt men oprindeligt design/funktion er den samme

    Klik Billede for en større version

Navn:	alupieces.jpg
Vist:	48
Str:	76.7 KB
ID:	2605

    her er det to typer motorophæng, det originale låsende/locking motorbeslag som ved normalt brug er uden vibrationer mod ramme, men når man accelerer vil det gå ud og låse, jern mod jern. Til højre et polyophæng, det er noget hårdere og der er ingen lås.

    Starter med det originale og ser om det ikke virker fint.

    Klik Billede for en større version

Navn:	motorbeslag.jpg
Vist:	48
Str:	55.4 KB
ID:	2606

Lignende Tråde

  1. Elektrisk blæser på køler
    Af Shark i forum Teknisk Forum
    Svar: 44
    Sidste Indlæg: 07-04-2013, 17:28
  2. Montering af BeeCool køler
    Af Claes i forum Teknisk Forum
    Svar: 8
    Sidste Indlæg: 26-09-2011, 15:02
  3. Elektrolyse køler
    Af Claes i forum Teknisk Forum
    Svar: 5
    Sidste Indlæg: 19-03-2011, 15:05
  4. Køler til min 454 big block..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 06-03-2011, 19:01

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •