Resultater 1 til 16 af 16

Tråd: Sikkert ikke mere i år

  1. #1

    Sikkert ikke mere i år

    Hej
    Var ude og trille en tur her i eftermiddag i det gode vejr - kanon tur - men sidst på turen kom der lidt mer slør-uro i styretøjret - forenden end der har været før,det var ligesom ikke helt behageligt at køre med så hjem på værkstedet med hende, op på liften, op med klappen og kigge kigge og så så dette - øverste a arm i højre side mod køler - kunne faktisk pille et stort stykke gummi ud med fingrene:

    Klik Billede for en større version

Navn:	A arm bøsning.jpg
Vist:	29
Str:	42.3 KB
ID:	2294




    Ingen bøsning tilbage overhovedet eller næsten da- kan faktisk rokke a armen lidt op og ned med hånden - og i den venstre er den heller ikke for god men der er det den bagerste bøsning.

    Så man må vel til det - renovering af a arme ope og nede men how to do og what to do?
    Nogen der gider hjælpe og skal der købes nye a arme eller renovering af de gamle - har bøsninger og bærekugler - evt nogen der har nogen liggende som er renoveret de vil "bytte" med?

    Takker Elektrikeren / Søren
    Sidst rettet af Elektrikeren; 05-09-2011 kl 09:05.

  2. #2
    Øv hvor irriterende med styretøjet. Kunne kun læse meget lidt af hvad du skrev. Har du det originale styretøj eller det grimme Steeroids styretøj på?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  3. #3
    Det er ikke så slemt at lave, dog skal du bruge en værkstedspresse til bøsningerne.
    Det mest besværlige er at man skal have fjedrene ud. Desuden kan skjoldet omkring kølervingen være i vejen for at få de øverste svingarme løsnet så du enten skal afmontere skjoldet eller slå presbolten ud.

    Der findes polybøsninger og gummibøsninger.
    Den første gang jeg skiftede dem brugte jeg polybøsninger. Anden gang brugte jeg gummibøsninger...
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  4. #4
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Det er nemt at lave, hvis du kigger ned en dag i tørvejr kan vi lige smide den op på liften, tage a-armen af og banke en ny bøsning i, no big deal

  5. #5
    Allan
    Guest
    ud med støddæmperen , i med en kraftig gevindstang med 2 fladjern og dobbelt møtrikker ,donkraft under A-arm og løsne langsomt .. Når nu A arme er af ,kan du jo ligeså godt gøre dem lidt ekstra lækre ved evt. at blæse dem rene og få dem malet , selv gav jeg mine pulverlakering .
    Jeg valgte gummi bøsninger ,for at undgå evt. knirkeri som poly bøsninger har ry for


    mv8
    Allan

  6. #6
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    ud med støddæmperen , i med en kraftig gevindstang med 2 fladjern og dobbelt møtrikker ,donkraft under A-arm og løsne langsomt .. Når nu A arme er af ,kan du jo ligeså godt gøre dem lidt ekstra lækre ved evt. at blæse dem rene og få dem malet , selv gav jeg mine pulverlakering .
    Jeg valgte gummi bøsninger ,for at undgå evt. knirkeri som poly bøsninger har ry for


    mv8
    Allan
    Altså... Jeg har poly all over... Og de knirker ikke... Jeg tror sku mere det er dine gamle led der knirker Allan....

  7. #7
    Christian, med det generelle lyd-niveau din bil har, så tror jeg nu ikke du ville kunne høre det om så de knirkede komplet vanvittigt, de bøsninger.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Mener det var Herb Adams som engang lavede en omfattende test af gummi kontra poly kontra metalbøsninger og som jeg husker det var det kun metalbøsninger (evt. kombineret med spheriske bøsninger) der gjorde en forskel i omgangstiderne, den må ligge et sted på nettet så jeg ser om den kan findes frem.

    Spheriske bøsninger til bagsvingerne:

    Klik Billede for en større version

Navn:	Spherical-Joints.jpg
Vist:	104
Str:	15.1 KB
ID:	2296


    Mere guf her

  9. #9
    Hej David

    Utroligt hvad du kan huske, jeg har aldrig hørt om manden før, blev lidt nysgerrig, fandt denne på nettet.

    Bushings
    Polyurethane or Graphite Impregnated Polyurethane are great bushing materials choices for compression applications (e.g. your anti-roll bar end-links and frame/body mounts). They are also great for lower priced replacements to stock bushings in control arm applications intended for street/strip use. However, polyurethane bushings in an application that requires rotational deflection (front and rear control arms) and axial deflection (rear control arms) will bind a lot sooner than rubber. Why worry about bind? Well, we want to avoid suspension bind because when it happens the effective suspension spring rate immediately increases to infinity. In essence, the suspension system is no longer compliant with the road surface when bind occurs (definitely NOT a good thing). The GM engineers knew that the stock rear suspension geometry would cause bind at some point in the suspension travel (as all angled arm suspensions do). This is why they chose the specific durometer rubber for the bushings that they did. At the rear you can use either higher durometer rubber bushings from the 1LE Camaro, use polyurethane, or use a Military-Specification spherical bearings. At the front, you can use higher durometer rubber, use polyurethane, or solid bushings (e.g. Herb Adams and Global West). If you want the highest performance, then the spherical bearing at the rear will allow the most consistent geometry and largest amount of suspension travel without bind. If you want the highest performance at the front, then solid bushings (which only allow rotational displacement) are what are required. For autocross, you could easily get away with polyurethane due to the smoothness and flatness of the track surface. In road racing and street circuit racing, solid and spherical bearings provide better performance at higher cost.
    As for body bushings, we are all very familiar with the General's seemingly haphazard way in which it applied body bushings to the G-body cars. Well, there's nothing particularly wrong with the rubber bushings that GM put in except that one of their main design criteria was noise dampening. For the weekend warrior an upgrade to polyurethane body bushings will help stiffen the platform (remember the direction in which we are asking the bushing to do it's job) and help tie the body to the frame. There are several chassis vendors who sell these for our cars. Last time I checked, Gulstrand and PST had these available. For a much more competition oriented car, one could use the billet aluminum body bushings from Herb Adams.



  10. #10
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3

    gammel artikel.

    Her er artiklen Vette Improvement Program den er fra corvettefever 1985 hele artiklen er vedlagt som pdf (gudeartikel!!), det er John Greenwood som skriver og han er om nogen et ikon på race-siden, med flere klasse-sejre i midt halvfjerdserne,
    anyway hans konklusion er at det selv for professionelle ikke er forskel på gummi og metalbøsninger

    Klik Billede for en større version

Navn:	vip.jpg
Vist:	100
Str:	167.4 KB
ID:	2298



    vip.pdf

  11. #11
    Gummibøsninger versus Poly er sikkert ligegyldige på vores hobby niveau... Jeg har valgt poly bøsninger ud fra tre årsager... For det første er de ikke følsomme overfor forurening af olie og fedt. De er nemme at montere (Husk smørmiddel så de ikke knirker) og for det tredje så virker de som "hængsler" dvs. at A-arme mv. glider i bøsninger, hvor med gummibøsninger vrider de i gummiet...
    Men til vores brug er det nok hip som hap hvad man vælger
    In the garage: Italiensk L90 på 2 hjul, 2000cui quad turbo og 4X4X2,5 ton.

  12. #12
    Jeg tror også mange skifter til Poly fordi de holder "for evigt" og man ikke gider skifte igen om nogle år. Jeg har selv overvejet Poly af netop dén årsag.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  13. #13
    Den med at de bare skal smøres ordentligt så de ikke knirker, den kan de godt stikke et vist sted hen.
    Jeg brugte det fedt der fulgte med plus ekstra (også siliconefedt) så de var totalt indsmurt ude og inde, og alligevel knirkede de efter et par år.

    Måske er der forskel på kvaliteten af bøsningerne. Jeg købte mine hos Eckler's så det er nok ikke de bedste.
    Hvis du monterer gummibøsninger nu så holder de indtil der ikke er benzin tilbage, i hvert fald i en bil der kun kører som veteran

    /Karsten
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  14. #14
    Hej
    Ja mine bliver af gummi fordi jeg har et sæt til at ligge fra VanSteel med diverse dimser til undervognen:
    http://www.vansteel.com/index.cfm?fu...p=1866&ID=2101
    Så min plan er at:
    A arme øvre-nedre, rense ,male, nye bøsningerog bærekugler.
    Evt. købe disse: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_W0QQ...#ht_3515wt_939
    Har en spreaderbar stock monteret som genanvendes http://cmc.speeddirect.com/items.asp...=&Pbm=&FromNav=
    Skifte diverse dele fra VanSteel sættet i styrtøjet
    Krængningsstabilisator for rense, male, nye bøsninger
    Fjedere for rense, male
    Nye støddæmperer for og bag http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KYB-G...-/400111467660
    Montere ny fjeder bag, har den og ligger http://www.duntovmotors.com/rearsuspension.php 63-77 HD F41 7-Leaf Rear Spring
    Skifte bøsninger i bagerste kødben evt. købe disse kødben http://www.vansteel.com/index.cfm?fu...p=1602&ID=1773
    Alt det som dukker op undervejs (helst ikke for meget)
    Lyder det som en god plan eller?

  15. #15
    Guest
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Holbæk. Sjælland.
    Indlæg
    CCLXXXIII

    Også øv øv

    Hej Søren

    Det ser ikke ud til mit andet indlæg vil virke.

    Det er da heldigt at det først kommer her sidst på sommeren når vejret ikke er til så meget alligevel.

    Jeg kommer nok heller ikke ud at køre lige med det samme, det ser ud til at mit startproblem ligger i starteren som nok har fået lidt for meget varme
    Som David fortalte mig skal der nok et varmeskjold på, det er en næsten ny Powermaster men det ser ud til at det er galt med forbindelsen ved + polen, den virker hvis jeg drejer på den, men kun til jeg har kørt en tur så klikker den kun igen.
    Så nu piller jeg den af og får set på den og sætter et varmeskjold på.

  16. #16
    Fandt en i mine øjne udemærket beskrivelse af Lars Grimsrud om hvordan man fixer A arme, kræver vist bare "lidt" øl, noget Jack Daniels, plaster også diverse værktøj selvfølgelig

    http://www.lbfun.com/warehouse/tech_...nd rebuild.pdf

    Elektrikeren / Søren

    NB til Jan jeg har et sådant varmeskjold på min starter, satte det på i forbindelse med montering af headders, og den starter da stadig hver gang man drejer nøglen.

Lignende Tråde

  1. Forhåbentligt ikke V6'er....
    Af Roald i forum Generelt Forum
    Svar: 5
    Sidste Indlæg: 13-08-2010, 12:35

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •