Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Resultater 1 til 30 af 37

Tråd: Oliespild - hjælp

  1. #1

    Oliespild - hjælp

    Hej
    Ville idag undersøge hvorfor den spilder lidt olie når den holder stille så smed den op på liften og kiggede mig lidt omkring nedenunder den og...........

    Den ligner en der trænger til et nyt bundkar med pakning så er det svært at skifte og har nogen evt. et liggende de vil sælge?
    Klik Billede for en større version

Navn:	Bundkar.jpg
Vist:	21
Str:	1.27 MB
ID:	1695 Klik Billede for en større version

Navn:	Startkrans.jpg
Vist:	19
Str:	1.78 MB
ID:	1696

    Der var også olie andre steder - synes sgu det var overalt - brugte 3 køkkenruller til at tage det værste og prøvede så at se om det kun kom fra bundkar men det gør det vist desværre ikke så gode råd - og hjælp - er sikkert tiltrængt.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Manifold.jpg
Vist:	23
Str:	1.59 MB
ID:	1697 Klik Billede for en større version

Navn:	Starter.jpg
Vist:	13
Str:	1.50 MB
ID:	1699 Klik Billede for en større version

Navn:	Gear.jpg
Vist:	20
Str:	1.47 MB
ID:	1698

    Der kommer tilsyneladende noget ud - ned fra manifold - topstykke for starter er smurt ind i olie og et eller andet ved modulator til gear skíft er også utæt - tror jeg.

    Som en biting så er udstødningsmanifold i venstre side også revnet.

    Har headers og ny udstødning liggende klar til brug men vil gerne lige have styr på oliespildet inden det kommer på.

    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Elektrikeren Vis Indlæg
    Hej
    Ville idag undersøge hvorfor den spilder lidt olie når den holder stille så smed den op på liften og kiggede mig lidt omkring nedenunder den og...........

    Den ligner en der trænger til et nyt bundkar med pakning så er det svært at skifte og har nogen evt. et liggende de vil sælge?
    Klik Billede for en større version

Navn:	Bundkar.jpg
Vist:	21
Str:	1.27 MB
ID:	1695 Klik Billede for en større version

Navn:	Startkrans.jpg
Vist:	19
Str:	1.78 MB
ID:	1696

    Der var også olie andre steder - synes sgu det var overalt - brugte 3 køkkenruller til at tage det værste og prøvede så at se om det kun kom fra bundkar men det gør det vist desværre ikke så gode råd - og hjælp - er sikkert tiltrængt.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Manifold.jpg
Vist:	23
Str:	1.59 MB
ID:	1697 Klik Billede for en større version

Navn:	Starter.jpg
Vist:	13
Str:	1.50 MB
ID:	1699 Klik Billede for en større version

Navn:	Gear.jpg
Vist:	20
Str:	1.47 MB
ID:	1698

    Der kommer tilsyneladende noget ud - ned fra manifold - topstykke for starter er smurt ind i olie og et eller andet ved modulator til gear skíft er også utæt - tror jeg.

    Som en biting så er udstødningsmanifold i venstre side også revnet.

    Har headers og ny udstødning liggende klar til brug men vil gerne lige have styr på oliespildet inden det kommer på.
    Man kan godt skifte bundkarspakningen nedefra, husk det med tilspændingsmomentet og rækkefølgen, den skal spændes af 3-4 gange så ud at køre og så skal den spændes igen, hvis man spænder den lidt for meget et sted bliver den utæt. Både for manifoldpakningen og bundkarspakningen gælder det at det skal renses ordentlig af, der er overtryk i bundkar og under manifold så medmindre det er helt tæt vil der komme olie/olietåge ud. Der sidder også en pakning i det sidste lejeoverfald som man med forsigtighed godt kan skifte nedefra også.

  3. #3
    Jeg vil råde dig til at starte fra oven, altså få indsugningsmanifolden tæt først.
    Der kan løbe så meget olie ned fra manifolden at det ser ud som om der også kommer olie ud længere nede selv om der ikke nødvendigvis gør det.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  4. #4
    Pudsigt. Jeg har fået præcis samme problem efter mine lange ture. Jeg tror faktisk en del kommer fra mine ventildækselpakninger - man ser det ikke rigtigt oppefra, men som skrevet af Shark, så kan der sagtens ryge meget nedefter uden man ser det rigtigt oppefra.

    Vi må lave en motor-tætnings-dag næste gang.

    Jeg fik heldigvis taget livet af drypperiet fra min servostyring - jeg troede også den skulle renoveres, men det viste sig at være en halvrevnet slange fra servopumpen ned til kontrolventilen. Det lappede jeg sammen 1 time før afgangen til Roskilde havn igår. Skønt.



    Jeg vil prøve at skifte olie og filter og montere ny pakning på bundproppen. Måske det simpelthen er fra oliefilteret / bundproppen spildet kommer - det er svært at se hvor olien kommer fra, synes jeg. Den sveder temmelig kraftigt mange steder fra, men så længe olien ikke siler af og sviner indkørsler osv, så er jeg tilfreds. Er der én af jer, der har en nu bundprop/pakning/godt oliefilter til smallblock på lager? Så vil jeg prøve at skifte det hele på mandag.

    Det ville være fjollet, at skifte alt muligt andet hvis det værste simpelthen bare kommer fra det simple sted.

    Claes
    Sidst rettet af Claes; 23-04-2011 kl 12:03.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Rart at hører at man kan skifte bundkar og pakning uden at motor skal ud, det vil jeg gøre på et eller andet tidspunkt - hvilket bundkar er bedst? et i stål - rødt eller krom - eller et i alu?
    Hmm indsugningsmanifold er tæt og det ser ud som om at det er udstødningsmanifold der "safter" men har ligesom Claes tænkt tanken at det kunne være ventildækslet der er utæt.
    Har et nyt sæt ventildæksler i alu med pakninger (gummi) liggende så prøver at sætte dem på - er der noget med at man kan smøre pakning ned mod topstykke med vaseline inden montage så den ikke brænder så let fast?, mod dæksler har jeg tænkt mig at sætte den fast med RTV silikone.
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  6. #6
    Hej Elektrikker

    Når du montere nye pakninger i ventil dækslerene, skal de ikke spændes ret meget, og de brænder ikke fast lige her og nu, med tiden bliver de stive og knækker,.

    Kim

  7. #7
    Slangen fra blokken til olietryksmanometer kan også være utæt (enten i slangen eller ved fittings der skrues i blokken. Jeg oplevede det selv for et par år siden, og det er utroligt så meget olie der kan komme ud dén vej. Ved kørsel svinede det hele undervognen til, og i lyskurve dryppede det ned på udstødningsrøret (så der kom røg op igennem motorrummet).

    Så er man i gang, er dét en lille ting der også kan tjekkes. Et nyt gm-kit med fittings og ny frisk slange kostede ganske lidt
    ____________________
    Anders Langkjær Tange

    (CCCD #32)

    Garagen:
    2001 Corvette Z06
    2015 Mercedes C450 T AMG


    "...støt flere miljøvenlige biler på vejene - så der er mere 99 oktan til os andre..."

  8. #8
    Hej Anders

    Godt tip!

    Det lyder meget sansynligt, at det kan komme derfra - også!

    Hvor skaffer man sådan et kit og slange og kan man montere det hjemme i perlestenene?



    Ikke noget oliespild ved olietryksføler. Der sidder ikke nogen slanger på min - kun et par ledninger monteret på føleren.

    Jeg tror simpelthen mit oliespild må komme fra de ventildæksler - og måske oliefilteret. Men, det er temmelig svært at bedømme. Olien spreder og bevæger sig ret meget når bilen kører pga. vindtryk.

    Har nogen et par standard ventildækselpakninger til smallblock liggende på lager?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  9. #9
    Vil skifte ventildækselpakninger i morgen. Skal man give dem ekstra flydende pakning eller tætner de nok i sig selv? Skal de spændes med et specielt moment og i en speciel rækkefølge?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  10. #10
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Vil skifte ventildækselpakninger i morgen. Skal man give dem ekstra flydende pakning eller tætner de nok i sig selv? Skal de spændes med et specielt moment og i en speciel rækkefølge?
    Claes
    Jeg satte mine pakning - fandt en kork - fast i det gamle dæksel (efter at have rettet et rimeligt skævt hjørne) igår med RTV silikone og lod den stå i pres natten over og monterede dækslet idag - kom lidt frisk motorolie på pakningen inden montage -
    og spændte det over kryds med gefuhl faktisk ikke ret meget mere end med hånden og en forlænger til et topnøglesæt og YES det blev tæt.

    Men men det var ikke lutter lagkage for kølerørene til oliekøleren er utætte der hvor de kommer ud af gearkasse ser det ud til - kan man spænde dem op eller er det nye på og hvis kan man så skifte dem uden at tappe olien af gearkassen
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  11. #11
    Hej

    Fedt du fik dem tætte. Jeg er ret sikker på, at mit olieudslip kommer derfra også. Mht. gearkasse rørene, så tror jeg bare de skal spændes lidt mere. Jeg tror det er sådan nogle kravede rør. Er det rød olie, den spilder dér?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  12. #12
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hvor skaffer man sådan et kit og slange og kan man montere det hjemme i perlestenene?
    Det her er kittet til big block - jeg er ikke klar over hvordan det ser ud på en small block: http://www.ecklers.com/corvette-engi...1969-1973.html

    Klik Billede for en større version

Navn:	A3840.jpg
Vist:	2
Str:	5.7 KB
ID:	1705
    Det var superlet at montere (men jeg udskiftede også kun dén del fra blok og til firewall - er nok lidt mere problematisk, hvis man skal videre ind til manometret)
    ____________________
    Anders Langkjær Tange

    (CCCD #32)

    Garagen:
    2001 Corvette Z06
    2015 Mercedes C450 T AMG


    "...støt flere miljøvenlige biler på vejene - så der er mere 99 oktan til os andre..."

  13. #13
    Hej Anders.

    På min ser det ud til at være lavet elektronisk ind til selve uret. Så der bare sidder en måle-dims monteret i motoren, der så sender budskabet ind til uret via ledningerne. Altså hvis det er den rigtige "dims" jeg har lokaliseret. Min bil er jo også meget "ny" en 1975'er. De har jo f.eks også elektronisk omdrejningstæller.

    Tak for billedet - altid spændede, at lære noget nyt!

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  14. #14
    Allan
    Guest
    låner tråden ,nu vi er ved olie...var ude og trille idag efter at have skiftet olie 15/40 og filter som tidligere ..oile trykket har altid stået helt i top også i tomgang ,men trykket svinger nu en del især ved tomgang ..kan en tykkere olie være løsningen eller ?

  15. #15
    Ja, en tykkere olie kan sikkert godt hjælpe, men det er lidt underligt hvis det er den samme olie, som du altid har kørt på. Det lyder også meget højt, hvis olietrykket er helt i top i tomgang ved varm motor. Tror du ikke bare dit olietryksmanometer pludselig er begyndt at VIRKE?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  16. #16
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    låner tråden ,nu vi er ved olie...var ude og trille idag efter at have skiftet olie 15/40 og filter som tidligere ..oile trykket har altid stået helt i top også i tomgang ,men trykket svinger nu en del især ved tomgang ..kan en tykkere olie være løsningen eller ?
    svinger ?, er der nok olie på, hvis omdrejningerne er konstante og olietrykket svinger så kan der være for lidt olie på/lave luft i olien

  17. #17
    Den slange til oliemanometeret kan iøvrigt også give et pænt svineri inde i kabinen når den bliver utæt oppe ved manometeret kan jeg hilse og sige
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  18. #18
    Citer Skrevet af Allan Vis Indlæg
    låner tråden ,nu vi er ved olie...var ude og trille idag efter at have skiftet olie 15/40 og filter som tidligere ..oile trykket har altid stået helt i top også i tomgang ,men trykket svinger nu en del især ved tomgang ..kan en tykkere olie være løsningen eller ?
    Det kan også være oliefiltret, køber man et billigere filter / af andet fabrikat, har set det flere gange, olietrykket bliver ustabil.

  19. #19
    Allan
    Guest
    Der er kommet 5 l olie på , og ja den med filteret har også strejfet mig , der er skiftet fra wix racing til acdelco ... olie og filter er købt hos lynegård ,oliemanometer fungerer som det skal
    Nogen der ved hvor i dk der kan købes wix racing filtre uden vente tid fra usa ?

  20. #20
    Jeg ved ikke om det passer, men har hørt de har dem i Biltema?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  21. #21
    T Hansen reklamerer med dem men om de har til en Corvette er vel lidt tvilvsomt
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  22. #22
    Guest
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Holbæk. Sjælland.
    Indlæg
    CCLXXXIII

    Oliefilter

    Streetparts har KN, det dur fint

  23. #23
    Jeg har lige været hos streetparts i Roskilde idag - og de solgte kun FRAM. Havde en længere snak med dem om FRAM filtre. Jeg har selv været i tvivl om det nu kan passe de er så elendige. Jeg mener - det er dét filter der bliver solgt flest af i hele verden -så det er jo ikke underligt, at det også er dem man læser om flest ulykker med.

    Nå, men de havde altså ikke andet - og nu ville jeg altså have undersøgt om oliespildet kom fra filteret, så jeg købte det elendige FRAM filter alligevel. Jeg skiftede først ventildækselspakningerne ud med nye i gummi. De er blevet helt tætte.

    Så skiftede jeg olie(76 olie 20W50) og filter og monterede en ny bundpropspakning. Jeg kunne efter opstart konstatere et KLART lavere olietryk på manometeret i kabinen. Desuden synes jeg at kunne høre en aaanelse banken fra motoren. Det holder bare ikke. Det er klart jeg sikkert er overfølsom pga. jeg udmærket er klar over FRAM har dårligt ry. Men - det er altså et faktum, at olietrykket er blevet lavere med det FRAM filter.

    Jeg skifter det filter ASAP. Så - er der nogen, der ved hvor man kan få sådan et WIX filter i en ruf? Det var Wix jeg havde på før og det flowede åbenbart bedre. Jeg vil simpelthen ikke køre med bilen, nu jeg føler den har en lyd fra motoren, som den ikke plejer at have. Den plejer at være totalt fri for nogen former for tikke/banke-lyde.

    Det eneste postive er, at der ikke er noget oliespild mere. ;-)
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  24. #24
    Hermed lidt billeder fra operationen: Jeg morede mig lidt over navnet "FEL-PRO". I kan tror jeg følte mig PRO da jeg stod parat i perlestene med mine nyindkøbte tommer-værktøjer fra Hrald Nyborg. Bare sig til, hvis i har brug for et tomme-værktøj -så har jeg den!

    Da jeg alligevel var dernede i dybet tog jeg et billede af numrene i topstykket. Der stod 333882 - er der nogen i klubben, der kan fortælle hvad det er for nogle - sikkert nogle fra en gammel El-camino.. ;-)


    Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_8221.JPG
Vist:	84
Str:	91.1 KB
ID:	1711
    Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_8217.JPG
Vist:	84
Str:	79.3 KB
ID:	1710

    Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_8218.JPG
Vist:	84
Str:	125.0 KB
ID:	1709
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  25. #25
    Da jeg alligevel var dernede i dybet tog jeg et billede af numrene i topstykket. Der stod 333882 - er der nogen i klubben, der kan fortælle hvad det er for nogle - sikkert nogle fra en gammel El-camino.. ;-)
    Det passer rimeligt fint med at det er de originale topstykker du har på efter hvad jeg sådan lige kan finde ud af.
    Don't worry about life; you're not going to survive it anyway.

  26. #26
    Hmm.. Jeg har også google'et lidt nu. Ja, det kunne godt være de originale - men jeg ved at motoren er en renoveret ombyttermotor, sat i omkring 1987. Jeg har nemlig fakturaren på motoren i min mappe, som fulgte med bilen. Der stor dog ikke andet end "renoveret 350 GM Motor". Tallene 82 refererer vel ikke til L82, som den "kraftigere" motor hed? Min er jo født med den svageste svage L-48.

    Jeg googler videre - og håber på David læser med.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  27. #27
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg

    Jeg skifter det filter ASAP. Så - er der nogen, der ved hvor man kan få sådan et WIX filter i en ruf? Det var Wix jeg havde på før og det flowede åbenbart bedre. Jeg vil simpelthen ikke køre med bilen, nu jeg føler den har en lyd fra motoren, som den ikke plejer at have. Den plejer at være totalt fri for nogen former for tikke/banke-lyde.

    Det eneste postive er, at der ikke er noget oliespild mere. ;-)
    Jeg har stadig de rigtige VIX-filtre på hylden, har ferie iøjeblikket du er velkommen til at kigge forbi

  28. #28
    David, jeg kigger forbi i morgen, hvis alt flasker sig. Gider du skrive dit telefonnummer i en PB? jeg har mistet dit nummer med min gamle telefon...
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  29. #29
    Allan
    Guest
    ......snupper du også et med til mig Claes ?

  30. #30

Lignende Tråde

  1. Samarbejde mellem CCCD og CCD - hjælp hvis du kan...
    Af Jesper Krarup i forum Generelt Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 24-05-2010, 21:43

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •