Resultater 1 til 25 af 25

Tråd: Gravity bleeding

  1. #1

    Gravity bleeding

    Hej venner

    Jeg døjer lidt med luft i bremserne. Efter en hård opbremsning på motorvejen hjem fra Fredericia blev de igen lettere svampede.

    Jeg tror der er luft ét eller andet sted i systemet, som jeg bare flytter lidt rundt på når jeg lufter ud.

    Sidste gang jeg luftede ud havde jeg en kammerat til at pumpe-pedal og holde tryk, mens jeg åbnede for luftskruerne og lukkede igen inden bremsen blev sluppet - helt standard.

    Jeg har nu læst om "gravity bleeding" på nettet. Altså at man blot kan toppe HC'eren op, lade låget være afmonteret, og så ellers bare åbne udluftningsskruerne én efter én mens bremsevæsken stille og roligt presser sig selv ud af systemet pga. tyngdekraften.

    Jeg har læst, at det skulle virke på gamle Vetter.

    Jeg tænker - hvis den var så fantastisk hvorfor bruger alle så ikke bare den metode? Det er da nemmere end at skulle få konen/kæresten/hunden/hakkejernet til at hjælpe én.

    Desuden stoler jeg aldrig rigtig på, at hjælperen magter at holde pedalen nede indtil man siger til osv.

    Er der nogen af jer, der har erfaring med "tyngdekraft-metoden"? Jeg tror jeg vil give den en chance..

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  2. #2
    Den er god nok, det virker fint, bare ikke på min Corvette.
    Luft har drillet mig meget på min Corvette. Men aldrig på alle andre biler jeg har rodet med.

    Få en til at trykke på bremsen imens du sikker ved en kaliber. Løsen udlufteren, så bremsepedalen går i bund, og lad pedalen være i bund. Så du kan spænde udlufteren igen. Går dette nogle gang, gerne stresse bremsepeadlen lidt, med nogle hårde pump, for at at lufte ud igen. Gør det samme på alle 4 hjul. Der er løber nogle L bremsevæske igemmen min Corvette, inden alt luften var ude.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  3. #3
    Jeg har gjort det på en bagbremse engang fordi jeg ikke lige havde nogen til at hjælpe.

    Jeg havde nu stadig et stykke klar plastik slange på udluftningskruen så jeg kunne se om der var luft i.

    Men hvis du har problemer med bremserne efter en hård opbremsning så ville jeg nu også gå dem alle efter en ekstra gang. Jeg har prøvet at miste en (for)kaliber ved høj fart. Det gik kun godt fordi der ikke var nogen foran...
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  4. #4
    Miste en kaliber? Hvordan mistede du dén?

    Jeg har før luftet ud, hvorefter de er okay - i et stykke tid.

    Nu vil jeg prøve at udlufe med tyngdekraften - bare for sjov.

    John. Der er sådan jeg gør sædvanligvis, som du siger.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  5. #5
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Miste en kaliber? Hvordan mistede du dén?

    Jeg har før luftet ud, hvorefter de er okay - i et stykke tid.

    Nu vil jeg prøve at udlufe med tyngdekraften - bare for sjov.

    John. Der er sådan jeg gør sædvanligvis, som du siger.

    Claes
    Helt korrekt, så mistede jeg funktionaliteten af kaliberen

    Det var på min vette lige efter jeg have købt den. Bremserne var tætte og dejlige at se på, og bremsede rigtigt fint så jeg fandt en tom lige vej og knaldede bremserne i (for at teste) med det resultat at pakningerne omkring bremse stemplerne eksplomderede og alt bremsevæsken i forreste kreds forsvandt.

    Her er det jeg tænker at hvis du ved at bremse hårdt op har fået luft i dit system, så er dine pakninger måske ikke for gode? (ikke for at være negativ)

    Jeg har blot renoveret mine (rustfrie) kalibre med nye lip-seals til 150 kr pr kaliber
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  6. #6
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Helt korrekt, så mistede jeg funktionaliteten af kaliberen

    Det var på min vette lige efter jeg have købt den. Bremserne var tætte og dejlige at se på, og bremsede rigtigt fint så jeg fandt en tom lige vej og knaldede bremserne i (for at teste) med det resultat at pakningerne omkring bremse stemplerne eksplomderede og alt bremsevæsken i forreste kreds forsvandt.

    Her er det jeg tænker at hvis du ved at bremse hårdt op har fået luft i dit system, så er dine pakninger måske ikke for gode? (ikke for at være negativ)

    Jeg har blot renoveret mine (rustfrie) kalibre med nye lip-seals til 150 kr pr kaliber
    Det samme har jeg prøvet, med samme resultat. Jeg tror det er en god ide, at prøve bremserne hårdt fra tid til anden !!!
    Jeg skiftede til o-ring på alle 4 kablier efter.
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  7. #7
    Claes, hvad med riven, eller var det hakkejernet du brugte til at aktivere bremsen?

    Jeg har lige investeret i en Motive brake bleeder som jeg glæder mig til at prøve.
    Gravity bleeding tager lang tid (flere timer), det er nok derfor at det ikke er alle der lige er så vilde med den metode. Husk også at kalibrene skal have et rap med en gummihammer ind imellem mens de udluftes

    Motive brake bleeder:
    http://www.zip-corvette.com/ProductD...L2-SR&CTitle=&
    Catch bottles til to calibre (en for- og en bagkaliber åbnes ad gangen for ikke at få spærret en evt. proportioning valve):
    http://www.zip-corvette.com/ProductD...L2-SR&CTitle=&
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  8. #8
    Citer Skrevet af John Vis Indlæg
    Det samme har jeg prøvet, med samme resultat. Jeg tror det er en god ide, at prøve bremserne hårdt fra tid til anden !!!
    Jeg skiftede til o-ring på alle 4 kablier efter.
    Helt enig, det er spild af penge at montere nye lip seals, skift til o-rings systemet når du alligevel er igang.
    Når bremserne har fungeret og pludselig er blevet dårlige er det ikke bare et spørgsmål om at lufte ud igen, der er en fejl et sted som først skal rettes.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  9. #9
    Mine pakninger er helt sikkert ikke fantastiske. Ville være ret mærkeligt hvis de var det efter så længe i laden.

    De må få et renoveringskit når sæsonen er slut.

    Det er meget muligt, at de trækker luft ind pga. dårlige pakninger.. De er dog ikke synligt utætte.

    Jeg vil lufte ud igen på Torsdag - og håber på god pedal til turen.

    Jeg kører jo naturligvis ikke vanvidskørsel med de gamle bremser. Vi tuller bare stille og roligt til graceland - mens vi synger med på Elvis sangene...

    Shark: Det var hakkejernet jeg brugte én af gangene i en hurtig vending. Det var ikke optimalt, da den jo typisk fald ned fra pedalen, når luftskruen åbnedes.

    Ved gravidity-bleeding, er det så bedst at gøre det med én af gangen - eller kan man bare åbne dem alle - og så ellers lade bilen være en dags tid - mens man kontrollerer HC for bremsevæske jævnligt?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  10. #10
    Jeg er nu ret sikker på, at det er luft et sted. Hovedcylinderen har været skiftet for nyligt, og der er den sikkert ikke blevet luftet helt perfekt ud - da det jo som bekendt er lidt besværligt at få alt ud. Den blev udluftet seperat inden monteringen.

    Der kan nok også stamme luft fra de pakninger.

    Den bliver bare luftet ud igen, og så må vi se hvor længe den holder god pedal. Kalibrene får så en ordentlig tur, når der er luft - både i bremserne og i min tid.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  11. #11
    Da min den ene bremsekreds "forsvandt" var det til en alm. bremsning til et lyskryds i midt Århus. Ikke en hård/panik opbremsning !!
    - The best days of your life are coming up, no matter how old you are.

  12. #12
    Citer Skrevet af Shark Vis Indlæg
    Helt enig, det er spild af penge at montere nye lip seals, skift til o-rings systemet når du alligevel er igang.
    Når bremserne har fungeret og pludselig er blevet dårlige er det ikke bare et spørgsmål om at lufte ud igen, der er en fejl et sted som først skal rettes.
    Det har der været en del diskussion omkring på de amerikanske fora :-)

    Som tilhængerne af lip-seals skrev, så er fordelen ved dem at jo mere man trykker på en lip-seal jo tættere bliver den pga at 'læben' bliver trykket ud mod væggen af trykket fra bremsevæsken og problemet med utætte lip-seals kan undgåes ved at motionere din bremsepedal hver 2. eller 3. uge under stilstand så de ikke 'gror fast'.

    Jeg erkender dog blankt at jeg brugte lip-seals fordi de var billige og jeg ikke var sikker på hvad stand mine kalibre var og derfor ikke ville købe det noget dyrere o-rings kit i tilfælde af at det var spildt på rådne cylinder foringer (de viste sig senere at kalibrerne engang havde fået installeret rustfri stål foringer, så de var helt fine)

    Det store problem med corvetter kalibre opstår når cylindervæggen ruster (oftest pga vand i bremsevæsken, originale vette kalibre er cylindervæggen af støbejern) og når lip-seals'ene så kører oveni den rustne cylindervæg, ja så holder de ikke tæt mere.

    Claes: Min kommentar gik egentligt primært på at du i det mindste lige tjekker ordentligt efter om der er spor efter bremsevæske nogen steder på kaliberne. Er der kommet luft ind, så er der måske også tabt bremsevæske.

    Iøvrigt så har jeg læst noget om at skæve skiver skulle kunne give luft i systemet, noget med at når stemplerne vibrerer frem og tilbage med skiven at så skulle der kunne suges luft forbi pakningerne. Jeg ved ikke om det er en skrøne.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  13. #13
    Hej Roald.

    Ja klart, jeg kigger dem grundigt efter. Der er ikke forsvundet væske fra HC'eren og kalibrene er tøre i bunden. Det er derfor jeg tror det må være luft - ellers ville der vel være forsvundet lidt bremsevæske?

    Jeg er dog ikke et sekund i tvivl om at de kalibre trænger til en renovering -alt andet ville være unaturligt.

    Jeg har præcis også hørt og læst, at Corvette bremserne er kendt for at "pumpe" luft ind i sig, hvis skiverne er lidt skæve / lejerne i baghjulene dårlige. Jeg tror det passer - og det kan måske også være dét jeg oplever. Mine hjullejer er relativt nye - men skiverne kan da muligvis være lidt skæve. Jeg mærker dog ikke pulserende bremser...
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  14. #14
    John. Mht, at udlufte på den måde, som du skriver, så har jeg altid lært, at man skal lægge en klods/bog eller andet under bremsepedalen, så stemplet i hovedcylinderen ikke tvinges forbi det normale arbejdsområde. Altså, at stemplet kan blive revet og dermed utæt hvis man bare træder pedalen i bund. Dette er sikkert mest et problem med en gammel, men funktionel hovedcylinder. En ny har sikkert ikke nogen problemer med at blive trykket helt i bund?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  15. #15
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg

    Iøvrigt så har jeg læst noget om at skæve skiver skulle kunne give luft i systemet, noget med at når stemplerne vibrerer frem og tilbage med skiven at så skulle der kunne suges luft forbi pakningerne. Jeg ved ikke om det er en skrøne.
    Det er rigtigt nok, de bagerste skiver er drejet af sammen med akslen og er nittet på, når man drejer dem af bliver de lige i forhold til flangen på maskinen hvor de bliver drejet af men ikke nødvendigvis på akslen, det kan man checke med et ur/dial indicator, før i tiden kunne man få "taper shims" som var skæve og passede på under den bagerste skive det var SSBC som solgte dem. Så hvis man skal være sikker på at det ikke er her det driller skal man spænde skiverne fast og sætte et ur på, man kan evt. forsøge af flytte skiven lidt evt. fra side til side for at gøre udsvingene så små så muligt

  16. #16
    Mht. gravity-bleeding. Kan man åbne alle på én gang, eller hur?

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  17. #17
    Ja det kan du godt
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  18. #18
    Tak for svaret Shark. Jeg tager nok én af gangen alligevel - er ikke i besiddelse af bukke eller lift.

    Ved i hvor man i en hurtig vending kan skaffe plastic-slanger, der passer på udluftningsniplerne. Jeg gider ikke svine mere end højst nødvendigt..

    I får en fyldestgørende beskrivelse af mit "gravity bleeding" projekt. ;-)

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  19. #19
    Hej Claes .

    Hvis du har mulighed for at komme til Ishøj i morgen efter kl 17
    så vil jeg gerne hjælpe dig

    Har Bremse udlufter der suger væsken igennem og en der trykker væsken igennem ...

    Vette Hilsen Smeden
    Men of steel. Drives Cars of Plastic

  20. #20
    Hej Smed.

    Lyder rigtig godt!

    Hvis ikke mit forsøg virker i morgen formiddag, så vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud!

    Du må meget gerne sende en PB til mig med dit telefon-nummer.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  21. #21
    har sendt en PB håber det lykkedes

    Smeden
    Men of steel. Drives Cars of Plastic

  22. #22


    Jeg har rodet med bremserne idag. Jeg fik det til at virke rigtig godt med en kombination af "gravidity bleeding" og "slage i flaske/pumpe pedal metode". Jeg fik faktisk skiftet alt bremsevæske, så nu er det i det mindste helt frisk og pænt i hele systemet.

    Der kom rigtig meget luft ud. Jeg lavede efterfølgene en del katastofeopbremsninger med blokerede bremser og blå røg og det hele. Den kan i hvertfald bremse nu - og med god pedal.

    Men - det holder nok ikke evigt. Kalibrene er helt sikkert trætte. Jeg vil lede efter nogle gode kalibre, som ikke har så stor tendens til at blive trætte og suge luft ind. Har i nogle gode forslag?

    Jeg har 15 tommer fælge og vil gerne beholde dem - det skal meget gerne være direkte "bolt on".

    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  23. #23
    Isolerede: http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvette...Ring-Insu.html
    Uisolerede: http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvette...Ring-Calp.html
    Husk at lægge $200,- til prisen da du ikke vil sende dine eksisterende kalibre til USA;)

    Inden du investerer så kig ind i dine eksisterende kalibre, hvis de er opdaterede med en rustfri boring, og den er iorden, så kan du spare en masse penge og bare eftermontere nye stempler med o-ringe, samt nye bremseslanger.
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  24. #24
    Hej Shark

    Mange tak for link. Mine egne kalibre er ret trætte at se på - og gevindene til bleeder´ne er tæt på at være færdige - der er slået lidt af godset på 2 af dem. Jeg tror derfor jeg vil købe sådan ét helt nyt sæt dér.

    Kender i en god måde at få dem hjem på - eller er det bare at bestille direkte på den side dér og taste sit VISA kort ind?

    Jeg tror jeg køber de isolerede - jeg ved ikke rigtigt hvad det vil sige - men det lyder godt og er sikkert bedre, når de er lidt dyrere.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  25. #25

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •