Resultater 1 til 9 af 9

Tråd: Montering af BeeCool køler

  1. #1

    Montering af BeCool køler

    Jeg ville smide min BeCool køler på Corvetten idag - så den ikke drypper vand mere.

    Men jeg mangler de dér studser til gearoliekøleren. På den gamle køler er 2 dertil indrettede metal studser, som slangerne til gearkassen skrues på med spændebånd.

    Hvordan gør man, og hvor skaffer man nogle studser/fittings der kan bruges til BeeCool køleren?

    Jeg mangler også et kølerdæksel - eller kan jeg bare bruge det fra den gamle køler?

    Claes
    Sidst rettet af Claes; 26-09-2011 kl 15:07.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    på den gamle køler, hvis den er med indbygget oliekøler, skulle der gerne sidde nogle fittings som er skruet i køleren, de må være til at sætte over på den nye køler. Det er fint at bruge det gamle dæksel Be

  3. #3
    Hej David. Jeg synes ikke umiddelbart gevindene så rigtige ud. Men kigger igen i morgen. Skal fittingsne tætnes med et eller andet?

    Tak for svaret.

    Claes
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  4. #4
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hej David. Jeg synes ikke umiddelbart gevindene så rigtige ud. Men kigger igen i morgen. Skal fittingsne tætnes med et eller andet?

    Tak for svaret.

    Claes
    Kan købes hos VVS / Harald-nyborg


    Teflon tape can take the place of a good thread sealant, but there are plenty of other alternatives. Occasionally you even hear stories about people confusing thread sealants with thread lubricants or, worse, thread lockers.

  5. #5
    Hej Claes
    Lidt info omkring køler fittings, Inden du sætter værktøjet på omløbere skal du bruge en ringnøgle, bruger du en gaffelnøgle kan du med sikkerhed ødelæge sekskanten.
    Omløberen skulle være 1/4" se tabel på billede.
    Røret er kravet, og tætner ved sammenspænding. altså ingen pakke-materiale!
    Ved montering af rør på ny køler, skal du holde igen med en ringnøgle.... hvis der er sekskant!
    God arbejdslyst
    /Preben

    Klik Billede for en større version

Navn:	P4110018.JPG
Vist:	18
Str:	2.95 MB
ID:	1579

  6. #6
    Hej Preben

    Tak for en god beskrivelse.

    Jeg har nu kigget lidt på det uden at være blevet meget klogere. På Bee Cool køleren sidder der nogle adaptere/fittings skruet i hullerne. Det der er problematisk i mine øjne er, at gevindene på de nuværene kravede rør ser ud til at ville passe uden de der fittings/adapetere monteret. Men uden de fittings/adaptere så ser hullerne i beecool ikke ud til at være lavet til krave-sammenspændingen. Derimod er de iskruede fittings lavet til det - men gevindene ser ud til at være for små til de gamle rør med kraverne. Måske det er synsbedrag. Desuden bør disse fittings vel pakkes med noget pak-tape hvis det skal være tæt, eller er det special-gevind, der er helt tætte? Svært at forklare. Sætter lige et elendigt billede ind af beecool kølerens huller og fittings - mit rigtige camera havde tabt pusten..

    Jeg tror jeg bliver nødt til at satse på, at den gamle køler igen holder nogenlunde tæt på turen på Fredag. Jeg skal arbejde alle de næste dage og vil ikke risikere at noget glipper/jeg mangler en special-fitting. Så bliver der nemlig ingen Graceland tur i Vetten for mit vedkommende.

    Så må jeg rode med det når turen er overstået.

    Klik Billede for en større version

Navn:	Billede0533.jpg
Vist:	16
Str:	73.1 KB
ID:	1581
    Sidst rettet af Claes; 23-04-2011 kl 14:33.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  7. #7


    Jeg monterede køleren stort set uden problemer. Jeg blev nødt til at få lavet nogle nye fittings til oliekøler indgang/udgang. De gamle havde sikkert passet i, men de var umulige at skrue ud af den gamle køler uden at ødelægge dem, selvom jeg brugte den helt rigtige nøgle.

    Jeg har udviklet min helt egen teknik til at skifte køler- meget nemmere end alt det man læser på diverse forums. Tager bare kølerklappen af, afmonterer viscosekoblingen/vingen. Derefter jeg skruer jeg bare køler og kølerramme løs i én enhed og løfter det hele op sammen - fanschroud, køler og ramme. Det kan løftes op på én gang.

    Så kan man ellers afmontere gammel køler og sætte den nye i rammen og derefter montere fanschrouden. Så sætter man bare hele "klumpen" i igen, monterer viscose-koblingen og kølerhjelmen.

    No problem..
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  8. #8
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg


    Jeg monterede køleren stort set uden problemer. Jeg blev nødt til at få lavet nogle nye fittings til oliekøler indgang/udgang. De gamle havde sikkert passet i, men de var umulige at skrue ud af den gamle køler uden at ødelægge dem, selvom jeg brugte den helt rigtige nøgle.

    Jeg har udviklet min helt egen teknik til at skifte køler- meget nemmere end alt det man læser på diverse forums. Tager bare kølerklappen af, afmonterer viscosekoblingen/vingen. Derefter jeg skruer jeg bare køler og kølerramme løs i én enhed og løfter det hele op sammen - fanschroud, køler og ramme. Det kan løftes op på én gang.

    Så kan man ellers afmontere gammel køler og sætte den nye i rammen og derefter montere fanschrouden. Så sætter man bare hele "klumpen" i igen, monterer viscose-koblingen og kølerhjelmen.

    No problem..
    Nice... nu er der lidt forskelle på de forskellige årgange men jeg overvejede at gøre det samme som dig dengang jeg fik min køler renoveret på 68'eren, men da jeg 'desværre' havde et aircon anlæg i vejen som jeg ikke gad at afmontere, så forsøgte jeg at nøjes med at løsne vingen, afmontere slanger + olierør.

    Ved så at løsne fanshrouden og trække den helt tilbage mod motoren kunne jeg få køleren op og installeret igen uden at fjerne mere.

    Jeg har big block køler samt shroud af metal i.

    I denne forbindelse kan forresten lige nævnes at hvis man er lidt i tidsnød så kan Nissens køler fabrik renovere de gamle kobber kølere næsten fra dag til dag med et nyt håndbygget element til ganske fornuftige priser...

    Nu ved jeg godt det ikke var det her der var dit problem men i mange tilfælde skyldes den dårlige køleevne på de orginale kobber kølere simpelthen at de stopper til efter mange års brug.

    Min gamle mustang (føj, jeg ved det godt ) gik fra at overophede uanset hvordan man kørte til praktisk talt kun at kunne holde sig driftsvarm i bykørsel i 30 graders varme blot ved at få køleren renoveret til en pris af 1600 kr. Ja jeg mangler sandsynligvis en termostat :-)
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  9. #9
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

Lignende Tråde

  1. Elektrisk blæser på køler
    Af Shark i forum Teknisk Forum
    Svar: 44
    Sidste Indlæg: 07-04-2013, 17:28
  2. Elektrolyse køler
    Af Claes i forum Teknisk Forum
    Svar: 5
    Sidste Indlæg: 19-03-2011, 15:05
  3. Køler til min 454 big block..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 06-03-2011, 19:01
  4. Hvilken lim til montering af gummilister?
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 21-02-2011, 21:03
  5. Montering af blinlys i gællerne...
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 13
    Sidste Indlæg: 17-02-2011, 21:07

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •