Resultater 1 til 6 af 6

Tråd: Elektrolyse køler

  1. #1

    Elektrolyse køler

    Hej venner

    Er der nogen af jer, der kan forklare mig lidt om dette fænomen? At checke for elektrisk spænding i køleren?

    Er der noget i det, og hvordan undår man det osv?

    Jeg stødte på det her: http://www.corvettefever.com/project.../photo_18.html

    Desuden læser jeg, at man skal bruge demineraliseret vand - det har jeg da aldrig troet var nødvendigt, er almindeligt vand fra hanen blandet med 50% kølervæske ikke fint nok?

    Ved i desuden om man skal bruge special kølervæske, når man har en alu-køler?
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  2. #2
    Citer Skrevet af Claes Vis Indlæg
    Hej venner

    Er der nogen af jer, der kan forklare mig lidt om dette fænomen? At checke for elektrisk spænding i køleren?
    Jeg ved intet om det rent praktisk. Men der findes en såkaldt 'offer anode' du kan sænke ned i køleren, denne består af zink som i teorien skulle korrodere før aluminium. Hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke.

    Hvis du på en eller måde kan måle de forskellige værdier så er her en oversigt over hvornår alu korroderer, ved hvilket potentiale (volt) samt ph værdi af væsken (vandet).

    For at korroderingsprocessen kan forløbe skal vandet indeholde ioner, så demineraliseret vand vil måske forsinke processen. Vandet vil med tiden optage dem igen såvidt jeg husker.

    Jeg tror heller ikke det er alle der rent faktisk oplever problemer med korrosion af køleren. Men betingelserne for korrosion kan ses ud af diagrammet herunder. Det fortæller derimod intet om korrosionshastigheden. Men den kan regnes ud hvis man er i besiddelse af de korrekte værdier.

    Iøvrigt fåes der kølervæske der er beregnet på biler med alu topstykker/blok. Det er et gæt fra min side, men jeg kan forestille mig at det indeholder anti-korrosionsadditiver specielt til aluminium. Den røde type jeg bruger til landroveren er ihvertfald godkendt til alu.

    Men om disse kølervæsker ellers er en god ide at fylde på vores gamle vetter ved jeg ikke.




    Pourbaix diagrammet stammer fra bogen 'Metallurgi for Ingeniører'.
    1968 Corvette Cab
    CCCD #00006
    NCRS #50103

  3. #3
    Citer Skrevet af Roald Vis Indlæg
    Jeg ved intet om det rent praktisk. Men der findes en såkaldt 'offer anode' du kan sænke ned i køleren, denne består af zink som i teorien skulle korrodere før aluminium. Hvor godt det virker i praksis ved jeg ikke.

    Hvis du på en eller måde kan måle de forskellige værdier så er her en oversigt over hvornår alu korroderer, ved hvilket potentiale (volt) samt ph værdi af væsken (vandet).

    For at korroderingsprocessen kan forløbe skal vandet indeholde ioner, så demineraliseret vand vil måske forsinke processen.

    Jeg tror heller ikke det er alle der rent faktisk oplever problemer med korrosion af køleren. Men betingelserne for korrosion kan ses ud af diagrammet herunder. Det fortæller derimod intet om korrosionshastigheden. Men den kan regnes ud hvis man er i besiddelse af de korrekte værdier.




    Pourbaix diagrammet kommer fra bogen 'Metallurgi for Ingeniører'
    Roald.
    Det er jo ren raketvidenskab du disker op med. Tror sgu jeg skal læse videre

    Niels

  4. #4
    Jeg har også tidligere undret mig over det med demivand sammen med kølervæske. Jeg kan forstå det hvis man ikke bruger kølervæske idet kalken i vandet så forkalker hele kølesystemet ligesom kaffemaskinen derhjemme, men modvirker kølervæske ikke det ligesom den jo beskytter mod korrosion?

    Den med zink klodsen bruger man jo også på både så det skal nok virke (hvis det er nødvendigt). Dog er det ikke nok at sænke den ned i kølevandet, den skal have direkte elektrisk forbindelse til den del man vi beskytte; dvs. man skulle så have zink monteret både i motoren og i køleren.

    På Corvetteforum påstås det også at man ikke må bruge kølerrammen som stel når man monterer elektrisk blæser, dette pga. den store stelstrøm der vil løbe i rammen hvilket så skulle kunne forårsage korrosion ved elektrolyse.
    Jeg ved ikke hvor meget man skal lægge i det; jeg har da selv valgt at tage stel til min blæser på kølerrammen...
    Karsten
    1969 convertible, Red/Red, BB
    CCCD #12

  5. #5
    Tak for svarene. Jeg tror nu bare jeg hælder almindelig vand med kølervæske på. Det giver god mening med det demi-vand i områder hvor de slet ikke bruger kølervæske, men kombineret med kølervæske, der må det da være fint nok. Jeg har ingen elektriske blæsere, så mon ikke også det går med dét elektrolyse-halløj. Det satser jeg på.

    Jeg vil stadig gerne høre, hvis én kan fortælle præcis hvor meget det har at sige med de ovennævnte ting.
    Chevrolet Corvette 1975 T-Top

  6. #6

Lignende Tråde

  1. Elektrisk blæser på køler
    Af Shark i forum Teknisk Forum
    Svar: 44
    Sidste Indlæg: 07-04-2013, 17:28
  2. Køler til min 454 big block..
    Af keddex1982 i forum Teknisk Forum
    Svar: 9
    Sidste Indlæg: 06-03-2011, 19:01

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •