Resultater 1 til 8 af 8

Tråd: Baghjuls lejer - bøs udskiftning

Hybrid View

Foregående Indlæg Foregående Indlæg   Næste Indlæg Næste Indlæg
  1. #1

    Baghjuls lejer - bøs udskiftning

    der er slør i baghjuls lejerne og bøs skal også skiftes.
    det er ikke en nem opgave, og derfor søger jeg en der kan gøre det eller har special værktøjet til det som jeg kan leje -låne.

    jeg har søgt på alt i forum men fandt ikke noget

  2. #2
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af M&P Vis Indlæg
    der er slør i baghjuls lejerne og bøs skal også skiftes.
    det er ikke en nem opgave, og derfor søger jeg en der kan gøre det eller har special værktøjet til det som jeg kan leje -låne.

    jeg har søgt på alt i forum men fandt ikke noget
    Jeg har kittet og vi kan sagtens finde ud af skifte lejerne evt. som en klub-event.

    Hvis du starter med at få lejer og shims hjem så tager det ikke så lang tid pr. side.

    Vi kan lave det et sted med hydralisk presse så kan du få skiftet de forreste bøsninger med det samme.

    Shims

    Lejer

  3. #3
    okay det lyder super godt. jeg skal dog også lige have det skilt ad først, men kan bestille Shims - lejer og polybøs. vi finder ud af noget når jeg eller de der vil være med har fået sagerne bestilt hjem. måske vente lidt og se hvor mange der vil bestille lejer shims og bøs.

  4. #4
    så er det skilt ad og lejer er bestilt, er i tvivl om det skal være gummi bøs eller polybøs. polybøs kræver ikke presseværktøj som jeg forstår det, men har du et værktøj til at krave gummibøs med. jeg kan låne en presse ved naboen, så det er ikke et problem. jeg mangler faktisk bare dornen til justering af lejer og så et presse værktøj til gummibøs. da jeg skilte lejerne ad var støv reflectorer eller flange deflector ikke ens der var 1 af hver.
    er det fordi der er en nyere arm på den ene side. den ene side havde gamle Timken lejer og den anden havde nye China lejer men med alt for meget slør. jeg har forsøgt at uploade billeder af støv dimserne.
    Vedhæftede miniaturebilleder Vedhæftede miniaturebilleder flange deflector.JPG   dust shield ring.JPG  

  5. #5
    Medlem david's avatar
    Tilmeldt Dato
    May 2010
    Lokation
    Roskilde, Denmark, Denmark
    Indlæg
    MCDVIII
    Blog Entries
    3
    Citer Skrevet af M&P Vis Indlæg
    så er det skilt ad og lejer er bestilt, er i tvivl om det skal være gummi bøs eller polybøs. polybøs kræver ikke presseværktøj som jeg forstår det, men har du et værktøj til at krave gummibøs med. jeg kan låne en presse ved naboen, så det er ikke et problem. jeg mangler faktisk bare dornen til justering af lejer og så et presse værktøj til gummibøs. da jeg skilte lejerne ad var støv reflectorer eller flange deflector ikke ens der var 1 af hver.
    er det fordi der er en nyere arm på den ene side. den ene side havde gamle Timken lejer og den anden havde nye China lejer men med alt for meget slør. jeg har forsøgt at uploade billeder af støv dimserne.
    Der er 3 muligheder mht. bøsninger, standard , poly eller spherical, jeg ville vælge standard ( made in US ) eller spherical, poly bøsninger låser svingarmene mere så der skal mere fjedertryk til, standard eller sfæriske bøsninger binder mindre og hjulnene har nemmere ved at følge vejen hvis den ikke er helt plan, gummibøsninger flexer lidt og de sfæriske vinkler svingarmen så hjulet altid er plant med vejen, det gør en forskel, jeg kører selv med sfæriske bøsninger og der er en helt klar forskel, den trækker mere lige når den får lidt øre jeg kan ikke lige finde et sted hvor de sælger sfæriske bøsninger til trailing arms/svingarme men måske en anden kan google det frem, del west sælger færdige arme men det er fint bare at skifte bøsningen.

    Timken lejer er det rigtige valg eller SKF til nød

    Vær opmærksom på at afstanden imellem lejerne når det er samlet laves med shims, så det skal af og på nogle gange for at få den rigtige tolerance, man kan bruge en understørrelse aksel som kan spænder de nye lejer og shims sammen med indtil man rammer den rigtige tolerance. I service manualen står der et interval for hvor tit det skal skilles ad, smøres og samles igen med ny opshimsning. Man kan kun komme til det yderste leje ved at skille det af.

    Vi må lige finde ud af hvordan vi gør, det kunne være hyggeligt med en klubdag/tech day engang i Januar, måske to en i Jylland/Fyn og en på Sjællland, jeg køber nok en hydralisk presse så vi kan holde det i Roskilde, hvis der er nogen som har en presse i Jylland kunne vi lave et arrangement i Jylland/Fyn også, synes jeg har hørt om flere der gerne vil have skiftet lejer.

    Klik Billede for en større version

Navn:	spferiske.png
Vist:	30
Str:	286.4 KB
ID:	7000

  6. #6
    Jeg har et komplet sæt bøsninger i gummi liggende hvis det er, pris 250,00 + evt. porto.

    Klik Billede for en større version

Navn:	IMG_3579.JPG
Vist:	9
Str:	1.30 MB
ID:	7001

  7. #7
    jeg har købt delene, og det blev til gummibøs og lejer fra FAG, så tilbudet om bøs kom for sent øv, men tak for tilbudet og info. det er altid godt med de gode råd. der sidder poly bøs i strut rods og de ser fine ud så de er vist ok. ja hvis der er flere der skal have skiftet ville det være fint med en klub dag, jeg har kun mødt nogle få af jer til en kort snak på FYN sidste år til Odin Cruising Meet.

  8. #8
    Hej Morten

    Polybøs bør holde længer, de giver sig ikke så meget som gummi men efter et par år begynder de at knirke
    Men of steel. Drives Cars of Plastic

Lignende Tråde

  1. Udskiftning af gummibøsninger i fortøjet på en C3
    Af Hr. Nielsen i forum Teknisk Forum
    Svar: 2
    Sidste Indlæg: 01-08-2013, 16:10
  2. Lejer i tralingsarms.
    Af John i forum Generelt Forum
    Svar: 0
    Sidste Indlæg: 05-06-2013, 21:48
  3. Ratslør, muligvis udskiftning af steering box
    Af Daniel i forum Teknisk Forum
    Svar: 20
    Sidste Indlæg: 13-05-2013, 22:48
  4. Udskiftning af indsugningsmanifold og karburator
    Af le Gardien i forum Teknisk Forum
    Svar: 13
    Sidste Indlæg: 01-04-2013, 10:25

Regler for indlæg

  • Du må ikke oprette nye tråde
  • Du må ikke skrive indlæg
  • Du må ikke poste attachments
  • Du må ikke rette dine indlæg
  •