Claes

Chevrolet Corvair Monza GT og SS Spyder - Prototyper

Rating: 2 votes, 5.00 average.
Inspireret af min blog om SP-819 vil jeg hermed fortælle lidt om de utrolig flotte og meget interessante: Chevrolet Corvair Monza GT og SS (Spyder).

Chevrolet Corvair Monza GT blev præsenteret sammen Monza SS (Spyder) i 1962. Selvom begge biler var baseret på Corvair, så var de lidt forskellige fordi GT havde motoren vendt 180 grader, så den blev en "ægte" centermotorbil. Monza SS havde derimod det almindelige Corvair hækmotorsetup.



Prototypen Chevrolet Corvair Monza GT:




Prototypen Chevrolet Corvair Monza SS:


Bilerne var utrolig aerodynamiske - sikkert mere end mange helt nye biler. Af en eller anden årsag havde Frank Winshell's Ingeniørafdeling frit lejde til at teste sine biler i vindtunneller hos Racerkøren og bilkonstruktøren Jim Hall, der var en af ejerne af racerteamet Chaparral. Muligvis havde det noget at gøre med, at Jim Hall skulle hjælpe Winschell med dokumentation for, at Corvairs ikke var farligere end andre biler. De havde ihvertfald et ret intimt forhold, som man nok aldrig for den helt rigtige forklaring på.



Chevrolet Corvair, som de 2 prototyper er baseret på: Corvair blev desværre berygtet for at være farlige pga. deres hækmotorkonstruktion. Folk sagsøgte simpelthen GM fordi de mente de var livsfarlige. Bilen på billedet er fra 1964.


Begge biler var, under lederskab af Bill Mitchell, designet af Larry Shinoda, men han havde også fået lidt inspiration fra den Bertone designede Testudo. Larry Shinoda har designet mange af hvor tids klassiske biler - f.eks Sting Ray, Z28 og paradoksalt nok også Ford Mustang BOSS.



Chevrolet Corvair Testudo, designet af Bertone


Monza GT var bygget med 92" akselafstand - 16" kortere end en standard Corvair, der er 108". Til at starte med var Monza GT motoriseret af en almindelig 145cui 6-cylindret motor med 102 Hestekræfter. Senere fik den en 150 hestes turbomotor - så levede den bedre op til sit udseende. Både GT og SS havde den 4 trins transaksel fra Corvair.



Et billede, der ret godt viser hvordan Monza GT er opbygget med motoren vendt rundt, så den ligger foran transaklen og dermed bliver en centermotorbil:


Monza GT og SS blev præsenteret i 1962. Jfr. Bill Mitchell, lederen af GM designafdeling, kunne Monza GT køre fra datidens Corvette med insprøjtningmotor. Dette var pga. dens lave vægt og usædvanligt gode aerodynamik. Bill Mitchel har angiveligt udtalt, at man faktisk overvejede at udskifte Corvetten med Monza GT'en. Den kendte racerkører Roger Penske skulle have udtalt, at han bedre kunne lide at køre Monza GT'en end Porsche.



Her kan man se de nyskabende - men måske ikke kønne forlygter:




Man ser nemt den tydelige lighed med 3. generation Corvette, C3:




Monza SS set skråt bagfra



Motoren i SS. Cool ser den ud:


Det er spændede at tænke på hvordan det var gået hvis disse biler var blevet sat i produktion - de havde ganske sikkert taget en stor del af salget af Corvette. Men det er jo sikkert derfor det aldrig skete. Corvair branded var jo heller ikke så godt efterhånden pga. rygterne om livsfarligheden. Personligt kan jeg rigtig godt lide Corvairs, og jeg synes det er synd, at de er mere eller mindre blacklistet eller helt glemt. Det er muligt de har lumske køreegenskaber, hvis man ikke har sans for at køre bil. Men det har f.eks de gamle Porsche 911'ere jo også - og de er da temmelig populære!



Her kan i se et interview med Larry Shinoda hvor han bl.a fortæller, at det han er mest stolt af at have designet netop er: Monza GT



Stay tuned! Jeg er allerede kommet i tanke om flere spændende biler, som har været med til at forme vores Corvetter. I er meget velkomne til at skrive kommentarer og komme med tilføjelser etc.

Vette-hilsen


Claes

P.S Bemærk, at bloggen er skrevet efter bedste overbevisning, og kan indholde unøjagtigheder. Jeg vil sætte stor pris på kommentarer og feedback - så hold jer endelig ikke tilbage med at kommentere.

Updated 28-01-2012 at 23:26 by Claes

Tags: corvair, monza gt
Categories
Historiske Bilportrætter

kommentarer

  1. Claes's avatar
    Mange tak, Allan

    Det med baghjulsproblemet har jeg ikke hørt om - men derfor kan der sagtens være noget om snakken! Jeg har hørt og læst, at de simpelhen kunne overstyre voldsomt pludseligt. Amerikanere var slet ikke vant til den slags køreegenskaber. Tilmed var de følsomme overfor hvilket dæktryk man kørte med, men amerikanerne hældte dog det samme tryk i ringene, som på alle andre biler. Af andre mindre heldige detaljer kan nævnes et benzinfyr monteret i bagagerummet, forest, som kunne købes som ekstraudstyr og en ratstamme, der kunne spidde folk ved frontkollision. Den spildte også meget olie - men det er jo ret udramatisk i denne sammenhæng. ;-)


    Man kunne købe en "anti rool bar" til fronten, der kunne have afhjulpet en del af problemet - men Chevrolet ville ikke ofre de 6 dollars det havde kostet ekstra at lave den til standardudstyr. Fra 1964 fik den et andet baghjulsophænd, der kompenserede for problemet med overstyringen.



    Jeg ville egentlig gerne have en Corvair. Jeg synes den er spændende. Den var dristig, ekperimenterende og elegant for sin tid. I denne lidt senere udgave skulle der ovenikøbet være kommet bedre styr på problemerne. Jeg ku´godt!