Elektrikeren

Elektrikerens første (større) forsøg på at skrue på Vetten

Rate this Entry
Lørdag den 21 april 2012

Vil lige runde denne af med de sidste kommentarer.
Alt er samlet både for og bag, har været ude og køre og er grov justeret ind med camber og toe in/out (tak til Brian for lån af øjemål)
Den virker mere stram / stiv hvis man kan sige det sådan når man køre.
Regner med at den i næste uge kommer til Nybro for udmåling og indstiling af camber toe in/out og caster.
Optog lidt film nedefra, er lidt mørk hist og pist men giver da et indtryk af resultatet.



Onsdag den 8 februar 2012

Nå men tid til mere nyt fra værkstedet.
Er næsten færdig og klar til at sætte hende ned på hjulene igen og ja skal nok huske at sætte hjul på inden jeg sætter hende ned på jorden igen.
Det gik stortset smertefrit at få de nye fjederer bakset ind på plads, brugte dog gevindstangen igen som en sikkerhedsforanstaltning men tror ikke på en eller anden led at det er nødvendigt pga de er kortere end de gamle og en smallblock er jo ikke så tung i snuden.
Gik også fint med at få spindler på plads på bærekugler og få dem spændt til.
Fik monteret navene - håber jeg fik givet lejer nok fedt - brugte de gamle så fine ud og er fra sidste forår, skiftede dog pakdåserne.
Støddæmperene ja der er ikke så meget at sige på plads med de nye KYB Gas a Just uden problemer.
Nye skiver var jo købt ind så på med dem og nu lignede det noget lige pludselig og da så caliperene kom på så.. noget af en forskel må man sige.
Krængningsstabilisator på med nye bøsninger og bolte, det så bedre og bedre ud synes jeg.
Nye styrestænger inkl. nye styrekugler monteret, har lidt svært ved at fatte de tegninger der beskriver hvordan låseclamps skal sidde men håber det bedste - er lidt spændt på hvordan det ser ud når der skal laves en styretøjsudmåling engang.
Alt blev spændt efter med moment - noget voldsomt noget i forhold til hvad man som elektriker spænder med - og i med splitter hvor det kræves.

Gevindstang.jpg paa vej.jpg Paa plads.jpg Skive.jpg Caliper1.jpg Stab stang.jpg

Alt i alt så er jeg godt tilfreds med resultatet og bliver spændende at se hvordan det ser ud med højden og ikke mindst hvordan køreegenskaberne er nu i forhold til før.
More to come later.......... skal lige have fixet noget ved bagenden også og have tanken ud så jeg kan se/få fat i min tanksticker og ja den er der har set den.
Lidt før og efter billeder, taler vel for sig selv.

Foer.jpg efter.jpg Foer1.jpg efter1.jpg

Torsdag den 19 januar 2012
Nå men er vel på tide med lidt på projektet, har ikke lige styr på hvilke datoer tingene er sket - har været jul og nytår, fået en laser operation på øjnene for nærsynethed, kæmpet en kamp for at skaffe arbejde til drengene i firmaet, fruen fyldt rundt osv.., men prøver lige at lave en status på det.
Har fået nye fjedere hjem, de er noget kortere end de originale men tykkere i vindingerene så alt andet lige de bør være nemmere at montere, hvordan højden så bliver ja det vil tiden vise.
Har fået monteret bærekugler og bøsninger i A arme.
Har fået monteret de nederste A arme, pillet kølerskjold ud - nemt når de øverste A arme ikke er der - og fået det renset og monteret nye skumgummitætninger på det.
Har så også lige fået malet calipere røde - lir og intet andet men det ser da meget godt ud synes jeg og står da sikkert fint til de nye skiver, vi får se.
Når kølerskjold nu skulle ud så var jeg nødt til at afmontere kølervinge, viscosekobling og remhjul så det blev lige renset og fik en gang maling.
Monteret køler skjold igen - uden øverste A arme - nemt igen bortset fra en knækket bolt forneden.
Monteret øverste A arme også er det lige..... hvordan f...... spænder man lige de bolte der vender fremad?
Bolte må så vidt jeg kan finde ud af ikke spændes til før bilen står på hjulene, hvis man bruger poly i stedet for gummi som jeg gør i bøsninger så spænder man bare inden montage og hvis det er rigtigt så bruger jeg poly næste gang, gør det lidt nemmere.
Nå men kiggede lidt på Google og blev så ikke meget klogere udover at det er p....besværligt med de bolte og kølerskjold.
Blev lidt "hidsig" og fik kølerskjold ud igen - med lidt vold - og det gav lidt mere plads til at spænde bolte, må undersøge om det er muligt at løse køler lidt og rykke den frem inden kølerskjold skal på igen.
Sidste problem hvis man kan kalde det det er så at efter 2 måneder med hævet front er der begyndt at dryppe lidt olie ud et eller andet sted bagerest fra bundkaret til gearkassen.


fjeder.jpg Nederste a arme.jpg Caliper.jpg Oeverste a arm.jpg
skjold.jpg bolt.jpg vinge_hjul.jpg

Søndag den 23 oktober 2011
Fik samlet den anden spindel færdig samt malet arme og fjedre med Por15.

Spindel venstre.jpg Arme og fjeder klar til maling.jpg Arme og fjeder malet.jpg Arme og fjeder malet 1.jpg

Onsdag den 19 oktober 2011
Fik nuset den ene spindel færdig

Spindel hoejre foer.jpg Spindel hoejre efter.jpg Spindel hoejre foer 1.jpg Spindel hoejre efter 1.jpg

Lørdag den 15 oktober 2011
Blev igen ikke til meget, fik hentet arme og fedre fra sandblæsning og nusset lidt om den ene spindel.

Arme og fjeder sandblaest.jpg

Lørdag søndag den 8-9 oktober 2011
Blev ikke til så meget men fik da højtryksspulet kølerskjold og fikset lidt op hist og her med lidt stålbørste på en boremaskine og lidt maling.

Bolte og skiver før.jpg Bolte og skiver efter.jpg Fjedertårn før rens.jpg Fjedertårn klar til fjeder.jpg Forbro efter.jpg

Onsdag den 5 oktober 2011
Fandt ud af at når jeg aligevel havde besluttet mig til at shine spindler op så kunne jeg ligeså godt prøve lykken og bestille nye skiver også, http://forums.corvetteforum.com/c3-p...ices-ever.html, har skrevet om dem før på forum, så de er nu bestilt og kommer hjem med ShopUSA, var hos Sivertsen i Roskilde og købe lidt nye bolte og skiver, de har faktisk et rimeligt stort udvalg.

Tirsdag den 4 oktober 2011
Boret knækket bolt ud til krængningsstabilisator med succes, gevind er intakt.
Nye støddæmperer både for og bag, KYB gas a just, ankommet - underligt men sådan er det vel forreste er sølvgrå, bagerste er hvide.
Har funderet lidt over spindler med skiver, de er godt nok noget beskidte at se på så mon ikke man skulle skille dem ad også og få den renset og gjort pæne når nu man er igang, de kan ikke være så svære at skille ad, fik nye lejer i sidste år så de kan vel ikke have sat sig altfor fast.

05102011026.jpg 05102011027.jpg

Lørdag den 1 oktober 2011
Demonteret fjederer samt øverste og nederste a arme, kineseraftrækker viser igen at den duer.
Brugte 10mm gevindstang igennem fjeder med 2 skiver og møtrik i toppen og et stykke u profil i bunden til at holde på arm / fjeder.
Donkraft under nederste a arm, møtrik på øverste bærekugle løsnet derefter banket fri, møtrik fjernet, donkraft holde trykket fra fjeder, løsnet møtrik på gevindstang lidt, sænke donkraft, løsne møtrik lidt igen, sænke donkraft osv. indtil fjeder er slap, fjerne gevindstang, ud med fjeder, op med nederste arm igen på bærekugle, møtrik løst på, donkraft under nederste a arm, løsne møtrik på nederste bærekugle, banke fri, møtrik fjernet på øverste og nederste bærekugle, sænke donkraft og fjerne nav når det er fri af bærekugler også er det bare at fjerne 3 bolte på nederste og 2 møtrikker på øverste a arme , husk at mærke shims op i øverste a arme, også er det overstået.
Var nødt til at afmontere kølervinge og nederste køler skjold for at kunne få øverste a arme af / komme til at banke boltene ud.

01102011018.jpg 01102011019.jpg 01102011021.jpg 01102011022.jpg

Tirsdag den 27 september 2011
Købt aftrækker i T Hansen til styre/bærekugler (sikkert noget kineser noget).
Tævet på styrekugler med aftrækker og ja de kom løs (så nogen gange kan kineser dimser bruges).
Gummistop på nederste bærearme malet.
Krængningsstabilisator renset og rengjort.

Søndag den 25 september 2011
Sat hende op på bukke, afmonteret hjul.
Afmonteret bremsecaliperer, hængt op i ramme med et stykke træ imellem klodserne.
Løsnet møtrikker på styrekugler, forsøgt at få dem af mislykkedes, de sidder f...... fast, aftrækker knækket!.
Demonteret støddæmperer, nederste bolte renset og rengjort.
Demonteret krængningsstabilisator, mindre uheld - den ene bolt knækkede i venstre ophæng på ramme.
Demonteret gummistop på nederste a arme, renset og rengjort.


DSCN1093.JPG 29092011001.jpg

Som nogen jo vil vide så artede Vetten sig ikke helt godt her sidst på året.
Hun startede, lød sund og frisk og så godt ud

DSCN1038_2.jpg

men der var et eller der ikke var godt derudeforan med styretøjet - ophængene.
Bøsningen var simpelt hen væk i den ene øverste a arm surt sjov så beslutningen blev taget, skille ad og sætte pænt i stand.

DSCN1044.JPG

Nu har jeg så tænkt mig at fortælle lidt om hvad, hvornår og hvordan jeg har gjort her på min lille blog, så for jeg jo også prøvet at lave sådan en, og håber at i gider læse med hen af vejen som arbejdet skrider frem.

Updated 21-04-2012 at 16:42 by Elektrikeren

Categories
Uncategorized

kommentarer

  1. Claes's avatar
    Hejsa

    Jeg glæder mig til at følge med i dit lille projekt.

    Super fedt du gider dele det med os!

    Claes
  2. John's avatar
    Hej,

    Spændende at følge dit projekt, fedt at du gider skrive en blog om det :-)


    /John
  3. smeden's avatar
    Hej det ser godt ud

    Og fedt du gider dele det med os andre ...........

    Pas nu på , at der ikke går så meget "GEJL" i den.


    At den ikke må køre i regnvejr


    Hilsen jesper
  4. Jan's avatar
    :respect:Det er dejligt at se hvor flot det kan blive med lidt sved og sorte fingre :thumbs:
    Det er super at følge med i hvad der sker rundt omkring i garagerne her i den mørke tid.

    Mvh Jan
  5. Claes's avatar
    Spændede, spændede!

    Kan du ikke bare løsne kølerrammen med køler og skjold og det hele stadig monteret og skubbe det hele fremad? Det kræver selvfølgelig afmontering af kølerklappen - men det er ikke så svært, dog irriterende man skal være 2. Har gjort det sådan et par gange da jeg legede med køler.
  6. Claes's avatar
    Hej Søren

    Jeg vil bare sige "Hold da ferie hvor bliver det bare lækkert"

    Nu skal vi sgu snart på vejene!!!

    Claes