Claes

Hvorfor kører jeg Corvette?

Rate this Entry
Der findes rigtig mange spændede og lækre biler i denne verden, men alligevel har de fleste af os i denne klub netop valgt Corvetten. Det virker næsten som en selvfølge for mig: Corvetten er jo bare den sejeste og flotteste af dem alle sammen! Men hvad er det, der netop har gjort at drømmebilen blev Corvette? Her vil jeg skrive om hvorfor Corvetten blev min drømmebil!

Min forkærlighed for amerikanerbiler startede 21. April 1980, hvor jeg 1 dag gammel blev fragtet hjem fra hospitalet i Frederikssund. Det skete i min mors Chevrolet Camaro type LT fra 1978. Jeg ved det er overdrevet og jeg ikke kan huske noget fra den dag overhovedet, men jeg tror alligevel, at det har haft en indflydelse på mig: Lyden af starteren, motoren, duftene osv.

Min far havde dengang 2 stk Ford Ranchero'er fra 1973. Den ene var til brug for de ansatte på gården i marken osv. Alle 3 biler havde den lækre V8 bulder, som har gjort at jeg synes det er sådan en bil skal lyde. Ranchero'erne var generelt ikke så fantastisk driftsikre, gearkasser og toppakninger har han berettet om hyppige fejl på. Gasanlæggene har måske også været en af grundene til de oftere var i stykker. Camaroen derimod - den kørte bare. Chevrolet måtte bare være bedst!





Et billede af mark-Ranchero'en. Den kunne bruges til andet end at fragte diesel ud til mejetærskeren. Det er mine søskende, fætre og kusiner på billedet. Jeg blev først født nogle år senere.. Hvem kaldte en Ranchero for et badekar?







Det var denne model Camaro, jeg blev fragtet hjem fra hospitalet i 21. April 1980. Min mors havde dog hverken targatag eller spoiler.



Op igennem 1980'erne blev jeg mere og mere interesseret i biler og det lykkedes mig - efter utallige plagerier og hyl og skrål, at få lokket mine forældre med på diverse amerikanerbiltræfs f.eks Borrevejle. Det var virkelig hyggeligt. Det var på de træfs det for alvor gik op for mig, at Camaroen ikke var den fedeste Amerikanerbil i verden: Det var Corvetten!


Min mor og far havde godt nok snakket om Corvette, og at den ville de gerne have, men de måtte nøjes med Camaroen fordi Corvetten jo var meget dyrere. Den Camaro jeg husker bedst fra dengang er Antik Ole's Z28 med bladguld på motoren. Det var helt vildt! Den kører i øvrigt endnu - Ole's Camaro er en legende i min verden.


En sjov historie fra de træfs var, at vi købte en streamer til Camaro'en med teksten "Chevrolet is the best, FUCK the rest". Det var især morsomt, fordi min mor i bund og grund er en pæn dame, så det var lidt atypisk. Den streamer sad på bilen i 10 år sikkert!






Antik Ole's fantastiske Camaro med bladguld på motoren


Jeg havde alle årene gået med en hemmelig drøm om, at skulle overtage min mors Camaro når jeg blev 18 år og fik kørekort. Desværre endte den drøm brat, da der i 1995 kørte en mindre lastbil op bag i min mors Camaro, da hun holdt og skulle dreje ned ad Svanholm Allé i Dalby. Bilen blev totalt skadet. Min mor var meget ulykkelig, hun elskede den bil overalt på jorden og havde altid sagt, at den skulle begraves ude i haven den dag den ikke kunne mere. Det var virkelig sørgeligt... Den blev ikke begravet i haven, men solgt til en jysk autoophugger for ca. 5000 kroner. Han kørte den i øvrigt i totaltskadet tilstand hele vejen til jylland på prøveplader.


Årene gik og jeg blev 18 år. Jeg havde ikke droppet drømmen om Corvette! Jeg havde ikke råd til en Corvette, men fik den gode idé, at købe en lille billig bil til hverdagsbrug, og lede efter en lækker amerikanerbil uden afgift, som jeg kunne lege lidt med når solen skinnede og ellers gemme den til den blev veteran. En dag kom der én tilsalg i DBA. Det skal nævnes, at der dengang i 1998 ikke var mange Corvetter i Danmark - man kendte faktisk hver og én og hvem der ejede dem osv. Corvetten fra 1975 var til salg for 60.000 kroner - det lød ikke helt dumt. Vi ringede til ejeren af Corvetten, der tilfældigvis havde prøveplader på den i den periode. Han kom fra Tåstrup og ville gerne komme forbi og vise den frem. Min søster og jeg kørte en tur i den i nabolaget - med sultne blikke efter os! Den kørte okay, men med plads til forbedring. Manifoldene var utætte, styretøjet slasket - men jeg var alligevel totalt solgt.





Første billede taget af min 1975 Corvette, efter jeg købte den i 1998.


Vi lod manden køre hjem og spillede ret uinteresserede i den, i håb om at kunne presse prisen. Et par dage efter ringede vi til manden og bød ham 50.000. Han sagde top! Jeg havde kun 20.000 kroner, men min far var også temmelig interesseret i bilen, så han gik med til at jeg kunne låne de sidste 30.000 af ham. Jeg fik derefter et natarbejde på en frysetørringfabrik og afbetalte ham over det næste års tid. Jeg tog flere gange dobbeltskift for at tjene pengene hurtigt, og når jeg kom hjem kørte jeg en tur i Vetten - på den måde holdt jeg motivationen i top!






Her er mine unger William og Charlotte. Mon de bliver ligeså vilde med Corvetter, som deres far? Sikkert!



Den 24/09-2010 kom dagen hvor jeg afleverede 33.800 kroner i veteran afgift til SKAT. Misvisende navn i øvrigt. Dagen før var den gået igennem toldsyn uden anmærninger. Den havde fået svejset et par brugte bagpotter på, et nyt styrehus og udluftet bremserne. Inden vinteren for alvor begyndte nåede jeg at bruge bilen rigtig meget. Det var helt fantastisk! Selvom det er en Corvette og ikke en Camaro, så giver det alligevel dejlige flashbacks til barndommen. Lyden når man tørner motoren og duften af udstødningsgassen en kold morgen får mig øjeblikkeligt til at tænke på den skønne tid, som barn i mors Camaro. Denne gang er det bare endnu bedre - lydene og duftene stammer fra en CORVETTE, som vi aldrig fik dengang!





Min Corvette 1975 efteråret 2010


Jeg vil gerne opfordre andre til at skrive deres Corvette-historie om hvorfor i netop kører Corvette, ligesom jeg har gjort. Det er rigtig spændede og hyggeligt, at læse om sine Vette-venners historier!



Vette-hilsen Claes






Artikel på Livsstils-bloggen My-Pleasure.dk

http://my-pleasure.dk/2011/05/en-man...ette-stingray/
Vedhæftede miniaturebilleder Vedhæftede billeder

Updated 04-12-2012 at 20:21 by Claes

Categories
Uncategorized

kommentarer

  1. John's avatar
    Herlig lille historie Claes, og søde unger du har.
  2. Claes's avatar
    Tak John!
  3. Claes's avatar
    Ja, antik Oles Camaro er noget ganske særligt. Den er så flot og gennemført - og meget personlig. Træfs'ne ville ikke være det samme uden den!
  4. Erik's avatar
    Fint fint - hyggelig historie - virker det?
  5. Claes's avatar
    Hej Erik. Ja det virker fint og tak!

    Mvh.

    Claes
    Updated 04-12-2012 at 20:27 by Claes
  6. Claes's avatar


    Antik Oles motor ser i øvrigt stadig umenneskelig flot ud. Dette billede er fra Viking Run 2010. Ufatteligt.
  7. Cathleen's avatar
    Thanks for writing such an eaust-o-snderytand article on this topic.
  8. Kaedon's avatar
    It's <a href="http://hmmmnsopq.com">wodnurfel</a> to have you on our side, haha!