John

Fuel injection

Rate this Entry
Fuel injection






Jeg vil gerne slå helt fast at jeg overhovedet ikke er en benzin-indsprøjtnings-ekspert.
Men jeg syntes det er et vildt spændende emne. Og for mig, et must på en v8.

Jeg har læst lidt omkring benzin indsprøjtning til Chevy v8 det sidste stykke tid.
For mig er der 3 kategorier at vælge imellem.

  1. Gammel brugt TPI fra en tidligere Corvette/Camaro v8 motor.
  2. Nyt og nemt at montere og til en rimelig pris hvor alle kan være med-system.
  3. Nyt og avanceret system, hvor man kan tune og lege med ens setup, hvis man ønsker det.
Hvis man kigger på nr. 1, kan man få for rimelige penge et brugt komplet TPI system, som er lige til at sætte på sin motor. Ulempen ved disse systemer er bla., at det er et ældre indsprøjtningssystem, ift. ECU styring, TPI har ikke de sidste moderne kontakter/føler som er i moderne biler. Den største ulempe for mig er den gamle form for styring, den skal man sætte sig ind i. Man kan i dag få små ECM’s som man kan sætte ind i den gamle ECU, og derved opnå en ”moderne ” styring.

Men alt i alt et fint system, til en overskuelig pris. Set med mine øjne bare ser lækkert ud, når man kigger ned i motor rummet.

TPI_1.jpg
TPI.jpg

Nr. 2 mulighed er et helt nyt og moderne ”plug and drive” system. Som alle kan installere, skriver producenterne. Producenterne skriver at hvis man kan skifte strømfordeler, så kan man installere de nye ”plug and drive” systemer. Der findes flere forskellige løsninger. Den som jeg syntes ser mest interessant ud er, EZ-FAST EFI.

Det er et system til under $2000 komplet, med alt hvad du skal bruge. Systemet er selv-justerende, dvs. hvis man ønsker bare at køre og ikke rode med ECU, så kan det være dette system du skal vælge. Ulempen ved dette system er bla. at du ikke kan ”rode” rundt i styringen, for at optimere. Der er enkelte ting du kan ændre eks. fed eller let blanding. En anden ting er at disse system ikke er multipoint fuel injection, der er ”kun” 4 stk indsprøjtningsdyser til de 8 cylinder. Men systemet kan klare op til 500-550hk. Hvis man ønsker efter noget tid at køre med multipoint, og gerne vil have 8 indsprøjtningsdyser, så kan man købe et add on set, så man får ”rigtigt” multipoint indsprøjtning. Systemet ville så kunne klare op til 1000hk.

FAST.jpg


Nr. 3 mulighed er at købe multipoint indsprøjtning, første gang man køber indsprøjtning. Disse systemer starter ved ca. $3000 for Edelbrock. Et godt FAST system starter ved ca. $4000. Fordelen ved disse systemer er at du har multipoint med det samme. Og at man kan gå ind i ECU’en og ændre i opsætninger, programmer osv. Her er jeg sikker på, at man kan hente de sidste HK eller km/L hvis man ønsker det.

Ulempen er selvfølgelig, nu begynder prisen at være lidt høj, og man skal nok forvente at bruge en del tid til at sætte sig ind i programmet som styrer ECU’en.

edelbrock_pro_flo multipoint fuel injection.jpg
FAST multipoint fuel injection.jpg



En ting er helt sikkert for mig, indsprøjtning er vejen frem. Man får en noget bedre benzin økonomi, bedre speed respons, og ingen kold starts problemer.

Fakta om besparelse på benzin er nok, at de fleste ikke ser nogle forbedringer. Men når man spørger ind til hvorfor de ikke kører længere på literen frem for deres gamle karburator, er svaret mange gang, ”jeg trykker nok lidt mere på speederen nu, end før”


Jeg ved at der efterhånden er en del EFI systemer derude. Så mange har en del erfaring på nuværende tidspunkt. Og jeg fornemmer også, at der er en del er interesseret om at snakke om indsprøjtning.

Og jeg ved at vi har mindst 2 eksperter på i CCCD på EFI området i dag.

Denne lille historie er bare skrevet for at skabe lidt debat om indsprøjtning.

Hvis man har tekniske spørgsmål, så stil dem på forum, for vi har som sagt nogle eksperter på det område i klubben, som helt sikkert gerne vil hjælp med svar på div. spørgsmål.


Ses derude,

John
Categories
Uncategorized

kommentarer

  1. Claes's avatar
    Herlig og flot artikel, John!

    Jeg må altså indrømme, at jeg synes en klassisk Corvette skal have karburator-lyden. Den elsker jeg simpelthen! Det halve af glæden for mig er lyden fra karburatoren - både når den bare suger let - og også den lækre dybe lyd den giver, når den får lidt smæk!

    Men - nogen vil have moderen - andre datteren!

    Fed artikel!

    Claes
  2. John's avatar
    Enig en karburator lyder bare godt.
    Dejligt at nogle gider læse hvad man har skrevet :-)

    Må man ta' moderen OG datteren?
  3. Jan's avatar
    :kaffe: [B]Spændene læsning John.[/B]

    Jeg er helt enig det kun kan forbedre forbrug og køreegenskaber, men hvad med orginalitet mht veteranforsikring ?
    Det må vel betragtes som en væsentlig ændring især på de ældre modeller.
    Jeg har set på nogle af løsningerne og det kan sikkert løse mange justeringsproblemer tændingsbanken mm :smash:
  4. John's avatar
    Citer Skrevet af Jan
    Spændene læsning John.

    Jeg er helt enig det kun kan forbedre forbrug og køreegenskaber, men hvad med orginalitet mht veteranforsikring ?
    Det må vel betragtes som en væsentlig ændring især på de ældre modeller.
    Jeg har set på nogle af løsningerne og det kan sikkert løse mange justeringsproblemer tændingsbanken mm
    Hej Jan,

    Jeg ved det ikke.
    Men husk på, at du kunne købe fuel injection tilbage i 1957 i en corvette. Og fuel injection giver jo ikke flere HK.
    For mig er det ikke en væsenlig ændring, når man tænker over det, er det jo kun en form for eletrisk karburator, som ikke kaster benzinen ned i karburatoren.

    Mvh,
    John